Polo 98 1,4 L 75 hk AEX. Motortempen stiger fort, och motorlampan lyser?

Mystery2
10 december 2013 · 47 Inlägg

Jag har kört bilen i några månader utan problem men igår så började den att krångla. Först så gick motortempen upp utan att kylas ner av motvinden. Sen när jag försöker starta AC:n så funkar inte fläkten samt att motorfläkten inte heller funkar. Den funkar bara ibland när man startar och stänger av bilen. Men också då så kyls inte  motorn och motortempen går inte ner.

Jag fyllde på mer olja så blev det lite bättre men sen efteråt så krånglade den igen. Det var aom lite brunt gegga på motorlocket (vet inte om det är normalt eller inte?).

Angående glykolen så var det rosa i behållaren men när jag gick till macken så sa dem att det var den blåa jag skulle köpa och när jag fyllde på den så började motorn att "hacka" vid tomgång och när jag stänger av och startar den igen var den bra men när jag började köra iväg så började bilen att hacka vid gaspådrag som när man har soppatorsk .
Bilen stängdes av mitt i vägen när jag stod stil så drt jag gjorde var att gasa hem och låta den vara på parkeringen (macken ligger 5 min från mig).

Vad är felet med bilen? Är det fel kylarvätska , fel på vattenpumpen eller sensorerna ?

Väldigt tacksam för svar då jag nu får pendla 3 timmar till jobbet och vakna kl 3.00 varje dag framöver tills bilen e fixad.

Janneutanb
10 december 2013 · 7 272 Inlägg

Kommer det värme i bilen eller blåser det bara kallt?

InFoTiZeR
10 december 2013 · 5 Inlägg

Sätter 100kr på vattenpumpen. Öppna locket till expansionskärlet och dra igång bilen, ser du att det blir som en liten virvel i behållaren och att det rinner lite så är vattenpumpen hel. Annars är den trasig om det är lugnt i behållaren.

Hade detta fel för förra året och det är vanligt. Det är själva plasthjulet på pumpen som lossnar från axeln.

Ang smacket under locket till oljepåfyllningen så är det lika på min. Mer när det är kallt ute och mindre på sommaren smile

Senast redigerat av InFoTiZeR (10 december 2013)

mb_pucken
10 december 2013 · 5 088 Inlägg

Jag tror på termostathuset eller locket till termostaten. När locket går sönder hamnar termostaten fel och vattnet slutar cirkulera.
Motorlampan kan lysa för massa saker så där bör du få felkoder utlästa smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mystery2
10 december 2013 · 47 Inlägg

Ja det kommer varm luft när man har på varmt och kall luft på kallt men när jag slår på AC:n funkar kylarfläkten bara ibland typ när man står stil eller kört bilen ett tag. Vet inte riktigt om dem har med varandra att göra.

Expansionkärl = behållaren för kylaren?

Vart sitter termostaten på denna bil? Hur kollat man om det är den ska jag byta ut den eller ska man ta ut den och sätta tibax den igen?

ultimatemartin
10 december 2013 · 111 Inlägg

Kollat kylarslangarna så att det inte är som "slush" i dom? kan ju vara för lite glykol så att det inte klarar många minusgrader

Volvo S70 (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2013 · 13 760 Inlägg

är röd glykol orginal så inge bra att hälla i blå oxå...


vanligaste felet är som sagt plasthuset till termostaten.


förövrigt så är 1.4 aex på 60hk underlättar när du letar reservdelar så du inte får till 16v motorn som är på 75hk smile

skruvat har dessa plasthus billigt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mystery2
19 december 2013 · 47 Inlägg

Jag testade bilen igår kväll, försökte leta efter termostaten men visste inte vart den låg :S ville inte ta bort fel saker.

Jag ville också testa bilen varm så jag provkörde den runt där jag bodde och typ efter några varv runt kvarteret så typ 100 m från min parkering började motorlampan att lysa. Varför gjorde den det?

Motortempen stannade strax innan 90 grader men jag vågade inte ha bilen på så jag stängde av den när jag kom till min parkering . Varför blir det så är det dessutom farligt för motorn om man har den på fastän att motorlampan lyste? Den lyste en kort stund sen stängdes den av. Jag hade fyllt på rätt mycket olja någon vecka innan så olja måste finnas kvar i den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2013 · 13 760 Inlägg

termostaten sitter på sidan av toppen ovanför växelådan.

bästa är att felsöka motorn när lampan tänder sig.
kan vara vad som helst istort sätt.
har den varit strömlös är det nog gasspjället som lagt felkoden.

tänk oxå på att Aex är 60hk inte 75hk  då ska den heta Aee och är en 1.6:A
vissa saker skiljer nämligen men det mesta är samma skit smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang