Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Är det några stora problem du läser om?

Varför svarar du inte på frågan jag ställde förut, vad sitter du helst i V70N eller Toyota Yaris 2000?

Stora eller små problem så är det ändock en mängd problem av sådan paritet att skribenten inte anser sig klara av att reparera den enligt dig enklaste 700/800/900 utan att först konsultera någon förhoppningsvis kunnigare person.
Alla dessa återkommande småfel påvisar snarare vad andra skribenter försökt få dig att förstå, att dessa äldre bilar inte är driftsäkerheten i lådform utan det är gamla bilar med som du själv skrev diverse små problem som ändock gör den av dig påstådda närapå outslitliga gammelvolvon obrukbar.

Varför jag inte har svarat på din tidigare ställda fråga?
Just för att den är ovidkommande då jämförelsen handlade om 800 serien kontra en Prius.
Där du påstod att en 800 är säkrare än en Prius
(eller Prius C vilket är helt ointressant då den inte ens säljs i Europa)
vilket du då ville påvisa med ett krocktest av en S70.
Denna bil är en uppdaterad version av 800 serien med modernare styrsystem för det aktiva säkerhetssystemet som även det har uppgraderats på detaljnivå. Vidare har S70 en annan utformning av instrumentpanel, ratt, stolar osv vilket gör den till en krocksäkrare bil än 800 serien, vilket Volvo själva påstod vid releasen -96.
Då stapplar din jämförelse direkt.

Givetvis är en V70N säkrare att krocka i än en Yaris gen I, ger dig det svaret fast det är ovidkommande för den ursprungliga frågeställningen.

ang krocksäkerhet är det lättlösta problem..bara ge fan i att krocka.. det krävs 2st förare som knasar för att frontalkrocka..  oavsätt om en av dom gör mer fel än den andra..  om alla anpassar sitt körsätt efter sin förmåga så kan man sitta i en pappkartong och det går fin fint ;-) och det går alltid sämst för den som kör långsammast vid en krock  rörelse energin övervinner det mesta  sätt suvar som krockat med små bilar som bokstavligen byter håll pga den stora smällen pga den lilla bilen håller en betydligt högre fart och rörelse energin blir hög

Senast redigerat av Growe (23 augusti 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
23 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ingen verkar kunna läsa i tråden. En XC70 2014 är självklart säkrare än en 940, KONSTIGT vore det annars. Trevligt att du hittat en bil du tycker är häftig, köp den.

Jo klart man kan läsa.   Men du är så emot utvecklingen mot miljötänket. Märkligt är det om man är bilintresserad, de optimerar ju motorerna till tusen för att den ska arbeta perfekt och nästintill bli ofarliga i utsläppet men du förespråkar gammal teknik och rent ut sagt ett problem som dödar rätt många människor varje år

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag.  Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Xuri One Man Clan
23 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

Jo klart man kan läsa.   Men du är så emot utvecklingen mot miljötänket. Märkligt är det om man är bilintresserad, de optimerar ju motorerna till tusen för att den ska arbeta perfekt och nästintill bli ofarliga i utsläppet men du förespråkar gammal teknik och rent ut sagt ett problem som dödar rätt många människor varje år

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag.  Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Ja teknikintresserade är dom säkert,  att vara på vägen verkar dom inte ge varken sig själv eller andra ett intryck av.... Har fan aldrig  i hela mitt liv kört bakom en priusjävel som hållt rätt hastighet..
Synd de inte är lagligt å knuffa folk av vägen hmm

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 augusti 2014 · 329 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Ja, det är inte annat än synd att det går åt fel håll inom bilvärlden och det är en stor skandal att Volvo lägger ner 5orna, men med sjukare och sjukare regler och miljökrav så kanske det är ett måste.

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Muttley
23 augusti 2014 ·

Xuri skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag.  Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Ja teknikintresserade är dom säkert,  att vara på vägen verkar dom inte ge varken sig själv eller andra ett intryck av.... Har fan aldrig  i hela mitt liv kört bakom en priusjävel som hållt rätt hastighet..
Synd de inte är lagligt å knuffa folk av vägen hmm

För min del är de ofta gamla volvos smile Men de är gubbar i keps de handlar om så teknikintresserade tror jag knappast.

Xuri One Man Clan
23 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

tkd_rille skrev:

Xuri skrev:

tkd_rille skrev:
Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag.  Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Ja teknikintresserade är dom säkert,  att vara på vägen verkar dom inte ge varken sig själv eller andra ett intryck av.... Har fan aldrig  i hela mitt liv kört bakom en priusjävel som hållt rätt hastighet..
Synd de inte är lagligt å knuffa folk av vägen hmm

För min del är de ofta gamla volvos smile Men de är gubbar i keps de handlar om så teknikintresserade tror jag knappast.

Haha Ja Några enstaka bönner me mossa på taket i en gammel volvo har väl också hänt wink Men jag har börjat fundera på om prius inte går snabbare än 80 :p   Man tappar för mycke tid på att ligga å kör 10-20-30km/h under

Senast redigerat av Xuri (23 augusti 2014)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:

Jag förstår att du inte förstår och deltar inte i den här diskussionen för att reta dig men jag är inte mer än en människa och kan inte förklara allting så att alla förstår, och ärligt talat så har du inte gjort det lätt för resten av oss. Jag har aldrig påstått att jag kan ge dig ett exakt svar utan har skrivit om trender baserat på ett stort antal bilar över en längre period och om du ber om ett svar på en fråga jag aldrig påstått att jag kan besvara känner jag mig inte tvungen att göra så.

Den simpla fråga som du vill ha svar på hade krävt att jag:

1. Ritat upp en komplett sammansättning av vardera bilmodell med hjälp av en dator vilket innebär att jag måste ha tillgång till skisser, materiallistor, specifikationer, toleranser och referensmaterial som Volvo förmodligen har låst in i ett arkiv någonstans. Det hade tagit mig en evighet i teorin.

2. Att jag till de två adderar alla krafter som normalt påverkar en bil under dess livstid vilket en ingenjör med tjugo års erfarenhet inom bilindustrin säkert kan men jag brister på den punkten, sedan skall jag simulera bägge modellerna vilket förmodligen fått min bärbara dator att kasta in handduken eftersom den inte är gjord för att köra så tunga program.

3. Om vi antar att jag och datorn hade klarat av det får jag ut en stor mängd rådata som inte sagt någon av oss särskilt mycket men misströsta inte det går att sammanställa den i en matris så det blir lite mer överskådligt. Och om jag till den adderar ytterligare en matris som innehåller ungefärliga priser på reservdelar, arbete och vilken tid Volvo beräknar att olika arbeten tar hade jag, i teorin och med hjälp av ytterligare ett datorprogram, kunnat ge dig ett hyfsat exakt svar på hur länge vardera bilmodell hade rullat utan större reparationer men även en genomsnittlig driftkostnad.

Det är inte särskilt simpelt i mina ögon utan jag hade tvärt om aldrig orkat genomföra något liknande men ett specifikt svar om något så komplicerat som en personbil kräver den mängden av arbete.

Varför skrev du inte det här tidigare istället för att undvika diskussionen. Jag blev minst sagt förvånad över hur du kunde vara så säker på att en V60 går längre än en 940 med dessutom mindre antal reparationer. Det låter helt enkelt för "bra" för att vara sant. Även om man aldrig ägt en Volvo borde man inte missat att äldre Volvos är slitvargar utan dess like. I min värld kommer inte en V60 bensinare gå längre eller råka ut för mindre reparationer än en 2/7/9 eller 850/x70.
Om det sitter en D5 i en V60 kan den nog komma upp i ett rätt högt miltal på kort tid, typ taxi tex. Men aldrig att bilen V60 går 45-50 tusen med en ålder på 20-30 år. Det står jag för.

Jag upplever verkligen inte att det är jag som har undvikit en diskussion i den här tråden, jag har aldrig förnekat att Volvo var bra bilar förr och inte heller har jag gjort några specifika påståenden om exakt hur länge en Volvo 940 eller V60 håller.

Jag har skrivit om vilka förutsättningar nyare bilar har kontra äldre årsmodeller och olika framsteg inom fordonsproduktion som har gett nyare bilmodeller bättre förutsättningar inom områden som driftsäkerhet, passiv/aktiv säkerhet och miljöpåverkan men det är ingenting som är svart eller vitt.

Min uppfattning är och har hela tiden varit att dagens bilar har bättre förutsättningar än de som byggdes på 1980 eller 1990-talet men det innebär inte att jag kan svara exakt på hur länge de går eller hur mycket underhåll ett specifikt exempel behöver och något liknande har jag inte heller påstått.

Din uppfattning stod klar för mig redan innan jag gav mig in i diskussionen.

Det spelar väl ingen roll att nyare bilar har större förutsättningar, likt förbannat så har driftsäkerheten INTE blivit bättre. Man kan inte titta endast på sådan statistik när det gäller bilar, det gäller att ha lite sunt förnuft och verklighetsförankring. Alla vet att 2/7/9 är otroligt simpla bilar som är kraftigt byggda med väldigt lite elektronik sett till dagens bilar. Det finns ju inte mer saker som kan jävlas på en 2/7/9 än en bil från 2014 om man säger så. Det känns som att vi inte kommer något längre i denna diskussionen. Du tror såklart på att Volvo idag och nya bilar allmänt är driftsäkrare än gårdagens gamla vagnar, vilket inte jag tror. Finns inte så mycket mer att säga om det här nu.


Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Är det några stora problem du läser om?

Varför svarar du inte på frågan jag ställde förut, vad sitter du helst i V70N eller Toyota Yaris 2000?

Stora eller små problem så är det ändock en mängd problem av sådan paritet att skribenten inte anser sig klara av att reparera den enligt dig enklaste 700/800/900 utan att först konsultera någon förhoppningsvis kunnigare person.
Alla dessa återkommande småfel påvisar snarare vad andra skribenter försökt få dig att förstå, att dessa äldre bilar inte är driftsäkerheten i lådform utan det är gamla bilar med som du själv skrev diverse små problem som ändock gör den av dig påstådda närapå outslitliga gammelvolvon obrukbar.

Varför jag inte har svarat på din tidigare ställda fråga?
Just för att den är ovidkommande då jämförelsen handlade om 800 serien kontra en Prius.
Där du påstod att en 800 är säkrare än en Prius
(eller Prius C vilket är helt ointressant då den inte ens säljs i Europa)
vilket du då ville påvisa med ett krocktest av en S70.
Denna bil är en uppdaterad version av 800 serien med modernare styrsystem för det aktiva säkerhetssystemet som även det har uppgraderats på detaljnivå. Vidare har S70 en annan utformning av instrumentpanel, ratt, stolar osv vilket gör den till en krocksäkrare bil än 800 serien, vilket Volvo själva påstod vid releasen -96.
Då stapplar din jämförelse direkt.

Givetvis är en V70N säkrare att krocka i än en Yaris gen I, ger dig det svaret fast det är ovidkommande för den ursprungliga frågeställningen.

Är det konstigt att det kommer diverse småfel på bilar som är 20-30 år gamla och gått 30 tusen och mer? Vill gärna se din Toyota med mindre fel vid de åren och miltalen. Och vadå obrukbara? https://www.youtube.com/watch?v=GUQCNifn1e4

Nästan ett hån mot Volvos ingenjörer att nedvärdera Volvos bilar från 90-talet som du gör. Kan då garantera att dom är lätt bland de säkraste personbilarna du kunde köra på 90-talet. Sitter faktiskt hellre i en 850/x70 än den där Prius C och det är väl visst relevant bara för att den inte säljs i Europa. Är väl människor som ska åka i den också?

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Jo klart man kan läsa.   Men du är så emot utvecklingen mot miljötänket. Märkligt är det om man är bilintresserad, de optimerar ju motorerna till tusen för att den ska arbeta perfekt och nästintill bli ofarliga i utsläppet men du förespråkar gammal teknik och rent ut sagt ett problem som dödar rätt många människor varje år

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag. Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Designen och motorerna som dessa bilar har intresserar mig inte helt enkelt.
http://www.carsuk.net/wp-content/galler … icra-1.jpg

1,5-2 liter milen? Stor överdrift, max 1,1.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ja, det är inte annat än synd att det går åt fel håll inom bilvärlden och det är en stor skandal att Volvo lägger ner 5orna, men med sjukare och sjukare regler och miljökrav så kanske det är ett måste.

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. :)

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Erdem-1612 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ja, det är inte annat än synd att det går åt fel håll inom bilvärlden och det är en stor skandal att Volvo lägger ner 5orna, men med sjukare och sjukare regler och miljökrav så kanske det är ett måste.

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. smile

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

exakt!
där till ska man räkna på miljöpåverkan att bygga en ny bil i tex kina för att skicka den hit.. 

börjar man räkna efter så inser man snart att en gammal bil har en väldigt mycket längre beräknad livlängd än en ny bil.

idag byggs bilarna för att gå sönder förr gjordes dom för att hålla.

skulle räcka att göra en rejält simpel test..

ta 2st bilar  en gammal  240 med b21A med nyrenoverad spis efter fabriks mått

ta sedan en ny bil av valfritt märke ställ dessa brevid varandra och kör dessa på rullande landsväg
och kolla vilken bil som håller längst utan oljebyte.
eller ens påfyllning av olja

kan garantera att 240 går det dubbla!

ska man göra det mest rättvist kanske man ska ha 10st av varje så tar man bort söndags exen..

det gäller att gå efter allt när man räknar ut miljöpåverkan.
inte bara vad bilen släpper ut när den står ny på bilfirman och man sätter sig i den för första gången utan vägen dit och även vägen för reservdelar som kan tänkas behövas.
och hur pass lätt det är att använda beg delar osv

sen tycker jag det är ett skämnt att kalla Toyota Prius för en bränslesnål bil
så fantastisk är den tyvärr inte  0.39l/milen för 2014 utan laddhybrid.. laddhybriden klarar bara att gå 2.5mil på enbart el.

då kan man jämföra med lupon som kom år 2000 och drog 0.29l/mil ;-)
utan en massa krångel utan en  1.2liters 3cyl Pd turbo diesel..

sen kan det finnas fördelar med en prius mot en lupo
men samtidigt är det ett skämt att skryta om hur fantastisk priusen är när den inte är det..

fast man får gratulera att dom faktist har en laddhybrid idag.. fast så klart säljs den fortfarande utan laddmöjligheter vilket är ett skämnt.   

fast samtidigt så laddar dom bilarna med kolkraft från tyskland så det gör väll varken till eller från ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
23 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Jag förstår att du inte förstår och deltar inte i den här diskussionen för att reta dig men jag är inte mer än en människa och kan inte förklara allting så att alla förstår, och ärligt talat så har du inte gjort det lätt för resten av oss. Jag har aldrig påstått att jag kan ge dig ett exakt svar utan har skrivit om trender baserat på ett stort antal bilar över en längre period och om du ber om ett svar på en fråga jag aldrig påstått att jag kan besvara känner jag mig inte tvungen att göra så.

Den simpla fråga som du vill ha svar på hade krävt att jag:

1. Ritat upp en komplett sammansättning av vardera bilmodell med hjälp av en dator vilket innebär att jag måste ha tillgång till skisser, materiallistor, specifikationer, toleranser och referensmaterial som Volvo förmodligen har låst in i ett arkiv någonstans. Det hade tagit mig en evighet i teorin.

2. Att jag till de två adderar alla krafter som normalt påverkar en bil under dess livstid vilket en ingenjör med tjugo års erfarenhet inom bilindustrin säkert kan men jag brister på den punkten, sedan skall jag simulera bägge modellerna vilket förmodligen fått min bärbara dator att kasta in handduken eftersom den inte är gjord för att köra så tunga program.

3. Om vi antar att jag och datorn hade klarat av det får jag ut en stor mängd rådata som inte sagt någon av oss särskilt mycket men misströsta inte det går att sammanställa den i en matris så det blir lite mer överskådligt. Och om jag till den adderar ytterligare en matris som innehåller ungefärliga priser på reservdelar, arbete och vilken tid Volvo beräknar att olika arbeten tar hade jag, i teorin och med hjälp av ytterligare ett datorprogram, kunnat ge dig ett hyfsat exakt svar på hur länge vardera bilmodell hade rullat utan större reparationer men även en genomsnittlig driftkostnad.

Det är inte särskilt simpelt i mina ögon utan jag hade tvärt om aldrig orkat genomföra något liknande men ett specifikt svar om något så komplicerat som en personbil kräver den mängden av arbete.

Varför skrev du inte det här tidigare istället för att undvika diskussionen. Jag blev minst sagt förvånad över hur du kunde vara så säker på att en V60 går längre än en 940 med dessutom mindre antal reparationer. Det låter helt enkelt för "bra" för att vara sant. Även om man aldrig ägt en Volvo borde man inte missat att äldre Volvos är slitvargar utan dess like. I min värld kommer inte en V60 bensinare gå längre eller råka ut för mindre reparationer än en 2/7/9 eller 850/x70.
Om det sitter en D5 i en V60 kan den nog komma upp i ett rätt högt miltal på kort tid, typ taxi tex. Men aldrig att bilen V60 går 45-50 tusen med en ålder på 20-30 år. Det står jag för.

Jag upplever verkligen inte att det är jag som har undvikit en diskussion i den här tråden, jag har aldrig förnekat att Volvo var bra bilar förr och inte heller har jag gjort några specifika påståenden om exakt hur länge en Volvo 940 eller V60 håller.

Jag har skrivit om vilka förutsättningar nyare bilar har kontra äldre årsmodeller och olika framsteg inom fordonsproduktion som har gett nyare bilmodeller bättre förutsättningar inom områden som driftsäkerhet, passiv/aktiv säkerhet och miljöpåverkan men det är ingenting som är svart eller vitt.

Min uppfattning är och har hela tiden varit att dagens bilar har bättre förutsättningar än de som byggdes på 1980 eller 1990-talet men det innebär inte att jag kan svara exakt på hur länge de går eller hur mycket underhåll ett specifikt exempel behöver och något liknande har jag inte heller påstått.

Din uppfattning stod klar för mig redan innan jag gav mig in i diskussionen.

Det spelar väl ingen roll att nyare bilar har större förutsättningar, likt förbannat så har driftsäkerheten INTE blivit bättre. Man kan inte titta endast på sådan statistik när det gäller bilar, det gäller att ha lite sunt förnuft och verklighetsförankring. Alla vet att 2/7/9 är otroligt simpla bilar som är kraftigt byggda med väldigt lite elektronik sett till dagens bilar. Det finns ju inte mer saker som kan jävlas på en 2/7/9 än en bil från 2014 om man säger så. Det känns som att vi inte kommer något längre i denna diskussionen. Du tror såklart på att Volvo idag och nya bilar allmänt är driftsäkrare än gårdagens gamla vagnar, vilket inte jag tror. Finns inte så mycket mer att säga om det här nu.


Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Är det några stora problem du läser om?

Varför svarar du inte på frågan jag ställde förut, vad sitter du helst i V70N eller Toyota Yaris 2000?

Stora eller små problem så är det ändock en mängd problem av sådan paritet att skribenten inte anser sig klara av att reparera den enligt dig enklaste 700/800/900 utan att först konsultera någon förhoppningsvis kunnigare person.
Alla dessa återkommande småfel påvisar snarare vad andra skribenter försökt få dig att förstå, att dessa äldre bilar inte är driftsäkerheten i lådform utan det är gamla bilar med som du själv skrev diverse små problem som ändock gör den av dig påstådda närapå outslitliga gammelvolvon obrukbar.

Varför jag inte har svarat på din tidigare ställda fråga?
Just för att den är ovidkommande då jämförelsen handlade om 800 serien kontra en Prius.
Där du påstod att en 800 är säkrare än en Prius
(eller Prius C vilket är helt ointressant då den inte ens säljs i Europa)
vilket du då ville påvisa med ett krocktest av en S70.
Denna bil är en uppdaterad version av 800 serien med modernare styrsystem för det aktiva säkerhetssystemet som även det har uppgraderats på detaljnivå. Vidare har S70 en annan utformning av instrumentpanel, ratt, stolar osv vilket gör den till en krocksäkrare bil än 800 serien, vilket Volvo själva påstod vid releasen -96.
Då stapplar din jämförelse direkt.

Givetvis är en V70N säkrare att krocka i än en Yaris gen I, ger dig det svaret fast det är ovidkommande för den ursprungliga frågeställningen.

Är det konstigt att det kommer diverse småfel på bilar som är 20-30 år gamla och gått 30 tusen och mer? Vill gärna se din Toyota med mindre fel vid de åren och miltalen. Och vadå obrukbara? https://www.youtube.com/watch?v=GUQCNifn1e4

Nästan ett hån mot Volvos ingenjörer att nedvärdera Volvos bilar från 90-talet som du gör. Kan då garantera att dom är lätt bland de säkraste personbilarna du kunde köra på 90-talet. Sitter faktiskt hellre i en 850/x70 än den där Prius C och det är väl visst relevant bara för att den inte säljs i Europa. Är väl människor som ska åka i den också?

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag. Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Designen och motorerna som dessa bilar har intresserar mig inte helt enkelt.
http://www.carsuk.net/wp-content/galler … icra-1.jpg

1,5-2 liter milen? Stor överdrift, max 1,1.

Ja, på -90 talet var dom diskuterade Volvobilarna av modellerna 700/800/900 några av de säkraste bilarna du kunde färdas i, nu 2014 är dom inte det då som jag skrev har säkerhetstekniken gått milsvida framåt. Volvos ingenjörer är det absolut inget fel på, det har jag på något hånfullt vis aldrig påstått någonstans och skulle så aldrig göra.
Däremot är det likväl gamla bilar med en mängd återkommande småfel, just på grund av att det är gamla och slitna bilar som är i närheten utav sin förväntade livscykel.

Nu är just jämförelsen emellan dina älskade gammelvolvos som har rullat dessa sträckor kontra nyare lågmilade miljöbilar detta handlar om, så ändra inte förutsättningarna för diskussionen återigen. Jag förutspår annars att dessa Priusar kommer att rulla långt innan dom döms ut, det finns en mängd fd Priusar som rullar/rullat inom taxinäringen uppåt 500000km och fortfarande rullar på.
Exempelvis denna fd kurirbil
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3
Eller denna 430000km -08
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … amp;last=1
De flesta fd taxibilar kommer inte ut på blocket utan säljs till tidigare kända uppköpare alternativt behålls av åkaren.

Nej, Prius C är absolut inte relevant då vi diskuterade Prius och Auris i tråden innan du i vanlig ordning löpte iväg utanför ämnet. Prius C är inte samma bil som Prius vilket givetvis även gäller Prius V.

Nu gör jag som min tillförlitliga och modernt konstruerade Prius och brukar inte onödig energi på sådant som inte är nödvändigt vilket i detta fall innebär att jag avslutar denna ensidiga och meningslösa så kallade diskussion med dig.

För sakens skull, bara för att du eventuellt kommer att svara på detta och min respons uteblir innebär det inte på långa vägar att du har rätt i vad du skriver, utan det påvisar snarare att flertalet som det redans nämnts och nu så även jag inte orkar debattera med någon som varken tar till sig verifierbar information som delges eller behagar lägga till och dra ifrån de utav dig själv redan uppställda premisserna samt även använder ett allmänt tråkigt språkbruk i ett återkommande sätt att försöka förminska din opponent.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Growe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Erdem-1612 skrev:

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. smile

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

exakt!
där till ska man räkna på miljöpåverkan att bygga en ny bil i tex kina för att skicka den hit.. 

börjar man räkna efter så inser man snart att en gammal bil har en väldigt mycket längre beräknad livlängd än en ny bil.

idag byggs bilarna för att gå sönder förr gjordes dom för att hålla.

skulle räcka att göra en rejält simpel test..

ta 2st bilar  en gammal  240 med b21A med nyrenoverad spis efter fabriks mått

ta sedan en ny bil av valfritt märke ställ dessa brevid varandra och kör dessa på rullande landsväg
och kolla vilken bil som håller längst utan oljebyte.
eller ens påfyllning av olja

kan garantera att 240 går det dubbla!

ska man göra det mest rättvist kanske man ska ha 10st av varje så tar man bort söndags exen..

det gäller att gå efter allt när man räknar ut miljöpåverkan.
inte bara vad bilen släpper ut när den står ny på bilfirman och man sätter sig i den för första gången utan vägen dit och även vägen för reservdelar som kan tänkas behövas.
och hur pass lätt det är att använda beg delar osv

sen tycker jag det är ett skämnt att kalla Toyota Prius för en bränslesnål bil
så fantastisk är den tyvärr inte  0.39l/milen för 2014 utan laddhybrid.. laddhybriden klarar bara att gå 2.5mil på enbart el.

då kan man jämföra med lupon som kom år 2000 och drog 0.29l/mil ;-)
utan en massa krångel utan en  1.2liters 3cyl Pd turbo diesel..

sen kan det finnas fördelar med en prius mot en lupo
men samtidigt är det ett skämt att skryta om hur fantastisk priusen är när den inte är det..

fast man får gratulera att dom faktist har en laddhybrid idag.. fast så klart säljs den fortfarande utan laddmöjligheter vilket är ett skämnt.   

fast samtidigt så laddar dom bilarna med kolkraft från tyskland så det gör väll varken till eller från ;-)

Ska krävas en Volvo-åkare för att förstå. wink

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Jag upplever verkligen inte att det är jag som har undvikit en diskussion i den här tråden, jag har aldrig förnekat att Volvo var bra bilar förr och inte heller har jag gjort några specifika påståenden om exakt hur länge en Volvo 940 eller V60 håller.

Jag har skrivit om vilka förutsättningar nyare bilar har kontra äldre årsmodeller och olika framsteg inom fordonsproduktion som har gett nyare bilmodeller bättre förutsättningar inom områden som driftsäkerhet, passiv/aktiv säkerhet och miljöpåverkan men det är ingenting som är svart eller vitt.

Min uppfattning är och har hela tiden varit att dagens bilar har bättre förutsättningar än de som byggdes på 1980 eller 1990-talet men det innebär inte att jag kan svara exakt på hur länge de går eller hur mycket underhåll ett specifikt exempel behöver och något liknande har jag inte heller påstått.

Din uppfattning stod klar för mig redan innan jag gav mig in i diskussionen.

Det spelar väl ingen roll att nyare bilar har större förutsättningar, likt förbannat så har driftsäkerheten INTE blivit bättre. Man kan inte titta endast på sådan statistik när det gäller bilar, det gäller att ha lite sunt förnuft och verklighetsförankring. Alla vet att 2/7/9 är otroligt simpla bilar som är kraftigt byggda med väldigt lite elektronik sett till dagens bilar. Det finns ju inte mer saker som kan jävlas på en 2/7/9 än en bil från 2014 om man säger så. Det känns som att vi inte kommer något längre i denna diskussionen. Du tror såklart på att Volvo idag och nya bilar allmänt är driftsäkrare än gårdagens gamla vagnar, vilket inte jag tror. Finns inte så mycket mer att säga om det här nu.


Evildan skrev:
Stora eller små problem så är det ändock en mängd problem av sådan paritet att skribenten inte anser sig klara av att reparera den enligt dig enklaste 700/800/900 utan att först konsultera någon förhoppningsvis kunnigare person.
Alla dessa återkommande småfel påvisar snarare vad andra skribenter försökt få dig att förstå, att dessa äldre bilar inte är driftsäkerheten i lådform utan det är gamla bilar med som du själv skrev diverse små problem som ändock gör den av dig påstådda närapå outslitliga gammelvolvon obrukbar.

Varför jag inte har svarat på din tidigare ställda fråga?
Just för att den är ovidkommande då jämförelsen handlade om 800 serien kontra en Prius.
Där du påstod att en 800 är säkrare än en Prius
(eller Prius C vilket är helt ointressant då den inte ens säljs i Europa)
vilket du då ville påvisa med ett krocktest av en S70.
Denna bil är en uppdaterad version av 800 serien med modernare styrsystem för det aktiva säkerhetssystemet som även det har uppgraderats på detaljnivå. Vidare har S70 en annan utformning av instrumentpanel, ratt, stolar osv vilket gör den till en krocksäkrare bil än 800 serien, vilket Volvo själva påstod vid releasen -96.
Då stapplar din jämförelse direkt.

Givetvis är en V70N säkrare att krocka i än en Yaris gen I, ger dig det svaret fast det är ovidkommande för den ursprungliga frågeställningen.

Är det konstigt att det kommer diverse småfel på bilar som är 20-30 år gamla och gått 30 tusen och mer? Vill gärna se din Toyota med mindre fel vid de åren och miltalen. Och vadå obrukbara? https://www.youtube.com/watch?v=GUQCNifn1e4

Nästan ett hån mot Volvos ingenjörer att nedvärdera Volvos bilar från 90-talet som du gör. Kan då garantera att dom är lätt bland de säkraste personbilarna du kunde köra på 90-talet. Sitter faktiskt hellre i en 850/x70 än den där Prius C och det är väl visst relevant bara för att den inte säljs i Europa. Är väl människor som ska åka i den också?

tkd_rille skrev:
Absolut inget fel på gammal teknik. De är ändå grunden till där vi är idag. Varför så negativ till de nya tekniken?
Majoritet av bilister i sverige skiter blanka fan i den gamla tekniken där bilarna drar 1,5-2 liter milen.
Bilarna ska helst inte dra något alls idag wink Vilket är optimalt.

Varför är du så emot utvecklingen?
De som kör en prius kan likväl vara teknikintresserade ?

Designen och motorerna som dessa bilar har intresserar mig inte helt enkelt.
http://www.carsuk.net/wp-content/galler … icra-1.jpg

1,5-2 liter milen? Stor överdrift, max 1,1.

Ja, på -90 talet var dom diskuterade Volvobilarna av modellerna 700/800/900 några av de säkraste bilarna du kunde färdas i, nu 2014 är dom inte det då som jag skrev har säkerhetstekniken gått milsvida framåt. Volvos ingenjörer är det absolut inget fel på, det har jag på något hånfullt vis aldrig påstått någonstans och skulle så aldrig göra.
Däremot är det likväl gamla bilar med en mängd återkommande småfel, just på grund av att det är gamla och slitna bilar som är i närheten utav sin förväntade livscykel.

Nu är just jämförelsen emellan dina älskade gammelvolvos som har rullat dessa sträckor kontra nyare lågmilade miljöbilar detta handlar om, så ändra inte förutsättningarna för diskussionen återigen. Jag förutspår annars att dessa Priusar kommer att rulla långt innan dom döms ut, det finns en mängd fd Priusar som rullar/rullat inom taxinäringen uppåt 500000km och fortfarande rullar på.
Exempelvis denna fd kurirbil
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3
Eller denna 430000km -08
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … amp;last=1
De flesta fd taxibilar kommer inte ut på blocket utan säljs till tidigare kända uppköpare alternativt behålls av åkaren.

Nej, Prius C är absolut inte relevant då vi diskuterade Prius och Auris i tråden innan du i vanlig ordning löpte iväg utanför ämnet. Prius C är inte samma bil som Prius vilket givetvis även gäller Prius V.

Nu gör jag som min tillförlitliga och modernt konstruerade Prius och brukar inte onödig energi på sådant som inte är nödvändigt vilket i detta fall innebär att jag avslutar denna ensidiga och meningslösa så kallade diskussion med dig.

För sakens skull, bara för att du eventuellt kommer att svara på detta och min respons uteblir innebär det inte på långa vägar att du har rätt i vad du skriver, utan det påvisar snarare att flertalet som det redans nämnts och nu så även jag inte orkar debattera med någon som varken tar till sig verifierbar information som delges eller behagar lägga till och dra ifrån de utav dig själv redan uppställda premisserna samt även använder ett allmänt tråkigt språkbruk i ett återkommande sätt att försöka förminska din opponent.

Men det är ju rätt självklart att säkerheten blivit bättre för dom flesta bilmärkena... Vem har sagt att den inte har blivit bättre? Dock inte på alla bilar som man kan se....

Jag vet att Prius går som taxibilar och att dom såklart kan gå långt, dock så är dom inte så gamla. Lägg på 20-30 år på dom där så är dom på skroten för längesedan.

Och det är fortfarande ingen slump att Volvo V70N D5, 2/7/8/x70/9 och Mercedes diesel är de bilarna som går absolut längst:
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Evildan
23 augusti 2014 ·

Growe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Erdem-1612 skrev:

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. smile

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

exakt!
där till ska man räkna på miljöpåverkan att bygga en ny bil i tex kina för att skicka den hit.. 

börjar man räkna efter så inser man snart att en gammal bil har en väldigt mycket längre beräknad livlängd än en ny bil.

idag byggs bilarna för att gå sönder förr gjordes dom för att hålla.

skulle räcka att göra en rejält simpel test..

ta 2st bilar  en gammal  240 med b21A med nyrenoverad spis efter fabriks mått

ta sedan en ny bil av valfritt märke ställ dessa brevid varandra och kör dessa på rullande landsväg
och kolla vilken bil som håller längst utan oljebyte.
eller ens påfyllning av olja

kan garantera att 240 går det dubbla!

ska man göra det mest rättvist kanske man ska ha 10st av varje så tar man bort söndags exen..

det gäller att gå efter allt när man räknar ut miljöpåverkan.
inte bara vad bilen släpper ut när den står ny på bilfirman och man sätter sig i den för första gången utan vägen dit och även vägen för reservdelar som kan tänkas behövas.
och hur pass lätt det är att använda beg delar osv

sen tycker jag det är ett skämnt att kalla Toyota Prius för en bränslesnål bil
så fantastisk är den tyvärr inte  0.39l/milen för 2014 utan laddhybrid.. laddhybriden klarar bara att gå 2.5mil på enbart el.

då kan man jämföra med lupon som kom år 2000 och drog 0.29l/mil ;-)
utan en massa krångel utan en  1.2liters 3cyl Pd turbo diesel..

sen kan det finnas fördelar med en prius mot en lupo
men samtidigt är det ett skämt att skryta om hur fantastisk priusen är när den inte är det..

fast man får gratulera att dom faktist har en laddhybrid idag.. fast så klart säljs den fortfarande utan laddmöjligheter vilket är ett skämnt.   

fast samtidigt så laddar dom bilarna med kolkraft från tyskland så det gör väll varken till eller från ;-)

Du, kopierar du dina tidigare inlägg eller skriver du faktiskt nya?
Detta Prius vs Lupo har Du i så många trådar redan dryftat och i samtliga fall har Du kapitalt blivit överbevisad angående Toyotans överlägsenhet på alla de vis gentemot den lilla folkvagnen.
Jag ids inte göra ytterligare ett så långt inlägg med all den mängd verifierbara fakta jag och flera andra medlemmar tidigare gett Dig återkommande möjligheter att tillgodogöra Dig utan konstaterar torrt att Du är totalt meningslös och enbart tidsödande att ens försöka föra ännu en utvecklande diskussion i detta ämne med.

xXSammy
23 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

Det är rätt enkelt att påstå att saker kommer gå sönder på nya bilar. Det är fysiskt bevisat att de äldre bilarna har klarat sig till nutiden men dagens bilar har vi bara haft på vägarna i mindre än 10år.

Går bara att gissa sig fram..men det är enklast att säga nej.

Får dock inte glömma att plåten uppbyggnad har förändrats med tiden, så plåten i (Det vanliga, tråkiga exemplet. En 740) har inte samma egenskaper idag.
Rosten kommer....

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Malheus skrev:
Det är rätt enkelt att påstå att saker kommer gå sönder på nya bilar. Det är fysiskt bevisat att de äldre bilarna har klarat sig till nutiden men dagens bilar har vi bara haft på vägarna i mindre än 10år.

Går bara att gissa sig fram..men det är enklast att säga nej.

Får dock inte glömma att plåten uppbyggnad har förändrats med tiden, så plåten i (Det vanliga, tråkiga exemplet. En 740) har inte samma egenskaper idag.
Rosten kommer....

Men Volvo har blivit sämre på rostskydd. V70N och S60/S80 har bättre rostskydd än V70II.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2000-12583

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-34066

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
23 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Malheus skrev:
Det är rätt enkelt att påstå att saker kommer gå sönder på nya bilar. Det är fysiskt bevisat att de äldre bilarna har klarat sig till nutiden men dagens bilar har vi bara haft på vägarna i mindre än 10år.

Går bara att gissa sig fram..men det är enklast att säga nej.

Får dock inte glömma att plåten uppbyggnad har förändrats med tiden, så plåten i (Det vanliga, tråkiga exemplet. En 740) har inte samma egenskaper idag.
Rosten kommer....

Men Volvo har blivit sämre på rostskydd. V70N och S60/S80 har bättre rostskydd än V70II.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2000-12583

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-34066

Så om rostskyddet är sämre, ändå är rostskyddsgaranti 4 år längre?
Fråga rutbrytarna om V70N/S60/S80 är rostfria när de lyfter på rutan, svaret blir oftast nej.

Nackdelen som Volvo har gjort med sina bilar är att plasta in sparklådorna, de brukar samlas en del salt, smuts, grus m.m.

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Malheus skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Malheus skrev:
Det är rätt enkelt att påstå att saker kommer gå sönder på nya bilar. Det är fysiskt bevisat att de äldre bilarna har klarat sig till nutiden men dagens bilar har vi bara haft på vägarna i mindre än 10år.

Går bara att gissa sig fram..men det är enklast att säga nej.

Får dock inte glömma att plåten uppbyggnad har förändrats med tiden, så plåten i (Det vanliga, tråkiga exemplet. En 740) har inte samma egenskaper idag.
Rosten kommer....

Men Volvo har blivit sämre på rostskydd. V70N och S60/S80 har bättre rostskydd än V70II.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2000-12583

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-34066

Så om rostskyddet är sämre, ändå är rostskyddsgaranti 4 år längre?
Fråga rutbrytarna om V70N/S60/S80 är rostfria när de lyfter på rutan, svaret blir oftast nej.

Nackdelen som Volvo har gjort med sina bilar är att plasta in sparklådorna, de brukar samlas en del salt, smuts, grus m.m.

Har Vi Bilägare fel i sin bedömning isåfall?

Nöjeskör närproducerat
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 augusti 2014 · 329 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Erdem-1612 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ja, det är inte annat än synd att det går åt fel håll inom bilvärlden och det är en stor skandal att Volvo lägger ner 5orna, men med sjukare och sjukare regler och miljökrav så kanske det är ett måste.

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. smile

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

Modifikation har absolut inget med miljön att göra. Dock så stämmer det att det kostar helvetes många kronor att göra det på en nyare bil så klart=)

Visst är det fett med alla v(:or på en och samma plats men bättre med 22 000 än 22 miljoner på vägarna. För miljöns skull så klart. Det bör hållas unikt=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 augusti 2014 · 329 Inlägg

Growe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Erdem-1612 skrev:

Klart det är ett måste när jorden går åt helt fel riktning. Jag är också en som inte är mycket för miljöbilar men hellre köra en snålare bil och ha tjockare plånbok än att slösa allt på bensin. Sen är det är mer teknik i miljöbilar än många andra förutom supersportbilar då som bara människor med pengar som köper dessa som leksaker för sig själva. Hur mycket måste dessa motorer och allt annat i bilen inte utvecklas för att det ska vara så snålt som möjligt.

Klart det vattnas i munnen när man hör alla V8:or och uppåt men man måste också tänka på sin planet som man bor i annars hör man inte hemma här.
Man ska bara njuta av det man har och inte störa sig på vad alla andra tycker och tänker för det är bara onödigt. En som kör moppe kan likaväl vara motorintresserad. Inte fel att man vill köra snålt. Den människan tänker mer ekonomiskt i detta fall.

Tack o hej!!

Sanning med modifikation, om du köper en ny bil så kostar den väldigt mycket mer än en bil för 15-20 tusen. Man kan tanka många liter soppa för att komma upp till kostnaden av vad en ny bil kostar. smile

Men vad säger du om Power Meet, 22.000 V8or på samma ställe?

exakt!
där till ska man räkna på miljöpåverkan att bygga en ny bil i tex kina för att skicka den hit.. 

börjar man räkna efter så inser man snart att en gammal bil har en väldigt mycket längre beräknad livlängd än en ny bil.

idag byggs bilarna för att gå sönder förr gjordes dom för att hålla.

skulle räcka att göra en rejält simpel test..

ta 2st bilar  en gammal  240 med b21A med nyrenoverad spis efter fabriks mått

ta sedan en ny bil av valfritt märke ställ dessa brevid varandra och kör dessa på rullande landsväg
och kolla vilken bil som håller längst utan oljebyte.
eller ens påfyllning av olja

kan garantera att 240 går det dubbla!

ska man göra det mest rättvist kanske man ska ha 10st av varje så tar man bort söndags exen..

det gäller att gå efter allt när man räknar ut miljöpåverkan.
inte bara vad bilen släpper ut när den står ny på bilfirman och man sätter sig i den för första gången utan vägen dit och även vägen för reservdelar som kan tänkas behövas.
och hur pass lätt det är att använda beg delar osv

sen tycker jag det är ett skämnt att kalla Toyota Prius för en bränslesnål bil
så fantastisk är den tyvärr inte  0.39l/milen för 2014 utan laddhybrid.. laddhybriden klarar bara att gå 2.5mil på enbart el.

då kan man jämföra med lupon som kom år 2000 och drog 0.29l/mil ;-)
utan en massa krångel utan en  1.2liters 3cyl Pd turbo diesel..

sen kan det finnas fördelar med en prius mot en lupo
men samtidigt är det ett skämt att skryta om hur fantastisk priusen är när den inte är det..

fast man får gratulera att dom faktist har en laddhybrid idag.. fast så klart säljs den fortfarande utan laddmöjligheter vilket är ett skämnt.   

fast samtidigt så laddar dom bilarna med kolkraft från tyskland så det gör väll varken till eller från ;-)

Vi verkar vara skapta för att förstöra miljönsmile Det gäller inte bara bilar utan all elektronik! Allt har en livslängd för att man ska uppgradera sig och alla företag ska tjäna in massa pengar. Så det är nog inte konstigt att även bilar inte håller lika länge som de äldre modellerna men idag återanvänder man mer material än vad man gjorde förr på ett mer miljövänligare sätt.
Läste tidigare idag om jävla dammsugare som får max ha 1600 watt kraft from 1:a september i år och 900 watt 1:a september 2017.
Jag skulle inte bli chockad om biltillverkare skulle gå ner i cylindrar ytterligare i framtiden då man får ut samma effekt från en mindre motor men snålare. Dock så saknar man ju självklart ljudet från en v8:a men som jag sa tidigare. Hellre hålla sånt unikt än att ha miljoner exemplar som bara förstör miljön då de ny utvecklade v8:orna drar lika mycket i bränsle som en S60 från 2003 om man kör som en människa i största allmänhet. Sen ska man så klart sätta plattan i mattan då och då med såna monster.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
fredriq Olika
24 augusti 2014 · 907 Inlägg

Idag passerade jag genom Stockholm på E4:an och då reflekterade jag över att bilparken var betydligt modernare där än vad den är i den landsbygdskommun jag bor i.

Bilar som är från 90-talet eller äldre utgör en väldigt liten del av bilparken i storstadsregioner, tack och lov är folk köpstarkare där och kan hålla igång landets ekonomi.

Det är ganska naivt att tro att man förr "tillverkade saker för att hålla" mot att man idag tillverkar dem för "slit och släng", vad skulle man vinna på det förstnämnda?
Vad tror ni det var som byggde upp våra företag, ja inte var det produkter med dålig lönsamhet iaf...

Mvh
Fredrik
OSkar000
25 augusti 2014 · 198 Inlägg

Favorit i repris ser det ut som i denna tråd nu...

Det man nog borde tänka på i livslängdsdiskussionen är hur stor andel av bilarna som tillverkats som klara av att hållas vid liv i x år och y antal tusen mil. Det är knappast varje 940 som klarat över 40k mil på samma sätt som det finns de som varit skrotfärdiga vid inte ens hälften av den sträckan.


Sen den här tråden skapades har det hänt en hel del och det kommer fler och fler bilar som är intressanta både som A-B fordon och även ett antal som går att betrakta som något roligare än rövförflyttare. Nästa år kommer ytterligare fler bilmodeller som ser riktigt intressanta ut och till en någorlunda överkomlig prislapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang