Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

Seth
27 augusti 2014 · 3 354 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

.

Hmm 4 hjul, motor, kupé, Ljus och blinkers.
Dörrar, Stereo, Stolar och soffa. Vad är det då?

Senast redigerat av Seth (27 augusti 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Malheus skrev:

Schneeflocke skrev:
Tidigare nämnde du ju hur säker man var i en 940. Se den här filmen först. Du lär garanterat ha ändrat uppfattning efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

"Buhu, men den hade ju ingen motor"

Motor eller ej.. Deformations zonerna förändras inte för motorn plockas ur. smile

Nej, den har ingen motor. Man är säkrare i en 940 än i vilket annat märke som helst från 90-talet. Ta en 940 mot en Renå från 90-talet så får vi se vem som blir skrot. Att nya bilar inte skulle vara säkrare än en 940 har jag aldrig sagt, däremot så finns det ju vissa nya bilar som är osäkrare än en 940. Bara titta på Prius C.

https://www.youtube.com/user/iihs/search?query=poor

Välj och vraka grabbar.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

.

Hmm 4 hjul, motor, kupé, Ljus och blinkers.
Dörrar, Stereo, Stolar och soffa. Vad är det då?

Tar du åt dig eller? Förlåt om jag trampat några på tårna. Alla har olika bilsmak.

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Genom hela tråden är det nu bevisat. Du vet absolut inte vad du pratar om. Helt plötsligt, när du inser hur mycket du är ute och cyklar, så säger du att man skall jämföra med en Renault från 90-talet istället. När du gick på Toyota gick det alldeles utmärkt att jämföra med en Aygo, som kom först 2005. Verkligheten är den, att genom materialraffinering och helt annan teknik att bygga bilar, så är i stort sett ALLA moderna bilar betydligt säkrare än din älskade gamla Volvo. Hade 940 ens airbags? De hade åtminstone inte några sidoairbags, och klart tveksam absorption av krockkrafter, i förhållande till moderna bilar. Det roliga i kråksången är, att youtubeexemplet visar, att t o m en "liten skitbil" (din retorik, inte min) som Renault av modernt snitt, är säkrare att sitta i när det smäller, än en gammal 940. Vad krävs för att du skall inse hur fel du har? Att du själv frontalkrockar och blir överbevisad? lol

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

Malheus skrev:

Schneeflocke skrev:
Tidigare nämnde du ju hur säker man var i en 940. Se den här filmen först. Du lär garanterat ha ändrat uppfattning efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

"Buhu, men den hade ju ingen motor"

Motor eller ej.. Deformations zonerna förändras inte för motorn plockas ur. smile

Nej, den har ingen motor. Man är säkrare i en 940 än i vilket annat märke som helst från 90-talet. Ta en 940 mot en Renå från 90-talet så får vi se vem som blir skrot. Att nya bilar inte skulle vara säkrare än en 940 har jag aldrig sagt, däremot så finns det ju vissa nya bilar som är osäkrare än en 940. Bara titta på Prius C.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Genom hela tråden är det nu bevisat. Du vet absolut inte vad du pratar om. Helt plötsligt, när du inser hur mycket du är ute och cyklar, så säger du att man skall jämföra med en Renault från 90-talet istället. När du gick på Toyota gick det alldeles utmärkt att jämföra med en Aygo, som kom först 2005. Verkligheten är den, att genom materialraffinering och helt annan teknik att bygga bilar, så är i stort sett ALLA moderna bilar betydligt säkrare än din älskade gamla Volvo. Hade 940 ens airbags? De hade åtminstone inte några sidoairbags, och klart tveksam absorption av krockkrafter, i förhållande till moderna bilar. Det roliga i kråksången är, att youtubeexemplet visar, att t o m en "liten skitbil" (din retorik, inte min) som Renault av modernt snitt, är säkrare att sitta i när det smäller, än en gammal 940. Vad krävs för att du skall inse hur fel du har? Att du själv frontalkrockar och blir överbevisad? lol

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Som svar och svarsfrågor på ursprungsfrågan.

Tror tusan man kan ha miljöfordon och vara miljövän och fortfarande vara på sådant här forum.
Är inte bara motorrelaterat här. Finns ju om Fälgar, lack, Inredning, tvätt osv.
Finns mycket miljöbilsfolk kan diskutera om här.
På sätt och vis så är det mycket nytt man kan prata om gällande hybridsystemen osv.

Sen vadå "Som inte kör en annan riktig bil annars?

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

Malheus skrev:

"Buhu, men den hade ju ingen motor"

Motor eller ej.. Deformations zonerna förändras inte för motorn plockas ur. smile

Nej, den har ingen motor. Man är säkrare i en 940 än i vilket annat märke som helst från 90-talet. Ta en 940 mot en Renå från 90-talet så får vi se vem som blir skrot. Att nya bilar inte skulle vara säkrare än en 940 har jag aldrig sagt, däremot så finns det ju vissa nya bilar som är osäkrare än en 940. Bara titta på Prius C.

https://www.youtube.com/user/iihs/search?query=poor

Nöjeskör närproducerat
it_mutt Avstängd
27 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
... Man är säkrare i en 940 än i vilket annat märke som helst från 90-talet...

Självklart. Du är säkrare i en 940 än i en fullutrustad BMW 5-serie (e29?) från -99, Mercedes E-klass (w210?), A6 C5 osv osv. Du är kan inte vara på riktigt...ingen människa kan vara så totalt och urbota genomkorkad och insnöad på Volvos förträfflighet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Seth
27 augusti 2014 · 3 354 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Med riktig bil menar jag bilar som inte är av den här biltypen:
http://photo.netcarshow.com/Nissan-Micr … oto_08.jpg

.

Hmm 4 hjul, motor, kupé, Ljus och blinkers.
Dörrar, Stereo, Stolar och soffa. Vad är det då?

Tar du åt dig eller? Förlåt om jag trampat några på tårna. Alla har olika bilsmak.

nupp tongue ville bara ge sarkastiskt svar

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Muttley
27 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Felpost

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

Senast redigerat av Schneeflocke (27 augusti 2014)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

Vart vill du komma? 850 92-97 får en 4a också? 850 är säkrare än 940, inget snack om det..

Schneeflocke skrev:
Var är källan? Den utklippta tabellen säger mig absolut ingenting. Tror du verkligen på fullaste allvar, att någon bil från 70-talet är säkrare att krocka med, än valfri modern bil från 2000-talet?

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

Enligt Folksam så är det så, sanningen svider. smile Missade du att jag länkade källan?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

tänkt även på att man jämför bilar med liknande bilar i många tester oxå så det kan bli missvisande..

tex är våran Seat arosa över medel säker..
det är 2säten och en ratt istort sätt..
men endå över medel..  liksom en 940..

men samtigt vem f-n bryr sig om krocktester?  bara amatörer som köper bilar för att krocka med dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
27 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

Vart vill du komma? 850 92-97 får en 4a också? 850 är säkrare än 940, inget snack om det..

Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Muttley
27 augusti 2014 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Säg vad du vill "Schneeflocke". Volvo konstruktion från 70-talet är säkrare än din Aygo från 2009.


http://forumbilder.se/DDOL1/volvokan.JPG

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

tänkt även på att man jämför bilar med liknande bilar i många tester oxå så det kan bli missvisande..

tex är våran Seat arosa över medel säker..
det är 2säten och en ratt istort sätt..
men endå över medel..  liksom en 940..

men samtigt vem f-n bryr sig om krocktester?  bara amatörer som köper bilar för att krocka med dom smile

Ja de togs upp för att ts tydligen skall prata om krocksäkerhet i en tråd som ursprungligen handlar om miljö.

Jag ger med upp denne tråd

Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Hela tråden borde förpassas till papperskorgen, då den inte har ett dugg med eventuell frågeställning eller topic att göra.


tkd_rille skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

tänkt även på att man jämför bilar med liknande bilar i många tester oxå så det kan bli missvisande..

tex är våran Seat arosa över medel säker..
det är 2säten och en ratt istort sätt..
men endå över medel..  liksom en 940..

men samtigt vem f-n bryr sig om krocktester?  bara amatörer som köper bilar för att krocka med dom smile

Ja de togs upp för att ts tydligen skall prata om krocksäkerhet i en tråd som ursprungligen handlar om miljö.

Jag ger med upp denne tråd

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
De testet visar även att volvo 940 fick en 3 medelhög säkerhet.  Jämför vi snarlik bil "stor bil" så hamnar vi på Toyota avensis 98-02 "bra säkerhet" 20% högre säkerhet än medelbilen.
Toyota Camry som också är en "stor bil" fick 4 ncap varav 940 inte hade någon  (säkert inte testat pga sin ålder)

Toyota prius fick 5 ncap medan v70/s70 fick 4 ncap.

Du sa ju att prius var farliga?  Men har ändå bättre på ncap.

jämförde toyota för du snöar in på de hela tiden.

Vart vill du komma? 850 92-97 får en 4a också? 850 är säkrare än 940, inget snack om det..

Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vart vill du komma? 850 92-97 får en 4a också? 850 är säkrare än 940, inget snack om det..

Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Senast redigerat av Schneeflocke (27 augusti 2014)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Har kört andra märken. Baserar den på att jag åkt och kört mycket Volvo. Varför är inte du stolt över ett svenskt märke för? Du sätter hellre din familj i en Toyota Aygo än i en V70N, är det det du vill ha sagt?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Det håller jag absolut med dig om. Toyotas snålaste modeller borde med dagens teknik inte dra över tre deciliter/mil, blandad körning. Men så verkar det ha varit de senaste 30 åren. Kunskapen har funnits, men biltillverkarna verkar ha saknat incitamenten, att göra så snåla bilar som möjligt. Det gör att uppstickare som Tesla blir mer och mer intressanta. smile

Growe skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang