Audi 90 Quattro 1990. Med 800hp som mål.

Audi 90 Quattro -90. 800hp+
  • 163 Följare
  • 172 139 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2018
Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:

Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Okej, då bör den stå rätt om ni låst tändningen till 0 vid strobbning!
Jag minns att jag fick lossa och förskjuta själva "plattan" till kamsynken för mitt satt ett halvvarv fel och hamnade då för nära TDC.

Såhär kör jag smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-e9f95556f77cc493d3fb319f9c88288e.jpg

Okej. Tack för bilden! Har du tommis billet kamdrev? För man kan ju vrida plattan en del inuti men inte 180 grader utan att lossa den helt? Jag behöver väl inte plocka ner kamdrevet? wink

Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Melin82 skrev:
Hur ser din inställning ut nu?

Skall kika efter jobbet och ladda upp! smile

Rndersson
27 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:
Härligt! big_smile

Okej, har ni strobbat in tändningen rätt?
Låter som att den står fel, då ni verkar ha triggersignal i och med att den tänder...
Visas varvtalet i sprutet ordentligt eller fladdrar det?

Jag kör Megasquirt V3X.

Jajamen, vi strobade in tändningen efter TDC osv, men det verkar som antingen camsyncen står fel eller om vi fått ett halvarv fel eller liknande.

Hur ser dina inställningar ut för 60-2 triggern bakom svänghjul?

Okej, då bör den stå rätt om ni låst tändningen till 0 vid strobbning!
Jag minns att jag fick lossa och förskjuta själva "plattan" till kamsynken för mitt satt ett halvvarv fel och hamnade då för nära TDC.

Såhär kör jag smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-e9f95556f77cc493d3fb319f9c88288e.jpg

Förresten så skickade jag en triggerlog till mattias sandgren som jag köpte vemset av och han sa att impulsen från camtriggern låg väldigt nära vevtriggern, så kanske är kamsyncen det beror på då. Men kan som sagt bara vrida några grader i drevet. 180 går inte utan att plocka ner det?

Senast redigerat av Rndersson (27 augusti 2015)

Rndersson
30 augusti 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Förresten så skickade jag en triggerlog till mattias sandgren som jag köpte vemset av och han sa att impulsen från camtriggern låg väldigt nära vevtriggern, så kanske är kamsyncen det beror på då. Men kan som sagt bara vrida några grader i drevet. 180 går inte utan att plocka ner det?

Okej, men då räcker det nog att flytta drevet lite.
Jag tror jag fick skruva ur skruvarna helt och sedan flytta det, men var längesedan nu så minns inte exakt! smile

Jag flyttade runt det 180 grader, så får vi utgå från det när vi testar igen. Men tack för hjälpen i vilket fall, som tack kommer jag bjuda på en donutfilm när det väl är dags wink

En kort uppdatering då.

Har grejat med småskit, fått upp kofångaren i bak, tätat läckage vid vattengrenröret under insuget. Dragit den mesta av elen i instrumentpanelen, förlängt jorden till Vemset, och försökt få i alla kontakter i instrumentpanelen och gömma dessa snyggt. Vemset och reläerna till denna får plats i handsfacket, riktigt cleant och lättåtkomligt!

Kommer fortsätta i veckan men dra vakuumslang osv, börjar även högskolan imorgon. Perfekt, nu är ju de stora utgifterna klara förutom mappning! (Hoppas jag). Väldigt mycket övertid på jobbet så har möjlighet att jobba extra, så det är gött!

Har även beställt turbomössa och bandage till downpipe.

I helgen gör vi ett nytt startförsök, håll ögonen öppna! lol

Senast redigerat av Rndersson (30 augusti 2015)

Rndersson
10 september 2015 · 244 Inlägg

Tjena!

Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja wink Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...

Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.

Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.

Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..

Vi hörs!

Senast redigerat av Rndersson (10 september 2015)

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:
Tjena!

Bilen är uppstartad och går på tomgång! Vill inte lägga upp film ännu när lyftarna inte slutat knacka innan de fått in olja wink Dock har jag upptäckt läckage i tråget där jag svetsat, tog ner framvagnen igår och skulle svetsa detta, då upptäcktes stålspånor i tråget...

Kallsvetten kröp mig på, såg framför mig hela projektet rinna ut i sanden pga hur dyrt och omständligt det skulle kunna bli.. Dock efter ha hållit tillbaka tårarna och försökt analysera spånorna så är chansen väldigt stor att det är spånor från borrningen av blocket eller från när jag borrade hål och gängade för vevhusventilationen i blocket. Jag har ett gammalt block ståendes som jag testade och borra med borrmaskin för att kunna jämföra spånorna, och de är väldigt lika de spånor som jag hittade i blocket.

Så det är till 98% säkerhet gjutjärnspånor, dock har jag börjat plocka ner vevlager för att inspektera hur de ser ut, och lagret till cyl 1 såg bra ut. Tog av ventilkåpan för att se om det letat sig upp spånor eller kommer spånor därifrån och det såg jättefint ut. Skall gå över alla vevlager och kolla, sen får jag se om det är lönt och kolla in nåt ramlager. Jag misstänker att det gömt sig i någon ficka och har sedan spolats ner när oljan färdats runt. Så efter detta blir det ny olja igen och nytt filter, och något försök till rengöring, hur vet jag inte ännu.

Jag är väldigt mycket lugnare över att ha sovit på saken i vilket fall, men den känslan när jag hittade dom är inte härligt..

Vi hörs!

Härligt med en uppstart! smile
Minns att mina lyftare knackade med, fick även byta en av dem som inte rättade till sig.
Lät mindre kul med spån i tråget, får hoppas det beror på borrningen... Hade nog lite småspån vid mitt första oljebyte med.
Bytte olja efter ca 20min tomgång, därefter efterdragning av toppbultarna (ARP). Har varit helt ren olja efter det och har nu passerat 2000mils-gränsen smile

Aha ja, min motor har ju stått en stund ihopsatt så den olja som fanns i har väl runnit ut. Hade du nya lyftare i?
Har fått lite tips på hur jag ska göra och det blir väl att köra motorn på 2000varv sen när oljan är varm så dom får jobba in lyftarna lite, borde fan tystna de flesta av dom! Har kikat innanför ventilkåpan för att leta spånor som sagt och det såg jättefint ut så hoppas bara att det är oljan som behöver leta sig in smile

Men en uppdatering gällande spånorna då, jag plockade ner 2 vevlager och kollade. Såg fint ut, det har följt med någon skit runt så det var små små fula spår i, men ingenting som kändes med nageln. Så kollade med en polare som grejat väldigt mycket med folkrace och en annan kompis som grejat mer med motorer med laddtryck och dom sa att det såg ok ut, så slängde upp lagren och överfallen igen. Passade även på att kontrolldra alla bultar med momentnyckeln, och alla satt så bra så!

Har även kikat på spånorna och det är mest troligt rester från borrning, de ser verkligen ut så. Så nu är jag 99% säker på att det är borrspånor, klippte även upp oljefiltret och kollade genom och där fanns inte en enda spåna såvitt vi kunde se. Så mest troligt har spånorna sköljts med ner vid uppstart. Rengjort tråget, bytt filter och slänger i ny olja igen. Jag är hoppfull på att det inte är någon fara.

Slängde upp tråget igårkväll, väntar med framvagnen för att se om tråget håller tätt när motorn är igång igen. Håller det tätt så är det dags att börja slänga på lyktor och skit, för då blir det förhoppningsvis lite cruisning nästa gång för att se om det lirar när man rullar lite smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Mervolic skrev:
Vi håller tummarna! smile

Det är nog OK! big_smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Olsson40 skrev:
hoppas de löser sig!

Det gör det alltid! Syns sen! smile

Rndersson
11 september 2015 · 244 Inlägg

Kunde inte hålla mig, drog och köpte lite mer olja, åkte till garaget, drog ur tändstiften och spridarkontakter och fylde i den nya oljan. Drog först runt veven med hylsnyckel i fram för att få fram litelite oljetryck. Sedan körde jag runt motorn med startmotorn, går runt så jävla fint utan tändstift i. Oljetryckslampan slocknade. I med tändstift, spolar och spridarkontakter.

Bilen startade direkt, mot min stora förvåning hade lyftarna tystnat ner sig som fan! Åh, ljudet ur mitt 4" system var sagolikt utan lyftarknackningar. Kunde höra det mytomspunna Audi 5ans ljud en första gång, typ.

Det läckte dock fortfarande i tråget som jag svetsat, dock mycket mindre, men det skiter jag i. Två steg framåt och ett bakåt. Bara riva ner tråget igen och svetsa skiten, denna gång ska jag spänna upp det mycket bättre så svetsningen blir bättre.

Nu ska jag strax iväg för min första presentation i skolan, kan ju bara gå bra efter en sånhär start av dagen!

Framtiden ser ljus ut! big_smile

Senast redigerat av Rndersson (11 september 2015)

Rndersson
12 september 2015 · 244 Inlägg

Mervolic skrev:
Grymt! Blir filmklipp snart va?

Jajamen! Nu blir det snart filmklipp, ska bara laga tråget igen så skall det gå att lösa smile

Rndersson
14 september 2015 · 244 Inlägg

Tjena!

Startade upp bilen idag efter jag en andra gång svetsar oljetråget, och nu höll det tätt! smile

https://www.youtube.com/watch?v=VP5docwDj4M

Här får ni en liten film! Lyftarna har tystnat rejäält! Så dom bör vara tysta och fina nu snart när jag väl beger mig ut med bilen och åker lite! Det är nu det börjar bli riktigt roligt!

Ha det fint! smile

Rndersson
16 september 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:
Det är bara att gratulera big_smile
Ser riktigt fint ut!

Är tanken att mappa den nu i höst eller blir det till en början endast gatmappning? smile

Ah! Det är lite rörigt än så länge med kablar här och var men ska försöka få undan skiten i helgen/veckan.

Jag hoppas på att kunna komma ut i helgen och rulla lite och känna påt lite. Bakbromsarna ligger på lite, samt naven litegrann mot spindlarna efter svarvningen så måste "köra in" det lite osv, haha! Se så allt lirar helt enkelt! Har en kompis som kan mappa så han får gatmappa lite åt mig är tanken, så man kan åka och känna på grejerna. Sen framåt hösten hoppas jag på en mappning i bänk, just nu lutar det åt Overtake i Jönköping, har rätt nära dit också så det är ju positivt! smile

Målet är iskörning just nu, så ska hålla ögon öppna efter isdäck wink

Senast redigerat av Rndersson (16 september 2015)

Rndersson
17 september 2015 · 244 Inlägg

Mervolic skrev:
Grymt! smile


Angående inkörning av motorn, här är en guide som låter vettig från användaren Shogun här på forumet:

Shogun skrev:
Det finns egentligen två skolor om hur man ska köra in en "ny" motor.

Enligt manualen med blandad körning och varierad belastning i ca 100 mil. I vissa fall så har tillverkaren av motorn förberett den med diverse nya koncept/komponenter som gör att inkörningsförloppet kan reduceras ned till ca 50 mil.

Detta gäller alltså en motor som är original och i ditt fall liksom för oss andra som har renoverat motorn så handlar det om inkörning av kolvringarna och de honade cylinderloppen. Vi har vare sig tid, möjlighet eller utrustning hemma för att kunna köra in motorn i en motorrigg.

En kolvring trycker mot cylinderväggen för att skapa en ordentlig tätning. Det är inte spänsten hos ringen som gör detta utan det är cylindertrycket.

Gaserna i cylindern står under högt tryck och dessa gaser tränger in mellan kolven och baksidan av kolvringen. Detta gör att ringen pressas ut mot cylinderväggen och skapar en effektiv tätning.

För att få en 100%-ig anliggningsyta mellan cylinderloppen och kolvringarna måste dessa matchas mot varandra (bäddas in).

Cylinderväggen är krysshonad (lite uppruggad yta) och topparna på denna yta kapas ned av kolvringarna vid inkörning. För att få en maximal tätning mellan ring och cylindervägg måste man skapa ett ordentligt cylindertryck så att hela kolvringens omkrets tvingas ut mot cylinderväggen.

Vid fiskörning med jämn gas får man en dålig inbäddning och därmed en sämre tätning.


Så...mycket snack och lite action...
Gör såhär på gatan:

Varmkör först motorn - MYCKET VIKTIGT!
Det görs som normalt, starta motorn och kör runt kvarteret med snäll belstning. Du får absolut inte låta motorn puttra på tomgång tills den blivit varm.

Action:
Den initiala inbäddningen av ringarna får man genom att ge full gas under några sekunder, släpp gasen helt och låt motorn gå på tomgång några sekunder.
Upprepa detta 10-15 gånger (håll koll på motortemperaturen och oljetrycket).

Lägg därefter i en hög växel och accelerera. Eftersom du nu ger full gas och motorn ger ordentligt med effekt, kommer det höga gastrycket tvinga ut kolvringarna mot cylinderväggarna. När du sedan släpper gasen skapas vakuum i cylindrarna vilket drar upp extra olja.

Tack vare detta och det relativt låga varvtalet minimeras risken att ringar och cylinderväggar glaseras. Det gör också att ringarna och väggarna hinner kylas ned.

Nu när ringarna har bäddats in kan motorn belastas upp till 80% av dess maximala effekt och varvtal. Variera hela tiden varvtalet och överhetta inte motorn (ringarna ska inte glaseras).

Efter ungefär en halvtimmas körning är ringarna inkörda.


I provrigg:
Varmkör först motorn helt.

Lägg i 4:e växeln

Kör 3 havlgaskörningar vid 40% - 60% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.

Kör tre 3/4-gaskörningar vid 40% - 80% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.

Kör tre fullgaskörningar vid 30% - 100% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.

Mappa på big_smile

Tänkte att det kanske hjälper för att få tyst på spridarna.

Tack för tipset! Har läst endel om den hårda inkörningen och jag funderar på att lägga mig på nåt mitt emellan smile Får se lite, sen åker man säkert på nått läckage eller liknande, förvånar mig inte isåfall big_smile

Rndersson
24 september 2015 · 244 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Grattis grattis till uppstarten smile

Tack så mycket! Nu hoppas jag det går framåt smidigt smile

Rndersson
1 oktober 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Rndersson skrev:

Niklas_S2 skrev:
Det är bara att gratulera big_smile
Ser riktigt fint ut!

Är tanken att mappa den nu i höst eller blir det till en början endast gatmappning? smile

Ah! Det är lite rörigt än så länge med kablar här och var men ska försöka få undan skiten i helgen/veckan.

Jag hoppas på att kunna komma ut i helgen och rulla lite och känna påt lite. Bakbromsarna ligger på lite, samt naven litegrann mot spindlarna efter svarvningen så måste "köra in" det lite osv, haha! Se så allt lirar helt enkelt! Har en kompis som kan mappa så han får gatmappa lite åt mig är tanken, så man kan åka och känna på grejerna. Sen framåt hösten hoppas jag på en mappning i bänk, just nu lutar det åt Overtake i Jönköping, har rätt nära dit också så det är ju positivt! smile

Målet är iskörning just nu, så ska hålla ögon öppna efter isdäck wink

Okej, spännande! big_smile
Håll tråden uppdaterad! smile

Då är vi två som letar wink

Japp, jag vill inte ha en tråd som dör ut i slutet, så måste hålla ihop det nu när det börjar dra ihop sig litegrann!

Nice, vad hade du för frambromsar? Jag kör ju 323mm porsche i fram, har läst att original Audi s4 eller s6 fälgar 16" ska passa med dessa bromsar, men får forska lite i det. Såg ett par hjul med isdäck 16" häromdagen, men lite väl mycket pengar för min studentplånbok nu mer wink

Senast redigerat av Rndersson (1 oktober 2015)

Rndersson
1 oktober 2015 · 244 Inlägg

EnNaN skrev:
så jäkla härligt att den lever big_smile

Jajamen! Det är nu det roliga börjar förhoppningsvis wink

Rndersson
1 oktober 2015 · 244 Inlägg

Så här ser bilen ut för stunden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-440c653acd90bec4f73d52a0f400338c.jpg

En uppdatering då!
Har fixat en framskärm, vänster från en 80 B4 som skall passa på. Dock lite fel röd färg men ingen rost alls, så det var därför det fick bli den, bara en till höger sida kvar också då!

Har lindat downpipe, fyllt på olja i växellådan samt monterat lyktor, fick löda om kontaktstyckena som av någon anledning var annorlunda mellan B3 och B4 märkte jag, men blev schysst med lite krympslang och samma färg på B4 kontaktstycken som de jag hade, så lödningen var smidig.

Har även bytt slangen med avluftningsventil upp till torpeden, min gamla var kass.
 
Skall fixa fästen för min robotslang som jag dragit kablarna i i skärmen nu närmast, och lufta kylsystemet.

Ska beställa svarta siliconslangar med, ser ju förjävligt ut med blåa wink

Min polare som ska gatmappa åt mig har inte hunnit de senaste helgerna så väntan är nästintill outhärdlig just nu.. vill ut och känna på henne lite! big_smile

På återseende!

Rndersson
4 oktober 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Japp, jag vill inte ha en tråd som dör ut i slutet, så måste hålla ihop det nu när det börjar dra ihop sig litegrann!

Nice, vad hade du för frambromsar? Jag kör ju 323mm porsche i fram, har läst att original Audi s4 eller s6 fälgar 16" ska passa med dessa bromsar, men får forska lite i det. Såg ett par hjul med isdäck 16" häromdagen, men lite väl mycket pengar för min studentplånbok nu mer wink

Jag kör fortfarande original... lol
Det brukar ju kunna springa iväg lite om man vill ha något sjysst!hmm

Rndersson skrev:
Så här ser bilen ut för stunden!
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-440c653acd90bec4f73d52a0f400338c.jpg

En uppdatering då!
Har fixat en framskärm, vänster från en 80 B4 som skall passa på. Dock lite fel röd färg men ingen rost alls, så det var därför det fick bli den, bara en till höger sida kvar också då!

Har lindat downpipe, fyllt på olja i växellådan samt monterat lyktor, fick löda om kontaktstyckena som av någon anledning var annorlunda mellan B3 och B4 märkte jag, men blev schysst med lite krympslang och samma färg på B4 kontaktstycken som de jag hade, så lödningen var smidig.

Har även bytt slangen med avluftningsventil upp till torpeden, min gamla var kass.
 
Skall fixa fästen för min robotslang som jag dragit kablarna i i skärmen nu närmast, och lufta kylsystemet.

Ska beställa svarta siliconslangar med, ser ju förjävligt ut med blåa wink

Min polare som ska gatmappa åt mig har inte hunnit de senaste helgerna så väntan är nästintill outhärdlig just nu.. vill ut och känna på henne lite! big_smile

På återseende!

Ser riktigt nice ut! Är det verkligen samma vid midjelisten på 80-skärmarna?
Bytte du till en likadan slang eller tog du en universal utan luftningsventil?
Min slang läcker någon droppe då och då vid ventilen...

Spännande med gatmappning!!!!big_smile

Ja, jag fick tag på porscheok i fram och köpte adaptrar från england, oken kostade runt 3k vill jag minnas. Det kostar ju påt, borde väl bromsa hyfsat när det väl lirar sen iaf smile

Jag tog en slang från en 4cyl på skroten... letade som helvete efter en slang från en 5a. Dom skiljer sig litegrann märkte jag, den från 4an är felvinklad längst ner, ,men det får gå tills vidare. Tills det kommer in en på skroten. Nu funkar luftningen iaf, gjorde rent och sprutade i lite wd40 så hoppas det inte kärvar nu wink

Vart är du ifrån, såg att du är från västra götaland? Skaraborg möjligtvis? wink

Rndersson
4 oktober 2015 · 244 Inlägg

sonken91 skrev:
Tar han skärm från avant/sedan är det samma veck i plåten för midjelist,  bara det att audi 90 har bredare list wink

Håller med dig om de blåa slangarna annars grymt smile

Se där ja, jag hoppades att det var något sådant! Skärmen är från avant så borde bbara vara att smäcka över listen isåfall? Listerna är så jäkla fula på min 90 så vore kul och kunna byta till nåt fräschare smile

Rndersson
6 oktober 2015 · 244 Inlägg

sonken91 skrev:

Rndersson skrev:

sonken91 skrev:
Tar han skärm från avant/sedan är det samma veck i plåten för midjelist,  bara det att audi 90 har bredare list wink

Håller med dig om de blåa slangarna annars grymt smile

Se där ja, jag hoppades att det var något sådant! Skärmen är från avant så borde bbara vara att smäcka över listen isåfall? Listerna är så jäkla fula på min 90 så vore kul och kunna byta till nåt fräschare smile

Coupe/cab har den nedsänkt modellen wink
Jag har lister från audi 80 b4 på min 90 quattro. Smalare.
Sen finns det även en smalare list som passar precis i vecket smile

Ja, min äldre 90 har lister som går i fint i kanten, dom är ju snyggare enligt mig smile

får se vad man listar ut sen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang