Volvo 740, hastighetsmätare visar FÖR MYCKET

Peppe666 Bra men mild
20 november 2013 · 72 Inlägg

Bilen vi snackar om föddes 1987.

Bakaxeln är bytt, kommer från en nyare 940. Kontakten passar rakt av och så.

Men kör jag 10 kmh så visar mätaren 70 kanske? så den står mest på fullt och kilometrarna tickar på som satan,
halvjobbigt när tankmätaren inte funkar som vanligt på dessa.




Mätaren verkar funka OK, inge glapp eller så. Finns det något man kan göra åt saken?
Måste jag ta givaren från en äldre axel?
Passar den isåfall?

Eller är det mätarhuset som felar?



Tips mottages gärna!

simlar
20 november 2013 · 5 528 Inlägg

Enligt en tråd jag hittade vid en snabb google-sökning så har 740 12-tänder och 940 har 48-tänder vilket skulle förklara varför mätaren din visar alldeles för mycket.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=60570

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Peppe666 Bra men mild
21 november 2013 · 72 Inlägg

simlar skrev:
Enligt en tråd jag hittade vid en snabb google-sökning så har 740 12-tänder och 940 har 48-tänder vilket skulle förklara varför mätaren din visar alldeles för mycket.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=60570

Åh... det var lite jobbigare än vad jag tänkt då..... Tack för hjälpen smile

TurboAnton Team VeboTrim
21 november 2013 · 322 Inlägg

Eftersom du har en -87 så har du gamla mätarhjulet i axeln. Du måste allså ha en Axel från tidigare än 88.
740 -87 och tidigare har 12.  740-88 och uppåt samt alla 940 har 48tänder.

Kanske går om man bytermätarhus osv men det låter jag någon annan svara på.

Team VeboTrim @ Facebook
Sharky
21 november 2013 · 10 287 Inlägg

"klipp, klipp,klipp"....
Och vips har man bara 12 tänder kvar.

(Fast visst är det imponerande att kunna göra 200km/tim i ett parkeringsgarage.)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Peppe666 Bra men mild
21 november 2013 · 72 Inlägg

TurboAnton skrev:
Eftersom du har en -87 så har du gamla mätarhjulet i axeln. Du måste allså ha en Axel från tidigare än 88.
740 -87 och tidigare har 12.  740-88 och uppåt samt alla 940 har 48tänder.

Kanske går om man bytermätarhus osv men det låter jag någon annan svara på.

Härligt Anton, fakta är grymt.


Ja det vore ju intressant och veta om det skulle kunna fungera med 88:ans mätarhus! Hoppas någon vet!

Sharky
21 november 2013 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev: Öppna och klipp.
En halvtimmes jobb inräknat oljebytet.
Krångligare att byta till (rätt) mätarhus.
(Jag har desutom för mig att det det skiljer på ABS - ej ABS)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Peppe666 Bra men mild
21 november 2013 · 72 Inlägg

Sharky skrev:
Som jag skrev: Öppna och klipp.
En halvtimmes jobb inräknat oljebytet.
Krångligare att byta till (rätt) mätarhus.
(Jag har desutom för mig att det det skiljer på ABS - ej ABS)

/Göran

Göran, okej, kommer man åt att klippa på plats alltså?
Med en avbitare eller något?


Och det är, klipp tre spara en, klipp tre spara en som gäller?

Senast redigerat av Peppe666 (21 november 2013)

Sharky
21 november 2013 · 10 287 Inlägg

Visst. Kraftig avbitare funkar. Öppna locket så blir allt glasklart.
Och klipp tre - spara en.

/Göran

Peppe666 skrev:
Göran, okej, kommer man åt att klippa på plats alltså?
Med en avbitare eller något?


Och det är, klipp tre spara en, klipp tre spara en som gäller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Peppe666 Bra men mild
21 november 2013 · 72 Inlägg

Sharky skrev:
Visst. Kraftig avbitare funkar. Öppna locket så blir allt glasklart.
Och klipp tre - spara en.

/Göran

Peppe666 skrev:
Göran, okej, kommer man åt att klippa på plats alltså?
Med en avbitare eller något?


Och det är, klipp tre spara en, klipp tre spara en som gäller?

Tack Göran, hatten av för dig!

Peppe666 Bra men mild
23 november 2013 · 72 Inlägg

Nu funkar det! big_smile Precis som det ska!


Det tog mig ungefär 2 timmar eftersom det var ju kuggar på ett kugghjul som skulle kapas bort, och rondellen blev det bästa verktyget. Fick ju vila emellanåt då man fick mjölksyra i smalarmarna av att hålla upp slipen så länge wink




Tack för all hjälp grabbar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang