Xenonkonvertering ''The right way'' Bixenon projektor uppgradering

MammDiin
10 februari 2015 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:

PLindblom skrev:

Mervolic skrev:

Det är hel- och halvljus i den. När man aktiverar helljuset så dras en sköld åt sidan och släpper igenom allt ljus. Många nya bilar - Volkswagen till exempel - använder sig av detta, så kallat bi-xenon.

Precis! BiXenon-projektorer var det. Här är ett kompletterande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=fGUZ9Co1VEw

hmm ser najs ut,, var köper man?? tänkte xenon projektorer och dessutom bi xenon är ju ej dumt att konvertera,, har projektorer idag,, men borde ju ge en bättre ljusbild smile

http://www.theretrofitsource.com/

Halvljuset är bra, men helljuset är ingen höjdare, men lyser ändå samtidigt som halvljuset så kan väl inte kalla det dåligt med tanke på det smile
Men rekommenderar att du har övriga helljus inkopplade eller extraljus om du vill se ordentligt.

Mervolic Yawn...
10 februari 2015 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:

granadadr skrev:

PLindblom skrev:

Precis! BiXenon-projektorer var det. Här är ett kompletterande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=fGUZ9Co1VEw

hmm ser najs ut,, var köper man?? tänkte xenon projektorer och dessutom bi xenon är ju ej dumt att konvertera,, har projektorer idag,, men borde ju ge en bättre ljusbild smile

http://www.theretrofitsource.com/

Halvljuset är bra, men helljuset är ingen höjdare, men lyser ändå samtidigt som halvljuset så kan väl inte kalla det dåligt med tanke på det smile
Men rekommenderar att du har övriga helljus inkopplade eller extraljus om du vill se ordentligt.

Samma sak är det ju på bilar med original bi-xenon, särskilt tidigare nämnda Volkswagen, som saknar "extra helljus" eller vad man ska kalla det. Värdelöst när man är ute i mörka Norrland på hösten. Bi-xenon är i mitt tycke ett bra komplement till helljuset, men det är inte en värdig ersättare.

PLindblom
11 februari 2015 · 1 200 Inlägg

granadadr skrev:
hmm ser najs ut,, var köper man?? tänkte xenon projektorer och dessutom bi xenon är ju ej dumt att konvertera,, har projektorer idag,, men borde ju ge en bättre ljusbild smile

Här är kitet jag köpte: http://www.ebay.co.uk/itm/181344042858 - En kopia på Morimoto Mini H1 från TRS

christAfer Wärmland
11 februari 2015 · 943 Inlägg

PLindblom skrev:

granadadr skrev:
hmm ser najs ut,, var köper man?? tänkte xenon projektorer och dessutom bi xenon är ju ej dumt att konvertera,, har projektorer idag,, men borde ju ge en bättre ljusbild smile

Här är kitet jag köpte: http://www.ebay.co.uk/itm/181344042858 - En kopia på Morimoto Mini H1 från TRS

Kör också med sånna projektorer men annat xenonkit. Har inte krånglat något för mig, förutom att jag fick en svart och en silvrig shroud. Lite färg så var det löst.

Ööööööööööööh.....
Gamer
11 februari 2015 · 130 Inlägg

även på min 1:serie är det bara Bixenon i projektorerna original och kan säga att helljuset är minst sagt..... kasst. har löst det över vintern med 3st NBB 225 med 100w xenon i varje lol

i dom inre reflektorerna är det bara en h8 35w för varselljus och parkeringsljus tongue

det är helt rätt att det inte går in h1 halogen i projektorerna som dom är i från början men det kan man lösa genom att använda en rundfil eller liknande. dock är det risk att man förstör någon av gängorna till lamphållaren men det går ju att fästa med annat tex epoxy. dock så sitter dom ganska så bra även med bara en skruv.

värt dock att tänka på är att man med största sannolikhet får fixa en jordpunkt i projektorn om man nu ska göra det

jag la ju upp en bild tidigare med en halogenlampa i projektorn tidigare i tråden och tror att styrkan ska nog räcka för att besikta iaf.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
christAfer Wärmland
12 februari 2015 · 943 Inlägg

Ja lamphållaren sitter bra med en skruv, lyckades givetvis tappa bort de andra 2 idag när jag ställde in min ljusbild. Måste inte allt vara e-godkänt för att man ska kunna besikta med halogenprojektor?

Har lite kontakt med en kille i Indonesien som har klarglas på sin 940 och var villig att göra ett par glas till mig med. Hänger bara på hur dyr frakten blir, enligt UPS skulle det kosta 900:-. Kan omöjligt stämma.

Ööööööööööööh.....
it_mutt Avstängd
12 februari 2015 · 10 388 Inlägg

christAfer skrev:
Ja lamphållaren sitter bra med en skruv, lyckades givetvis tappa bort de andra 2 idag när jag ställde in min ljusbild. Måste inte allt vara e-godkänt för att man ska kunna besikta med halogenprojektor?

Har lite kontakt med en kille i Indonesien som har klarglas på sin 940 och var villig att göra ett par glas till mig med. Hänger bara på hur dyr frakten blir, enligt UPS skulle det kosta 900:-. Kan omöjligt stämma.

Skulle inte förvåna mig. UPS är galet dyra att skicka med

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
christAfer Wärmland
12 februari 2015 · 943 Inlägg

it_mutt skrev:

christAfer skrev:
Ja lamphållaren sitter bra med en skruv, lyckades givetvis tappa bort de andra 2 idag när jag ställde in min ljusbild. Måste inte allt vara e-godkänt för att man ska kunna besikta med halogenprojektor?

Har lite kontakt med en kille i Indonesien som har klarglas på sin 940 och var villig att göra ett par glas till mig med. Hänger bara på hur dyr frakten blir, enligt UPS skulle det kosta 900:-. Kan omöjligt stämma.

Skulle inte förvåna mig. UPS är galet dyra att skicka med

Jo, men jag måste valt ett expressalternativ eller något. Hos dhl skulle de ha omkring $100. Detta var dock flygfrakt, så sjöfrakt lär väl vara att föredra.

Ööööööööööööh.....
Gizmo_ Himma skruare
30 juli 2015 · 1 250 Inlägg

Kul o se att det var fler som provat med projektor i 940 lyktorna. Har inte sett andra som har gjort det.
Har precis satt i mina projektorer i min 945. Dock så e jag inte nöjd med ljusbilden så ska försöka göra klarglas till den nu.
Lite lättare till min 855 där finns det redan klarglas. Men det var ett helt annat jobb med o få dit projektorn.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Gamer
30 juli 2015 · 130 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Kul o se att det var fler som provat med projektor i 940 lyktorna. Har inte sett andra som har gjort det.
Har precis satt i mina projektorer i min 945. Dock så e jag inte nöjd med ljusbilden så ska försöka göra klarglas till den nu.
Lite lättare till min 855 där finns det redan klarglas. Men det var ett helt annat jobb med o få dit projektorn.

precis som du säger blir det inte optimalt med originalglasen. dock kom jag aldrig till skott med att göra glas då min 940 har fått gå i pension...

ändå roligt att fler börjar få upp ögonen för projektorkonvertering då det faktiskt är ett vettigt sätt att få både en mer personlig ''look'' på bilen och kunna köra xenon på ett vettigt (dock fortfarande inte 100% lagligt) sett.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Gizmo_ Himma skruare
30 juli 2015 · 1 250 Inlägg

Gamer skrev:

Gizmo_ skrev:
Kul o se att det var fler som provat med projektor i 940 lyktorna. Har inte sett andra som har gjort det.
Har precis satt i mina projektorer i min 945. Dock så e jag inte nöjd med ljusbilden så ska försöka göra klarglas till den nu.
Lite lättare till min 855 där finns det redan klarglas. Men det var ett helt annat jobb med o få dit projektorn.

precis som du säger blir det inte optimalt med originalglasen. dock kom jag aldrig till skott med att göra glas då min 940 har fått gå i pension...

ändå roligt att fler börjar få upp ögonen för projektorkonvertering då det faktiskt är ett vettigt sätt att få både en mer personlig ''look'' på bilen och kunna köra xenon på ett vettigt (dock fortfarande inte 100% lagligt) sett.

Min första konvertering gjorde jag på 855an i början av 2013. så nu sitter det v2,0 på den o v1,0 på 945an. smile
Jag har nästan allt jag behöver för att få till det med klarglas. Blir Biltema ikväll eller i morgon för det sista till klarglasen.
Så på lördag ska jag nog i alla fall ha en sida klar om det går som jag vill. Men misstänker att det kommer ta några gånger innan jag får till det.

Men helt klart blir det en egen look på bilen. smile

Senast redigerat av Gizmo_ (30 juli 2015)

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
christAfer Wärmland
30 juli 2015 · 943 Inlägg

Gizmo_ skrev:

Gamer skrev:

Gizmo_ skrev:
Kul o se att det var fler som provat med projektor i 940 lyktorna. Har inte sett andra som har gjort det.
Har precis satt i mina projektorer i min 945. Dock så e jag inte nöjd med ljusbilden så ska försöka göra klarglas till den nu.
Lite lättare till min 855 där finns det redan klarglas. Men det var ett helt annat jobb med o få dit projektorn.

precis som du säger blir det inte optimalt med originalglasen. dock kom jag aldrig till skott med att göra glas då min 940 har fått gå i pension...

ändå roligt att fler börjar få upp ögonen för projektorkonvertering då det faktiskt är ett vettigt sätt att få både en mer personlig ''look'' på bilen och kunna köra xenon på ett vettigt (dock fortfarande inte 100% lagligt) sett.

Min första konvertering gjorde jag på 855an i början av 2013. så nu sitter det v2,0 på den o v1,0 på 945an. smile
Jag har nästan allt jag behöver för att få till det med klarglas. Blir Biltema ikväll eller i morgon för det sista till klarglasen.
Så på lördag ska jag nog i alla fall ha en sida klar om det går som jag vill. Men misstänker att det kommer ta några gånger innan jag får till det.

Men helt klart blir det en egen look på bilen. smile

Vill du får du göra till mig med, betalar såklart.

Jag gjorde två försök, men min ugn var för liten för att en tillräckligt stor plastsskiva skulle gå in, så kunde liksom inte dra över formen över den gjutna modellen.

Ööööööööööööh.....
PLindblom
30 juli 2015 · 1 200 Inlägg

Jag gjorde min tredje projektorkonvertering häromdagen.
http://enabilfoto.se/content/Projekt/toyota_yaris_ts_turbo/DSC_0121_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/toyota_yaris_ts_turbo/DSC_0150_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/toyota_yaris_ts_turbo/DSC_0164_fix2.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/toyota_yaris_ts_turbo/DSC_0231_fix2.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/toyota_yaris_ts_turbo/DSC_0237_fix.jpg

Mervolic Yawn...
30 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Det blev sjukt snyggt PLindholm smile

Edit: en fråga - hur funkar horizontal- och vertikaljustering? Används originalskruvarna till det?

Senast redigerat av Mervolic (30 juli 2015)

Gizmo_ Himma skruare
31 juli 2015 · 1 250 Inlägg

christAfer skrev:
Vill du får du göra till mig med, betalar såklart.

Jag gjorde två försök, men min ugn var för liten för att en tillräckligt stor plastsskiva skulle gå in, så kunde liksom inte dra över formen över den gjutna modellen.

Vi får se hur det går först. smile Du kan få bilder på det sen när jag e färdig. Oavsett resultat. tongue

Kommer eventuellt göra min femte konvertering snart tror jag.
Ska försöka med dubbla projektorer per lykta men ta bort hel/halv skölden i bi-xenon projektorn till helljuset till en saab 95.

Yarisens lampor blev jävligt snygga. big_smile Men dem har väl limmade glas så hur gjorde du för att få loss glaset.
Har sett att man kan lägga de i ugnen sen bända loss det.

Senast redigerat av Gizmo_ (31 juli 2015)

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Gizmo_ Himma skruare
31 juli 2015 · 1 250 Inlägg

Mervolic skrev:
Det blev sjukt snyggt PLindholm smile

Edit: en fråga - hur funkar horizontal- och vertikaljustering? Används originalskruvarna till det?

Eftersom projektorn sitter fast i reflektorn så har du fulla inställningsmöjligheter efter konverteringen.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
granadadr
31 juli 2015 · 7 290 Inlägg

jag är jättesugen på att byta projektorlinser i min bil,, har projektor orginal,, så det borde ju vara lätt att konvertera till xenon projektorer??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
PLindblom
31 juli 2015 · 1 200 Inlägg

Gizmo_ skrev:

Mervolic skrev:
Det blev sjukt snyggt PLindholm smile

Edit: en fråga - hur funkar horizontal- och vertikaljustering? Används originalskruvarna till det?

Eftersom projektorn sitter fast i reflektorn så har du fulla inställningsmöjligheter efter konverteringen.

Precis! Alla inställningar, inklusive den elektroniska höjdinställningen, fungerar precis som vanligt.

Gizmo_ skrev:
Yarisens lampor blev jävligt snygga. big_smile Men dem har väl limmade glas så hur gjorde du för att få loss glaset.
Har sett att man kan lägga de i ugnen sen bända loss det.

115°C i 10 min, så blir limmet samarbetsvilligt utan att strålkastarna tar skada.

Gamer
31 juli 2015 · 130 Inlägg

Gizmo_ skrev:

christAfer skrev:
Vill du får du göra till mig med, betalar såklart.

Jag gjorde två försök, men min ugn var för liten för att en tillräckligt stor plastsskiva skulle gå in, så kunde liksom inte dra över formen över den gjutna modellen.

Vi får se hur det går först. smile Du kan få bilder på det sen när jag e färdig. Oavsett resultat. tongue

Kommer eventuellt göra min femte konvertering snart tror jag.
Ska försöka med dubbla projektorer per lykta men ta bort hel/halv skölden i bi-xenon projektorn till helljuset till en saab 95.

Yarisens lampor blev jävligt snygga. big_smile Men dem har väl limmade glas så hur gjorde du för att få loss glaset.
Har sett att man kan lägga de i ugnen sen bända loss det.

har provat på 9-5:an jag hade men fugerade inte med adapterplåten för h7 då hela projektorn hamnade för långt ut och gängorna räckte inte. går säkert att slipa ner baktill om man vill

dock vet jag inte hur det är på dom nyare.

jag själv hade väl tänkt försöka modda dit mina Bmw X5 LED dimljus på min 325D härnäst tongue kommer passa lite bättre mot originalxenon färgen och endå inte få totalpissigt dimljus.

sen är dom ju 100% e-märkta med så det är ju ingen nackdel tongue

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
MammDiin
31 juli 2015 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:
jag är jättesugen på att byta projektorlinser i min bil,, har projektor orginal,, så det borde ju vara lätt att konvertera till xenon projektorer??

Beror lite på hur de är fastsatta. Har du nya projektorer som har skruvhålen på samma ställe som de gamla så är det mer eller mindre bara att ta bort gamla och skruva dit nya. Men passar det inte så måste du modifiera så du får fast projektorn på något sätt. Sen så kan det vara problem med att de inte ryms om de är längre eller större diameter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang