Volvo 940 ftt automat drar 2.1l/mil

Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Hallå. Har köpt mig en Volvo 944 Ftt automat som går hur bra som helst, dock så räknade jag ut igår att den drar 2.1liter/milen vilket inte är normalt. ja har felsökt bilen med den dosan som sitter original. men fick bara 1-1-1 vilket är: inget fel. den går normalt o jämt. så de är inte Lmm (Luftmassmätaren) men jag funderar på om det kanske är lambdasonden? men borde den inte gå lite sämre lr så? dock är det min första turbo bil så ja vet inte hur den "ska" gå om allt funkar som det ska.

hade varit schysst med seriösa svar då det är riktigt dyrt o köra den.

Tack i förhand för svaren :)

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Pistonheadz
23 november 2013 · 31 Inlägg

Specel skrev:
Hallå. Har köpt mig en Volvo 944 Ftt automat som går hur bra som helst, dock så räknade jag ut igår att den drar 2.1liter/milen vilket inte är normalt. ja har felsökt bilen med den dosan som sitter original. men fick bara 1-1-1 vilket är: inget fel. den går normalt o jämt. så de är inte Lmm (Luftmassmätaren) men jag funderar på om det kanske är lambdasonden? men borde den inte gå lite sämre lr så? dock är det min första turbo bil så ja vet inte hur den "ska" gå om allt funkar som det ska.

hade varit schysst med seriösa svar då det är riktigt dyrt o köra den.

Tack i förhand för svaren smile

Din OBD läsare har ju flera socklar, kolla alla! Men med en kass lambda kan jubinte motor beräkna rätt blandning, och tar de säkra före de osäkra och fettar på! Min gamla 740 gjorde samma, fina 2 liter milen! wink Bytte dock direkt ^^

Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Pistonheadz skrev:

Specel skrev:
Hallå. Har köpt mig en Volvo 944 Ftt automat som går hur bra som helst, dock så räknade jag ut igår att den drar 2.1liter/milen vilket inte är normalt. ja har felsökt bilen med den dosan som sitter original. men fick bara 1-1-1 vilket är: inget fel. den går normalt o jämt. så de är inte Lmm (Luftmassmätaren) men jag funderar på om det kanske är lambdasonden? men borde den inte gå lite sämre lr så? dock är det min första turbo bil så ja vet inte hur den "ska" gå om allt funkar som det ska.

hade varit schysst med seriösa svar då det är riktigt dyrt o köra den.

Tack i förhand för svaren smile

Din OBD läsare har ju flera socklar, kolla alla! Men med en kass lambda kan jubinte motor beräkna rätt blandning, och tar de säkra före de osäkra och fettar på! Min gamla 740 gjorde samma, fina 2 liter milen! wink Bytte dock direkt ^^

ah ja kollade alla socklar i både A och B dosan. och får bada koden 1-1-1 på allt. men de kan vara lambda ändå? eller visas den när man felsöker också?

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Niklas_N
23 november 2013 · 59 Inlägg

Lambdan kan ju vara en bov i ämnet, felminne borde ju dock komma på detta tycker jag. Kolla så att det är original lambda som sitter där! Min första tanke är hur dessa bilar har sin turbo "övervakning" så denna fungerar som den ska, tänkte så laddtrycket kommer upp i rätt tryck. Så det inte ligger någon givare som ger fel signal så motorstyrdornet drar ner laddtrycket, ev. flödar på med soppa som bra den, dränker motorn.

Du har inte sett om du har någon kraftigt anliggande broms eller så? Kan vara svårt att märka om man åker automat tycker jag av egen erfarenhet!

Pistonheadz
23 november 2013 · 31 Inlägg

En kass motortempgivare ger också enorm förbrukning 'en har för mig att ditt styrsytem ar en felkod för detta ocksp vilket borde visas vid din felsökning!

Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Niklas_N skrev:
Lambdan kan ju vara en bov i ämnet, felminne borde ju dock komma på detta tycker jag. Kolla så att det är original lambda som sitter där! Min första tanke är hur dessa bilar har sin turbo "övervakning" så denna fungerar som den ska, tänkte så laddtrycket kommer upp i rätt tryck. Så det inte ligger någon givare som ger fel signal så motorstyrdornet drar ner laddtrycket, ev. flödar på med soppa som bra den, dränker motorn.

Du har inte sett om du har någon kraftigt anliggande broms eller så? Kan vara svårt att märka om man åker automat tycker jag av egen erfarenhet!

vad jag vet o vad andra vet som har testat den. så funkar allt som de ska. den laddar 1.0 bar. chippad. min kompis har en likadan dock ltt som är chippad o den ligger runt 1.1l/mil. tycker inte de borda bara 1 liter mer/mil bara för det är Ftt. men vad menar du med: anliggande broms? tongue inte så super kunnig inom bilar.

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Pistonheadz skrev:
En kass motortempgivare ger också enorm förbrukning 'en har för mig att ditt styrsytem ar en felkod för detta ocksp vilket borde visas vid din felsökning!

Okej, fast om det var den så borde det ju visas nån felkod?

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Niklas_N
23 november 2013 · 59 Inlägg

Specel skrev:
men vad menar du med: anliggande broms? tongue inte så super kunnig inom bilar.

Det kan du enkelt prova om du far ut och åker kanske 5-10km normal körning med lätt fot på bromsen, om du då stannar efter vägen och känner på samtliga fälgar, blir den riktigt varm och ev. om det också luktar belägg osv så kan man garantera att bromsen ligger på hela tiden. Även när du inte bromsar. smile

Detta går ju givetvis också att testa om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, det ska gå lätt att vrida runt hjulen, speciellt fram!

Kan också vara handbromsen, känns denna okej? Så inte spaken känns slapp, eller har ett markant glapp mellan frilagd handbroms och dragen handbroms. Detta kan vara att handbromsen ej går tillbaka pga dålig handbromswire eller så!

Gick den igenom besiktningen som den ska? Där kan man ju få lite hjälp på traven vid felsökande!

Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Niklas_N skrev:

Specel skrev:
men vad menar du med: anliggande broms? tongue inte så super kunnig inom bilar.

Det kan du enkelt prova om du far ut och åker kanske 5-10km normal körning med lätt fot på bromsen, om du då stannar efter vägen och känner på samtliga fälgar, blir den riktigt varm och ev. om det också luktar belägg osv så kan man garantera att bromsen ligger på hela tiden. Även när du inte bromsar. smile

Detta går ju givetvis också att testa om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, det ska gå lätt att vrida runt hjulen, speciellt fram!

Kan också vara handbromsen, känns denna okej? Så inte spaken känns slapp, eller har ett markant glapp mellan frilagd handbroms och dragen handbroms. Detta kan vara att handbromsen ej går tillbaka pga dålig handbromswire eller så!

Gick den igenom besiktningen som den ska? Där kan man ju få lite hjälp på traven vid felsökande!

Där sa du nått! ja kom o tänka på att när ja kör ibland så börjar de lukta lite bränt. o har luktat vid motorn samt vid bas o slutsteg omde hade blivit för varmt men nejdå, luktade inget ifrån de. o de luktar lite som bränd koppling, så de kan nog mycket väl vara så att det ligger i på nån broms.

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Niklas_N
23 november 2013 · 59 Inlägg

Specel skrev:

Niklas_N skrev:

Specel skrev:
men vad menar du med: anliggande broms? tongue inte så super kunnig inom bilar.

Det kan du enkelt prova om du far ut och åker kanske 5-10km normal körning med lätt fot på bromsen, om du då stannar efter vägen och känner på samtliga fälgar, blir den riktigt varm och ev. om det också luktar belägg osv så kan man garantera att bromsen ligger på hela tiden. Även när du inte bromsar. smile

Detta går ju givetvis också att testa om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, det ska gå lätt att vrida runt hjulen, speciellt fram!

Kan också vara handbromsen, känns denna okej? Så inte spaken känns slapp, eller har ett markant glapp mellan frilagd handbroms och dragen handbroms. Detta kan vara att handbromsen ej går tillbaka pga dålig handbromswire eller så!

Gick den igenom besiktningen som den ska? Där kan man ju få lite hjälp på traven vid felsökande!

Där sa du nått! ja kom o tänka på att när ja kör ibland så börjar de lukta lite bränt. o har luktat vid motorn samt vid bas o slutsteg omde hade blivit för varmt men nejdå, luktade inget ifrån de. o de luktar lite som bränd koppling, så de kan nog mycket väl vara så att det ligger i på nån broms.

Bara att testa! wink Varma bromsar luktar lite som koppling så det kan möjligen vara detta! smile

Specel
23 november 2013 · 7 Inlägg

Niklas_N skrev:

Specel skrev:

Niklas_N skrev:

Det kan du enkelt prova om du far ut och åker kanske 5-10km normal körning med lätt fot på bromsen, om du då stannar efter vägen och känner på samtliga fälgar, blir den riktigt varm och ev. om det också luktar belägg osv så kan man garantera att bromsen ligger på hela tiden. Även när du inte bromsar. smile

Detta går ju givetvis också att testa om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, det ska gå lätt att vrida runt hjulen, speciellt fram!

Kan också vara handbromsen, känns denna okej? Så inte spaken känns slapp, eller har ett markant glapp mellan frilagd handbroms och dragen handbroms. Detta kan vara att handbromsen ej går tillbaka pga dålig handbromswire eller så!

Gick den igenom besiktningen som den ska? Där kan man ju få lite hjälp på traven vid felsökande!

Där sa du nått! ja kom o tänka på att när ja kör ibland så börjar de lukta lite bränt. o har luktat vid motorn samt vid bas o slutsteg omde hade blivit för varmt men nejdå, luktade inget ifrån de. o de luktar lite som bränd koppling, så de kan nog mycket väl vara så att det ligger i på nån broms.

Bara att testa! wink Varma bromsar luktar lite som koppling så det kan möjligen vara detta! smile

Det ska ja göra. tack så mycket för eran hjälp smile Förmodligen kommer de att hjälpa smile

Audi A4 "Phatcrew" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang