Stablisatorstag som inte går att få av

volvo940killen
21 januari 2014 · 30 Inlägg

Stött på ett problem när jag skulle byta stablisator stag fram på bilen, dom gamla hade rostat så mycket så dom sitter fast, Gjorde lite rent med 5-56 och stoppade in en sexkant nyckel i skruven och börja skruva av muttern med en 17mm nyckel. Helt plötsligt faller sexkant nyckeln ut och så ser jag att hålet är helt rund draget.
Stagget är alltså halvvägs avskruvat men sitter nu fast och hålet är runddraget så jag kan inte skruva längre.


http://i.imgur.com/Kkvpj50.jpg

Här är en liten video om hur man ska få av det
http://www.youtube.com/watch?v=P2ocdALBoSg
Vid 2:50 ser man att han stoppar in sexkant nyckel och på så sett kan skruva av det
Mitt hål där den ska sitta är helt runddraget, Går det att borra ut den eller någon som har ett tips?
Samma sak har hänt med den muttern som sitter där nere

Volvo s70 (1998)
Melin Trafikledare
21 januari 2014 · 563 Inlägg

Kapa av skrotet med en vinkelslip och montera ett nytt. Brukar vara det smidigaste och det snabbaste att göra, tid är pengar smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
JUSTer
21 januari 2014 · 451 Inlägg

vinkel kapen 10sek

volvo940killen
21 januari 2014 · 30 Inlägg

Har ingen vinkelslip och där jag meckar har jag inte tillgång till El så det fungerar inte

Volvo s70 (1998)
JimmyAndersson
21 januari 2014 · 1 679 Inlägg

Vinkelharry har jag typ användt varje gång jag ska bort med gamla stabilisatorstag smile
Blir extra lätt om du fått ur muttern en bit smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Melin Trafikledare
21 januari 2014 · 563 Inlägg

Bryt loss staget i leden då och håll emot med en rörtång eller liknande tångverktyg

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
JimmyAndersson
21 januari 2014 · 1 679 Inlägg

volvo940killen skrev:
Har ingen vinkelslip och där jag meckar har jag inte tillgång till El så det fungerar inte

Köp nån bågfil då, tar lite längre tid men borde gå ganska snabbt, annars kan det funka att låsa bulten med en stor polygrip och sen tar du nyckeln till hylsan, ganska jävligt att göra så men har funkat för mig smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
volvo940killen
21 januari 2014 · 30 Inlägg

Tack jag ska testa med polygripen och försöka nypa, skriver här igen ifall jag inte löser det. Hur är det förresten med att köra med ett stag som sitter löst? Kan bilen ta skada eller så?

Volvo s70 (1998)
Marlboroman
21 januari 2014 · 8 234 Inlägg

På baksidan vid gummibälgen finns det på vissa utföranden av stagen möjlighet att använda en 17mm(?) fast nyckel för att hålla emot. Så känn efter där.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zzr94092
21 januari 2014 · 4 405 Inlägg

vinkelslip,eller som jag gör mutterknack och DRÅ ÅT MUTTERN,till slut så går skruven av,men snurrar det bara då funkar inte den metoden,men för det mesta så..du kan köra med bilen ,som det ser ut på bilden så..

Senast redigerat av zzr94092 (21 januari 2014)

volvo940killen
21 januari 2014 · 30 Inlägg

Okej Tack för all hjälp! Ska försöka med alla era tips imorgon såfort det kommer lite ljus ute smile

Volvo s70 (1998)
volvo940killen
22 januari 2014 · 30 Inlägg

Tyvärr fungerade inte det. Verkar som att muttern är skruvad på rost så den sitter som berget nu. Har dock fått tag i ett ställe jag kan stå lite längre och fått tillgång till el så jag funderar på att borra bort muttern, tror ni att det fungerar?

Volvo s70 (1998)
pim_pim
22 januari 2014 ·

Köp en billig vinkelslip o skär av skiten.

JimmyAndersson
22 januari 2014 · 1 679 Inlägg

volvo940killen skrev:
Tyvärr fungerade inte det. Verkar som att muttern är skruvad på rost så den sitter som berget nu. Har dock fått tag i ett ställe jag kan stå lite längre och fått tillgång till el så jag funderar på att borra bort muttern, tror ni att det fungerar?

Mycket mycket enklare att kapa av, 10sek så är den borta med vinkelslip smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
volvo940killen
22 januari 2014 · 30 Inlägg

Nja jag är nybörjare så vill gärna inte använda en vinkelslip smile

Volvo s70 (1998)
MagLight Jourråtta
22 januari 2014 · 148 Inlägg

när jag byter dessa kapar jag alltid... går alltid snabbast och smidigast så. tar man det försiktigt så är det inte svårt att använda vinkelslip. någon gång ska ju vara den första.
Och ska du kapa så gör det på baksidan mot kulleden så att du inte kapar i förstärkningen/fästet på fjäderbenet runt muttern.

Senast redigerat av MagLight (22 januari 2014)

engolf
22 januari 2014 · 3 235 Inlägg

Mutterspräckare...

SLG
22 januari 2014 · 498 Inlägg

Då är det ett bra läge att lära sig att använda en vinkelslip. På med handskar och skyddsglasögon.

volvo940killen skrev:
Nja jag är nybörjare så vill gärna inte använda en vinkelslip smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang