Chevrolet 6.5 TD Glödtänder ibland inte..

Ironman
29 januari 2014 · 18 Inlägg

Precis som rubriken lyder..
Har en Chevrolet Silverado från -95 med en 6.5 td i som när den stängs av efter att blvit varm inte brukar vilja glödtända igen vid start..

Är motorn kall glödtänder den som den ska.. men så fort den börjar komma upp i arbetstemp så slutar den glöda vid start vilket gör den välldigt svårstartad.

Lite övriga fakta:

* Glödstiften är nybytta ( förra veckan )
* Batterierna är dock dåliga.. ( startmotorn går segt när det är kallt ute )
* Vid endast ett tillfälle har den glödtänt när den vart varm
* Vid endast ett tillfälle har den inte glödtänt när den vart kall..
* Vid ett av/pålyft av batteripolerna fick jag strob effekt på glödrelälampan samt att man hörde glödtändningen tända upp för att sedan direkt slå ifrån ( ganska tydligt klickande )

Så var ska man börja felsöka? nya batterier kan ju vara en idé men det är ändå en affär på runt 5000:-
Ska man börja leta bland reläer eller ska man misstänka någon tempsensor eller kanske bara jordfel?

Finns inte så många verkstäder som håller på med dessa bilar längre..hmm

impresst 2fast4you
29 januari 2014 · 371 Inlägg

den ska väll inte glöda när den är varm. det sitter väll kopplat till tempgivaren som känner av hur varm motorn är. man ska inte behöva glöda en diesel som är varm. den ska starta ändå. men lägg en fråga på 4x4sweden.se på amerikanska delen. så får du vettiga svar

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
mb_pucken
29 januari 2014 · 5 088 Inlägg

Blir den mer lättstartad varm om använder startkablar? Dieselmotorer kan vara känsliga på startvarvtalen eftersom dom tänder på kompen. När den är kall hjälper ju glödstiften till smile inte säkert den ska glöda när den är varm eller kanske bara glöda en snabbis.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
XL-Dempa
29 januari 2014 · 457 Inlägg

Vill ge tips till dig ring till willblad&engstroms bilservice i nacka dom håller på mkt med dessa smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Ironman
30 januari 2014 · 18 Inlägg

Tack för alla snabba svar!
Detdär med att kabla den varm har jag inte tänkt på.. Det är ju en intressant idé men jag är rätt säker på att den ska glöda även varm, det gjorde både min gammla pickis och polarns cheva van ( båda med 6.5td )

Sitter faktiskt nu i skrivande stund och väntar på feldiagnos hos en verkstad som har instrument för gammla chevrolet, får se vad dom säger..

4x4sweden finns det säkert kunnigt folk på men eftersom deras forum har nån bug så kan jag inte registrera mig där...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang