Mini cooper 2008 clubman 1.6l 88kw hög co och HC

Cooperman
23 november 2013 · 5 Inlägg

Har en Mini Cooper 2008 med 9900 mil som jag inte får knas på

Hej besiktat flera gånger med följande värde
CO    1,2
HC    450
CO2500 1,1
lamda 1,02

Bytt:
lamdasond efter katalystator då jag har haft felkod på denna (original)
luftfilter bosch
Olja Shell syntet
Tändstift Bosch

Nyservad , stiften är fina, drar normalt med bränsle men verkar gå grymt fett
ryker en del men inget blått

var på boschverkstad och motorsökte men inga felkoder finns och den
går grymt bra för övrigt.

Kan katalysatorn vara slut ?

det konstiga är att den har högre HC och CO halt då den är varm än kall..

Några tips?

meatos
24 november 2013 · 424 Inlägg

Lambdan är ju bra så grymt fett går den inte. Men katalysatorn kan nog vara dålig

-matte En Medlem
24 november 2013 · 405 Inlägg

Katalysatorer blir aldrig förbrukade, däremot kan de skadas om bilen körts med misständningar eller ovanligt fet blandning under en tid så materialet i dom smälter.

Bilen ska också visa felkod med motorlampa om katalysatorn inte fungerar då det sitter en lambda före och en till efter. Var bilen riktigt ordentligt varmkörd? Katalysatorn fungerar bara rätt om den är i arbetstemperatur.

Cooperman
24 november 2013 · 5 Inlägg

Testat när den var riktigt riktigt het katalysator när jag körde med handbromsen i
Det är 2 lambdasonder på den och den efter kat var trasig
När jag köpte bilen. Pratade med en BMW verkstad att denna
Bara kontrollerar avgaserna efter katalysatorn!

Har inte bytt lamda innan katalysator.

Tycker det är konstigt då den går väldigt bra på gaspådrag och tappar allergi effekt
Som den tydligen ska göra om katalysatorn är slut!

Däremot inga motorlarm när jag var på Bosch verkstad
Han kliade sig huvudet också . Ska testa att lägga på ny programvara för motorstyrning nästa vecka!

Hur kan man se om katalysatorn är slut?

-matte En Medlem
24 november 2013 · 405 Inlägg

Har du en ir termometer så kan du mäta temperaturen på katalysatorn, dess utgående gaser ska vara varmare än de ingående. Om du kan avläsa lambda sonderna så kan du se även på deras utsignaler att den är slut. (De ska inte vara lika)
Detta är en bra video: http://www.youtube.com/watch?v=9VZ5K8n5jj0  Lite lång men innehåller mycket information.

Och ja precis, det stämmer att sonden efter katalysatorn är den som kontrollerar katalysatorns effektivitet. Den ska man aldrig byta om man inte får motorlampa, då den inte påverkar motorns styrsystem överhuvudtaget som den främre gör.

Om den nu var trasig, så varför byttes inte båda? De påverkas av samma avgaser.

Cooperman
24 november 2013 · 5 Inlägg

Tack för tips! Jag bytte lamdasond efter katalysator
Då motor koden sa att den var felaktig!

Pratade med BMW verkstad om att detta var tillräckligt och att den
Andra lamdasonden inte behövde bytas!

Har inga motorfel alla när vi läser av koderna!
Fattar inte varför den första lamdasonden som reglerar
Styr Motorstyrningen inte larmar då den skickar ut för mycket co
Halt!

Kan det vara att den gått fett så länge att katalysator är full med skit?
Men att den går fett måste väl vara motorstyrning som i sin tur styrs av lamdasond

Får väl kolla med instrument lamda 1 värde och lamda 2 värde som på filmen!

-matte En Medlem
24 november 2013 · 405 Inlägg

Det kan vara så att den går inte tillräckligt fett för att motorstyrsystemet ska uppfatta det som att katalysatorn inte fungerar tillräckligt. Eller så fungerar katalysatorn ordentligt, bara det att den inte klarar av att rena ur alla kolväten som kommer.

Kom ihåg att lambada sensorerna inte mäter något annat än syre i avgaserna så de kan bara känna av en skillnad före och efter, vilket de ska göra. Gör de inte det så sätts motorlampa.

En annan grej kan vara att vattentemperaturgivaren är trasig, och sätter felaktiga värden till styrdatorn som tror att motorn är kallare än den verkligen är. Det kan resultera i "fet" gång. Om detta skulle vara fallet så sätts ingen motorlampa igång heller.
Vad ligger tomgången på för varv, varm och kall?

Cooperman
25 november 2013 · 5 Inlägg

har bytt temeraturgivare på mototn med så jag fick tipset att den kunde skicka fel temperatur till motorstyrningen och på så sätt skapa fel blandning i motorn.

tomgång 800 varv på varm och cirka 1200 på kall..

det som retar mej är att den går så grymt fint i varvtal och ljud..
mm får beställa en katalysator från england (2000) kr istället för sverige för 11000
och byta för att se effekten ,,

bilen luktar lite olja ur avgasröret och blir svart på underkant även när den är varm.. så visst förbränner den inte bensinen..

hörde från en kille att delar av denna motor även sitter i pegout 308 och cittran .. nått samarbete tydligen, och det varit problem men co halten vid 10000 mil.. nån som kan bekräfta detta?

Senast redigerat av Cooperman (25 november 2013)

KristianRS5
25 november 2013 · 79 Inlägg

Lamda 1,02 är mager blandning, ju högre lamda ju magrare går den. Är stiften svarta? Gissar på att det läcker in olja i toppen som brinner upp, där av röken och högt Co. Men som sagt spekulerar fritt.

-matte En Medlem
26 november 2013 · 405 Inlägg

Precis, drar den minsta olja så kommer du få ut oförbrända kolväten, vilket mätinstrumenten reagerar på, det ska inte lukta olja ur avgasröret men lite sotigt kan det vara om den inte går ordentligt.

Kolla stiften, är dom vita så bränner du olja.

Cooperman
27 november 2013 · 5 Inlägg

Mystiken tätnar

Lamdavärden är bra lamda efter Kat är stabila och fina

Tändstiften lite svarta som de ska vara
Går jämt och fint på tomgång. Inga motorfel i djupanalyserar
För 1200kr

Fick en kommentar att denna motor som gjordes av BMW
Används också av Citroën och fransk 308.

Problem har tydligen funnits med höga avgasvärden på alla dessa modeller!

Någon som känner till detta ?

-matte En Medlem
27 november 2013 · 405 Inlägg

Jag säger såhär. Har du uppmätt bra lambdavärden och bilen går bekräftat bra, samt att detta kan bekräftas av bilens egna lambda värden och att du inte kör på bunkerolja smile eller liknande så skulle jag säga att det inte kan vara så mycket annat än katalysatorn.

MEN, det går ju som sagt att bekräfta med en temperaturmätning på katalysatorn.

Senast redigerat av -matte (27 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang