Volvo 850t5 som ska fixas motor mässigt och göras finare

Första bilen är inhanlad, blev en volvo 850t5 -94. topplockspackningen har gott på den så vi börjar väl där? den ska bytas sen får vi se vad som händer de blir förmodligen lite roligt i prestandard väg om jag känner mig själv rätt dock inget overkill bara så man klarar sig Och självklart lite ljud också! De som står på lista nu är att byta topplockpackningen sen kommer listan fyllas på så småning om! följ gärna och kommentera vad ni tycker osv
  • 28 Följare
  • 48 212 Visningar
  • Projektet avslutat 13 mars 2014
Alexlindblad
18 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Konventera till manuell wink

Tanken har slagit mig men är för slö för de, enklare att köpa en manuell smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
18 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Haha Är ju enkelt som fan.. Bara en kvälls arbete om man är duktig eller en helg för den ovane.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
18 februari 2014 · 354 Inlägg

Extrazz skrev:
Haha Är ju enkelt som fan.. Bara en kvälls arbete om man är duktig eller en helg för den ovane.

Jo enkelt är de nog haha men är för slö och ingen lust heller :p har ju en manuell låda hemma men har ingen lust och har väl redan tröttnat på den å vill ha något annat eller nåt men kommer nog aldrig mer köpa en automat och trimma wink fick en länk till nån sida som jag inte minns att man behövde massa intyg å skit från volvo som tydligen va svåra att få som privat person? sen kan man ju skita i att reg besiktiga som manuell också då om man orkar chansa :p

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
18 februari 2014 · 2 005 Inlägg

NJag är inte kunnig inom området men räcker det inte bara med ett papper på vad det är för låda och vad för bil den kommer ifrån och sen att man åker in och gör regbes?  Inget som är något problem att skaffa somsagt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
18 februari 2014 · 354 Inlägg

Extrazz skrev:
NJag är inte kunnig inom området men räcker det inte bara med ett papper på vad det är för låda och vad för bil den kommer ifrån och sen att man åker in och gör regbes?  Inget som är något problem att skaffa somsagt.

jo de och sen avgas prover för du ändrar ju varvtalen smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
18 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Löjligt tycker man då det är samma grejor annars ju... ett onödigt papper på avgasprov.. Men det borde vara lätt att få för alla som bygger 5an i 7/900 funkar det ju för.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
19 februari 2014 · 354 Inlägg

fixade klart turbon idag. var loss med den och gänga hålet som ska vara igen pluggat och drog i en skruv där så nu rinner inte vattnet ut iallafall. vart en uppstart också och tänkte att nu ska den få gå lite varm för första gången i min äga men nej så ville inte bilen utan började spotta olja ur anslutningen på turbon, suck... så lär fixa nya koppar brickor och hoppas att de är de som är felet..

Sen tycker jag att de knackar lite väl mycket ur motorn men kan de bero på att jag inte får upp oljetryck? vet att de är så på flickvänens 850se då knackar den i typ 1sekund sen slutar de? någon som har koll? borde ju inte vara att ventilerna tar i tycker jag för då borde ju ventilerna bli krökta och bilen inte starta..

När jag va loss med turbon satte jag dit platan för gamla dumpen när turbon ändå låg på bänken. har inte fixat en återcirkulerande slang till insuget på turbon än men tycker att den iaf borde gå lite bättre eller har jag fel? kollar man in i dumpen när bilen är på så är dumpen öppen hela tiden och öppnas ännu mer när man gasar? dumpen ska väl va stängd tills man släpper på gasen?

Tröttnat på att skruva nu fan inget går ju som jag vill...

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
19 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Vad har du för oljefilter? Billiga kan ibland sakna en backventil som gör att all olja rinner ner och toppen blir tom när bilen stängs av. Det är normalt att det tickar en liten stund vid oljebyte och kall motor men det ska dock försvinna rätt omgående.

Viktigt att man smörjer grejerna när man monterat ihop en motor eller lossar ventilkåpan så att man kan hälla olja överrallt så att det inte går i torre vid uppstart efter en renovering eller långvarig avställning etc.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
19 februari 2014 · 354 Inlägg

Extrazz skrev:
Vad har du för oljefilter? Billiga kan ibland sakna en backventil som gör att all olja rinner ner och toppen blir tom när bilen stängs av. Det är normalt att det tickar en liten stund vid oljebyte och kall motor men det ska dock försvinna rätt omgående.

Viktigt att man smörjer grejerna när man monterat ihop en motor eller lossar ventilkåpan så att man kan hälla olja överrallt så att det inte går i torre vid uppstart efter en renovering eller långvarig avställning etc.

Tror de va de här jag köpte minns inte i huvudet http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 57a49494sv

jo jag misstänkte de dock har jag ju inte ens hunnit ha bilen på i 1 minut än..  ja jag hällde lite olja vid alla ventilstyrnigar också..

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
20 februari 2014 · 354 Inlägg

Nä fy fan nu har jag tröttnat helt! bilen åker ut på blocket! BUD som gäller!

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
22 februari 2014 · 354 Inlägg

Så där då tar väl och uppdaterar lite och gör ett sista försök och säljer inte bilen än...

Jontewikman här på garaget kom förbi en sväng i torsdags och hjälpte mig lite, började med att bilen hade 14 felkoder och de va bara i sockel ett.. Raderade dom och tog en sväng för första gången och den gick inge vidare, inge drag alls där man gasa på och de knackar som en gammal diesel.. Tempen steg även i ca 50km/h och koka nästan...

Jonte har väl fått mig att försöka hitta felet på varför den knackar! smile han har en teori om att kamarna kan stå fel men borde inte göra de men kan ju kolla iaf smile

Och mätarhuset är ju som en ända stor julgran men lampor tända överallt... Lyckades ju tända SRS lampa när jag satte ditt laddtrycksmätaren, nån som vet om de går att släcka SRS lampan med blink koderna? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-5bb20aa9efdd173f28993a58bae4092d.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
mcollstam
22 februari 2014 · 51 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Och mätarhuset är ju som en ända stor julgran men lampor tända överallt... Lyckades ju tända SRS lampa när jag satte ditt laddtrycksmätaren, nån som vet om de går att släcka SRS lampan med blink koderna? smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-5bb20aa9efdd173f28993a58bae4092d.jpg

SRS-lampan går att släcka genom att nollställa felkoder. Vet inte om du slagit på tändning för att testa laddtrycksmätare utan att ha haft airbag på förare/passagerare inkopplad, men om det är det du har gjort så har det satts en felkod på Öppen Krets. Läs ut felkoder från B5 och nollställ, du kan därefter slå på tändning i cirka 10 sekunder och se om lampan tänds igen, isåfall är det något annat fel och det är bara att läsa ut felkoder igen och börja felsöka.

Btw, Sockel 1 (A1) är felsökning för växellådan, Sockel 2 (A2) är för motorstyrningen.

Alexlindblad
22 februari 2014 · 354 Inlägg

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:
Och mätarhuset är ju som en ända stor julgran men lampor tända överallt... Lyckades ju tända SRS lampa när jag satte ditt laddtrycksmätaren, nån som vet om de går att släcka SRS lampan med blink koderna? smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-5bb20aa9efdd173f28993a58bae4092d.jpg

SRS-lampan går att släcka genom att nollställa felkoder. Vet inte om du slagit på tändning för att testa laddtrycksmätare utan att ha haft airbag på förare/passagerare inkopplad, men om det är det du har gjort så har det satts en felkod på Öppen Krets. Läs ut felkoder från B5 och nollställ, du kan därefter slå på tändning i cirka 10 sekunder och se om lampan tänds igen, isåfall är det något annat fel och det är bara att läsa ut felkoder igen och börja felsöka.

Btw, Sockel 1 (A1) är felsökning för växellådan, Sockel 2 (A2) är för motorstyrningen.

Nej jag testade allt innan jag börja riva och gjorde allt noga så INTE SRS lampan skulle börja lysa, tog av pluspolen innan jag tog bort kontakten på airbagen, men när jag skulle sätta dit allt så koppla jag in airbagen och sem satte på polen sen satt ingstrumentbrädan lite fel så tröck till den då losna kabeln av ren jävel het från airbagen å SRS lampan börja lysank hmm men bra att de går att släcka med blinkkoderna! Har inte orkat kolla alla B koder än. Vet inte om de är vanligt men jag har OBD och Blinkkoder?
Tack för hjälpen smile

Ja fe vet jag smile menade att jag hade 14 fel koder på själva A koderna! smile  var av 12 felkoder på (A3) va ute och prov körde sen fick jag inga fler där, nu har jag bara fel koder på (A1) 2-1-3 (A2) 4-1-1 (A7) 1-3-2

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
JonteWikman
23 februari 2014 · 321 Inlägg

Vi skruvar bort fördelaren å kamexelgivaren å kikar, blir bra ska du se:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Alexlindblad
25 februari 2014 · 354 Inlägg

Vart ju sånt otroligt fint väder idag så kosta på 850in en redig tvätt! Första gången på hela vintern så de behövdes verkligen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-393ace6c00223792ded206a6ad0eb226.jpg

Och där i bakrunden skymtar även Jontes guling som väntar på sommarn smile (jontewikman här på garaget)
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-6f53df5cae92a5f1f2725f6ad285f0ab.jpg

Lär ju slänga upp en fin bild på Jontes fina ratt i gulingen också wink känner på mig att jag inte kommer få någon hjälp med min t5a längre efter den här bilden haha men de äre värt! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-d8613ebb2e9fdf0c6a36958be9ec8982.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
25 februari 2014 · 354 Inlägg

JonteWikman skrev:
Vi skruvar bort fördelaren å kamexelgivaren å kikar, blir bra ska du se:)

Ja vi får la göra de då smile bara vi får bort den där jävla kamaxel givaren också.. Allt sla ju gå åt helvete nu känner jag.. hmm

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
25 februari 2014 · 354 Inlägg

Nån som har Coils runt om till 850 sedan eller 60/40 sänkfjädrar fram bara eller runt om till salu? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
26 februari 2014 · 354 Inlägg

Börjar ju sakta men säkert närma sig Elmia också! smile några som har planer på att åka ner/upp? Så man får se alla byggen? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
3 mars 2014 · 354 Inlägg

Hämtade ut ett hårt paket från LMR nyss som innehöll polyuretan bussnigar till länkarmarna! Dom är ganska slut på höger sida så lika bra att byta båda smile en volvo nyckelring va man ju bara tvungen att klicka hem! smile och en stor LMR dekal till bakrutan, de ska ju synas vart grejerna kommer ifrån! smile har inte riktigt bestämt mig vart den ska sitta än men lutar åt bakrutan iallafall! smile

Bygget står väl litte still nu! Har haft lov i en vacka nu men inte varit hemma men nu börjar skruvandet igen! smile tänkte försöka besiktiga den med kanske den här månaden om jag hinnet och om de går. Måste ju få bort knacket först! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-6be33e12eb96b027e0619fc159bb88fc.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
3 mars 2014 · 354 Inlägg

Lite dåligt med kommentarer här tycker jag smile bättre kan ni? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang