Krångel med kylsystem 740 16v

FredrikBr
2 december 2013 · 111 Inlägg

Hej, har nyligen bytt värmekranen då den gamla läckte. Efter det att jag bytte så försvann det glykol och det har varit svårt att få värme in i kupen, tempmätaren går efter ungefär 5 minuter upp till mitten men värme kommer det endå inte. Men då efter 3 minuter till kanske så går den ner till mellan mitten och ''början'' av skalan och då kommer det värme igen. När jag kommer hem ser jag att det är tomt på glykol igen och att glykolen har tryckts ut igenom locket då det är blött runt omkring kärlet. sad Har varit på skroten och tagit ett nytt lock till expansionskärlet nu och satt på det men nu har det hänt något annat konstigt. Efter de att jag fyllde på ny glykol i kärlet till max så var jag ut och åkte en sväng och värme i kupen kom ganska fort den här gången så trodde att det var bra nu, men när jag sen kommer hem och öppnar locket ser jag att det är glykol enda upp till locket av kärlet och att det har kommit upp vatten ur hålet i vattenpumpen??

Bilen har aldrig gått varm heller och det borde ju visat på mätaren annars ifall den gör det?

Så hur kan jag försöka lösa detta?

Kan det vara så att kylarlocket är för tätt? Topplockspackningen som är trasig så den trycker ut komp i systemet? Eller kan det vara så att jag skulle behövt lufta systemet efter jag bytte värmekranen? och är det farligt isåfall att köra såhär?

Väldigt tacksam för svar och ställ gärna frågor om jag var oklar med något i beskrivningen på problemet.

Senast redigerat av FredrikBr (2 december 2013)

FredrikBr
3 december 2013 · 111 Inlägg

Har även märkt nu att nedre kylarslangen inte blir varm?? Nån som har nån ide?

Noisehero Outlaw
3 december 2013 · 178 Inlägg

Töm bilen på glykol och blås ur kylkanalerna
Byt termostat och vattenpump och spola ur kylarslangarna.
Lufta måste man nästan alltid göra efter man har bytt värmekran, vattenpump eller termostat.

Låter som att du har luft i systemet. Byt till fräsch glykol när du håller på.
För att lufta så måste du köra på full värme inne i bilen och ha locket till expantionskärlet öppet. Sedan fyller du på efter behov tills nivän är rätt.

Senast redigerat av Noisehero (3 december 2013)

Diesel, pilsner & hemkört
FredrikBr
10 december 2013 · 111 Inlägg

Tack ska prova det, är det svårt att byta vattenpump?

Haglund_90
10 december 2013 · 192 Inlägg

låter som du har fått en luftficka så vattnet inte klarar att cirkulera. men som sagt kör bilen med locket av och klämma på slangarna för att försöka flytta luften.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Noisehero Outlaw
11 december 2013 · 178 Inlägg

FredrikBr skrev:
Tack ska prova det, är det svårt att byta vattenpump?

Nej, det gör du på en kvart.

Diesel, pilsner & hemkört
FredrikBr
11 december 2013 · 111 Inlägg

Håller på att byter pump nu och hittade 5 kopparpackningar i nya packningssatsen, vad ska de vara till?

FredrikBr
11 december 2013 · 111 Inlägg

Problemet är löst nu efter att jag bytt vattenpump , tack för svaren smile

FredrikBr
15 december 2013 · 111 Inlägg

Har nu upptäckt att den nedre kylarslangen inte verkar bli varm fastän man kör långt, vad kan vara fel??

Arly165 Bakhjulsdriven
15 december 2013 · 335 Inlägg

Kollat så att du satte slangarna rätt på värmekranen? Satte dem fel på min 740 då fick jag en sprängd slang.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
FredrikBr
15 december 2013 · 111 Inlägg

Arly165 skrev:
Kollat så att du satte slangarna rätt på värmekranen? Satte dem fel på min 740 då fick jag en sprängd slang.

Japp båda sitter på rätt plats

Haglund_90
15 december 2013 · 192 Inlägg

blir det varmt i kupén och bilen inte kokar så behöver du nog inte oroa dig.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
FredrikBr
15 december 2013 · 111 Inlägg

Okej tackar för svar smile

FredrikBr
21 december 2013 · 111 Inlägg

Är fortfarande någonting som inte är rätt, har man glykol till max i expansionskärlet med bilen på och locket av så kan man se kylarvattnet ökar i kärlet någon mm per sek tills det tillslut börjar rinna över. vad kan vara fel?

Haglund_90
21 december 2013 · 192 Inlägg

Övre kylarslangen blev varm men inte den undre? vänder termostaten rätt? för det låter som vattnet inte cirkulerar i motorn. om den gör det så kolla även så att lite vatten kan passera igenom den när den är stängd.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Meaganeowner
21 december 2013 · 2 250 Inlägg

Jämför utförandet med den gamla termostaten... Till vissa bilar (märken) ska det vara ett litet hål med en metallpjutt i.

Det ska så att säga läcka lite vatten förbi, så det blir ett flöde runt - förbi termostaten... Detta för att den ska bli typ "förvärmd".  Eller bara ett hål

Fin plats Torsby -men finare i Fensbol.

Haglund_90
21 december 2013 · 192 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fin plats Torsby -men finare i Fensbol.

Ja kommer ifrå fensbol vettu wink

BMW 525i "e34 touring" (1994)
FredrikBr
22 december 2013 · 111 Inlägg

Haglund_90 skrev:
Övre kylarslangen blev varm men inte den undre? vänder termostaten rätt? för det låter som vattnet inte cirkulerar i motorn. om den gör det så kolla även så att lite vatten kan passera igenom den när den är stängd.

Tack ska kolla upp detta imorgon smile

FredrikBr
22 december 2013 · 111 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jämför utförandet med den gamla termostaten... Till vissa bilar (märken) ska det vara ett litet hål med en metallpjutt i.

Det ska så att säga läcka lite vatten förbi, så det blir ett flöde runt - förbi termostaten... Detta för att den ska bli typ "förvärmd".  Eller bara ett hål

Fin plats Torsby -men finare i Fensbol.

SKa kolla det smile

Meaganeowner
22 december 2013 · 2 250 Inlägg

När du ändå har ur termostaten, koka upp den och kolla med en stektermometer vid vilket gradtsl den blir fullt öppen. Står stämplat på termostaten. Bör vara runt 90 grader.
Har råkat ut för att en helt ny inte öppnade. Räcker med ett pyttelitet hål itermostatkroppen - blåsan så är den väck. Det får absolut inte plaska inne i termostaten när du skakar på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang