Volvo 960 1996, servostryrning fungerar när den själv vill

Cederstrom96
18 januari 2014 · 84 Inlägg

Tja ! min 960 från 1996 med 34k+ mil på vägarna har fått ett litet problem.


Vi va ute och roade oss på de fina snötäckta vägarna i Skåne, så mitt i allt så blev den satans trögstyrd. Så vi stannade så fort som möjligt och kollade Oljenivån och den va normal och kollade under bilen så den inte läckte något.
I slutet av sommaren bytte jag Tryckslangen till servostyrningen men inte retur slangen. vet inte om det kan va något med returslangen som gör det eller om det är nytt servo som gäller ?

Någon som vet vad felet kan va ?

Den blev alltså otroligt trögstyrd, oljan va normal och inget läckage. Väldigt skumt.

Tack så länge !

MVH
Marcus C C  cool

Volvo 960 "T6" (1996)
simlar
18 januari 2014 · 5 535 Inlägg

Sliten eller trasig servorem?

Luft i styrservo-systemet?

Normal procedur för luftning är att ta loss locket på styrservo-behållaren, ratta fullt höger och hålla där några sekunder, ratta fullt vänster och hålla några sekunder och sen göra så några gånger tills det inte kommer några luftbubblor i styrservo-behållaren längre.
(vet dock inte om detta är proceduren på just 960, har endast luftat en Golf MK3 med denna procedur men då visade sig problemet genom att bilen bara var trögstyrd då och då)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cederstrom96
18 januari 2014 · 84 Inlägg

Har kört rätt mycket sen jag bytte slang och har inte varit några problem först nu efter typ 1 timmes kasande och mycket rattande som den blev väldigt trög helt plötsligt och sen efter en liten stund va den lös igen. sen körde vi en liten vända så va den trög igen. förstår inte mycket just nu

Volvo 960 "T6" (1996)
simlar
18 januari 2014 · 5 535 Inlägg

Cederstrom96 skrev:
Har kört rätt mycket sen jag bytte slang och har inte varit några problem först nu efter typ 1 timmes kasande och mycket rattande som den blev väldigt trög helt plötsligt och sen efter en liten stund va den lös igen. sen körde vi en liten vända så va den trög igen. förstår inte mycket just nu

Låter misstänkt likt luft i systemet då, prova lufta det och se om det blir bättre.

Men kolla först servoremmen så den inte är för sliten eller för löst spänd så remmen slirar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meaganeowner
18 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Skit var det i ventilen som reglerar flödet på 850:ns styrservopump. Om jag kommer ihåg rätt så satt den innanför anslutningen för tryckslangen. Räcker med lite skräp i oljan så kan den bli stående öppen. Och vad jag tror så går oljan bara runt i pumpen, mer eller mindre. Flera smådelar i ventilen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2014 · 13 757 Inlägg

inte så att snön börjar komma in under plasten så remmen slirar?

brukar hända då och då smile

har man inte hasplasten under så är det garanterat det som är problemet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2014 · 17 546 Inlägg

Kan servoolja börja koka om den är gammal och fuktig? Oljebyte kan ju vara en första åtgärd...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Melin Trafikledare
18 januari 2014 · 563 Inlägg

På gamla volvo bilar av 7 och 9 serie har jag råkat ut för att någon av knutarna på rattstången mellan torpedvägg och styrväxel börjar kärva. Det verkar uppstå när dom har rullat 30+ kmil. Kan ju vara värt att kolla..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Cederstrom96
19 januari 2014 · 84 Inlägg

Oljan är typ ny. och vid första tanken så kunde det kanske varit det som "Growe" sa att den slirade då jag inte har det plastmöget som ska sitta under motorn då den är sönder men problemet fans även nu på morgonen men provade att lufta och sen har det inte varit några problem en så länge men men.

Tack för hjälpen !

MVH
Marcus.

!Problem Löst!

Senast redigerat av Cederstrom96 (19 januari 2014)

Volvo 960 "T6" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang