Airbag rattnav och besiktning

MVPerformance
27 januari 2014 · 755 Inlägg

Som topic säg

Har någon besiktat med airbag rattnav + sportratt och vad säger besiktningen om det?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
KHRacing
28 januari 2014 ·

Ajjabajja

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2014 · 13 771 Inlägg

du ska INTE rulla in med fungerande Airbag lampa som slocknar och har sig med en sport ratt isånt fall ska lampan ut så är det kanske 30% chans att det rullar igenom.
polarn tog bara ur lampan på sin 96:a och den rullade då igenom.

samma på min 740turbo där är bara lampan bort tagen och den rullade oxå igenom.

men är dom lite vakna så vet dom att inga 940 96 fanns utan airbag..och då är det kört

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Har besiktigat 940 97 med sportratt samt med airbagratten monterad. Hela tiden med lampan urplockad. No problem...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MVPerformance
28 januari 2014 · 755 Inlägg

min är en -94a... aja besiktar han med vanliga ratten sen släng jag bort lampan och kör med los sport rattos så får jag hoppas på att det funkar nästa. Får ta  bort SIPS märket i bak bara big_smile

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
KHRacing
28 januari 2014 ·

DiwraZ skrev:
Har besiktigat 940 97 med sportratt samt med airbagratten monterad. Hela tiden med lampan urplockad. No problem...

Och jag svarar dig 100& ärligt med denna texten: Som jag även svarat säkert hundra andra frågor på denna sidan:


bara för att ditt fordon gått genom besiktningen med blankt papper så betyder det inte att det är trafiklagligt.

(Hur jag vet detta, joo, bästa polaren sedan många är registreringsbesiktningsman)

Du erkänner ju själv att du brutit mot fordonskungörelsens lagar.

KHRacing
28 januari 2014 ·

MSpader skrev:
min är en -94a... aja besiktar han med vanliga ratten sen släng jag bort lampan och kör med los sport rattos så får jag hoppas på att det funkar nästa. Får ta  bort SIPS märket i bak bara big_smile

Du vet inte vad SIPS är för något va ?

pim_pim
28 januari 2014 ·

Jag tog bort ratten och airbaglampan på min, och satte dit en vanlig ratt utan airbag från samma biltillverkare.
Blev lite paranoid först o trodde att dom kunde se på sin dator att den här bilen har airbag original, men icke. Inte på den bilen iallafall. haha

EDIT

Vet att dom kan se om det sitter airbag på passagerarsidan, men den här bilen hade bara på förarsidan.

Senast redigerat av pim_pim (28 januari 2014)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
28 januari 2014 · 2 390 Inlägg

KHRacing skrev:

MSpader skrev:
min är en -94a... aja besiktar han med vanliga ratten sen släng jag bort lampan och kör med los sport rattos så får jag hoppas på att det funkar nästa. Får ta  bort SIPS märket i bak bara big_smile

Du vet inte vad SIPS är för något va ?

Fast ser dom att det står sips är chansen stor att dom kollar Airbag lampan med tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
KHRacing
28 januari 2014 ·

_Performance_ skrev:

KHRacing skrev:

MSpader skrev:
min är en -94a... aja besiktar han med vanliga ratten sen släng jag bort lampan och kör med los sport rattos så får jag hoppas på att det funkar nästa. Får ta  bort SIPS märket i bak bara big_smile

Du vet inte vad SIPS är för något va ?

Fast ser dom att det står sips är chansen stor att dom kollar Airbag lampan med tongue

Korrekt . men på äldre Volvos så har inte SIPS någe alls med Airbags att göra..
då de inte har sido-airbag. kan ju va väl värt att veta, eller hur

KHRacing
28 januari 2014 ·

pim_pim skrev:
Jag tog bort ratten och airbaglampan på min, och satte dit en vanlig ratt utan airbag från samma biltillverkare.
Blev lite paranoid först o trodde att dom kunde se på sin dator att den här bilen har airbag original, men icke. Inte på den bilen iallafall. haha

EDIT

Vet att dom kan se om det sitter airbag på passagerarsidan, men den här bilen hade bara på förarsidan.

det står i databasen hur många airbags fordonet har., bara så du vet

pim_pim
28 januari 2014 ·

KHRacing skrev:

pim_pim skrev:
Jag tog bort ratten och airbaglampan på min, och satte dit en vanlig ratt utan airbag från samma biltillverkare.
Blev lite paranoid först o trodde att dom kunde se på sin dator att den här bilen har airbag original, men icke. Inte på den bilen iallafall. haha

EDIT

Vet att dom kan se om det sitter airbag på passagerarsidan, men den här bilen hade bara på förarsidan.

det står i databasen hur många airbags fordonet har., bara så du vet

haha ofan, då klarade jag mig endå. big_smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
28 januari 2014 · 2 390 Inlägg

KHRacing skrev:

_Performance_ skrev:

KHRacing skrev:

Du vet inte vad SIPS är för något va ?

Fast ser dom att det står sips är chansen stor att dom kollar Airbag lampan med tongue

Korrekt . men på äldre Volvos så har inte SIPS någe alls med Airbags att göra..
då de inte har sido-airbag. kan ju va väl värt att veta, eller hur

Exakt, bara en tanke att dom kollar ändå. 1995 kom väl SIPS med airbags om ja inte minns fel?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 januari 2014 · 3 730 Inlägg

KHRacing skrev:

DiwraZ skrev:
Har besiktigat 940 97 med sportratt samt med airbagratten monterad. Hela tiden med lampan urplockad. No problem...

Och jag svarar dig 100& ärligt med denna texten: Som jag även svarat säkert hundra andra frågor på denna sidan:


bara för att ditt fordon gått genom besiktningen med blankt papper så betyder det inte att det är trafiklagligt.

(Hur jag vet detta, joo, bästa polaren sedan många är registreringsbesiktningsman)

Du erkänner ju själv att du brutit mot fordonskungörelsens lagar.

Oj vad du tar i. Har jag påstått att det är lagligt? TS undrade väl om det var möjligt att ta sig igenom besiktingen utan airbag? Hade dom varit nitiska så hade TS blivit upplyst av mig med flera att det bäst att montera airbag. Återgå du till dina juridikstudier och låt vanliga dödliga våra ifred.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MVPerformance
28 januari 2014 · 755 Inlägg

KHRacing skrev:

MSpader skrev:
min är en -94a... aja besiktar han med vanliga ratten sen släng jag bort lampan och kör med los sport rattos så får jag hoppas på att det funkar nästa. Får ta  bort SIPS märket i bak bara big_smile

Du vet inte vad SIPS är för något va ?

Sitt ju i stolen men dem ryker ju dem å (sportstolar) big_smile

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Hilmer
28 januari 2014 · 1 789 Inlägg

Varför inte montera originalratten vid besiktningen, det absolut smidigaste ifall man måste fuska?

Att det finns äldre bilar utan skydd är sin sak, men att plocka bort personskydd på en bil som det finns på är bara korkat och något som jag inte har förståelse för alls...

KHRacing
28 januari 2014 ·

_Performance_ skrev:
Exakt, bara en tanke att dom kollar ändå. 1995 kom väl SIPS med airbags om ja inte minns fel?

ve tyvärr inte.. min gamla -94 855 hade SIPS. o ratt-airbag, vet ej om de hade i stolarnas sidor

MaulinR93
28 januari 2014 · 97 Inlägg

Sips är dock i första hand balkar, och 95 kom kuddarna i stolarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Side_Impac … ion_System

http://www.youtube.com/watch?v=wA09vM7Zufs

smile

Edit: Såg nu i efterhand att det redan skrivits haha! Men men smile

Senast redigerat av MaulinR93 (28 januari 2014)

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2014 · 13 771 Inlägg

har både sips och airbag i stolarna på min 740 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MaulinR93
29 januari 2014 · 97 Inlägg

Growe skrev:
har både sips och airbag i stolarna på min 740 smile

Åhfan, aldrig sett. Import? smile

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang