Turbo konventera b230 tips på mer hästar

tvedberg
11 december 2013 · 773 Inlägg

hej jag har tänkt turbo konventera min 740 efter bess men det ska bli en serriös turbo konventering.
jag har allt tror jag

ett block b230f 1990
13c turbo
grenrör
downpipe
531 topp vx3 kam
turbo tryckplatta
intercooler från biltema lilla modellen
diverse tryckslangar.
har en budget på 2500kr vad skulle ni gjort för att få den så drift säker som möjligt
motorn ska plockas ur och göra iordning olje retur osv måla block. har tänkt ladda 0,6-0,7

tex vad hade ni gjort bytt vevlager ramlager?? sånt tänkte jag på vad ni skulle gjort.

Senast redigerat av tvedberg (11 december 2013)

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
11 december 2013 · 467 Inlägg

ja skulle köpt en komplett turbomotor för typ 2k sen bara tryckt i, sluppit massa skit arbete.

lika bra att byta vevlagerna med, dem kostar typ ingeting till volvo. bättre att va på säkra sidan.

tvedberg
12 december 2013 · 773 Inlägg

barenhoff skrev:
ja skulle köpt en komplett turbomotor för typ 2k sen bara tryckt i, sluppit massa skit arbete.

lika bra att byta vevlagerna med, dem kostar typ ingeting till volvo. bättre att va på säkra sidan.

ok kanske lika bra men:) får man inte ut mer hästar av ett f block med 0,7 ladd och 531topp och vx3 det borde väll bli runt 220hk pga av den höga kompen? vad kan man få ut av ett ft/fk block med 13c snurra?

Landersson
12 december 2013 · 12 Inlägg

13c sätter stopp vid 220-230 hk. Med fk block.

Mvh

Senast redigerat av Landersson (12 december 2013)

Volvo 940 T "MGM - Mean Green Machine" (1996)
Toddemannen
12 december 2013 · 664 Inlägg

tvedberg skrev:

barenhoff skrev:
ja skulle köpt en komplett turbomotor för typ 2k sen bara tryckt i, sluppit massa skit arbete.

lika bra att byta vevlagerna med, dem kostar typ ingeting till volvo. bättre att va på säkra sidan.

ok kanske lika bra men:) får man inte ut mer hästar av ett f block med 0,7 ladd och 531topp och vx3 det borde väll bli runt 220hk pga av den höga kompen? vad kan man få ut av ett ft/fk block med 13c snurra?

Du lär ju defenitivt få en fin hälsning av en stake om du nästan ska ladda 1 bar i en sugis...

tvedberg
12 december 2013 · 773 Inlägg

Toddemannen skrev:

tvedberg skrev:

barenhoff skrev:
ja skulle köpt en komplett turbomotor för typ 2k sen bara tryckt i, sluppit massa skit arbete.

lika bra att byta vevlagerna med, dem kostar typ ingeting till volvo. bättre att va på säkra sidan.

ok kanske lika bra men:) får man inte ut mer hästar av ett f block med 0,7 ladd och 531topp och vx3 det borde väll bli runt 220hk pga av den höga kompen? vad kan man få ut av ett ft/fk block med 13c snurra?

Du lär ju defenitivt få en fin hälsning av en stake om du nästan ska ladda 1 bar i en sugis...

ja till slut blir det nog det smile känner en kille som har kört med t4w turbo eller nått va den hette med 0,6-0,7 bar på en f motor hela sommaren utan ras och den rasade aldrig utan han byggde nytt

Senast redigerat av tvedberg (12 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang