740 91 startar inte efter soppatorsk, vart sitter soppapumpen?

FYL
27 december 2013 · 65 Inlägg

Tjena köpte mig en 745 här om dan. Den funkade fint nu tills jag körde slut på soppan.

Har kommit så långt att det måste vara soppapumpen det är fel på eftersom de inte verkar komma fram någon soppa till tändstiften, och låter inte alls som om någon pump. Med startgas startar den lite, men dåligt i någon sekund.

Har kollat säkringarna och dom är hela. Skulle vilja komma åt till pumparna, hört att det finns 2st men vart sitter dom?
Ena sitter väl under bilen typ vid framsätena?! Tror jag har lokaliserat den, men vart sitter den andra som pumpar direkt från tanken, och hur kommer jag åt den?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2013 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
Tjena köpte mig en 745 här om dan. Den funkade fint nu tills jag körde slut på soppan.

Har kommit så långt att det måste vara soppapumpen det är fel på eftersom de inte verkar komma fram någon soppa till tändstiften, och låter inte alls som om någon pump. Med startgas startar den lite, men dåligt i någon sekund.

Har kollat säkringarna och dom är hela. Skulle vilja komma åt till pumparna, hört att det finns 2st men vart sitter dom?
Ena sitter väl under bilen typ vid framsätena?! Tror jag har lokaliserat den, men vart sitter den andra som pumpar direkt från tanken, och hur kommer jag åt den?

Du har bara en pump på den och den sitter i tanken, den kommer du åt via bagaget genom en lucka i golvet. Körde soppatrosk på en likadan bil. Bytte filter och fick mala en massa innan den behagade starta. Dock vet jag ej varför dessa skulle va känsligare för soppatorsk än en med Bosch system

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FYL
27 december 2013 · 65 Inlägg

jaha försökte kolla där typ runt reservhjulet, vart exakt sitter de?
kollade mest på vänstra sidan och där man tankar

Ricke W
28 december 2013 · 374 Inlägg

Under mattan så har du en svart lucka. Den sitter i upphöjningen som är mellan baksätet och reservhjulsbaljan. Därifrån når du pumpen.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2013 · 26 167 Inlägg

Är det inte bara att låta tändningen vara på och sen mala på med startmotorn?
Jag har fått soppatorsk ett par gånger med mina 240:isar och då har det då funkat.
(förutsätter förstås att man har ett friskt batteri)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Surric
28 december 2013 · 695 Inlägg

Bränslepump.
Det beror på vad du har för motor i bilen. Har du en förgasarmotor eller insprut?

Förgasarmotor har du bara en bensinpump. Den sitter framme på motorn och är mekanisk. Det är bara att köra på startmotorn tills bilen startar smile

Insprutningsmotor.  Där har du en bränslepump som sitter mitt under bilen (precis som du säger). Den andra ligger i tanken. För att komma åt denna måste du demontera det svarta locket i baget och sedan lossa alla slangar till tanken, och sedan kan du skruva av en stor plastring som håller tankamanturen (där bensinpumpen sitter fast) på plats. Nu äntligen kan du ta upp bränslepumpen.
Detta kan vara rätt jobbigt och om det aldrig är gjort innan så lär du få mysa med en del rostiga slangklämmor och annat kul wink

Dock tror jag inte detta är ditt problem. Det är sällan den pumpen lägger av.

1. Jag hade kollat om bensinpumpen fungerar till 100%. Be någon hjälpa dig och lyssna om den låter smile
2. Låter den så hade jag lossat bensinslangen som sitter uppe i motorrummet och sedan kört på startmotorn. Det kan ta ett tag inna bensinen kommer, men den ska göra det smile
3. Det tredje och sista alternativet hade nog varit att hälla i mer bensin. Då jag själv körde soppatorsk en gång. Den startade inte föräns där var ca 20 liter i tanken. (Kan ha varit tur eller så krävs det så mycket soppa för att pumpen ska dra runt det) roll

Kanske kan det vara till någon hjälp om du kollar i min projekttråd smile

Hoppas du får ordning på det!

Mvh

FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

jag har malt på med startmotorn ett bra tag, hällt i mer bensin också men nu är det väl 15l kanske yikes
Låter ingenting lyssnat noga, bytt batteri också.
När jag kollade under bilen så tror jag ju att jag såg pumpen typ vid mitten.
I motorutrymmet nära insuget finns en liten grej som liknar en liten pump, vet inte om de är vakum(pumpen)?
Hur vet jag om det är insprut eller förgasare?

Tack för svaren!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
jag har malt på med startmotorn ett bra tag, hällt i mer bensin också men nu är det väl 15l kanske yikes
Låter ingenting lyssnat noga, bytt batteri också.
När jag kollade under bilen så tror jag ju att jag såg pumpen typ vid mitten.
I motorutrymmet nära insuget finns en liten grej som liknar en liten pump, vet inte om de är vakum(pumpen)?
Hur vet jag om det är insprut eller förgasare?

Tack för svaren!

Du har en insprutningsmotor. 91 har Reginasprut och endast pump i tanken. Det du tittat på under bilen är filtret.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Surric
28 december 2013 · 695 Inlägg

FYL skrev:
jag har malt på med startmotorn ett bra tag, hällt i mer bensin också men nu är det väl 15l kanske yikes
Låter ingenting lyssnat noga, bytt batteri också.
När jag kollade under bilen så tror jag ju att jag såg pumpen typ vid mitten.
I motorutrymmet nära insuget finns en liten grej som liknar en liten pump, vet inte om de är vakum(pumpen)?
Hur vet jag om det är insprut eller förgasare?

Tack för svaren!

Somsagt ta en titt i min projekttråd. Jag har precis renoverat hela bensinstället (där bränslepump och bränslefilter) så då får du en bild av hur det ser ut  smile Det kan vara så att du pumpen har lagt av. Hur långt har den rullat? smile

Om det stämmer som DiwraZ säger, vet jag inte hmm

FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

Efter att ha kollat halva din projekttråd o kommit fram till det som har nånting med soppan att göra så ser det ut som det gör för mig, att det sitter en pump vid mitten, kan ha fel eftersom jag bara kollade snabbt på min bil, men i övrigt ser det likadant ut i motorrummet för dig som för mig.
Du har ingen bilder på hur det ser ut i bagageutrymmet? Jag har ju en kombi btw.
Fint projekt f.ö smile

FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

nu har jag kommit åt luckan och ser hela kittet. Låter inget därifrån iaf, borde jag skruva loss allt och rengöra kanske eller är det bättre att börja med att tanka i mer soppa?

Körde startmotorn nu i kanske 1-2min hände inte så mkt men har ett extra batteri på laddning så blir väl att byta det nu också.

jaka54
28 december 2013 · 5 781 Inlägg

Hej!
Problemet är ofta inte bakre pumpen utan ärgade kontakter (till bränslepump och reostat) på det stora tanklocket.
Anslutningen sitter under en ca tre cm stor "plastplupp" på tanklocket.
Riv bort den och löd fast sladdarna direkt på sladdarna till reostat och pump.

Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bar vilket uppfattas som en liten rännil om du lossar bränsleslangen strax framför främre pumpen. Bakre pumpen "behövs" således bara när tanken är halvfull eller mindre, annars är det självrinning fram till främre pumpen.

FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

aha okej men gäller det bara då ifall den fått soppatorsk som pumpen behövs?
att det flödar på om det redan funnits sås i systemet?
Men antar att jag måste montera bort det stora locket för att komma åt och löda?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
aha okej men gäller det bara då ifall den fått soppatorsk som pumpen behövs?
att det flödar på om det redan funnits sås i systemet?
Men antar att jag måste montera bort det stora locket för att komma åt och löda?

Du har bara pump i tanken! Finns ingen pump under bilen på din bil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

DiwraZ skrev:

FYL skrev:
aha okej men gäller det bara då ifall den fått soppatorsk som pumpen behövs?
att det flödar på om det redan funnits sås i systemet?
Men antar att jag måste montera bort det stora locket för att komma åt och löda?

Du har bara pump i tanken! Finns ingen pump under bilen på din bil.

Jo den jag menar ju, under golvet i bagageutrymmet.

Aga_Diff Bärs!
28 december 2013 · 3 456 Inlägg

FYL skrev:
Hur vet jag om det är insprut eller förgasare?

You gotta gilla, Garaget.org. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Drönirettab
28 december 2013 · 21 761 Inlägg

Eftersom det nu råder olika åsikter angående en eller två pumpar så är det ju bara att kika på den sak som sitter under golvet ifall det går kablar dit. Är det en pump så bör det sitta två kablar, en på var sida om bränsleslangen. Är det ett filter så sitter det bara en inkommande och en utgående slang. smile

Jag har inte haft någon 740, men har ändå för mig att 91 års modell är utrustad med Rex/Regina och endast en pump som sitter i tanken. Som DiwraZ skriver alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2013)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

Det är även en helt annorlunda tankarmatur med banjoanslutningar, dessutom är den i plåt som på de tidigare 740 vilken ökar risken för att rost kan vara problemet.

Har inga fler tips än ovan nämnda. Kan ju även vara pumprelä eller liknande som börjat strula av en slump samtidigt som du kört soppatorsk. Eller så har det funnits soppa hela tiden och felet sitter någon annanstans... Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

tackar för alla svar!
Men innan jag börjar skruva loss saker som kanske samtidigt faller isär, är det bättre att börja med att tanka i mer soppa?

ErsdaHL
28 december 2013 · 600 Inlägg

tanka så mycket du kan sedan höjer du bilen baktill på valfritt sätt. vänta en stund startar bilen är nog pumpen dålig Mwink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang