740 91 startar inte efter soppatorsk, vart sitter soppapumpen?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

ErsdaHL skrev:
tanka så mycket du kan sedan höjer du bilen baktill på valfritt sätt. vänta en stund startar bilen är nog pumpen dålig Mwink

Men för 50elfte gången är det bara pump i tanken på denna bil. Spelar ingen roll om det är nästan tom tank eller fullt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ErsdaHL
28 december 2013 · 600 Inlägg

DiwraZ skrev:

ErsdaHL skrev:
tanka så mycket du kan sedan höjer du bilen baktill på valfritt sätt. vänta en stund startar bilen är nog pumpen dålig Mwink

Men för 50elfte gången är det bara pump i tanken på denna bil. Spelar ingen roll om det är nästan tom tank eller fullt.

ja men är pumpen i tanken dålig så pumpar den ju ingenting !

FYL
28 december 2013 · 65 Inlägg

nu har jag börjat pilla loss grejer, sladdarna innanför satt fast med fina lödningar som dom skulle.
Hela skiten är ju för stor för att lyfta upp genom den lilla luckan så känns ganska hopplöst för tillfället..
Får försöka tanka mer istället

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

ErsdaHL skrev:

DiwraZ skrev:

ErsdaHL skrev:
tanka så mycket du kan sedan höjer du bilen baktill på valfritt sätt. vänta en stund startar bilen är nog pumpen dålig Mwink

Men för 50elfte gången är det bara pump i tanken på denna bil. Spelar ingen roll om det är nästan tom tank eller fullt.

ja men är pumpen i tanken dålig så pumpar den ju ingenting !

Då hjälper det väl inte att hissa upp bilen eller tänka mer?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2013 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
nu har jag börjat pilla loss grejer, sladdarna innanför satt fast med fina lödningar som dom skulle.
Hela skiten är ju för stor för att lyfta upp genom den lilla luckan så känns ganska hopplöst för tillfället..
Får försöka tanka mer istället

Jodå, det går att ta ur armaturen genom bagaget. Lite bökigt men det går. Att tanka mer hjälper inte. Har du kollat pumpreläet? Absolut vanligaste felet på 7/9serien

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Surric
28 december 2013 · 695 Inlägg

Håller med där. Kolla reläet till bränslepumpen, kan vara det som spökar smile

Annars hade jag monterat av bränsleledningen (den jag ringat in) och kollat om det kommer någon bensin där ifrån. (givetvis måste bensinpumpen gå för att där ska komma bensin) Gör det inte det så är det antagligen pumpen (under bilen) eller reläet som är sönder) smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-315a16ad1d8f7bb5db3cd91413979fc2.jpg

Senast redigerat av Surric (28 december 2013)

Zzoink
29 december 2013 · 1 229 Inlägg

haha har du 15 liter i tanken så behöver du inte tanka mer! kolla relät wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2013 · 3 730 Inlägg

Surric skrev:
Håller med där. Kolla reläet till bränslepumpen, kan vara det som spökar smile

Annars hade jag monterat av bränsleledningen (den jag ringat in) och kollat om det kommer någon bensin där ifrån. (givetvis måste bensinpumpen gå för att där ska komma bensin) Gör det inte det så är det antagligen pumpen (under bilen) eller reläet som är sönder) smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-315a16ad1d8f7bb5db3cd91413979fc2.jpg

Finns fortfarande bara pump i tanken på denna bil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FYL
30 december 2013 · 65 Inlägg

Vart sitter pumpreläet, hur vet jag om det är trasigt o inte pumpen?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2013 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
Vart sitter pumpreläet, hur vet jag om det är trasigt o inte pumpen?

Det vita reläet bakom säkringarna.

Prova med att klämma/knacka på det med tändningen på. Då borde pumpen starta. Oftast pajjar dom inte helt utan glappar. Absolut vanligaste felet på 7/9 serien. Går att ta isär och löda om. Om du inte har ett annat att pröva med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Surric
30 december 2013 · 695 Inlägg

Kan man inte bara köpa ett ny, kostar väl inte mycket på biltema? roll Så vet du att det inte är det som är felet smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 december 2013 · 3 730 Inlägg

Surric skrev:
Kan man inte bara köpa ett ny, kostar väl inte mycket på biltema? roll Så vet du att det inte är det som är felet smile

Helt rätt, men inte på biltema. Då får man en ny potentiell felkälla. Då är det bättre att löda om ett originalrelä

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jaka54
31 december 2013 · 5 778 Inlägg

Hej!
Ta ett på skroten!

Surric
31 december 2013 · 695 Inlägg

DiwraZ skrev:

Surric skrev:
Kan man inte bara köpa ett ny, kostar väl inte mycket på biltema? roll Så vet du att det inte är det som är felet smile

Helt rätt, men inte på biltema. Då får man en ny potentiell felkälla. Då är det bättre att löda om ett originalrelä

Hehe tongue

snoddas
31 december 2013 · 1 142 Inlägg

sitter 2 brytare innuti sopparelät. den brytaren som sitter närmast växelspaken är te huvudpumpen. man kan prova trycka till den brytaren å se om pumpen slår till.

FYL
7 januari 2014 · 65 Inlägg

finns ju 2 st vita som sitter på samma rad(längre in) vilken är det? Har för sökte trycka o pilla på dom men händer inte så mkt... Men ni tror alltså att det va reläet som pajjat och inte pumpen?


Surric lånar din bild om det är lugnt! smile
Föresten så har denna slanga som jag ringat in med gult typ oxiderat sönder, verkar gå till luftburken. Tycker inte det borde ha någon större betydelse?!
http://oi44.tinypic.com/2s76oab.jpg

Senast redigerat av FYL (7 januari 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2014 · 3 730 Inlägg

FYL skrev:
finns ju 2 st vita som sitter på samma rad(längre in) vilken är det? Har för sökte trycka o pilla på dom men händer inte så mkt... Men ni tror alltså att det va reläet som pajjat och inte pumpen?


Surric lånar din bild om det är lugnt! smile
Föresten så har denna slanga som jag ringat in med gult typ oxiderat sönder, verkar gå till luftburken. Tycker inte det borde ha någon större betydelse?!
http://oi44.tinypic.com/2s76oab.jpg

2 vita relä? Ta bild. Det vänstra isåfall. Visst kan pumpen va kass men det är jättevanligt att reläet ger sig. Förvärmningsröret går lika bra att köra utan...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FYL
7 januari 2014 · 65 Inlägg

DiwraZ skrev:

FYL skrev:
finns ju 2 st vita som sitter på samma rad(längre in) vilken är det? Har för sökte trycka o pilla på dom men händer inte så mkt... Men ni tror alltså att det va reläet som pajjat och inte pumpen?


Surric lånar din bild om det är lugnt! smile
Föresten så har denna slanga som jag ringat in med gult typ oxiderat sönder, verkar gå till luftburken. Tycker inte det borde ha någon större betydelse?!
http://oi44.tinypic.com/2s76oab.jpg

2 vita relä? Ta bild. Det vänstra isåfall. Visst kan pumpen va kass men det är jättevanligt att reläet ger sig. Förvärmningsröret går lika bra att köra utan...

A ett längst till vänster och ett längst till höger.. Så jag ska öppna o se om nåt pajjat där?!
Kan ta bild när jag vart och kollat smile

En annan fråga, behövs soppapumpen konstant lr är det bara när tanken nästan är tom?

Senast redigerat av FYL (7 januari 2014)

Surric
7 januari 2014 · 695 Inlägg

Jajja, lugnt! big_smile
Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema smile

mange_240
7 januari 2014 · 1 562 Inlägg

Surric skrev:
Jajja, lugnt! big_smile
Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema smile

Har han en lödkolv kan han sprätta upp relät och löda om det själv, går å se vilka lödningar som är dåliga är som en ring runt dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang