Audi 90 Quattro 1990. Med 800hp som mål.

Audi 90 Quattro -90. 800hp+
  • 163 Följare
  • 172 132 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2018
Rndersson
27 oktober 2015 · 244 Inlägg

Då var det dags, i helgen kommer första provturen mest troligt bli av!

Koppling är testad, växlar går att få i. Hjulinställningar väldigt grovt inställda, bränslet är grovinställt.

Kvar att göra under veckan är att kalibrera vattentempgivaren samt lufta kylsystemet, enligt vattentempgivaren till vemset var vattnet 95 grader när termostaten öppnade och det låter lite varmt, så vill dubbelkolla det innan jag låter bilen gå och bli riktigt varm.

Blir en väldigt lugn åktur givetvis, ingen belastning. Vill bara se att bilen rullar någorlunda och att växlarna går att få i wink

Senast redigerat av Rndersson (27 oktober 2015)

Rndersson
27 oktober 2015 · 244 Inlägg

Niklas_S2 skrev:

Ja, jag fick tag på porscheok i fram och köpte adaptrar från england, oken kostade runt 3k vill jag minnas. Det kostar ju påt, borde väl bromsa hyfsat när det väl lirar sen iaf smile

Jag tog en slang från en 4cyl på skroten... letade som helvete efter en slang från en 5a. Dom skiljer sig litegrann märkte jag, den från 4an är felvinklad längst ner, ,men det får gå tills vidare. Tills det kommer in en på skroten. Nu funkar luftningen iaf, gjorde rent och sprutade i lite wd40 så hoppas det inte kärvar nu wink

Vart är du ifrån, såg att du är från västra götaland? Skaraborg möjligtvis? wink

Låter nice! Vilka skivor kör du med då?  smile

Okej, men då är det egentligen bara att leta efter en 5cyl slang känns det som smile

Jag bor ca 6mil från Halmstad, österut.

Jag kör A8 323mm skivor vill jag minnas, om jag inte minns helt galet.

Ah, min lokala skrothandlare hade 5cyl 10v några stycken för 6 månader sedan, men nu fanns inte en enda, man får hålla ögonen öppna och rycka en när tillfälle ges smile

Rndersson
26 november 2015 · 244 Inlägg

En kort uppdatering!

Har haft bristande motivation då jag har haft tickande ljud i motorn, har felsökt allting och inga lagerspån i oljan så nu återstår ett test, och det är att slänga i annan olja. Blir 10w60.

Ljudet är från toppen, så bör vara lyftarna. Men, som sagt, jag har rivit mitt hår och felsökt. Även fast lyftarna är stumma så är ljudet från toppen, har fan kollat det mesta. Så nu återstår oljebyte till tjockare olja. Det låter inte som lyftare, men KAN inte vara nått annat. Så nu byts olja.

Men jag tror faktiskt det kan vara det, vi får se.

Sen är det full fart igen! big_smile

Rndersson
10 december 2015 · 244 Inlägg

Hallå igen!

Tack för svaren gällande felsökning. Jag och polare med flera har kollat allting nu, lyft av kammar, kikat ner på kolvar med USB-kamera osv, osv och inga märken eller någonting, har inte hittat ett skit! Har haft över en kompis till min far som varit bilmekaniker hela livet samt hållit på med rally. Han tyckte inte det är lönt och lyfta av toppen, ljudet skall inte vara någon fara.

Jag har lyssnat med stetoskop på insuget samt rören ut från grenröret och ljudet finns även utifrån avgassidan men mycket dovare, så jag tror helt enkelt att insuget agerar som en resonanslåda och förstärker ljudet. Möjligtvis när ventilerna slå in emot sätena igen? Jag vet inte, men då jag inte hittat någonting så får det vara så tillsvidare.

Så nu slutförs smågrejer för att förbereda Audin för gatmappning, bytt lite slang till kylsystemet osv, någon slang läckte lite. Håller på och koppla in lite laddstyrning osv nu.

Så snart blir det gasa av det, hoppas skiten håller wink

Senast redigerat av Rndersson (10 december 2015)

Rndersson
27 december 2015 · 244 Inlägg

Tjenare!

Nu kan felsökningen anses som avslutad, har kollat allting, har även kollat med företaget som borrade blocket samt gjorde balanseringen av vev osv, och han är övertygad om att det är något med ventilmekanismen som väsnas. Han misstänkte att jag behöver ge lyftarna flertalet mil med bilen så bör dom tystna, så får nog hoppas på det nu. Även min och polarnas uppfattning av felsökningen tycker ljudet kommer lyftarna, så får hoppas att dom kollapsar och tystnar snart. Annars får jag väl i värsta fall byta dom då, men det ska väl inte behövas! smile

Så jag har lämnat det problemet bakom mig nu och förberett bilen för lite gatmappning.

Påbörjat fästen för fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-221e0e135eaf9856e9d665b63d2e5130.jpg

Ja, såhär står han och skäms innan huven åkte på! Köpte hem svarta siliconslangar också men det var visst mindre radie på dom så de blåa slangarna får vara med ett tag till..
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-223c31ee7c215aee4fbaf891af10d6c6.jpg

Huvlås slängde jag på i dagarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-6cf1802bd4a5171f9e5cde52122ba086.jpg

Har även slängt i en tryckregulator för justering av laddtryck, laddtrycksmätare osv. Ska hämta en skärm på skroten på onsdag hoppas jag, nu skiter jag i färg, bara jag får på en skärm utan rost så att det inte skvätter vatten och skit överallt!

Snön kom inatt så hade varit kul och gett sig ut lite... menmen, den tiden kommer! big_smile

Senast redigerat av Rndersson (27 december 2015)

Rndersson
27 januari 2016 · 244 Inlägg

hej hallå!

Ikväll så ställde jag mig vid svarven en snabbis och svarvade till en restriktor för oljetillförseln till turbon. Efter lite läsning kom jag fram till att att hålet skulle vara 2-2,5mm. Hoppas på något snabbare spool pga detta när det väl är dags och gasa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-3a0e95773ee0279465e09702edc63843.jpg

Hylsan är bara ipressad i nippeln så skulle de behövas bytas eller tas bort är det bara att pressa ur igen.

Annars så slutför jag smågrejer, snyggar till kabeldragningar osv. Nu äntligen så har jag fått hem rätt stag till växellådan så nu ligger alla växlar rätt och jag kan växla enkelt big_smile Det var lite pyssel samt svetsning innan staget blev korrekt men nu lirar det som sagt!

Härnäst ska jag ta itu med bakbromsarna som inte vill lira riktigt, jag misstänker att kolvarna har kommit in för långt så oljan inte får komma in, eller något liknande! Har beställt hem renoveringssats så ska ta isär oken och göra rent samt inspektera.

Var tänkt att göras en gatmappning snart, men ville vänta på mildväder först, och det verkar ju ha dykt upp nu. Så får se lite vad som sker, men först ska bromsarna i bak fungera korrekt. Vilket tas i tu med så fort renoveringssatsen är hemma! smile

Rndersson
27 januari 2016 · 244 Inlägg

Wiell skrev:
Är det äkta aerocatch huvlås? om inte, byt. flera som fått huven i rutan när kört med kopior.
om det är enda låsningen vill säga.

Tjena!

Ja, såg denna diskussionen för ett tag sen på facebook, är ju ingen höjdare om skiten går av! smile Så antingen kommer jag byta eller göra någon säkring, eller vad jag kommer på. Hålen är ju redan gjorda i huven liksom! Haha

Men tack för tipset! smile

Rndersson
27 januari 2016 · 244 Inlägg

EnNaN skrev:
du får lägga ett tunt lager svart på intercoolern också så att det inte syns allt för tydligt smile

Ja, där sa du nåt, den tanken har inte ens slagit mig... får nog bannemig göra det! wink

Rndersson
27 januari 2016 · 244 Inlägg

Mervolic skrev:
Lika brutalt som alltid big_smile

Haha, det blir mer brutalt när väl bilen är gatmappad någorlunda! wink

Rndersson
7 mars 2016 · 244 Inlägg

Tjena!

Kort update då!

Jag väntar på nav för att bygga om skiten i bak, men dröjer lite. Måste ha tag i nav från Urs4 eller Audi v8, men dom är på G.

Behöver enbart fixa det och göra fäste för fronten så går det köra sen, nu närmar sig våren så dags att köra på. Men det känns lugnt! smile

Har 3 tentor de 2 kommande veckorna så är för stunden en del att göra.

På återseende snart!

Rndersson
14 mars 2016 · 244 Inlägg

Tjena!


Var en snabbis i garaget ikväll och borrade hål för snabbfästena i fronten. Det blev skitbra! Lacken är ju lite ledsam på fronten med det får väl gå, nu sitter den på plats iaf. Väldigt enkel och ta av sen när man behöver, smidigt och gött!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-1aa3e004e461565596e198848173a6b9.jpg

Väntar fortfarande på nav att svarva i... det är det enda just nu som fattas inför gatmappning. Så börjar dra ihop sig, skönt att inte ha en uppsjö med grejer att fixa innan iaf! smile

Rndersson
15 mars 2016 · 244 Inlägg

Tjena!

Gjorde lite småjobb idag, borrade ur växelspaken samt borrade ett hål för att kunna dra fast den med en liten pinnskruv. M5, så det blev litet och smidigt. Och spaken sitter som gjutet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-0d482e8d794cc0a0f21827b0544b2329.jpg

Kanske inget storjobb, men kan ju uppdatera med nåt kul iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-6a31be977924503cb21fd543da242a32.jpg

ENBART naven kvar nu, men jobbar på det smile

Rndersson
16 mars 2016 · 244 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Det blev ju bra detta smile

Haha, ja, småskit bara.. Vill ut och åka så fort snön är borta wink

Rndersson
13 maj 2016 · 244 Inlägg

Hoppas inte ni har glömt mig!

Fortfarande småplock som har fixats, har haft isär bromsvågen och slängt mellan brickor som inte var medskickade i lådan jag fick vågen i. Enligt Rallyshop ska inte dessa krävas, men vågen blev helt annorlunda med dessa på! Så följ Willwoods rekommendationer/instruktioner när ni monterar bromsvåg från rallyshop!

Sen hade lödningen på kopplingen till elservon en liten por som det läckte ur, det är fixat nu, så nu har jag äntligen hittat det läckaget.

Var ute och åkte med bilen i förrgår, ligger som ett strykjärn på vägen och bromsarna lirar klockrent nu. Ska bara luftas igen eftersom jag plockat ned vågen. Samt ljudet är underbart! Även fast jag inte varvar över 3k big_smile

Nu närmast ska jag ge mig på att göra en ordentlig hjulinställning, eller iaf så gott jag kan göra själv.

Så nu börjar det ta sig! (Känns som jag sagt det 1000ggr nu). Men nu känns det till 99% säkerhet att det kommer bli åka av denna sommaren, och ingen är lyckligare än mig!

Senast redigerat av Rndersson (13 maj 2016)

Rndersson
18 maj 2016 · 244 Inlägg

Tjena!

Den här lilla damen fick åka runt och cruisa runt 1 timme igår, och hon höll tempen perfekt samt vattnade, oljade ingenting! Bromsarna låste jag för första gången igår både bak och fram och det skrek som en stucken gris! Skrik av vinst skulle jag vilja säga! big_smile

Sen även fast jag inte varvar någonting så hör/känner man att hon vill börja bygga upp tryck, fy fan jag kan inte ens vänta på att trycka plattan i mattan nu! Kommer bli sjuuukt! big_smile

Så nu för första gången på länge känns det som att hon börjar bli redo för gatmapp, bara hjulinställning kvar.

Just nu går det jävligt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-00525277d9a430608caa8b7b26678b33.jpg

Senast redigerat av Rndersson (18 maj 2016)

Rndersson
19 maj 2016 · 244 Inlägg

ohr skrev:
fyfan va roligt att du börjar att bli "färdig" big_smile ska själv köpa en 80 10v Quattro om en månad big_smile hade tänkt mig något liknande din! hoppas allting lirar när du ska börja mappa!

Se där! Vad roligt!

Ska du byta motor i den också osv?

Rndersson
23 maj 2016 · 244 Inlägg

Provtryckte i lördags! Läckte ordentligt från turbon ner mot intercoolern, har ju svarvat en v-bandsfläns som passar emot turbon och det var klämman som var för stor! Så var på KL och köpte en sådan idag, som passade efter lite modifiering!

Provtryckte igen och det var knäpptyst! Riktigt gött!! Läcker lite lite vid mina snabbkopplingar till vakuumet men det är knappt. Ska känna över slangen där och se om man han göra något åt det, men det är så lite så jag tror inte det spelar någon roll. Kan ändå fråga om någon har koll på hur mycket det får läcka? För nu var det väldigt lite måste jag säga..

Så det rullar på riktigt bra nu!

Bild innan jag plockade ner lyktan och provtryckte:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-1aabb7a460a6cd55671edbb3cef4e5f7.jpg

Senast redigerat av Rndersson (23 maj 2016)

Rndersson
23 maj 2016 · 244 Inlägg

ohr skrev:
aa precis, men ska försöka få en gatureggad. blir din reggad som ombyggt fordon nu elr? smile

Tanken är väl sådan!

Tänkte få tag i en AAN-motor sen som bilen reggas med.. Vi får se lite, men det är ombyggt fordon vägen jag får gå sen är väl tanken smile

Rndersson
24 maj 2016 · 244 Inlägg

EnNaN skrev:
det brukar inte vara så farligt om det läcker lite, men försök att få det tätt först smile kan komma att uppstå problem som du sedan kliar dig i huvudet över vad det är som krånglar wink

Ja, precis! Upptäckte att dumpen inte vill gå tillbaka riktigt. Så får trycka till den med en skruvmejsel så den går tillbaka, så ska plocka ner den och smörja upp han lite. Sen ska jag kolla över slangarna till vakuum.

Jag går i valet och kvalet för tillfället om det är dags för en bokning för mapp... liksom det börjar ta på arbetet nu, bara småskit kvar. Egentligen skulle jag nog kunna boka en mapp för jag skulle hinna få färdigt allt innan mappningen. Sen så är man ju nervös som fan! Frågan är om jag ens kommer kunna äta dygnet innan big_smile

Rndersson
25 maj 2016 · 244 Inlägg

Tackar för svar! Ja, det lutar nog åt en tidsbokning. Måste kolla över lite småplock innan bara wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang