Körde på trottoarkant. Hjulet pekar ut. Volvo 945

Sebban2
21 januari 2014 · 134 Inlägg

Hej!

Körde på en trottoarkant här om dagen och nu pekar höger framhjul utåt. Har kollat över länkarm, styrstag osv men allt ser ok ut. Har även bytt länkarm ifall att den blev sned men problemet kvarstår. Kan inte se någonting som har blivit krökt över huvudtaget.... Känns inte som att styrstaget ska ha pajjat innanför damasken heller iochmed att styrväxeln sitter framför länkarmen, skulle styrstaget vara krökt borde ju hjulet peka inåt istället... På vänster sida är hjulet helt rakt. Kan det vara en idé att helt enkelt skruva in styrleden så att hjulet går rakt?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Sebastian

christAfer Wärmland
21 januari 2014 · 943 Inlägg

Gick de fort? Kolla fjäderbenet

Ööööööööööööh.....
Sebban2
21 januari 2014 · 134 Inlägg

Har kollat på fjäderbenet och det ser rakt ut. sitter dock inte centrerat i fjädertornet om man kollar under huven. Men det spelar väll ingen större roll? Det var ingen jätte smäll då däck och fälg klarade sig. Sitter turbofälg på och de klarar ju i princip inga större smällar...

christAfer Wärmland
21 januari 2014 · 943 Inlägg

Sebban2 skrev:
Har kollat på fjäderbenet och det ser rakt ut. sitter dock inte centrerat i fjädertornet om man kollar under huven. Men det spelar väll ingen större roll? Det var ingen jätte smäll då däck och fälg klarade sig. Sitter turbofälg på och de klarar ju i princip inga större smällar...

Nej det ska inte spela någon roll. Jag råkade ut för samma sak som dig, sladdade in i en trottoarkant med höger fram. Dock krökte sig min länkarm, så den bytte vi på plats i 15 minus big_smile Bytte även styrstag. Trots att vi bytte så hade hjulet fortfarande en väldigt positiv camber, så jag orkade inte bry mig mer om problemet.

När du skriver att hjulet "pekar utåt", hur menar du då?

Ööööööööööööh.....
Sebban2
21 januari 2014 · 134 Inlägg

ja alltså vänster går rakt fram som det ska. Men höger står som att man svänger åt höger. Inte jätte mycket men det syns tydligt med blotta ögat. Camber verkar inte vara någon fara.

joH900
21 januari 2014 · 414 Inlägg

Om styrstaget är knäckt, eller tappen på spindeln är knäckt så behöver den nog inte röra sig mycket för att det ska bli skit ute vid hjulet.

Om däremot allt "ser" ok ut så måste det väl vara enklast och boka för hjulinställning och se om de lyckas med den. Om inte annat så ser man då kanske vilka vinklar som är helt åt helvete och kan se lite mer efter skador.

Sebban2
21 januari 2014 · 134 Inlägg

Är inte speciellt sugen på att kosta på en hjulinställning för 1000kr på vinterholken tyvärr. Annars är det väll ett vettigt alternativ.

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
21 januari 2014 · 153 Inlägg

Du får väl köra en farmarlösning på det hela då.

Ta reda på i någon bra mekhandbok hur inställningen ska va och sen lägger du en tumstock framför och en bakom framhjulen . Då mäter du avstånden mellan och kan på så vis räkna ut när du har rätt vinkel. Har gjorts många gånger på folkracebilar och isbilar.

Stämmer det skapligt märker du ingen skillnad ute på vägen heller.

joH900
21 januari 2014 · 414 Inlägg

Om du har tänkt köra med bilen längre än vintern ut så kommer dina däck nog ganska garanterat va helt blanka pga felaktig toe/camber/caster men det har du nog redan räknat ut smile

Så oavsett lär du göra en hjulinställning, tråkiga pengar men.... Går att göra själv också, men det är endel meck och det blir nog knappast lika exakt som med den proffsutrustning som en verkstad har.

Senast redigerat av joH900 (21 januari 2014)

Sebban2
21 januari 2014 · 134 Inlägg

känns sissodär att göra en hjulinställning. Med tanke på att hjulet står snett så har ju något gett sig. känns som att det borde åtgärdas innan man börjar kosta på hjulinställningar osv. Men frågan är ju vad fasen det är som pajjat, hittar ingenting som verkar onormalt...

tvedberg
21 januari 2014 · 773 Inlägg

köp ny styrled och skruva in den några varv så det ser bra ut bara?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 januari 2014 · 14 079 Inlägg

Sebban2 skrev:
Är inte speciellt sugen på att kosta på en hjulinställning för 1000kr på vinterholken tyvärr. Annars är det väll ett vettigt alternativ.

Då återstår det väl bara att skrota den då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
joH900
21 januari 2014 · 414 Inlägg

Den som gör hjulinställningen lär ju märka om något är krökt och behöver bytas, vill du vara säker så ber du dem bara kolla det noga innan. En bilmek som är seriös kollar såklart efter uppenbara glapp/skador innan man gör hjulinställningen, annars är det ju ogjort arbete smile

Jag har haft 2 olika bilar inne på hjulinställning där de har märkt att en inre och en yttre styrled var skrot, mecken sa åt mig att detta måste bytas innan man gör hjulinställningen och eftersom jag skruvar själv så var det inga konstigheter och hämta bilen, byta styrled(erna) och komma tillbaka och först den gången betalade jag för hjulinställningen.

Jag skulle inte bli förvånad om en stor märkesverkstad skulle (försöka) ta betalt för båda besöken.  Mitt tips är att leta efter en mindre (seriös) verkstad så får du antagligen bättre service när det kommer till såna här grejjer.

Om allt går som planerat har du en bil som hjulen står rakt på för 700-1000kr ca beroende på vart du bor, alternativt så får du reda på vad du som behöver göras för att kunna göra hjulinställningen och du kan skaffa fram delar och skruva själv och sen komma tillbaka till verkstaden när du har skruvat klart.

Tråkiga pengar är det, men det är rätt så nödvändigt att hjulen står hyffsat....

Senast redigerat av joH900 (21 januari 2014)

kyngas Varvstopparn
21 januari 2014 · 460 Inlägg

Ta några bilder och lägg up så vi får se,lättare att ge tips då

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang