Bilprovningen pajja min motor? bmw 525 tds

Qaktuz
24 november 2013 · 18 Inlägg

Tjena,

Besikta min bil (BMW 525 TDS e34 -95)och vid avgastestet så fick den för höga värden.. Besiktningsgubben varvade min trötta 40000mil gamla dieselstånka över upp på varvstopp ett flertal gånger medan jag satt där utan kontroll och trodde bilen skulle explodera.. Jag nämnde att det inte kändes riktigt bra men han sa att om bilen går sönder är det de som står för det!

Efter detta gick den dock igenom avgastestet och resten och besiktningen, dock kom jag bara 1km därifrån innan den sluta reagera på gas och tempen flög upp på rött..

Topppackningen?

Ringde tillbaka men han tog självklart inte på sig det..

Vill inte påbörja någonting förrän jag vet om dom betalar eller inte..

Den går felfritt förutom att tempen skjuter och ibland slutar reagera på gas.. Tomgången är stabil och fin!

Vad tror ni har hänt? Är det pga obelastade varvningar?

Tack på förhand
// okunniga Simon

Senast redigerat av Qaktuz (24 november 2013)

MikkoHansen
25 november 2013 · 265 Inlägg

Luft i kylsystemet?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
KHRacing
25 november 2013 ·

ring stationschefen imorgon.. samt att jag har för mig att de slutat med dessa fullgastester på dieslarna ?

pompe90
25 november 2013 · 408 Inlägg

KHRacing skrev:
ring stationschefen imorgon.. samt att jag har för mig att de slutat med dessa fullgastester på dieslarna ?

på gamla tror jag dom inte gör det.. Nya dieslar kör dom inga avgastester på

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Mack Forum- och sitemoderator
25 november 2013 · 26 167 Inlägg

Motorn skall väl tålas att varvas? Visst kan det kännas hemskt men..det är ju meningen att det ska hålla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
pompe90
25 november 2013 · 408 Inlägg

Mack skrev:
Motorn skall väl tålas att varvas? Visst kan det kännas hemskt men..det är ju meningen att det ska hålla.

ja visst, kanske modern motor som inte har gått långt men äldre dieslar var inte gjorda direkt att varvas på det sättet.. Speciellt om man typ sätter den på varvstoppet flera ggr på en motor som klarat att hålla i 40k mil....

brorsan hade en saab 9-5a med 53k mil på mätarn, gick igenom besiktning utan problem. En natt fick han mycket bråttom och var tvungen å trycka på med gamle Saaben å den höll runt någon mil efter ha blåst i 190-200km/h..

alltså det håller inte om det är orginal i fortfarande och är diesel som skall varvas lite väl mycket. Sen funkar inte avgastest på samma sätt som på en bensinare...

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Seth
25 november 2013 · 3 354 Inlägg

nu är man glad att motorn är spärrad på max 2500Rpm vid stillastående bil

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
mb_pucken
25 november 2013 · 5 088 Inlägg

Håller inte motorn för ett par varvstopps varvningar så var nått trasigt från början eller på gång iaf. Den hade säkert gått sönder iaf.
Har aldrig lyckats varva sönder en diesel trots mycket lek.

Har dock sett 2 motorer som rasat under avgasprovet hos bilprovningen. Fast då har det vart kamremmar som gått av.
Kan dock hålla med om att bilprovningens test är lite konstigt då en få en bil sällan går på dessa varv.

Senast redigerat av mb_pucken (25 november 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
valle22 Smidd i rostigt stål
25 november 2013 · 933 Inlägg

Ytterligare ett test för att rensa marknaden på gamla bilar. Tack EU och trädkramare

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
OpelP1
25 november 2013 · 1 412 Inlägg

Bullet--- skrev:
Aldrig varit med om ett sånt test hos bilprovningen, dem varvar högst 2500 rpm vid avgastesterna, en gång varvade han 1000 rpm till för att få ner ett värde då jag hade en lite läcka i avgaset, men att tokvarva och ligga på varvstopp ser jag ingen mening i.

Möjligtvis på en bensinare, besiktningsgubben drog upp min gamla 300SE till 6500rpm några gånger för att få ner avgasvärdena lite.

Och då kröp det ner på godkänd nivå faktiskt.

Djo
25 november 2013 · 10 157 Inlägg

Nu hände detta ju efter besiktningen (deras ansvar slutar väl princip då du lämnar stationen) Att få dom att ta på sig att din bil gick sönder på vägen hem känns långsökt (Tänk hur många motorer det annars skulle kunna rasa på väg hem etc ) Vist att hans metod verkar extremt men bilen fick ju symptomen först senare. Tror på dig att inte du gjorde något på vägen hem men svårt för dig att bevisa motsatsen för besiktningen. Och vist kan hans varvningar ha gett upphov av dina symptom men det känns spontant som att det var något som redan höll på att lägga av. Bilen hade ju gått sina mil.

Kolla felkoder och se om du får ut något av det först och främst.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Qaktuz
25 november 2013 · 18 Inlägg

Nu har felet kommit till känna, han skjöt katten med varvningarna! Nu ska jag bara få tomtarna på bilprovningen att slanta upp.. De får inte somsagt varva högre än 2500rpm så det kan ju vara omöjligt.

Tack för åsikterna

Jiiimmie
25 november 2013 · 1 830 Inlägg

Sluddra igenom tråden lite snabbt men man ska ju aldrig varva en diesel? :S (onödigt mycket dvs)...
Men vad jag hört så ska en bil klara bes oavsett bensin/diesel.
Hörde att en kompis fick sin bil förstörd på bilprovningen och då sa de, tyvärr bilen höll ej måtten och du får en ombes på detta typ. (var dock ett par år tillbaks och minns ej vad som gick sönder men det var nått motorfel under provturen. Han hade ju lekt en del med bilen såg man iaf)..

Man blir ju lite fundersam på vad de håller på med egentligen men ja så som de ska göra vid ett avgastest är att kolla värden vid vanlig tomgång, sedan är det vid en förhöjd tomgång eller vad det heter, dvs 2500 varv.
Mer behövs inte och bilen är ju redan varm när den kommer dit så förstår inte varför de ska ha varvat onödigt mycket. :S

twin_cam Smålänning
25 november 2013 · 7 877 Inlägg

Min 38k mils Mercedes klarade sig... Både med livhanken och miljön i behåll...
Brukar ju sota ur den med jämna mellanrum ändå, så va nog därför.

Grejen är att mäta rökgastätheten vid fullast, medans det på en bensinbil handlar om förhöjd tomgång...

Därför stampar dom på gasen på dieslarna, den ryker ju mest vid pådrag.

Hur är stoppet inställt på en sån beemer då? På Mercedes stannar den 100-200 rpm innan rött om man torrvarvar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pierre_r Lastbilsmekaniker
25 november 2013 · 729 Inlägg

Känns skönt att veta att bägge dieselbilar jag äger är undantagna avgasprovet när sånna här trådar dyker upp.
Endast den alternativa metoden är tillåten, dvs en kör och en annan tittar om röken är för svart.

Skulle dom varva dom obelastade så får dom stå för en ny motor och för kostnaden att byta den och det har dom provat så många gånger att dom inte vågar chansa längre.

H3dlund Med lem
25 november 2013 · 1 127 Inlägg

Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

Senast redigerat av H3dlund (25 november 2013)

pompe90
26 november 2013 · 408 Inlägg

H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

varvstoppar du en 40k mil diesel varje dag? Coolt..

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Jiiimmie
26 november 2013 · 1 830 Inlägg

pompe90 skrev:

H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

varvstoppar du en 40k mil diesel varje dag? Coolt..

Haha ballt ! wink

ekelund88
26 november 2013 · 2 656 Inlägg

pompe90 skrev:

H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

varvstoppar du en 40k mil diesel varje dag? Coolt..

still a better love story then twillight !

pim_pim
26 november 2013 ·

H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

Hehe exakt.

OM603 på 43k fick smaka varvstopp hela vintern förra året. cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang