Styrning och baklucka på Audi A4 Avant -00

LillyB
26 december 2013 · 14 Inlägg

Audi A4 1.8 TSQ Avant -00

Det började för ett tag sedan då jag spann en ring med fullt rattutslag, då jag skulle styra upp den igen så var servon helt borta. Vi bytte servoolja till LHM+ och allt blev bra. Men nu, ett par veckor senare så har ratten börjat rycka åt höger, oftast då bilen ska räta upp sig. Ibland rycker den så kraftigt att det är lite småkämpigt att hålla den stadig på vägen. Och igår började det även gneka och knaka tydligt då jag styr kraftigt, speciellt åt vänster.
Servo har jag och oljan rör sig i burken då bilen är igång så pumpen bör ju fungera?
Så nu behöver jag hjälp med att lista ut vad det kan vara. Fel olja? Servopumpen? Styrväxel? Annat?

Och i förrgår då jag stängde av bilen så fick bakluckan spel och det lät som att någon öppnade den gång på gång. Nu går den inte att öppna utan nyckel utan den låser sig själv så fort man stänger den. Lite opraktiskt då jag brukar ha hunden där bak.
Kabelbrott eller något? Någon som har en aning om vad felet kan vara och vad man brukar göra åt det?

Väldigt tacksam för hjälp! smile

LillyB
26 december 2013 · 14 Inlägg

Och ja, det var dumt att göra en ring, men jag råkade smile

mb_pucken
26 december 2013 · 5 089 Inlägg

Angående styrningen så kolla över dina drivknutar. Kärvar dessa kan det bli ryck å knak i ratten.
Bakluckan;
Kolla kablarna  innanför gummidamaskerna till bakluckan, brukar kunna bli skador eller gå av där vilket kan ge många konstiga fenomen. Du kan även kolla kablarna mellan förardörren och karossen, samma sak för smile
Skadar inte att lyfta på golvmattan på förarsidan och kolla hur kablarna och kontakten till elstyrdornet som sitter där ser ut smile skador där kan också ge konstiga elfel :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang