BMW e36 328i, problem med luftning

Haleen
21 november 2013 · 7 Inlägg

Har precis bytt vattenpump, kylaren och termostat men har problem med luftningen, har läst att det ska var rätt krångligt att lufta bmw.
Har hissat upp den och försökt tvinga ut luften men får inte den nedre kylarslangen att bli varm, någon som har ett bra knep hur man luftar dessa motorer?

Efterbliven
22 november 2013 · 17 Inlägg

Tjena! finns några olika kylare beroende på årsmodell och om du har original eller nån kopia osv osv, aja, den modellen jag hade och den som är vanligast så sitter det en plastskruv bredvid locket uppe på kylaren, skruva ur den och vrid igång bilen, låt den stå på tills den går upp i temp, jag hade inget tålamod så jag körde i 70kmh i cirka 1kilometer, sen blev den varm! så tar nog iallafall 5-10min på tomgång, men håll koll på tempmätarn ifall det är något som fuckar ur iallafall..
Aja, när den väl är varm kommer det att spruta upp varm ånga, till slut med en del vatten i, och när det är 100% vatten som kommer upp ur avluftningshålet så är det bara att skruva dit plastskruven igen, och fylla på vattennivån igen! inge krångligt alls faktiskt smile lycka till!

förresten, skruva aldrig ur plastskruven helt, ha den i ett eller två varv så att det går lätt/fort att skruva dit den igen när det bara är vatten som kommer!

sk8ville
22 november 2013 · 653 Inlägg

Precis som ovan skrev, full värme i bilen och att massera både övre och undre kylarslang undertiden påskyndar det hela smile Och glöm för gudsskull inte att fylla på med vatten hela tiden!

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Haleen
22 november 2013 · 7 Inlägg

Tack för snabba svar, ska gå ner i garage och testa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang