Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2014 · 7 232 Inlägg

gravityone skrev:

CHEEVA skrev:

klabas skrev:
Den här tråden har gått från att handla om trådskaparens hat mot miljöbilar och miljöbilägares existens på gorg - till att handla om hat mot alla som inte tycker att gamla Volvos är världens bästa bilar.

Byta namn på tråden till: bil/motorintresserad som kör 80/90-tals Volvo och röstar på SD. ?

OnTopic:
Det är förkastligt att den mängd vettiga argument som faktiskt kommit fram i denna tråden inte nått fram till TS. Känns iofs bra att majoriteten här faktiskt är GENUINT motorintresserade och är öppna för ALLA biltyper.

Det här är ingen politisk arena, men jag röstar på SD och hade gärna kört en nyare miljöbil som bruksbil.
Just drömbilen just nu är väl Tesla modell s, att använda som bruksbil då

Sen är jag tvåtakts entusiast och hade gärna haft en bil med två takts v8 att rasta på fina sommar kvällar

*tummen upp*

kan väl säga att även jag precis som Gustav Frigolit cyklar till jobbet, så jag anser mig själv vara väldigt miljömedveten samtidigt som jag är extremt motor intresserad !

för att spara på miljön är det många saker vi kan göra, tex låta bli att byta mobiltelefon varje år, sen kan vi ju sluta köpa nötkött från brasilien, speciellt när vi har så fint närodlat kött här i Sverige.

Där finns mycket vi kan göra, men den största utmaningen är att få kineserna och indierna att inse det samma.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
28 augusti 2014 · 12 512 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Är V70N helt enkelt en för dålig bil gentemot Prius? Varför har inte Svensson upptäckt denna fantastiska Prius än då när den är sååååå mycke billigare? Men du kan väl inte komma och säga att en Prius piskar en V70N i säkerhet och utrymme?

Jag har aldrig påstått att V70N är en dålig bil varken jämfört med Prius eller någon annan bil så varför drar du den slutsatsen? Prius och V70 är två trygga bilar men tyvärr så blir det svårt att jämföra V70N och Prius III eftersom Euro Ncap inte har testat dem under samma förhållanden. Testerna genomförs och resultatet beräknas annorlunda före och efter 2009 men det är värt och nämna att Prius III har samma resultat som den senaste generationen V70 enligt de nya reglerna, och V70N är sannolikt inte bättre än efterträdaren V70II?

Jag har personligen lite tvivel mot Folksams statistik eftersom det går att kritisera deras metoder men om vi struntar i mina tvivel rekommenderar Folksam både Prius och, föga förvånande, Volvo V70 så slutsatsen är att man är trygg i bägge modellerna.

När det gäller utrymmen tror jag att få som kör 5000mil om året fyller bilen med folk eller skymmande last särskilt ofta men det förvånansvärt trånga baksätet i V70N är knappast modellens starkaste kort utan jag upplever att man sitter lika bra i bägge. Om vi går ytterligare ett steg bakåt i bilen är Prius ingen match för V70 utan hamnar 75l efter med 450 mot 525l bagage med baksätet i behåll, men det är förstås inte hela sanningen utan utrymmet i Volvo är även lättare att utnyttja. En majoritet hade nog klarat sig med utrymmena i en Prius trots allt.

Jag kör varken Toyota eller Volvo så varför folk väljer det ena eller det andra vill jag inte uttala mig om, men var försiktig med att gå för djupt in på ämnet för Prius är populär i Sverige och globalt sett säljer Toyota fler Prius om året än vad Volvo säljer bilar totalt med alla modeller inräknade. Det ser ut som om många faktiskt tycker att Prius är fantastisk?

Men inget av det här har med ämnet att göra utan du har ifrågasatt bilentusiaster som kör miljöbilar och bland annat jag har försvarat dem trots att jag inte kör en miljöbil själv men precis som tidigare i tråden så låtsas du som ingenting och byter fot så fort du får ett svar som inte passar. Trots det har vi konstaterat att det om inget annat finns tiotusentals skäl för en bilentusiast att köra en Micra DIG-S eller Prius istället för en gammal Volvo hur illa du än tycker om det, och folk tycker som sagt olika.

Senast redigerat av Rquired (28 augusti 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Schneeflocke
28 augusti 2014 · 239 Inlägg

Du kanske skulle sluta med dina grundlösa antaganden?! Du kan uppenbarligen inte vara torr bakom öronen, med tanke på hur mycket skitsnack du häver ur dig i parti och minut. Hade du inte varit en så självupptagen ignorant, så hade du kunnat lära dig ett och annat, istället för ditt osvikliga fokus på oväsentligheter och nästan sjukliga behov att försöka få sista ordet. Då jag är för gammal för sånt här trams, så låter jag dig sitta kvar i din sandlåda, och lämnar tråden istället. *Avslutar prenumerationen*

_Blue_Speed_ skrev:

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...

Det var du som antydde att en bil enligt bilden du länkade till aldrig skulle vara aktuell för en 'riktig' bilentusiast och jag gav dig ett exempel på när en ny Micra sannolikt är både roligare och billigare för den genomsnittlige bilentusiasten än en gammal Volvo. Jag kör själv mer än dubbelt upp mot den sträckan jag räknade på och har tidigare varit uppe i över 5000mil/år under bland annat resor norrut så jag är väl medveten om att vi har olika behov men tvivlar på att du har samma insikt eftersom du envist hävdar att en gammal Volvo är optimal i alla lägen.

Jag anser inte att en gammal Volvo 900 är lämplig i ens den situationer heller för den är varken anmärkningsvärt bekväm eller särskilt avslappnande att köra i halka men jag gör ett överslag på vad någon som pendlar 5000mil/år kan tänkas spara på att köra en Prius istället för en gammal Volvo V70 som du nämner.

Fyra deciliter per mil extra, 2000:- om året mer i skatt, 5000:- i värdeminskning för 15.000mil ytterligare på mätaren och högre servicekostnader men endast marginellt dyrare i försäkring (halv). Det blir en bra bit över 100.000:- ytterligare jämfört med en Prius under samma period.

En tre år gammal Prius i bra skick med Toyotas kvalitétsgaranti i behåll går att hitta hos en handlare för 110.000:-, en sex år gammal Prius taxi med 45.000mil på mätaren begärs det runt 60.000:- för men vi säger att man inte får mer än 40.000:- för en Prius Taxi. Och så låtsas vi att man inte får mer för en sex år gammal Prius med 25.000mil på mätaren än vad man får för en lika gammal Prius taxi med 45´ på mätaren, det blir 70.000:- i värdeminskning och då räknar jag extremt högt. 100-70=30 och där räknar jag däremot lågt.

För att fortsätta med stereometaforen så börjar vi närma oss en anläggning som även en audiofil ger tummen upp, och det ekonomiska utrymmet frigör man genom att välja en i mina ögon minst lika lämplig Prius istället för en drygt decenniet äldre Volvo V70. Och inte ens du kan väl påstå att den som taxi vanligt förekommande Prius inte håller eller är lämplig för den sträckan?

Är V70N helt enkelt en för dålig bil gentemot Prius? Varför har inte Svensson upptäckt denna fantastiska Prius än då när den är sååååå mycke billigare? Men du kan väl inte komma och säga att en Prius piskar en V70N i säkerhet och utrymme?

Schneeflocke skrev:
Stockholms tullar? Jag bor inte ens i närheten av Stockholm (hur nu detta har med saken att göra) och du har mage att kalla andra forumdeltagare för tappade?! FACEPLANT!

Du verkar klara dig med småbilar så jag antar att du bor i nån storstad och inte ger dig ut på längre turer än 1 mil.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
xXSammy
28 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

Nej. kommer 35 mil på 35 liter men jag sätter hellre flickvän/tjej/fru/familj före enstaka milliliter.

Gör jag också..flyttade ifrån en Ncap 3-stjärning Alfa 156 V6 till en 5-stjärning bil som drar 0.2 dl mindre blandat (Från 1.3 till 1.1, 6km sträcka med 50% stadskörning), 10hk mer och fick även "Säkraste valet" utav Folksam. smile

Landsväg 0.6-0.7L milen beroende på branta backar eller inte. smile

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Growe skrev:

problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

Ja, det är helt sjukt hur man kan sitta och jaga millilitrar och tumma på komfort, säkerhet och driftsäkerhet som vissa gör. Men men, det är väl som så att vi alla har olika preferenser...

kommer du 35mil på 20liter? det gör jag. därför vissa av oss jagar dessa milliliter ...smile

gör man jhu med en v70n utan problem iof en d5 men iallfall..  min ligger runt 0.47-0.55 i 90 om man bara kollar på färdatorn..  nu stämmer väll inte den hundra procentigt..men polarns snittar 0.53 en aut och då kör han rätt mycket i stan dock bara i rullfart smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

Seth skrev:

Growe skrev:

Schneeflocke skrev:
Har du över huvud taget kört några andra bilmärken än Volvo? Vad baserar du din fantastiska erfarenhet på?


problemet är jhu att dessa så kallade miljöbilar/hybrid från tex toyota bara går halv snålt.. den som presenterar en liten bil som drar underr 0.29 den är värd att nämnas..resten är bara gamla nyheter..

min uno från 86 med förgasare drog 0.55 så dom där sista 0.05dl milen är jhu ett skämnt på dessa år smile)

och min gamla fabia drar samma med dryga 3-500kg extra vikt.
Min nuvarande fabia drar en dl mindre och den är ännu tyngre. och säkrare.
Finns liksom inte tillräckligt med belägg bakom en jämförelse mellan en Uno från -86 och t.ex en Prius.
Samma kan man säga om Lupo 3L som det skrivits om ett par ggr

varför inte ? om biltillverkarna gör lättare bilar så drar dom garanterat mindre..

varför hinka i ett halvt ton batterier i en bil för att få den dra 0.4?
det kör du din skoda på eller hur.. inte speciellt exotisk bil..

hade en skoda fabia 1.2 hpi   den jäveln orkar inte ens hålla farten och den ska dra 0.5landsväg..eller hur..
inte en chans i helvete att den går så snålt..  tanten hade den 1dag till jobbet sen bytte jag bort skiten.
den snittade 0.66 i motorvägs fart  alltså 110-130
lite mer landsvägsfart alltså högst 100 men mycket 80 och 70 och då var man nere i 0.51  men då fick man sitta och växla upp och ner som en idiot.

våran Seat arosa från 99  den snittar 0.65-0.67 dagarna i ända när tanten pendlar till jobbet då ligger hon oftast i 130-140

det är inte snålt eller nått..
men samtidigt så kostar bilen 1500kr istället för 360.000kr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
28 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Skall vi göra ett ryck och försöka återgå till ämnet. Börjar tilla in anmälningar på denna tråden nu...


För min del handlar det om intresse inte miljötänk. Vad som är en riktig bil kan diskuteras. Jag hämtade en Nissan Leaf här om veckan och det är helkul att åka runt i. Förvånandsvärt pigg och så mycket trevligare än V70N att glida runt i. Har inget med miljö att göra för mig utan teknikintresset.

Ämnar förövrigt förboka en Tesla model 3 så fort det går

http://lh6.ggpht.com/-IJ3PbMxqsUw/U-89PVdtxXI/AAAAAAAAFkU/HsOfif2YLuU/s640/IMG_20140816_085131.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Muttley
28 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Vart vill du komma? 850 92-97 får en 4a också? 850 är säkrare än 940, inget snack om det..

Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Jag gör inte de heller men den är gammal.

Om du blir lite modern utav dig och faktiskt hängt med de senaste 10 åren hade du sett att fruktansvärt många bryr sig om bilen drar 0,5. De finns en mycket mindre marknad för bensinslukare idag än för 10-15 år sen.

Personligen kan jag inte äga en v70N då bilen är på tok för liten för mig och vad jag ska ha den till. Jag föredrar att jag ska kunna sitta ok och även passagerarna bak.   Har kört över 38 tusen mil fördelat på 3,5 år  i en v70N-06 och de var väldigt mycket fel på bilen genom de åren.

Körde en cadillac cts -04 tills för en månad eller 2 tillbaka.  Snarlik förbrukning om inte mindre än en v70N och mycket mer komfort faktiskt.

Men sen bytte jag till en snålare mer praktisk bil.

Tyvärr föll alla volvo i den prisklassen bort. Då jag kollade på en xc70 men de är tyvärr för klumpiga och för små i kupen.

Bli lite modern är väl de jag kan säga till dig.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Rquired skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Är V70N helt enkelt en för dålig bil gentemot Prius? Varför har inte Svensson upptäckt denna fantastiska Prius än då när den är sååååå mycke billigare? Men du kan väl inte komma och säga att en Prius piskar en V70N i säkerhet och utrymme?

Jag har aldrig påstått att V70N är en dålig bil varken jämfört med Prius eller någon annan bil så varför drar du den slutsatsen? Prius och V70 är två trygga bilar men tyvärr så blir det svårt att jämföra V70N och Prius III eftersom Euro Ncap inte har testat dem under samma förhållanden. Testerna genomförs och resultatet beräknas annorlunda före och efter 2009 men det är värt och nämna att Prius III har samma resultat som den senaste generationen V70 enligt de nya reglerna, och V70N är sannolikt inte bättre än efterträdaren V70II?

Jag har personligen lite tvivel mot Folksams statistik eftersom det går att kritisera deras metoder men om vi struntar i mina tvivel rekommenderar Folksam både Prius och, föga förvånande, Volvo V70 så slutsatsen är att man är trygg i bägge modellerna.

När det gäller utrymmen tror jag att få som kör 5000mil om året fyller bilen med folk eller skymmande last särskilt ofta men det förvånansvärt trånga baksätet i V70N är knappast modellens starkaste kort utan jag upplever att man sitter lika bra i bägge. Om vi går ytterligare ett steg bakåt i bilen är Prius ingen match för V70 utan hamnar 75l efter med 450 mot 525l bagage med baksätet i behåll, men det är förstås inte hela sanningen utan utrymmet i Volvo är även lättare att utnyttja. En majoritet hade nog klarat sig med utrymmena i en Prius trots allt.

Jag kör varken Toyota eller Volvo så varför folk väljer det ena eller det andra vill jag inte uttala mig om, men var försiktig med att gå för djupt in på ämnet för Prius är populär i Sverige och globalt sett säljer Toyota fler Prius om året än vad Volvo säljer bilar totalt med alla modeller inräknade. Det ser ut som om många faktiskt tycker att Prius är fantastisk?

Men inget av det här har med ämnet att göra utan du har ifrågasatt bilentusiaster som kör miljöbilar och bland annat jag har försvarat dem trots att jag inte kör en miljöbil själv men precis som tidigare i tråden så låtsas du som ingenting och byter fot så fort du får ett svar som inte passar. Trots det har vi konstaterat att det om inget annat finns tiotusentals skäl för en bilentusiast att köra en Micra DIG-S eller Prius istället för en gammal Volvo hur illa du än tycker om det, och folk tycker som sagt olika.

Folk får väl köra vilken bil de vill det skiter jag i, är bara trött och höra om miljöhysteri och sånt skit varje dag. Nya småbilar med 1.2 liters motorer faller dock inte MIG i smaken. Det räcker så, alla är entusiaster för olika biltyper.

Stora motorer brukar dra mindre på landsväg och mer i stadstrafik.
Mindre motorer, går snålt i stadstrafik men ger du dig ut på landsväg där du får ligga och varva 4000 för att kunna hålla en normal landsvägsfart så blir den inte så snål längre.

Schneeflocke skrev:
Du kanske skulle sluta med dina grundlösa antaganden?! Du kan uppenbarligen inte vara torr bakom öronen, med tanke på hur mycket skitsnack du häver ur dig i parti och minut. Hade du inte varit en så självupptagen ignorant, så hade du kunnat lära dig ett och annat, istället för ditt osvikliga fokus på oväsentligheter och nästan sjukliga behov att försöka få sista ordet. Då jag är för gammal för sånt här trams, så låter jag dig sitta kvar i din sandlåda, och lämnar tråden istället. *Avslutar prenumerationen*

Du är väl den som skitsnackar mest i den här tråden. Du tror ju stenhårt på att en Aygo är säkraste bilen i världen. Du blev motbevisad när jag visade hur Folksam rankar en Volvo 240 från 70-talet som säkrare än en Aygo från -06, då visste du inte vad du skulle svara.

torpis skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Skall vi göra ett ryck och försöka återgå till ämnet. Börjar tilla in anmälningar på denna tråden nu...


För min del handlar det om intresse inte miljötänk. Vad som är en riktig bil kan diskuteras. Jag hämtade en Nissan Leaf här om veckan och det är helkul att åka runt i. Förvånandsvärt pigg och så mycket trevligare än V70N att glida runt i. Har inget med miljö att göra för mig utan teknikintresset.

Ämnar förövrigt förboka en Tesla model 3 så fort det går

http://lh6.ggpht.com/-IJ3PbMxqsUw/U-89P … 085131.jpg

Där har vi det, vissa är mer TEKNIKintresserade och gillar el/hybrid teknik och allt vad det innebär. MOTORintresserade gillar motorer som dricker soppa/saft/vätskor. smile

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Frågan är egentligen var du vill komma någonstans med denna tråd?   
Båda bilarna är gammalt junk som funkar som bruksbilar och inget mer.
Du smutskastar ny teknik.  Så frågan är om du egentligen är så intresserad utav bilar?   Lite som en gubbe som inte vill anpassa sig till nutid.   Tekniken går ju fram.  Men du smutskastar totalt att en bil ska gå snålt. 

Vad är syftet med tråden?  Med tanke på att syftet inte är i närheten av ursprunget vilket är väldigt förvirrande.

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Jag gör inte de heller men den är gammal.

Om du blir lite modern utav dig och faktiskt hängt med de senaste 10 åren hade du sett att fruktansvärt många bryr sig om bilen drar 0,5. De finns en mycket mindre marknad för bensinslukare idag än för 10-15 år sen.

Personligen kan jag inte äga en v70N då bilen är på tok för liten för mig och vad jag ska ha den till. Jag föredrar att jag ska kunna sitta ok och även passagerarna bak. Har kört över 38 tusen mil fördelat på 3,5 år  i en v70N-06 och de var väldigt mycket fel på bilen genom de åren.

Körde en cadillac cts -04 tills för en månad eller 2 tillbaka.  Snarlik förbrukning om inte mindre än en v70N och mycket mer komfort faktiskt.

Men sen bytte jag till en snålare mer praktisk bil.

Tyvärr föll alla volvo i den prisklassen bort. Då jag kollade på en xc70 men de är tyvärr för klumpiga och för små i kupen.

Bli lite modern är väl de jag kan säga till dig.

OK, vissa bryr sig, andra inte. Såklart folk har blivit halvt hjärntvättade av hysterin så det är väl därför som folk räknar milliliter, å andra sidan åker dom gärna på resor till utlandet 3 gånger per år. Sitter du inte ok i förarsätet på en V70N? Då måste man vara jävligt lång och stor.

Nöjeskör närproducerat
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2014 · 13 744 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Folk får väl köra vilken bil de vill det skiter jag i, är bara trött och höra om miljöhysteri och sånt skit varje dag. Nya småbilar med 1.2 liters motorer faller dock inte MIG i smaken. Det räcker så, alla är entusiaster för olika biltyper.

Stora motorer brukar dra mindre på landsväg och mer i stadstrafik.
Mindre motorer, går snålt i stadstrafik men ger du dig ut på landsväg där du får ligga och varva 4000 för att kunna hålla en normal landsvägsfart så blir den inte så snål längre.

en 1.2liters oavsätt märke och modell är jhu helt okörbara..

har gjort bort mig och testat.. men enda sättet att man ska kunna köra dom är att köra dom som man snott dom.. alltså dra dom till varvstoppet hela tiden.
för annars är det som att köra in i en bergsvägg..
orkar inte ens hålla fart utan att man får hålla pellen i mattan.. 

har jhu även haft lite andra småbilar men det moderna skiten som finns nu förtiden verkar dom skitit totalt i att bilen ska gå att använda..men när den inte fungerar i stan pga motorn är så död att man får slira iväg vid rödljusen.. och motorn varvar ur i motorvägs fart   så vete tusan när man har nytta av dom..

på det sättet älskar jag våran Seat arosa..  den är f-n inte snabb men det är sällan man inte är iväg först vid stopljusen  riktigt bra ork på låga varv klarar av att ligga och marcha i 140 utan att tappa allt förmycket fart..
fast så är det 8v 1.4liter och 60hk..  känns lite som en rödblocks volvo i ork.


bytte bort min 06:ans Fabia 1.2 mot en v70 d5  den fröjden att få åka en bil med vrid är obeskrivlig.. från att ha setat och jobbat sig fram på vägen kunde man lägga i 5:an i 60 och ha kvar den växelen tills man kom hem istort sätt..  påvägen dit så fick jag växla upp och ner mellan 3,4 och 5:ans växel för att den ska orka sig fram.

inte tala om komforten men det visste jag när jag skaffade skodan.. men den fungerar bara för folk som pendlar på 80väg annars är det totalt bortkastade pengar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
28 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

FörbränningsMOTOR
ElektriskMOTOR

Vad är skillnaden nu då?

De/Dem
Muttley
28 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Jag smutskastar inte svensk ingenjörskonst iaf som du verkar göra. Var stolt över ett svenskt märke istället för att sitta och klanka ner på det. Tekniken går fram men det har också blivit så att miljöhysterin har gått fram så det blir sjukligt. Vem fan bryr sig om bilen drar 1 liter milen eller 0,5? Jag PERSONLIGEN kör hellre V70N som drar 0,9-1 liter än valfri småbil som drar 0,5 eller vad fan dom drar. Åker betydligt mycket säkrare och bekvämare dessutom.

Jag gör inte de heller men den är gammal.

Om du blir lite modern utav dig och faktiskt hängt med de senaste 10 åren hade du sett att fruktansvärt många bryr sig om bilen drar 0,5. De finns en mycket mindre marknad för bensinslukare idag än för 10-15 år sen.

Personligen kan jag inte äga en v70N då bilen är på tok för liten för mig och vad jag ska ha den till. Jag föredrar att jag ska kunna sitta ok och även passagerarna bak. Har kört över 38 tusen mil fördelat på 3,5 år  i en v70N-06 och de var väldigt mycket fel på bilen genom de åren.

Körde en cadillac cts -04 tills för en månad eller 2 tillbaka.  Snarlik förbrukning om inte mindre än en v70N och mycket mer komfort faktiskt.

Men sen bytte jag till en snålare mer praktisk bil.

Tyvärr föll alla volvo i den prisklassen bort. Då jag kollade på en xc70 men de är tyvärr för klumpiga och för små i kupen.

Bli lite modern är väl de jag kan säga till dig.

OK, vissa bryr sig, andra inte. Såklart folk har blivit halvt hjärntvättade av hysterin så det är väl därför som folk räknar milliliter, å andra sidan åker dom gärna på resor till utlandet 3 gånger per år. Sitter du inte ok i förarsätet på en V70N? Då måste man vara jävligt lång och stor.

De handlar om liter inte milliliter.

Hellre en snål bil med utlandsresor flera gånger per år än ett slukande monster och få vara dyster i sverige året runt wink

Ja 185 och grov. Knäna krossas om en lika lång person ska sitta bakom mig utan att krossa deras knä. De är en lite kupe. Halva kupen består av instrumentpanel och resten av bilen bagageutrymme. Barnfamilj går väl an men inte 4 långa vuxna.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Growe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Folk får väl köra vilken bil de vill det skiter jag i, är bara trött och höra om miljöhysteri och sånt skit varje dag. Nya småbilar med 1.2 liters motorer faller dock inte MIG i smaken. Det räcker så, alla är entusiaster för olika biltyper.

Stora motorer brukar dra mindre på landsväg och mer i stadstrafik.
Mindre motorer, går snålt i stadstrafik men ger du dig ut på landsväg där du får ligga och varva 4000 för att kunna hålla en normal landsvägsfart så blir den inte så snål längre.

en 1.2liters oavsätt märke och modell är jhu helt okörbara..

har gjort bort mig och testat.. men enda sättet att man ska kunna köra dom är att köra dom som man snott dom.. alltså dra dom till varvstoppet hela tiden.
för annars är det som att köra in i en bergsvägg..
orkar inte ens hålla fart utan att man får hålla pellen i mattan.. 

har jhu även haft lite andra småbilar men det moderna skiten som finns nu förtiden verkar dom skitit totalt i att bilen ska gå att använda..men när den inte fungerar i stan pga motorn är så död att man får slira iväg vid rödljusen.. och motorn varvar ur i motorvägs fart   så vete tusan när man har nytta av dom..

på det sättet älskar jag våran Seat arosa..  den är f-n inte snabb men det är sällan man inte är iväg först vid stopljusen  riktigt bra ork på låga varv klarar av att ligga och marcha i 140 utan att tappa allt förmycket fart..
fast så är det 8v 1.4liter och 60hk..  känns lite som en rödblocks volvo i ork.


bytte bort min 06:ans Fabia 1.2 mot en v70 d5  den fröjden att få åka en bil med vrid är obeskrivlig.. från att ha setat och jobbat sig fram på vägen kunde man lägga i 5:an i 60 och ha kvar den växelen tills man kom hem istort sätt..  påvägen dit så fick jag växla upp och ner mellan 3,4 och 5:ans växel för att den ska orka sig fram.

inte tala om komforten men det visste jag när jag skaffade skodan.. men den fungerar bara för folk som pendlar på 80väg annars är det totalt bortkastade pengar..

Är ju detta man försökt berätta genom hela tråden men folk förstår ju inte. Vem fan sitter och kör bekvämt i en småbil från 2014 med 1.2 liters motor på landsvägar? Ingen. Knappast bekvämt att ligga på varvstopp heller för att den ska orka som du säger. Som sagt så funkar dom om man bara kör i stan några kilometer. Nu kommer någon dra upp Prius för att den är bästa bilen i världen och piskar både Dodge Ram och V70 på landsväg i komfort, bättre utrymmen och 100 gånger driftsäkrare och drar 0.2 liter mindre än dessa två.

Malheus skrev:
FörbränningsMOTOR
ElektriskMOTOR

Vad är skillnaden nu då?

Den skulle såklart komma, om man tar bort förbränningsmotorer från bilar så försvinner minst halva intresset., iaf för MIG. Vem vill sitta och köra elmotor i en V8 amerikanare? Vem vill köra elmotor istället för Volvo T5a? Kanske dom som tänker för mycket på miljön och inte är alltför intresserade av FÖRBRÄNNINGSmotorer gillar det här med elbilar....

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Jag gör inte de heller men den är gammal.

Om du blir lite modern utav dig och faktiskt hängt med de senaste 10 åren hade du sett att fruktansvärt många bryr sig om bilen drar 0,5. De finns en mycket mindre marknad för bensinslukare idag än för 10-15 år sen.

Personligen kan jag inte äga en v70N då bilen är på tok för liten för mig och vad jag ska ha den till. Jag föredrar att jag ska kunna sitta ok och även passagerarna bak. Har kört över 38 tusen mil fördelat på 3,5 år  i en v70N-06 och de var väldigt mycket fel på bilen genom de åren.

Körde en cadillac cts -04 tills för en månad eller 2 tillbaka.  Snarlik förbrukning om inte mindre än en v70N och mycket mer komfort faktiskt.

Men sen bytte jag till en snålare mer praktisk bil.

Tyvärr föll alla volvo i den prisklassen bort. Då jag kollade på en xc70 men de är tyvärr för klumpiga och för små i kupen.

Bli lite modern är väl de jag kan säga till dig.

OK, vissa bryr sig, andra inte. Såklart folk har blivit halvt hjärntvättade av hysterin så det är väl därför som folk räknar milliliter, å andra sidan åker dom gärna på resor till utlandet 3 gånger per år. Sitter du inte ok i förarsätet på en V70N? Då måste man vara jävligt lång och stor.

De handlar om liter inte milliliter.

Hellre en snål bil med utlandsresor flera gånger per år än ett slukande monster och få vara dyster i sverige året runt wink

Ja 185 och grov. Knäna krossas om en lika lång person ska sitta bakom mig utan att krossa deras knä. De är en lite kupe. Halva kupen består av instrumentpanel och resten av bilen bagageutrymme. Barnfamilj går väl an men inte 4 långa vuxna.

Hur miljövänligt är det att åka med flyg 3 gånger per år?

Jag är medveten om att V70N inte har störst utrymme i baksätet men att krossa knäna för att man sitter bak i en V70N? Är det du nåt du hittat på? Hur går det om två på 185 sitter fram och bak i din småbil då? Klarar baksätes-passageraren sig bättre än i en V70N?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
torpis Forummoderator
28 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vem vill köra elmotor istället för Volvo T5a? Kanske dom som tänker för mycket på miljön och inte är alltför intresserade av FÖRBRÄNNINGSmotorer gillar det här med elbilar....

Du är väldigt inskränkt i ditt resonemang.  Varför släpa runt på en trött T5 när man kan ha elmotor som ger mycket mera pulver helt utan risk för ras.

Det är nog bara så att du är dåligt påläst om vad det finns för alternativ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Muttley
28 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

OK, vissa bryr sig, andra inte. Såklart folk har blivit halvt hjärntvättade av hysterin så det är väl därför som folk räknar milliliter, å andra sidan åker dom gärna på resor till utlandet 3 gånger per år. Sitter du inte ok i förarsätet på en V70N? Då måste man vara jävligt lång och stor.

De handlar om liter inte milliliter.

Hellre en snål bil med utlandsresor flera gånger per år än ett slukande monster och få vara dyster i sverige året runt wink

Ja 185 och grov. Knäna krossas om en lika lång person ska sitta bakom mig utan att krossa deras knä. De är en lite kupe. Halva kupen består av instrumentpanel och resten av bilen bagageutrymme. Barnfamilj går väl an men inte 4 långa vuxna.

Hur miljövänligt är det att åka med flyg 3 gånger per år?

Jag är medveten om att V70N inte har störst utrymme i baksätet men att krossa knäna för att man sitter bak i en V70N? Är det du nåt du hittat på? Hur går det om två på 185 sitter fram och bak i din småbil då? Klarar baksätes-passageraren sig bättre än i en V70N?

De finns även båt och tåg om man vill åka med det.  Båt funkar alldeles utmärkt för att ta sig ut i europa.

Om jag sitter och kör och har en lika lång människa bakom mig så sitter mitt högra knä intryckt i högra delen av sittbrunnen. Förutsatt att jag är snäll mot den bakom mig. De går inte att sitta bekvämt om alla är 185 eller längre.
Jag själv kan inte sitta längre tid bak i en sådan bil då lär benen somna helt.

Min egna bil funkar utmärkt då jag köpte en passat som har betydligt större utrymme för alla sittande, lite mindre bagageutrymme men fördelarna är att man åker bättre, där är även bättre soppaförbrukning på den. Och försäkringen var nästan obefintlig.

Hade jag däremot köpt en xc70 så hade vi höjt alla kostnader bränsle, skatt, försäkring.  Och bilen jag behöver är främst för att kunna dra en båt under 750 kg och därmed dög ju faktiskt passaten.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

torpis skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vem vill köra elmotor istället för Volvo T5a? Kanske dom som tänker för mycket på miljön och inte är alltför intresserade av FÖRBRÄNNINGSmotorer gillar det här med elbilar....

Du är väldigt inskränkt i ditt resonemang.  Varför släpa runt på en trött T5 när man kan ha elmotor som ger mycket mera pulver helt utan risk för ras.

Det är nog bara så att du är dåligt påläst om vad det finns för alternativ.

Haha, inskränkt? Handlar om intresse, bara för att du verkar älska allt med elbilar så gör inte alla det. Intressena är olika. Skrattar fan på riktigt av ditt inlägg. lol Bland det mest korkade jag läst. Kör till Power Meet med din elbil och säg att dom ska hänga i elmotorer i deras amerikanare, lycka till!

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
De handlar om liter inte milliliter.

Hellre en snål bil med utlandsresor flera gånger per år än ett slukande monster och få vara dyster i sverige året runt wink

Ja 185 och grov. Knäna krossas om en lika lång person ska sitta bakom mig utan att krossa deras knä. De är en lite kupe. Halva kupen består av instrumentpanel och resten av bilen bagageutrymme. Barnfamilj går väl an men inte 4 långa vuxna.

Hur miljövänligt är det att åka med flyg 3 gånger per år?

Jag är medveten om att V70N inte har störst utrymme i baksätet men att krossa knäna för att man sitter bak i en V70N? Är det du nåt du hittat på? Hur går det om två på 185 sitter fram och bak i din småbil då? Klarar baksätes-passageraren sig bättre än i en V70N?

De finns även båt och tåg om man vill åka med det.  Båt funkar alldeles utmärkt för att ta sig ut i europa.

Om jag sitter och kör och har en lika lång människa bakom mig så sitter mitt högra knä intryckt i högra delen av sittbrunnen. Förutsatt att jag är snäll mot den bakom mig. De går inte att sitta bekvämt om alla är 185 eller längre.
Jag själv kan inte sitta längre tid bak i en sådan bil då lär benen somna helt.

Min egna bil funkar utmärkt då jag köpte en passat som har betydligt större utrymme för alla sittande, lite mindre bagageutrymme men fördelarna är att man åker bättre, där är även bättre soppaförbrukning på den. Och försäkringen var nästan obefintlig.

Hade jag däremot köpt en xc70 så hade vi höjt alla kostnader bränsle, skatt, försäkring.  Och bilen jag behöver är främst för att kunna dra en båt under 750 kg och därmed dög ju faktiskt passaten.

Haha åka båt och tåg till Thailand och Spanien osv? Snälla nån....

Vad bra att du hittat en bil för dig. Jag har aldrig klankat ner på Passat som du gjort med V70. Tycker Passat är rätt snygga bilar. Men jag gillar Volvo kombins raka stående bakruta. Är väl bara Volvo som kör med den stilen.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat
torpis Forummoderator
28 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Haha, inskränkt? Handlar om intresse, bara för att du verkar älska allt med elbilar så gör inte alla det. Intressena är olika. Skrattar fan på riktigt av ditt inlägg. lol Bland det mest korkade jag läst. Kör till Power Meet med din elbil och säg att dom ska hänga i elmotorer i deras amerikanare, lycka till!

Du är inskränkt, dessutom påflugen och otrevlig.  Du får ta och fila på din framtoning om du vill vara kvar på denna sidan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Muttley
28 augusti 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

torpis skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vem vill köra elmotor istället för Volvo T5a? Kanske dom som tänker för mycket på miljön och inte är alltför intresserade av FÖRBRÄNNINGSmotorer gillar det här med elbilar....

Du är väldigt inskränkt i ditt resonemang.  Varför släpa runt på en trött T5 när man kan ha elmotor som ger mycket mera pulver helt utan risk för ras.

Det är nog bara så att du är dåligt påläst om vad det finns för alternativ.

Haha, inskränkt? Handlar om intresse, bara för att du verkar älska allt med elbilar så gör inte alla det. Intressena är olika. Skrattar fan på riktigt av ditt inlägg. lol Bland det mest korkade jag läst. Kör till Power Meet med din elbil och säg att dom ska hänga i elmotorer i deras amerikanare, lycka till!

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hur miljövänligt är det att åka med flyg 3 gånger per år?

Jag är medveten om att V70N inte har störst utrymme i baksätet men att krossa knäna för att man sitter bak i en V70N? Är det du nåt du hittat på? Hur går det om två på 185 sitter fram och bak i din småbil då? Klarar baksätes-passageraren sig bättre än i en V70N?

De finns även båt och tåg om man vill åka med det.  Båt funkar alldeles utmärkt för att ta sig ut i europa.

Om jag sitter och kör och har en lika lång människa bakom mig så sitter mitt högra knä intryckt i högra delen av sittbrunnen. Förutsatt att jag är snäll mot den bakom mig. De går inte att sitta bekvämt om alla är 185 eller längre.
Jag själv kan inte sitta längre tid bak i en sådan bil då lär benen somna helt.

Min egna bil funkar utmärkt då jag köpte en passat som har betydligt större utrymme för alla sittande, lite mindre bagageutrymme men fördelarna är att man åker bättre, där är även bättre soppaförbrukning på den. Och försäkringen var nästan obefintlig.

Hade jag däremot köpt en xc70 så hade vi höjt alla kostnader bränsle, skatt, försäkring.  Och bilen jag behöver är främst för att kunna dra en båt under 750 kg och därmed dög ju faktiskt passaten.

Haha åka båt och tåg till Thailand och Spanien osv? Snälla nån....

Vad bra att du hittat en bil för dig. Jag har aldrig klankat ner på Passat som du gjort med V70. Tycker Passat är rätt snygga bilar. Men jag gillar Volvo kombins raka stående bakruta. Är väl bara Volvo som kör med den stilen.

Spanien funkar utmärkt att köra med sin bensinsnåla bil(faktiskt hela europa).   Thailand är inte i europa vilket jag skrev.  Men spar man in på en snål bil kan man lägga pengarna på annat istället.

Klanka ner och klanka ner, de handlar om verklighet. V70 kunde varit bättre, både på utrymme och kvalitet. De finns många bilar som är bättre än volvo, men man kör ju vad man vill.

Men de handla ju om miljö att börja med och då anser jag att en v70 bensinare är för törstig, både i bränsle och för plånboken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang