Överhettad stereo, volvo 740

hyperperry
3 januari 2014 · 166 Inlägg

hej. Nu är det så att jag köpt en begagnad stereo(något billigt märke) med skärm som jag hade ett tag i min audi utan problem. I audin så sitter det slutsteg original som driver baksystem samt sub, så stereon drev endast framsystemet på den.

Men nu har jag kopplat in stereon i volvon, med originalhögtalarna och när jag drar igång musik så blir stereon överhettad och slår av ljudet. Alla orghögtalarna drivs alltså på stereon. Stereon spelar i 4-8 ohm, och vad jag kunde läsa mig till på org stereon(kasett från 88) så är den också 4-8 ohm.
Även fast det är en billig stereo så borde den väl ändå kunna driva ett par org högtalare från 88?
Har någon tips på hur jag kan lösa detta? vill helst inte behöva köpa slutsteg och kablar..

edit: jag har plockat bort plasten som sitter bakom stereon, så att den kommer in helt. även om jag plockar ut stereon och har den löst i bilen så dör den av överhettning ändå, så det är inte ventilationen det är fel på.

Senast redigerat av hyperperry (3 januari 2014)

Drönirettab
3 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Hur många högtalare är det sammanlagt som är kopplade till själva stereon?
Har du kopplat in dessa högtalare på samma sätt som på den förra stereon?

hyperperry
3 januari 2014 · 166 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur många högtalare är det sammanlagt som är kopplade till själva stereon?
Har du kopplat in dessa högtalare på samma sätt som på den förra stereon?

hm, vet inte hur många det är i en 740, men ja dom är kopplade på samma sätt som på den gamla stereon, som f.ö var från 88. smile

Drönirettab
3 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Höjer du volymen mycket när stereon blir så där varm?

Kolla för säkerhets skull upp så att inga kablar har kommit i kläm eller att isoleringen på någon kabel är avskavd och ger kortslutning. smile

Dupond och Dupont
3 januari 2014 · 581 Inlägg

Har ett liknade litet problem på min 940. Har bytt stereo från gammal kasset. Misstänker att minus från diskanten fram (fanns bara 2 högtalare i hela bilen) försvinner och går ihop med minus från batteriet ? Va inga problem med den gamla radion, funkar med nya fast den blir varm. Dock har jag satt i 2 nya billigare högtalare i bakdörrarna fast det är nog inte orsaken.
Kolla så inte din minus från original högtalare försvinner som min tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
hyperperry
3 januari 2014 · 166 Inlägg

Drönirettab skrev:
Höjer du volymen mycket när stereon blir så där varm?

Kolla för säkerhets skull upp så att inga kablar har kommit i kläm eller att isoleringen på någon kabel är avskavd och ger kortslutning. smile

nej, men jag har märkt att när jag försöker öka basen eller volymen i stereon så dör den direkt. Ljudet försvinner, och stereon blir väldigt varm, så jag misstänker att det är värmeskyddet som slår ifrån. Ja, jag får försöka kolla. Jag tror inte det är stereon som inte orkar med iomed att org kasettspelaren orkar med att driva alla.

Ja, såvitt jag vet så är det just när jag kopplar in baksystemet som den slår ifrån, det verkar fungera bra när man endast har framsystemet igång. Innan misstänkte jag att det blev mindre belastning med endast framsystemet inkopplat, och att det var därför det inte blev överhettat med endast framsystemet inkopplat, men detta tror jag inte längre på. smile

Dupond skrev:
Har ett liknade litet problem på min 940. Har bytt stereo från gammal kasset. Misstänker att minus från diskanten fram (fanns bara 2 högtalare i hela bilen) försvinner och går ihop med minus från batteriet ? Va inga problem med den gamla radion, funkar med nya fast den blir varm. Dock har jag satt i 2 nya billigare högtalare i bakdörrarna fast det är nog inte orsaken.
Kolla så inte din minus från original högtalare försvinner som min tongue

hm, förstår inte riktigt hur du menar med att minus försvinner.. smile

Drönirettab
3 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Om du vrider över ljudet så att bara baksystemet spelar, händer samma sak?

I så fall bör det vara något med baksystemet. hmm

Förresten, blinkar belysningen på stereon i takt med musiken när du vrider upp volymen?

Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2014)

Heideken
4 januari 2014 · 76 Inlägg

som någon skrev ovan, hade samma fel på traktorn (epa-el....) någon högtalarkabel kortslöts mot karossen, stereon blev överhettad o dog. Drog nya kablar och probemet var löst.

Dupond och Dupont
4 januari 2014 · 581 Inlägg

Jag menade som Heideken, fast jag tror att min högtalar-minus försvinner in på minus till matningen till stereon, inte stereons minus för högtalarna.
Nya kablar än original är nog bättre, vet vart de är och vet att de inte krånglar. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
hyperperry
6 januari 2014 · 166 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du vrider över ljudet så att bara baksystemet spelar, händer samma sak?

I så fall bör det vara något med baksystemet. hmm

Förresten, blinkar belysningen på stereon i takt med musiken när du vrider upp volymen?

Jag har nu konstaterat att det måste bero på kortis, eller liknande. Kopplade ur baksystemet, och vipps så kunde man spela högt och länge utan några som helst bekymmer. Får dra nya kablar då!

Heideken skrev:
som någon skrev ovan, hade samma fel på traktorn (epa-el....) någon högtalarkabel kortslöts mot karossen, stereon blev överhettad o dog. Drog nya kablar och probemet var löst.

ah. smile

Dupond skrev:
Jag menade som Heideken, fast jag tror att min högtalar-minus försvinner in på minus till matningen till stereon, inte stereons minus för högtalarna.
Nya kablar än original är nog bättre, vet vart de är och vet att de inte krånglar. smile

jaha! Ja, jag får dra nya kablar. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang