Farligt för sommarbilen att stå ute hela vintern?

903w
13 december 2013 · 36 Inlägg

Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2013 · 7 248 Inlägg

se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 december 2013 · 3 730 Inlägg

Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Brådhis * Voff voff *
13 december 2013 · 10 326 Inlägg

903w skrev:
Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
903w
13 december 2013 · 36 Inlägg

CHEEVA skrev:
se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Kommer nog inte kunna palla upp den.. Får pumpa däcken hårda innan!

DiwraZ skrev:
Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Är fulltank för att undvika kondens? Vad kan riskerna vara med att ställa undan den med ca 15L i?

Brådhis skrev:

903w skrev:
Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

Avställningsförsäkring är mer än vad jag vet vad det är, vad täcker den osv?smile

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2013 · 7 248 Inlägg

903w skrev:

CHEEVA skrev:
se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Kommer nog inte kunna palla upp den.. Får pumpa däcken hårda innan!

DiwraZ skrev:
Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Är fulltank för att undvika kondens? Vad kan riskerna vara med att ställa undan den med ca 15L i?

Brådhis skrev:

903w skrev:
Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

Avställningsförsäkring är mer än vad jag vet vad det är, vad täcker den osv?smile

garage försäkring heter den hos mitt bolag och täcker det mesta som kan hända ... om det tex blir inbrott i bilen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rensvinf
13 december 2013 · 528 Inlägg

garageförsäkring är en bra sak. Hör med ditt bolag. Kostar inte mycket pengar. När det gäller själva din bil, så ta ut batteriet och ställ det på underhållsladdning.  Det tar stryk av att stå oladdat hela vintern. Och angående att då och då starta upp bilen på tomgång under vintern så finns det en hel del diskussioner om det, och överlag verkar de mest resonabla personerna mena på att det inte ger något mervärde utan sliter mer på motorn.  Det är ju kallstarter som sliter mest på en motor, och skall du bara starta upp den och inte köra bilen ngn längre sträcka så blir det ju just mest en massa kallstarter där du knappt får upp oljetryck etc.  Jag själv har sportbilen i mitt garage med batteri på underhållsladdning. Så mycket mer gör inte jag.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 december 2013 · 3 730 Inlägg

903w skrev:

CHEEVA skrev:
se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Kommer nog inte kunna palla upp den.. Får pumpa däcken hårda innan!

DiwraZ skrev:
Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Är fulltank för att undvika kondens? Vad kan riskerna vara med att ställa undan den med ca 15L i?

Förmodligen händer inget, har ställt bilar över vintern med nästan tom tank. Men för att undvika ev problem ska man fylla upp tanken.


Brådhis skrev:

903w skrev:
Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

Avställningsförsäkring är mer än vad jag vet vad det är, vad täcker den osv?smile

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Equium
13 december 2013 · 356 Inlägg

Ta in batteriet och skippa varmkörningen då och då, blir bara kondens. Ingen risk för platta däck bara över vintern om du har tillräckligt med luft i.

lelleal
13 december 2013 · 1 150 Inlägg

va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2013 · 7 248 Inlägg

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

skulle gissa på en volvo s70 tongue

Senast redigerat av CHEEVA (13 december 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aga_Diff Bärs!
13 december 2013 · 3 456 Inlägg

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

Hur är det relevant?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
RannerKing www.LynxTalk.se
13 december 2013 · 420 Inlägg

Motor och däck hade jag inte oroat mig så mycket för. Däcken är slitagevara och dom är inte dåliga av att stå en vinter, motorn behöver ett olje och filterbyte till våren hur som helst.

Mer orolig skulle jag vara över inredningen och lack...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
lelleal
13 december 2013 · 1 150 Inlägg

Aga_Diff skrev:

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

Hur är det relevant?

en gammal volvo kvittar de vel om den står ute , men en porsche för miljonen kanske inte är kul att ha ståendes ute ! smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
caromania Forummoderator
13 december 2013 · 9 296 Inlägg

Equium skrev:
Ta in batteriet och skippa varmkörningen då och då, blir bara kondens. Ingen risk för platta däck bara över vintern om du har tillräckligt med luft i.

Exakt. Ska du varmköra är det 2 mil på motorväg som gäller. Hellre bara stänga ner annars. Bilens värsta fiende är att parkera över gräs. Står den på asfalt/sten är det ganska safe. Inredningen mår sämst som någon var inne på. Kan du kosta på den en kupéfläkt som surrar på är det bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RannerKing www.LynxTalk.se
13 december 2013 · 420 Inlägg

Ska han varmköra så är det 5 minuter på "full" motortemp, som gäller. Hur långt han kör är inte relevant.

Sätta en kupévärmare i är en dålig idé. Då är det bättre att den står kall. I med motorvärmare vid uppstart om så finnes.

Men mycket beror på vad det är för motor och bil...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
twin_cam Smålänning
13 december 2013 · 7 877 Inlägg

Kör bilen varm, tvätta, vaxa, parkera, lägg i växel, ingen handbroms. Ta ur batteriet.
Byt gärna olja men inte nödvändigt.

Kom till våren, kolla luften, sätt i batteriet, starta och kör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
14 december 2013 · 10 326 Inlägg

Sätt för sjutton inte in en kupéfläkt om du inte vill ha musfamiljer i bilen. Dom älskar värme och lugn och ro, speciellt på vintern!

En torrboll som håller luftfuktigheten i schack räcker bra.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
903w
14 december 2013 · 36 Inlägg

CHEEVA skrev:

903w skrev:

CHEEVA skrev:
se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Kommer nog inte kunna palla upp den.. Får pumpa däcken hårda innan!

DiwraZ skrev:
Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Är fulltank för att undvika kondens? Vad kan riskerna vara med att ställa undan den med ca 15L i?

Brådhis skrev:

903w skrev:
Pga ändrade förhållanden så kan jag inte ha sommarbilen i garaget i vinter. Har fått möjlighet att ställa den hos tjejens mamma sålänge det är "diskret" gjort. Kan inte ställa upp något tält utan den ska stå naken,blottad på hemmes uppfart.

Bilen ska ställas av och avförsäkras.

Är det något mer jag ska tänka på än att sopa av och varmköra den på tomgång regelbundet?

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

Avställningsförsäkring är mer än vad jag vet vad det är, vad täcker den osv?smile

garage försäkring heter den hos mitt bolag och täcker det mesta som kan hända ... om det tex blir inbrott i bilen

Rensvinf skrev:
garageförsäkring är en bra sak. Hör med ditt bolag. Kostar inte mycket pengar. När det gäller själva din bil, så ta ut batteriet och ställ det på underhållsladdning.  Det tar stryk av att stå oladdat hela vintern. Och angående att då och då starta upp bilen på tomgång under vintern så finns det en hel del diskussioner om det, och överlag verkar de mest resonabla personerna mena på att det inte ger något mervärde utan sliter mer på motorn.  Det är ju kallstarter som sliter mest på en motor, och skall du bara starta upp den och inte köra bilen ngn längre sträcka så blir det ju just mest en massa kallstarter där du knappt får upp oljetryck etc.  Jag själv har sportbilen i mitt garage med batteri på underhållsladdning. Så mycket mer gör inte jag.

DiwraZ skrev:

903w skrev:

CHEEVA skrev:
se till att ha glykol i skiten bara så är det lugnt smile
du kan även plocka ur batteriet och sätta det på underhållsladdning... att varmköra den då och då är inte nödvändigt

kan du så sätt den gärna på pall bockar så blir inte däcken platta

Kommer nog inte kunna palla upp den.. Får pumpa däcken hårda innan!

DiwraZ skrev:
Full tänk, noggrann städning, torrboll plus ovan nämnda...

Är fulltank för att undvika kondens? Vad kan riskerna vara med att ställa undan den med ca 15L i?

Förmodligen händer inget, har ställt bilar över vintern med nästan tom tank. Men för att undvika ev problem ska man fylla upp tanken.


Brådhis skrev:

Varför stänga av försäkringen? Avställningsförsäkringen känns som en väldigt bra sak att ha för dom småpengar som den kostar.

//Brådhis

Avställningsförsäkring är mer än vad jag vet vad det är, vad täcker den osv?smile

Equium skrev:
Ta in batteriet och skippa varmkörningen då och då, blir bara kondens. Ingen risk för platta däck bara över vintern om du har tillräckligt med luft i.

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

CHEEVA skrev:

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

skulle gissa på en volvo s70 tongue

Aga_Diff skrev:

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

Hur är det relevant?

RannerKing skrev:
Motor och däck hade jag inte oroat mig så mycket för. Däcken är slitagevara och dom är inte dåliga av att stå en vinter, motorn behöver ett olje och filterbyte till våren hur som helst.

Mer orolig skulle jag vara över inredningen och lack...

lelleal skrev:

Aga_Diff skrev:

lelleal skrev:
va är de för bil en porsche ferari gammal volvo ?

Hur är det relevant?

en gammal volvo kvittar de vel om den står ute , men en porsche för miljonen kanske inte är kul att ha ståendes ute ! smile

caromania skrev:

Equium skrev:
Ta in batteriet och skippa varmkörningen då och då, blir bara kondens. Ingen risk för platta däck bara över vintern om du har tillräckligt med luft i.

Exakt. Ska du varmköra är det 2 mil på motorväg som gäller. Hellre bara stänga ner annars. Bilens värsta fiende är att parkera över gräs. Står den på asfalt/sten är det ganska safe. Inredningen mår sämst som någon var inne på. Kan du kosta på den en kupéfläkt som surrar på är det bra.

RannerKing skrev:
Ska han varmköra så är det 5 minuter på "full" motortemp, som gäller. Hur långt han kör är inte relevant.

Sätta en kupévärmare i är en dålig idé. Då är det bättre att den står kall. I med motorvärmare vid uppstart om så finnes.

Men mycket beror på vad det är för motor och bil...

twin_cam skrev:
Kör bilen varm, tvätta, vaxa, parkera, lägg i växel, ingen handbroms. Ta ur batteriet.
Byt gärna olja men inte nödvändigt.

Kom till våren, kolla luften, sätt i batteriet, starta och kör.

Brådhis skrev:
Sätt för sjutton inte in en kupéfläkt om du inte vill ha musfamiljer i bilen. Dom älskar värme och lugn och ro, speciellt på vintern!

En torrboll som håller luftfuktigheten i schack räcker bra.

//Brådhis

Tack för alla svar! Tror jag har bra koll på vad jag ska göra nu innan snön lägger sig på riktigt! Hoppas tråden kan vara till hjälp för flera!

bosabengt
19 december 2013 · 2 035 Inlägg

Däcken blir lite platta efter ett tag. Men håll koll på däctrycket. Om du får så täck över bilen med pressenning.

Är det barmark skulle JAG köra den ibland.

Annars finns det kanske en loge som någon snäll bonne kan hyra ut ett hörn i. Då kan du kanske palla upp den också. Så kan du kanske också gå å vaxa den under vintern och göra lite smårep osv.

Säger bara vad jag skulle göra.

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang