Olje fråga

mikael_86
31 december 2013 · 860 Inlägg

undrar lite ska man kolla oljan när motorn är kall eller ska man kolla oljan när den är varm??? många säger olika saker...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volvo_EMN
31 december 2013 · 10 Inlägg

kall smile

Volvo 745 "Smurfen" (1988)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
31 december 2013 · 176 Inlägg

Varm, de är där oljan jobbar de e där de behöver vara rätt mängd!

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2013 · 14 086 Inlägg

mikael_86 skrev:
undrar lite ska man kolla oljan när motorn är kall eller ska man kolla oljan när den är varm??? många säger olika saker...

Kolla oljan när motorn är varm ex.vis när du tankar och motorn varit avstängd och oljan hunnit rinna ner i tråget. Då först ser du oljemängden. Dra upp stickan och torka av den och stick ner den igen och dra därefter upp den igen så ser du oljemängden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mikael_86
31 december 2013 · 860 Inlägg

jo ja vet hur man kollar själva oljan asså (Benny) men många säger olika saker på när man ska kolla den... vissa säger när motorn är kall. vissa säger 15 min efter man har kört motorn o vissa säger spelar ingen roll.... liksom ALL olja har ju inte ens runnit ner i olje tråget så man kan mäta redigt när man kört motorn varm o kollar för då är de fortfarande olja uppe i toppen o i alla kanaler som de rinner ner tillbaka i tråget liksom... kollar man oljan på morronen innan man startar den så är ju all olja nere i tråget lr ja iaf nästan all... så därför undrar ja kolla när motorn är varm lr kall???

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Drönirettab
31 december 2013 · 21 761 Inlägg

Det viktiga för att få reda på själva oljemängden är att all olja ska ha runnit ner i tråget, på så sätt kan man ju säga att den säkraste mätningen är när motorn är kall eftersom den rimligtvis ha stått stilla ett längre tag. Sedan brukar det väl finnas en markering på oljestickan för både varm och kall motor på vissa bilar tror jag. smile

Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2013)

mikael_86
31 december 2013 · 860 Inlägg

okej nice... då har ja mätt oljan rätt då för ja brukar kolla den på morronen innan ja åker till jobbet isf då man vet att all olja kan ha hunnit rinna ner o så...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
mb_pucken
31 december 2013 · 5 091 Inlägg

Kolla oljan varm och bilen ska stå plant. Behöver inte luta många grader innan oljenivån luras. Bilen ska även ha vart avstängd ett tag smile
Anledningen till att oljan ska vara varm är för att varm olja tar större plats än kall olja smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mikael_86
31 december 2013 · 860 Inlägg

okej... hmm som sagt olika folk säger olika saker hehehe...

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
tekniknissen1
31 december 2013 · 866 Inlägg

Inte utan att tillverkarna har ett min-max område.  Morgon är max sträcket och fem min efter man stängt motorn någonstans mellan max och min. Nivån påverkar inte någon funktion i motorn om det ligger mellan max/min sträcket. För mycket ökar bränsleförbrukningen för att veven slår i oljan och kan även öka oljeförbrukningen på vissa motorer,  Minimum är farligare då kan få luft i oljan då pickupen i tråget kommer under oljenivån. Händer oftast om man svänger eller bromsar. Inget bra alls. Kolla när som så det inte går minimum !!!
En liten varning som Polisen råkade ut för på sina V70 diesel , vissa kollade med motorn igång och fick väldigt hög nivå och oljefällan kunde inte dränera bort oljan så dom börja gå på motor oljan när man släppte på gasen. Mindre roligt tyckte dom :-D

it_mutt Avstängd
31 december 2013 · 10 388 Inlägg

Hur du kontrollerar och fyller på olja

1. Parkera på en plan yta, stäng av motorn och vänta 3-4 minuter så att oljan hinner sjunka.
2. Sök rätt på mätstickan, dra ut den, torka av den och sätt in den igen innan du kontrollerar nivån.
3. Om den är lägre än maximinivån, kontrollera i instruktionsboken hur mycket du behöver fylla på.
4. Ta av oljepåfyllningslocket upptill på motorn, fyll på rätt mängd olja och sätt tillbaka påfyllningslocket igen.
5. Vänta i 60 sekunder så att oljan hinner rinna ned i motorn, och kontrollera sedan nivån med mätstickan igen. Fyll på mer olja om det behövs och sätt tillbaka påfyllningslocket.

http://www.mobiloil.se/Sweden-Swedish-L … etips.aspx

Mer eller mindre samma;

http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407257 … rolja.html



Gott nytt alles!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Drönirettab
31 december 2013 · 21 761 Inlägg

Jag är ändå ganska säker på att det inte är direkt felaktigt (dvs risk för motorhaveri eller liknande) att kontrollera nivån på exempelvis morgonen när bilen har stått över natten, någon får motbevisa det påståendet i så fall.

Jag är också ganska säker på att de där rekommendationerna från Mobil och Statoil mest är för att man ska göra nivåkontrollen till en vana vid tex tankning, helt enkelt för att "det är enklast att komma ihåg då". Någon får motbevisa här också. smile

zzr94092
31 december 2013 · 4 415 Inlägg

har kollat oljan kall som varm i "hundra  år" funkar vilket som

Extrazz En 5a är Livet.
1 januari 2014 · 2 005 Inlägg

Alltid kollat när motorn har varit varm som sagt. Motorn ska vara avstängd och bilen stå plant. 2 minuter eller 20 minuter efter man stängde av bilen spelar nog mindre roll. tar en bra stund att kyla ner oljan nämligen. Om det nu inte är väldigt kallt utomhus.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang