Bmw m5 s38b36 turbo

M5 turbo! kommer byggas som en gat/trackday bil.
  • 191 Följare
  • 87 122 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 september 2017
Fredzze
3 juli 2015 · 243 Inlägg

http://i61.tinypic.com/2e0i4y1.jpg
Bytte till alumotorkuddar.

http://i57.tinypic.com/e0s5lw.jpg
http://i57.tinypic.com/i1dxfm.jpg
http://i57.tinypic.com/554it5.jpg
Olja till turbo!

http://i57.tinypic.com/2a4zbz6.jpg
Lindat downpipen

http://i60.tinypic.com/jr7lzk.jpg
renoverat bakbromsarna, och nya brembo skivor och klossar.

http://i60.tinypic.com/2sb0oec.jpg
Byggde ett expansionskärl!

http://i57.tinypic.com/epnh1c.jpg

http://i58.tinypic.com/5a58c3.jpg
Färdig med lite vattenrör!

http://i62.tinypic.com/iznqqp.jpg
Inte de jag är mest nöjd med men de lär säkert funka smile

http://i61.tinypic.com/289wfo5.jpg
Nu till frågan.. Vet nån om det funkar bra med att koppla vakuum här till den inbyggda Mapsensorn i sprutet och till Bränsletrycksregulatorn??

Mvh Fredde

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Nitro
3 juli 2015 · 330 Inlägg

jag kopplade mina från nipplarna från spjällarna
funkar än sålänge

Fredzze
3 juli 2015 · 243 Inlägg

Nitro skrev:
jag kopplade mina från nipplarna från spjällarna
funkar än sålänge

Okej från dom nipplarna som är på bilden eller dom som sitter på varje "tratt" ?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Nitro
3 juli 2015 · 330 Inlägg

Fredzze skrev:

Nitro skrev:
jag kopplade mina från nipplarna från spjällarna
funkar än sålänge

Okej från dom nipplarna som är på bilden eller dom som sitter på varje "tratt" ?

Varje tratt

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Jag har min BTR på en av de där. Däremot så har jag mapsensorn kopplad på en av de nipplar som sitter i ovankant spjällen.

EDIT: Trevligt med uppdatering, blir kanoners!

Senast redigerat av PHrnfeldt (3 juli 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
3 juli 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Jag har min BTR på en av de där. Däremot så har jag mapsensorn kopplad på en av de nipplar som sitter i ovankant spjällen.

EDIT: Trevligt med uppdatering, blir kanoners!

Okej jag får se hur jag gör smile tackar!

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jag har min BTR på en av de där. Däremot så har jag mapsensorn kopplad på en av de nipplar som sitter i ovankant spjällen.

EDIT: Trevligt med uppdatering, blir kanoners!

Okej jag får se hur jag gör smile tackar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45573/45573-b8c5d1454f999dae8e68764791605a33.jpg

Du ser på den här bilden smile Hoppas det är ok att jag lägger in den, hojta så plockar jag bort den!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
5 juli 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jag har min BTR på en av de där. Däremot så har jag mapsensorn kopplad på en av de nipplar som sitter i ovankant spjällen.

EDIT: Trevligt med uppdatering, blir kanoners!

Okej jag får se hur jag gör smile tackar!

http://www1.garaget.org/gallery/images/46/45573/45573-b8c5d1454f999dae8e68764791605a33.jpg

Du ser på den här bilden smile Hoppas det är ok att jag lägger in den, hojta så plockar jag bort den!

Okej okej tack! nä det är ingen fara smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
CarpeDiem German Engineering
5 juli 2015 · 9 081 Inlägg

Grymt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
12 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Ville bara säga att mitt sätt att plocka ut vakuum inte fungerar. Jag tänkte att spjällen är sammankopplade så den borde känna vakuumet genom de kanalerna, men det blev bara fan. Har haft mycket bekymmer som bl a bottnar i vart jag tagit vakuumet. Nu har en massa t-kopplingar för att få motorn att gå någorlunda rent, men det verkar inte alldeles stabilt så jag tänkte satsa på en nuke vakuum station för att få till det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
edinZ
11 augusti 2015 · 409 Inlägg

har du kört nått än ? smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
Fredzze
5 september 2015 · 243 Inlägg

Hej!
har lite problem med mina nya tändstift Bosch silver xr4cs (till vänster) som har 11/16" mutter istället för dom gamla stiften som har vanlig 16 mutter. Så 11/16" hylsan går inte ner i brunnen till dom nya stiften..
jag vet att det är andra som kör med dessa stiften på s38 så tänkte höra hur ni har gjort??

http://i57.tinypic.com/2i92ud4.jpg

Mvh Fredde

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 september 2015 · 1 899 Inlägg

Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag bytte till NGK DR7ES och de har samma fattning (M16) som original BOSCH stiften har. Fördelen med dem är att de kostar en bråkdel av BOSCH stiften men det kanske inte funkar med dem om man kör turbo?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
2 oktober 2015 · 243 Inlägg

Hej!
tänkte höra om någon vet hur man ska skarva in 6 st kablar från spridarna till en kabel från sprutet på bästa sätt?
(matningen till dom)
http://i60.tinypic.com/jshcti.jpg

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall smile

EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.

Senast redigerat av PHrnfeldt (3 oktober 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
10 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall smile

EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.

Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall smile

EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.

Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.

Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.

I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.

Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.

EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.

Senast redigerat av PHrnfeldt (10 oktober 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
10 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall smile

EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.

Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.

Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.

I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.

Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.

EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.

Okej, spännande! själv har jag inte jättebra koll på detta kapitlet med el så det får bli långsamma steg framåt och försöka lära sig så mycket som möjligt med denna bilen smile
Men jag har använde sprutets kablar och vi lär ju se om de håller som det borde göra som du säger smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.

Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.

I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.

Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.

EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.

Okej, spännande! själv har jag inte jättebra koll på detta kapitlet med el så det får bli långsamma steg framåt och försöka lära sig så mycket som möjligt med denna bilen smile
Men jag har använde sprutets kablar och vi lär ju se om de håller som det borde göra som du säger smile

Kommer med all säkerhet att funka bra! Att koppla elen är inte så svårt bara man har koll på kabelarea, känner igen en kall lödning så man kan undvika dem och att man har tillgång till bra tänger för kontakteringen. Resten är bara lite utav ett hantverk, och det ger sej ju mer man håller på smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
25 oktober 2015 · 243 Inlägg

Tänkte höra om någon vet vilka stift som är till vad på denna? Det är original givare på s38b36. Givarens nr 1312895
http://i61.tinypic.com/9kbi3o.jpg
http://i60.tinypic.com/zs3yg.jpg

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang