Volvo 240 tändninglås

EriX_
7 december 2013 · 176 Inlägg

Tjena

jag ska hämta en gammal 240 och förra ägaren hade tappat bort nyckel! jag själv har en hel reservdelsbil ståendes så kan plocka alla delar från den.

Frågan är han säger att man behöver byta hela rattstången för detta är det sant eller är det bara att byta hela tändnings låset på den vissa bilar har ju bara 2 skruvar som håller ihop hela tändningslåset på rattstången hur är det på 240???

Tex Golf 2 sitter de bara med 2 skruv som man tar bort så får man bort hela låset som man senare kan byta är det samma på volvo eller är det helt annorlunda?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 december 2013 · 3 730 Inlägg

EriX_ skrev:
Tjena

jag ska hämta en gammal 240 och förra ägaren hade tappat bort nyckel! jag själv har en hel reservdelsbil ståendes så kan plocka alla delar från den.

Frågan är han säger att man behöver byta hela rattstången för detta är det sant eller är det bara att byta hela tändnings låset på den vissa bilar har ju bara 2 skruvar som håller ihop hela tändningslåset på rattstången hur är det på 240???

Tex Golf 2 sitter de bara med 2 skruv som man tar bort så får man bort hela låset som man senare kan byta är det samma på volvo eller är det helt annorlunda?

Det ska inte vara omöjligt att byta bara låset, fast det är nån form av säkerhetsbult utan skalle.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
EriX_
7 december 2013 · 176 Inlägg

okej för hade tankarna på rattlåset hur det är med det?

går det kanske att sätta vinkelslipen och kapa av gamla låset? eller får man dit den nya då?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Aronson
7 december 2013 · 914 Inlägg

Du måste ta bort rattstången för att komma åt att byta t-låset.Har ett svagt minne att from 1986 så är låset ej delat utan det måste pressas/skjutas på rattstången.Det är möjligt att det finns någon genväg men min erfarenhet är att det går fortast att ta bort rattstången.Har bytt på åtskilliga stöldskador på den tiden då glt och turbo var det stora helgnöjet att stjäla.

EriX_
7 december 2013 · 176 Inlägg

Aronson skrev:
Du måste ta bort rattstången för att komma åt att byta t-låset.Har ett svagt minne att from 1986 så är låset ej delat utan det måste pressas/skjutas på rattstången.Det är möjligt att det finns någon genväg men min erfarenhet är att det går fortast att ta bort rattstången.Har bytt på åtskilliga stöldskador på den tiden då glt och turbo var det stora helgnöjet att stjäla.

Tackar jo min är en 81a och den jag ska plocka ifrån är en 86a

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
YeahBitch
8 december 2013 · 730 Inlägg

Finns två olika ja! En delad och en måste man av med ratten och dra av den!

Bytte på en 240 en gång och då borrade jag med en grov borr i nyckelhålet tills jag kunde vrida ur rattlåsen!
Den som satt på bilen var delad och jag borrade ett hål i skruvarna o slog i en griskuk!

Det tändningslåset jag skulle sätta dit var inte delat men det gick att få dit ändå!
Ganska simpelt jobb då jag bara var 16 år när jag gjorde detta byta och hade ingen erfarenhet av det tidigare!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
EriX_
8 december 2013 · 176 Inlägg

Fråga!! Är det inte enklare då igenterligen att byta hela rattstången på en gång?? alltså dra bort kontakten och flytta över allt i ett svep?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
YeahBitch
8 december 2013 · 730 Inlägg

Har aldrig plockat lös en rattstång så vet ej! Men om han har delat lås så är de ju bara en kåpa o tyg skyddet han behöver ta loss för att komma åt kontakten o de två special skruvarna!!

Låter som mindre arbete för mig iaf!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
EriX_
8 december 2013 · 176 Inlägg

låter lite bökigt med dessa så kallade special skruvar låter nästan enklare att ta kontakten och dra kablar till knappar på mitt konsollen? vet inte redigt vad besiktningen säger om det men tror inte det ska ha någon större inverkan hos dom om man har starten till bilen på ett annat ställe!!

eller om man då borrar bort dessa "special" skruvar och ersätter dom med vanliga skruv M10 eller något

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
YeahBitch
8 december 2013 · 730 Inlägg

I en "hobby" verktygslåda bör man ha allt som behövs iaf! Om jag inte missminner mig så är det vänstergängor oxå! så man får nog använda samma skruvar!  Istället för griskuk så kan man slå i en torx om man nu inte har det!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
EriX_
8 december 2013 · 176 Inlägg

det går nog att fixa big_smile tack så mycket för hjälpen smile gillar verkligen att du säger griskuk!! xD här i blekinge har vi alltid sagt Grisa pick ^^

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
YeahBitch
8 december 2013 · 730 Inlägg

Haha finns många bra namn för den x)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang