Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

OSkar000 skrev:
Favorit i repris ser det ut som i denna tråd nu...

Det man nog borde tänka på i livslängdsdiskussionen är hur stor andel av bilarna som tillverkats som klara av att hållas vid liv i x år och y antal tusen mil. Det är knappast varje 940 som klarat över 40k mil på samma sätt som det finns de som varit skrotfärdiga vid inte ens hälften av den sträckan.


Sen den här tråden skapades har det hänt en hel del och det kommer fler och fler bilar som är intressanta både som A-B fordon och även ett antal som går att betrakta som något roligare än rövförflyttare. Nästa år kommer ytterligare fler bilmodeller som ser riktigt intressanta ut och till en någorlunda överkomlig prislapp.

940 som är skrotfärdiga vid 20 tusen? yikes Möjligen krockade isf.

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
25 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

För ägaren egna trygghet går jag inte in på alla detaljer men det finns en 740 som gått mindre än 15k mil och den är nog den trasigaste 740n jag skruvat i. Blinkar glatt i instrumentpanelen när man passerar 3000rpm.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2014 · 17 485 Inlägg

1. Jag sålde min dieselmerca (W210 300D 24v aut) och köpte en Prius. Bästa köpet/bytet jag gjort. (Evildans fel).
2. Miljö? Inte så intresserad av den i mitt fall. Dock så är min bil en miljöbil med skatt därefter. En bonus. Drar sjukt lite dessutom ...
3. Kommer aldrig någonsin att köpa en gammal häck igen.
4. Min drömbil är en Opel Ampera som jag kan köra "gratis" med. Dessutom är den relativt kvick. En gammal sur 740 har inte en chans iallafall.
5. Amperan enligt ovan kommer att stå på min parkering inom ett par år. Så är det bara.
6. Visst har jag andra stora Chrysler. Med och utan tak men kör mest Priusen för den går prima och är snäll mot lönen.
-
7. Den här tråden är mitt straff för att jag haft semester.

PS. Båtfan gurglar i sig 10-15 liter per landmil med dubbla monsterdieslar som knuffar på... Miljökompensering!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OSkar000
25 augusti 2014 · 198 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

OSkar000 skrev:
Favorit i repris ser det ut som i denna tråd nu...

Det man nog borde tänka på i livslängdsdiskussionen är hur stor andel av bilarna som tillverkats som klara av att hållas vid liv i x år och y antal tusen mil. Det är knappast varje 940 som klarat över 40k mil på samma sätt som det finns de som varit skrotfärdiga vid inte ens hälften av den sträckan.


Sen den här tråden skapades har det hänt en hel del och det kommer fler och fler bilar som är intressanta både som A-B fordon och även ett antal som går att betrakta som något roligare än rövförflyttare. Nästa år kommer ytterligare fler bilmodeller som ser riktigt intressanta ut och till en någorlunda överkomlig prislapp.

940 som är skrotfärdiga vid 20 tusen? yikes Möjligen krockade isf.

Det är inte svårt att köra slut på en bil på väldigt få mil. Nu är det några år sedan men var ute och provkörde bland annat ett antal V70N som gått i stort sett ingenting, 3-5k mil. Gemensamt för alla var tydliga spår av "dagistaxi" och ovarsamma ägare. Det var allt från att bilarna drog toksnett, bromsar som gnisslade och styrkänsla som om framhjulen var nersänkta i kall risgrynsgröt. Det blev inte köp på nån av dem...
Skulle inte tro att de bilarna kommer att överleva speciellt många år om de fick fortsätta leva med samma behandling.

Samtidigt har jag både kört och åkt bilar som gått ganska långt, men som upplevts som fräscha fortfarande. De bilarna är dock lätträknade...

Sen är det inte bara chassi och drivlina som åldras på en bil. Många som rullat långt brukar vara ganska risiga i inredningen med nersuttna stolar och ett allmänt otrevligt intryck.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

OSkar000 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

OSkar000 skrev:
Favorit i repris ser det ut som i denna tråd nu...

Det man nog borde tänka på i livslängdsdiskussionen är hur stor andel av bilarna som tillverkats som klara av att hållas vid liv i x år och y antal tusen mil. Det är knappast varje 940 som klarat över 40k mil på samma sätt som det finns de som varit skrotfärdiga vid inte ens hälften av den sträckan.


Sen den här tråden skapades har det hänt en hel del och det kommer fler och fler bilar som är intressanta både som A-B fordon och även ett antal som går att betrakta som något roligare än rövförflyttare. Nästa år kommer ytterligare fler bilmodeller som ser riktigt intressanta ut och till en någorlunda överkomlig prislapp.

940 som är skrotfärdiga vid 20 tusen? yikes Möjligen krockade isf.

Det är inte svårt att köra slut på en bil på väldigt få mil. Nu är det några år sedan men var ute och provkörde bland annat ett antal V70N som gått i stort sett ingenting, 3-5k mil. Gemensamt för alla var tydliga spår av "dagistaxi" och ovarsamma ägare. Det var allt från att bilarna drog toksnett, bromsar som gnisslade och styrkänsla som om framhjulen var nersänkta i kall risgrynsgröt. Det blev inte köp på nån av dem...
Skulle inte tro att de bilarna kommer att överleva speciellt många år om de fick fortsätta leva med samma behandling.

Samtidigt har jag både kört och åkt bilar som gått ganska långt, men som upplevts som fräscha fortfarande. De bilarna är dock lätträknade...

Sen är det inte bara chassi och drivlina som åldras på en bil. Många som rullat långt brukar vara ganska risiga i inredningen med nersuttna stolar och ett allmänt otrevligt intryck.

Är nog lättare att köra slut på en V70N än en 940 ändå.

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
26 augusti 2014 · 239 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Malheus skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Men Volvo har blivit sämre på rostskydd. V70N och S60/S80 har bättre rostskydd än V70II.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2000-12583

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-34066

Så om rostskyddet är sämre, ändå är rostskyddsgaranti 4 år längre?
Fråga rutbrytarna om V70N/S60/S80 är rostfria när de lyfter på rutan, svaret blir oftast nej.

Nackdelen som Volvo har gjort med sina bilar är att plasta in sparklådorna, de brukar samlas en del salt, smuts, grus m.m.

Har Vi Bilägare fel i sin bedömning isåfall?

Jag tror inte att du skall satsa allt på Vi Bilägare. De är inte bilvärldens Messias. Däremot finns det gott om tillförlitlig statistik. Bilprovningen är en bra källa att titta på, både vad det gäller tillförlitlighet och hållbarhet.

Mea culpa! Jag återvände till tråden, trots att jag lovade att inte göra det. lol

Senast redigerat av Schneeflocke (26 augusti 2014)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Schneeflocke skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Malheus skrev:
Så om rostskyddet är sämre, ändå är rostskyddsgaranti 4 år längre?
Fråga rutbrytarna om V70N/S60/S80 är rostfria när de lyfter på rutan, svaret blir oftast nej.

Nackdelen som Volvo har gjort med sina bilar är att plasta in sparklådorna, de brukar samlas en del salt, smuts, grus m.m.

Har Vi Bilägare fel i sin bedömning isåfall?

Jag tror inte att du skall satsa allt på Vi Bilägare. De är inte bilvärldens Messias. Däremot finns det gott om tillförlitlig statistik. Bilprovningen är en bra källa att titta på, både vad det gäller tillförlitlighet och hållbarhet.

Mea culpa! Jag återvände till tråden, trots att jag lovade att inte göra det. lol

Så dom är helt ute och cyklar? Volvos rostskydd låg på topp på X70 serien och V70N/S60/S80. Tror att Ford-samarbetet inte har gjort nytta för rostskyddet på V70II direkt, alla vet ju hur Fords rostskydd är och har varit.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (26 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
26 augusti 2014 · 239 Inlägg

Jag vet inte många bilmärken idag, som rostskyddar sina bilar som man gjorde förr. Däremot bygger man på ett annat sätt och använder andra material, vilket gör att moderna bilar inte rostar lika lätt som förr, trots "sämre" rostskydd. Jag tror de flesta tillverkare idag rekommenderar att man låter rostskyddsbehandla bilen utöver vad som kommer från fabrik, om man planerar att ha sin bil längre än 3-5 år.

_Blue_Speed_ skrev:

Schneeflocke skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Har Vi Bilägare fel i sin bedömning isåfall?

Jag tror inte att du skall satsa allt på Vi Bilägare. De är inte bilvärldens Messias. Däremot finns det gott om tillförlitlig statistik. Bilprovningen är en bra källa att titta på, både vad det gäller tillförlitlighet och hållbarhet.

Mea culpa! Jag återvände till tråden, trots att jag lovade att inte göra det. lol

Så dom är helt ute och cyklar? Volvos rostskydd låg på topp på X70 serien och V70N/S60/S80. Tror att Ford-samarbetet inte har gjort nytta för rostskyddet på V70II direkt, alla vet ju hur Fords rostskydd är och har varit.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Jag vet inte många bilmärken idag, som rostskyddar sina bilar som man gjorde förr. Däremot bygger man på ett annat sätt och använder andra material, vilket gör att moderna bilar inte rostar lika lätt som förr, trots "sämre" rostskydd. Jag tror de flesta tillverkare idag rekommenderar att man låter rostskyddsbehandla bilen utöver vad som kommer från fabrik, om man planerar att ha sin bil längre än 3-5 år.

_Blue_Speed_ skrev:

Schneeflocke skrev:
Jag tror inte att du skall satsa allt på Vi Bilägare. De är inte bilvärldens Messias. Däremot finns det gott om tillförlitlig statistik. Bilprovningen är en bra källa att titta på, både vad det gäller tillförlitlighet och hållbarhet.

Mea culpa! Jag återvände till tråden, trots att jag lovade att inte göra det. lol

Så dom är helt ute och cyklar? Volvos rostskydd låg på topp på X70 serien och V70N/S60/S80. Tror att Ford-samarbetet inte har gjort nytta för rostskyddet på V70II direkt, alla vet ju hur Fords rostskydd är och har varit.

Rostskyddsbehandla bilen efter 3 år? yikes Det behövde man inte göra på 850/X70 och V70N iaf. smile Men med hårdare miljökrav så blir rostskydden sämre samtidigt som bilmärkena snålar in så mycket som möjligt så det kan nog stämma.

Nöjeskör närproducerat
klabas
26 augusti 2014 · 44 Inlägg

Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

.done
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

klabas skrev:
Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

Var hatar jag alla som inte tycker att gamla Volvo är "världens bästa bilar"? Läs tråden så kan du se att diskussionerna på de senaste sidorna handlar om vilka bilar som går längst och vilken bil man helst smäller med, XC70 eller valfri ny småbil.

Och där kom fördomarna in. smile

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (26 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
27 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Så dom är helt ute och cyklar? Volvos rostskydd låg på topp på X70 serien och V70N/S60/S80. Tror att Ford-samarbetet inte har gjort nytta för rostskyddet på V70II direkt, alla vet ju hur Fords rostskydd är och har varit.

Jajjemen! Sista rosthögen var Focus Mk1. Mondeo Mk3 hade strul i början men fortfarande finns det bilar som gått 30k+ mil utan att ha rostat igenom golvet. Och de kom inte med någon särskild underredsbehandling heller.

Beklagar att ingen (Förutom måndagsexemplaren) nyare Ford har fått nedslag hos bilprovningen för rost. wink

De/Dem
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

klabas skrev:
Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

+1

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
27 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

Den här tråden var verkligen underhållande att läsa.
Spelar väl ingen roll om du kör miljöbil/bensin/diesel(E85. Har du intresset ska inte döma dig. Att det kommer fram trådar om nya miljöbilar är bara roligt att läsa, så man ser hur utvecklingen går framåt. Alltid bra med nytänkande!. Visst säger miljöpartiet en hel del absurda saker, men varför inte försöka tänka lite på miljön med.

TS: Du kan inte vara så gammal va?. gissar på 15½

Finns bara en sak att säga och det är: Riktiga bilentusiaster respekterar varandras bilar, oavsett märke/modell/ bränsle.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Tidigare nämnde du ju hur säker man var i en 940. Se den här filmen först. Du lär garanterat ha ändrat uppfattning efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs



_Blue_Speed_ skrev:

klabas skrev:
Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

Var hatar jag alla som inte tycker att gamla Volvo är "världens bästa bilar"? Läs tråden så kan du se att diskussionerna på de senaste sidorna handlar om vilka bilar som går längst och vilken bil man helst smäller med, XC70 eller valfri ny småbil.

Och där kom fördomarna in. smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Seth
27 augusti 2014 · 3 354 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
xXSammy
27 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Tidigare nämnde du ju hur säker man var i en 940. Se den här filmen först. Du lär garanterat ha ändrat uppfattning efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

"Buhu, men den hade ju ingen motor"

Motor eller ej.. Deformations zonerna förändras inte för motorn plockas ur. smile

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Malheus skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Så dom är helt ute och cyklar? Volvos rostskydd låg på topp på X70 serien och V70N/S60/S80. Tror att Ford-samarbetet inte har gjort nytta för rostskyddet på V70II direkt, alla vet ju hur Fords rostskydd är och har varit.

Jajjemen! Sista rosthögen var Focus Mk1. Mondeo Mk3 hade strul i början men fortfarande finns det bilar som gått 30k+ mil utan att ha rostat igenom golvet. Och de kom inte med någon särskild underredsbehandling heller.

Beklagar att ingen (Förutom måndagsexemplaren) nyare Ford har fått nedslag hos bilprovningen för rost. wink

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ … llet-36687
Är inte så hemma på Ford men dom där vet jag rostar som såll.

_Performance_ skrev:
Den här tråden var verkligen underhållande att läsa.
Spelar väl ingen roll om du kör miljöbil/bensin/diesel(E85. Har du intresset ska inte döma dig. Att det kommer fram trådar om nya miljöbilar är bara roligt att läsa, så man ser hur utvecklingen går framåt. Alltid bra med nytänkande!. Visst säger miljöpartiet en hel del absurda saker, men varför inte försöka tänka lite på miljön med.

TS: Du kan inte vara så gammal va?. gissar på 15½

Finns bara en sak att säga och det är: Riktiga bilentusiaster respekterar varandras bilar, oavsett märke/modell/ bränsle.

Aa registrerade mig som 7 åring....

Jasså, det har man märkt att de flesta inte gör.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

Malheus skrev:

Schneeflocke skrev:
Tidigare nämnde du ju hur säker man var i en 940. Se den här filmen först. Du lär garanterat ha ändrat uppfattning efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

"Buhu, men den hade ju ingen motor"

Motor eller ej.. Deformations zonerna förändras inte för motorn plockas ur. smile

Nej, den har ingen motor. Man är säkrare i en 940 än i vilket annat märke som helst från 90-talet. Ta en 940 mot en Renå från 90-talet så får vi se vem som blir skrot. Att nya bilar inte skulle vara säkrare än en 940 har jag aldrig sagt, däremot så finns det ju vissa nya bilar som är osäkrare än en 940. Bara titta på Prius C.

Nöjeskör närproducerat
granadadr
27 augusti 2014 · 7 290 Inlägg

faaan har slut popcorn smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang