Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

Presidento Of World
27 augusti 2014 · 3 329 Inlägg

Jag har planer på en eventuell Prius mot våren sen smile just för att åka billigt.

360kr/år på skatt samt billig i drift samt ganska miljövänlig på det är väl plus i kanten

sen att den är ful som stryk de skiter jag i... så resonerar jag kring miljöbilar (Har en "halv" miljöbil nu..Vectra Diesel med partikelfilter på 3200 i skatt..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Nej det gör jag inte. Aygon är bara min frus pendlarbil. Åker vi längre sträckor åker vi självklart den betydligt bekvämare Aurisen. Det borde till och med du förstå.

_Blue_Speed_ skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Har kört andra märken. Baserar den på att jag åkt och kört mycket Volvo. Varför är inte du stolt över ett svenskt märke för? Du sätter hellre din familj i en Toyota Aygo än i en V70N, är det det du vill ha sagt?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Growe skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

Nöjeskör närproducerat
Presidento Of World
27 augusti 2014 · 3 329 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?


problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Tycker du att Priusen är ful, kan jag varmt rekommendera Auris eller nya Yarisen. De är inte direkt fula och har samma teknik och drivlina som Priusen. Skattefria i fem år, sen samma låga 360:- om året. smile

opel_vectra_gts skrev:
Jag har planer på en eventuell Prius mot våren sen smile just för att åka billigt.

360kr/år på skatt samt billig i drift samt ganska miljövänlig på det är väl plus i kanten

sen att den är ful som stryk de skiter jag i... så resonerar jag kring miljöbilar (Har en "halv" miljöbil nu..Vectra Diesel med partikelfilter på 3200 i skatt..)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

De siffrorna klarar jag redan med min vanliga Auris bensinare. tongue

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Nej. kommer 35 mil på 35 liter men jag sätter hellre flickvän/tjej/fru/familj före enstaka milliliter.

Nöjeskör närproducerat
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Wow vilken hjälte! lol

_Blue_Speed_ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Nej. kommer 35 mil på 35 liter men jag sätter hellre flickvän/tjej/fru/familj före enstaka milliliter.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Presidento Of World
27 augusti 2014 · 3 329 Inlägg

Schneeflocke skrev:
De siffrorna klarar jag redan med min vanliga Auris bensinare. tongue

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Gött när bilarna går billigt tongue  men min bilen är -97a så får vara nöjd med det tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Wow vilken hjälte! lol

_Blue_Speed_ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Nej. kommer 35 mil på 35 liter men jag sätter hellre flickvän/tjej/fru/familj före enstaka milliliter.

Som sagt, alla är vi olika. Du verkar vara halvt tappad.

Nöjeskör närproducerat
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2014 · 12 512 Inlägg

Seth skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Seth skrev:
Hmm 4 hjul, motor, kupé, Ljus och blinkers.
Dörrar, Stereo, Stolar och soffa. Vad är det då?

Tar du åt dig eller? Förlåt om jag trampat några på tårna. Alla har olika bilsmak.

nupp tongue ville bara ge sarkastiskt svar

Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 20.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Edit: Tänkte galet och avrundade uppåt samtidigt som jag skrev att jag tagit i underkant.

Senast redigerat av Rquired (27 augusti 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Seth
27 augusti 2014 · 3 354 Inlägg

Growe skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?

_Blue_Speed_ skrev:
Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

och min gamla fabia drar samma med dryga 3-500kg extra vikt.
Min nuvarande fabia drar en dl mindre och den är ännu tyngre. och säkrare.
Finns liksom inte tillräckligt med belägg bakom en jämförelse mellan en Uno från -86 och t.ex en Prius.
Samma kan man säga om Lupo 3L som det skrivits om ett par ggr

Senast redigerat av Seth (27 augusti 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
OSkar000
27 augusti 2014 · 198 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det finns å andra sidan fullstora bilar som går att köra snålt om man jämför med en äldre bil i samma storleksklass, inte riktigt lika snålt som en riktig småbil men neråt 0,6 blandad körning och även under om man är duktig på snålkörning eller kör mycket landsväg/motorväg.

Både Audi A6 och en ny E-klass borde väl duga att åka landsväg med? Eller en V70 för den delen om man vill köra Volvo. Dyrare i inköp är de förstås, men sett över lite längre tid och mervärde i form av ny och fräsch bil, bättre komfort, bättre säkerhet och modernare teknik.

Kliver man ner lite i storlek och prisklass blir det inte mindre utbud av bilar som går att köra snålt på utan att försumma speciellt mycket komfort eller funktioner.

Väntar med spänning på Audi A3 e-tron hur den kommer att fungera i praktiken, uppåt 5 mil på el och drygt 200hk ihop med bensinmotorn borde man inte tröttna på eller tycka är för klent vid omkörningar.

Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Och exakt vad tror du att du uppnår med personangrepp? Har du verkligen så svag förmåga att diskutera rationellt, att du måste ta till sådant? Du vet uppenbarligen väldigt litet om det mesta, och om mig vet du garanterat ingenting så försök hålla dig till diskussionen, och spara de infantila utspelen till något annat forum!

_Blue_Speed_ skrev:

Schneeflocke skrev:
Wow vilken hjälte! lol

_Blue_Speed_ skrev:

Nej. kommer 35 mil på 35 liter men jag sätter hellre flickvän/tjej/fru/familj före enstaka milliliter.

Som sagt, alla är vi olika. Du verkar vara halvt tappad.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

OSkar000 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det finns å andra sidan fullstora bilar som går att köra snålt om man jämför med en äldre bil i samma storleksklass, inte riktigt lika snålt som en riktig småbil men neråt 0,6 blandad körning och även under om man är duktig på snålkörning eller kör mycket landsväg/motorväg.

Både Audi A6 och en ny E-klass borde väl duga att åka landsväg med? Eller en V70 för den delen om man vill köra Volvo. Dyrare i inköp är de förstås, men sett över lite längre tid och mervärde i form av ny och fräsch bil, bättre komfort, bättre säkerhet och modernare teknik.

Kliver man ner lite i storlek och prisklass blir det inte mindre utbud av bilar som går att köra snålt på utan att försumma speciellt mycket komfort eller funktioner.

Väntar med spänning på Audi A3 e-tron hur den kommer att fungera i praktiken, uppåt 5 mil på el och drygt 200hk ihop med bensinmotorn borde man inte tröttna på eller tycka är för klent vid omkörningar.

V70N går att få för under 25k nu. 0.8 på landsväg är ju ingen omöjlighet med en V70N på landsväg med vilken motor som helst. Ge mig en bil där du får mer säkerhet, komfort och driftsäkrare bil för pengarna? Prisvärdare bil går nog inte att få.

Schneeflocke skrev:
Och exakt vad tror du att du uppnår med personangrepp? Har du verkligen så svag förmåga att diskutera rationellt, att du måste ta till sådant? Du vet uppenbarligen väldigt litet om det mesta, och om mig vet du garanterat ingenting så försök hålla dig till diskussionen, och spara de infantila utspelen till något annat forum!

_Blue_Speed_ skrev:

Schneeflocke skrev:
Wow vilken hjälte! lol

Som sagt, alla är vi olika. Du verkar vara halvt tappad.

Uppnår inget men du borde leta dig utanför Stockholms tullar.

Nöjeskör närproducerat
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2014 · 12 512 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det var du som antydde att en bil enligt bilden du länkade till aldrig skulle vara aktuell för en 'riktig' bilentusiast och jag gav dig ett exempel på när en ny Micra sannolikt är både roligare och billigare för den genomsnittlige bilentusiasten än en gammal Volvo. Jag kör själv mer än dubbelt upp mot den sträckan jag räknade på och har tidigare varit uppe i över 5000mil/år under bland annat resor norrut så jag är väl medveten om att vi har olika behov men tvivlar på att du har samma insikt eftersom du envist hävdar att en gammal Volvo är optimal i alla lägen.

Jag anser inte att en gammal Volvo 900 är lämplig i ens den situationer heller för den är varken anmärkningsvärt bekväm eller särskilt avslappnande att köra i halka men jag gör ett överslag på vad någon som pendlar 5000mil/år kan tänkas spara på att köra en Prius istället för en gammal Volvo V70 som du nämner.

Fyra deciliter per mil extra, 2000:- om året mer i skatt, 5000:- i värdeminskning för 15.000mil ytterligare på mätaren och högre servicekostnader men endast marginellt dyrare i försäkring (halv). Det blir en bra bit över 100.000:- ytterligare jämfört med en Prius under samma period.

En tre år gammal Prius i bra skick med Toyotas kvalitétsgaranti i behåll går att hitta hos en handlare för 110.000:-, en sex år gammal Prius taxi med 45.000mil på mätaren begärs det runt 60.000:- för men vi säger att man inte får mer än 40.000:- för en Prius Taxi. Och så låtsas vi att man inte får mer för en sex år gammal Prius med 25.000mil på mätaren än vad man får för en lika gammal Prius taxi med 45´ på mätaren, det blir 70.000:- i värdeminskning och då räknar jag extremt högt. 100-70=30 och där räknar jag däremot lågt.

För att fortsätta med stereometaforen så börjar vi närma oss en anläggning som även en audiofil ger tummen upp, och det ekonomiska utrymmet frigör man genom att välja en i mina ögon minst lika lämplig Prius istället för en drygt decenniet äldre Volvo V70. Och inte ens du kan väl påstå att den som taxi vanligt förekommande Prius inte håller eller är lämplig för den sträckan?

Senast redigerat av Rquired (27 augusti 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Schneeflocke
27 augusti 2014 · 239 Inlägg

Stockholms tullar? Jag bor inte ens i närheten av Stockholm (hur nu detta har med saken att göra) och du har mage att kalla andra forumdeltagare för tappade?! FACEPLANT!

_Blue_Speed_ skrev:

OSkar000 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det finns å andra sidan fullstora bilar som går att köra snålt om man jämför med en äldre bil i samma storleksklass, inte riktigt lika snålt som en riktig småbil men neråt 0,6 blandad körning och även under om man är duktig på snålkörning eller kör mycket landsväg/motorväg.

Både Audi A6 och en ny E-klass borde väl duga att åka landsväg med? Eller en V70 för den delen om man vill köra Volvo. Dyrare i inköp är de förstås, men sett över lite längre tid och mervärde i form av ny och fräsch bil, bättre komfort, bättre säkerhet och modernare teknik.

Kliver man ner lite i storlek och prisklass blir det inte mindre utbud av bilar som går att köra snålt på utan att försumma speciellt mycket komfort eller funktioner.

Väntar med spänning på Audi A3 e-tron hur den kommer att fungera i praktiken, uppåt 5 mil på el och drygt 200hk ihop med bensinmotorn borde man inte tröttna på eller tycka är för klent vid omkörningar.

V70N går att få för under 25k nu. 0.8 på landsväg är ju ingen omöjlighet med en V70N på landsväg med vilken motor som helst. Ge mig en bil där du får mer säkerhet, komfort och driftsäkrare bil för pengarna? Prisvärdare bil går nog inte att få.

Schneeflocke skrev:
Och exakt vad tror du att du uppnår med personangrepp? Har du verkligen så svag förmåga att diskutera rationellt, att du måste ta till sådant? Du vet uppenbarligen väldigt litet om det mesta, och om mig vet du garanterat ingenting så försök hålla dig till diskussionen, och spara de infantila utspelen till något annat forum!

_Blue_Speed_ skrev:

Som sagt, alla är vi olika. Du verkar vara halvt tappad.

Uppnår inget men du borde leta dig utanför Stockholms tullar.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:
Du har helt rätt i att alla har olika bilsmak och jag har aldrig varit förtjust i varken små eller japanska bilar men tycker det är lustigt att någon föredrar en gammal Volvo framför en Nissan enligt bilden. Många väljer i praktiken bil efter behov hur mycket bilentusiast man än är, det är många som drömmer om en exotisk sportbil eller ett flaggskepp från någon av de större tillverkarna men desto färre som någonsin har råd att köpa den typen av bil.

Om man nu är en bilentusiast som bor i stan varför skulle man välja en Volvo 940 över en Micra DIG-S? Har du ens någon aning om vad det är för en bil? Jo en pigg liten kamrat med kompressormatad trecylindrig motor och ett motorljud som påminner om en lite tunnare boxersexa. Jag tror den motorn lär tilltala de flesta bilentusiaster mycket mer än vad ett gammalt rödblock gör, med undantag för någon enstaka inskränkt Volvoentusiast.

Tillbaka till bilentusiasten som bor i stan så varför skulle denne välja en gammal pråm när den lilla japanen är flera resor smidigare, säkrare, kvickare, och roligare? Vilken bil tror du uppför sig bäst i en rondell till exempel? Du kan montera vad du vill på en 940 för att försöka förbättra väghållningen men bilen kommer likväl att kännas som ett hangarfartyg i det läget.

Nu har visserligen _Blue_Speed_ deklarerat att han inte bryr sig om förbrukning och med den inställningen är han förhoppningsvis ekonomiskt oberoende men för vanligt folk är de 23.000:- extra om året (1500mil/år) som en gammal Volvo kostar en tung utgift och utöver den månadslönen i bränsle kostar en Volvo betydligt mer i skatt, försäkring och förmodligen även reparationer trots att de påstås gå för evigt.

Man kan alltså köpa en helt ny Micra DIG-S utrustad med allt från navigation och skinnklädsel till trådlösa nycklar, köra den i tre år och trots värdeminskningen spara lågt räknat 25.000:- jämfört med en gammal Volvo. Förutsatt att den gamle svensken inte behöver några reparationer alls, inte ens några rostbubblor att laga vilket jag finner högst osannolikt.

Med mitt bil och teknikintresse hade valet varit enkelt om jag varit tvungen att välja mellan just dem och pengarna som blir över kanske kan investeras i en ny stereo av värre modell eller något annat roligt som man önskar sig i livet?

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det var du som antydde att en bil enligt bilden du länkade till aldrig skulle vara aktuell för en 'riktig' bilentusiast och jag gav dig ett exempel på när en ny Micra sannolikt är både roligare och billigare för den genomsnittlige bilentusiasten än en gammal Volvo. Jag kör själv mer än dubbelt upp mot den sträckan jag räknade på och har tidigare varit uppe i över 5000mil/år under bland annat resor norrut så jag är väl medveten om att vi har olika behov men tvivlar på att du har samma insikt eftersom du envist hävdar att en gammal Volvo är optimal i alla lägen.

Jag anser inte att en gammal Volvo 900 är lämplig i ens den situationer heller för den är varken anmärkningsvärt bekväm eller särskilt avslappnande att köra i halka men jag gör ett överslag på vad någon som pendlar 5000mil/år kan tänkas spara på att köra en Prius istället för en gammal Volvo V70 som du nämner.

Fyra deciliter per mil extra, 2000:- om året mer i skatt, 5000:- i värdeminskning för 15.000mil ytterligare på mätaren och högre servicekostnader men endast marginellt dyrare i försäkring (halv). Det blir en bra bit över 100.000:- ytterligare jämfört med en Prius under samma period.

En tre år gammal Prius i bra skick med Toyotas kvalitétsgaranti i behåll går att hitta hos en handlare för 110.000:-, en sex år gammal Prius taxi med 45.000mil på mätaren begärs det runt 60.000:- för men vi säger att man inte får mer än 40.000:- för en Prius Taxi. Och så låtsas vi att man inte får mer för en sex år gammal Prius med 25.000mil på mätaren än vad man får för en lika gammal Prius taxi med 45´ på mätaren, det blir 70.000:- i värdeminskning och då räknar jag extremt högt. 100-70=30 och där räknar jag däremot lågt.

För att fortsätta med stereometaforen så börjar vi närma oss en anläggning som även en audiofil ger tummen upp, och det ekonomiska utrymmet frigör man genom att välja en i mina ögon minst lika lämplig Prius istället för en drygt decenniet äldre Volvo V70. Och inte ens du kan väl påstå att den som taxi vanligt förekommande Prius inte håller eller är lämplig för den sträckan?

Är V70N helt enkelt en för dålig bil gentemot Prius? Varför har inte Svensson upptäckt denna fantastiska Prius än då när den är sååååå mycke billigare? Men du kan väl inte komma och säga att en Prius piskar en V70N i säkerhet och utrymme?

Schneeflocke skrev:
Stockholms tullar? Jag bor inte ens i närheten av Stockholm (hur nu detta har med saken att göra) och du har mage att kalla andra forumdeltagare för tappade?! FACEPLANT!

Du verkar klara dig med småbilar så jag antar att du bor i nån storstad och inte ger dig ut på längre turer än 1 mil.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
gravityone Fixare
28 augusti 2014 · 321 Inlägg

CHEEVA skrev:

klabas skrev:
Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

Det här är ingen politisk arena, men jag röstar på SD och hade gärna kört en nyare miljöbil som bruksbil.
Just drömbilen just nu är väl Tesla modell s, att använda som bruksbil då

Sen är jag tvåtakts entusiast och hade gärna haft en bil med två takts v8 att rasta på fina sommar kvällar

*tummen upp*

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang