940 Turbo -91 spikar och dör vid gaspådrag.

SoOft
4 december 2013 · 50 Inlägg

Har en Volvo 940 Turbo från -91 som spökar och trilskas med mig.

Jag har bytt till Bosch 968 spridare (Gröna R), 3" Luftmassemätare och plockat bort spridarmotståndet samt byglat kablarna efter konstens alla regler. Spridarna och Lmm är helt nya. Köpt på KL Racing för 2 veckor sen (någon som har erfarenhet av deras 016 lmm ombyggd till 3").

Laddar 0.9 bar just nu men den spikar och dör ibland redan vid 0.5-0.6 bars laddtryck.
Har felsökt och fått felkoder 1-1-3 samt 3-2-2 plus att "lambdalampan" på instrumentpanelen lyser.

Jag har även fått dålig tomgång till och från sen prylarna monterades, ligger på ca 500rpm. Precis så att motorn inte dör.

Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?

Behöver man anpassat bränsle/tändningschip?

Mvh

turbodeath
4 december 2013 · 2 452 Inlägg

svar ja du måste ha ett anpassat chip till bränsle o tändning....är ju inte bara o montera grejerna utan att ha programvara med...

döden kommer tillbaka
92Martin Traktormek.
11 december 2013 · 62 Inlägg

Jag har liknande fel, trots ett anpassat chip från Vikingchip. Så följer denna tråd med spänning och hoppas nån har ett svar tongue

turbodeath
11 december 2013 · 2 452 Inlägg

då fragar jag så här ang dessa gröna spridare är det volvos orginal alltså riktigt gröna o inte som kopiorna som finns ute med,för kopiorna märkte en polare att hans bil inte alls gick bra med o då provade han volvos riktiga sådana o då gick bilen bra mycket bättre.kan vara en sån skitsak med för tydligen håller inte kopiorna måttet som man kan köpa skitbilligt på ebay för typ 500-700 kr för 5 st

döden kommer tillbaka
92Martin Traktormek.
11 december 2013 · 62 Inlägg

Mina är köpta nya av privatperson som uppgav att de vart bosch original, men det ska gå å se på dem. Kopiorna är tydligen blekare i färgen så får väl ta mig en titt när jag kommer hem vid jul smile

turbodeath
12 december 2013 · 2 452 Inlägg

stämmer bra det kopiorna är blekare mot orginalet

döden kommer tillbaka
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 december 2013 · 2 390 Inlägg

Eftersom ni inte skrivit med i era inlägg om bränsletrycket måste jag fråga att ni ställt i det rätt oxå?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
92Martin Traktormek.
12 december 2013 · 62 Inlägg

Göran på Vikingchip rekommenderade att jag skulle testa å ställa ganska högt tryck å sen provköra - skruva ner - upprepa tills den börja gå för snålt. Har lagt åtskilliga timmar på å justera och som den står nu går den som bäst. Har en mätare men finns ingen anslutning på BTR:en så tips om hur man lättast monterar den mottages tacksamt. T-koppling på inkommande soppaledning?

SoOft
31 januari 2014 · 50 Inlägg

Bränsletrycket är ställt till 3,8 bar. Har fixat anpassade chip från kl racing men inte hunnit montera än. Finns det något överladdningsskydd i orginalsprutet fall om det är det som strular? Det är precis som att den slår av tändningen precis när det börjas spika så att motorn "dör" för en halv sekund sen hoppar den igång och det är bara tuta och köra.

Har även fixat alla jordpunkter och kollat hela kabelhärvan till motorn från boxarna, generator, batteri osv men allt ser bra ut. Har nollat felsökningen och inte fått några felkoder sen dess, ändå beter den sig lika dant.

Har mätt avgasväderna och dom va bra, går inte snålt eller nått sånt.

SoOft
31 januari 2014 · 50 Inlägg

92Martin skrev:
Göran på Vikingchip rekommenderade att jag skulle testa å ställa ganska högt tryck å sen provköra - skruva ner - upprepa tills den börja gå för snålt. Har lagt åtskilliga timmar på å justera och som den står nu går den som bäst. Har en mätare men finns ingen anslutning på BTR:en så tips om hur man lättast monterar den mottages tacksamt. T-koppling på inkommande soppaledning?

Fårstår inte din formulering riktigt. Har du inte en ställbar btr utan bara orginal btr?

jimb_o TSR
31 januari 2014 · 100 Inlägg

zL33t skrev:
Bränsletrycket är ställt till 3,8 bar. Har fixat anpassade chip från kl racing men inte hunnit montera än. Finns det något överladdningsskydd i orginalsprutet fall om det är det som strular? Det är precis som att den slår av tändningen precis när det börjas spika så att motorn "dör" för en halv sekund sen hoppar den igång och det är bara tuta och köra.

Har även fixat alla jordpunkter och kollat hela kabelhärvan till motorn från boxarna, generator, batteri osv men allt ser bra ut. Har nollat felsökningen och inte fått några felkoder sen dess, ändå beter den sig lika dant.

Har mätt avgasväderna och dom va bra, går inte snålt eller nått sånt.

Jag hade exakt samma fel som din när jag köpte 3"lmm från KL-racing och jag fick en ny men gjorde ingen skillnad och dom hade ingen aning om vad det kunde vara så jag tog ett alurör och byggde in min orginal Lmm så det blev 3" efter det funkade den hur fint som helst. har även öppnat Lmm från KL-racing och lödningar osv va skadade på flera ställen så den hinkade jag i soporna smile kan ju va samma på din? prova å sätta tillbaka orginal lmm och låt resten va kvar den kan gå lite segt men borde gå mycket bättre än innan det gjorde min iaf.

juste och Kl-racings chip som e "gjorda" för 3" och gröna spridare e inget å ha! köpte från Timos istället då blev det en klar skillnad speciellt på högre varv smile

Senast redigerat av jimb_o (31 januari 2014)

Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Jeebz
31 januari 2014 · 542 Inlägg

Har för mig att det ska finnas en spärr i luftmassemätaren med originalchippet. Att när det blir för högt luftflöde genom luftmassemätaren slår den ifrån. Sen om det stämmer eller är en myt vet jag inte.

Senast redigerat av 744tic (31 januari 2014)

turbodeath
31 januari 2014 · 2 452 Inlägg

jo fast nu använder ingen orginalchip utan är just anpassade chip för både tändning samnt bränsle för det ändamål....har en bil här med som trilkades men vi fick ordning på den,när vi bytte till dom blåa spridarna istället då gick bilen som den skulle....så tippar på nått skumt i att det inte ska vara dom gröna på denna bilen som vi hade här....

döden kommer tillbaka
Jeebz
31 januari 2014 · 542 Inlägg

Jo, fast zL33t skriver ju att han har anpassade chip ifrån kl-racing men inte hunnit montera dom än.

turbodeath
1 februari 2014 · 2 452 Inlägg

det har du rätt i det ser jag nu att han inte monterat dom än....

döden kommer tillbaka
92Martin Traktormek.
3 februari 2014 · 62 Inlägg

zL33t skrev:

92Martin skrev:
Göran på Vikingchip rekommenderade att jag skulle testa å ställa ganska högt tryck å sen provköra - skruva ner - upprepa tills den börja gå för snålt. Har lagt åtskilliga timmar på å justera och som den står nu går den som bäst. Har en mätare men finns ingen anslutning på BTR:en så tips om hur man lättast monterar den mottages tacksamt. T-koppling på inkommande soppaledning?

Fårstår inte din formulering riktigt. Har du inte en ställbar btr utan bara orginal btr?

Jo, BTR:en är ställbar (malpassi linjär), men jag har ingen manometer som mäter bränsletrycket! Men mitt fel verkar inte bero på bränsletrycket för det uppkommer oavsett hur jag än justerar. Dock tror jag att jag att jag har fått tag i kopia-spridare så tänkte beställa nya från maskin å bil i Ludvika då han har bra pris på 4st (550kr/st vid köp av 4) smile

turbodeath
4 februari 2014 · 2 452 Inlägg

sök lite på maskin o bil i ludvika,har för mig att jag läst på andra forum om att dom fuskar...kolla runt på blocket samnt på turboperformanceclub ....brukar ju finnas spridare där som säljs till vettiga priser...för 550kr st så får jag det till kopior med isåfall...

döden kommer tillbaka
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
4 februari 2014 · 2 390 Inlägg

Maskin o bils spridare är äkta..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
92Martin Traktormek.
5 februari 2014 · 62 Inlägg

KL tar 675 och tror maskin och bil tar typ 600-650 om man köper styckvis.. Ska söka lite tongue

92Martin Traktormek.
5 februari 2014 · 62 Inlägg

92Martin skrev:
KL tar 675 och tror maskin och bil tar typ 600-650 om man köper styckvis.. Ska söka lite tongue

man hittar lite väl mkt skit om honom bl.a. på savar turbo...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang