Ett projekt på min e91 LCI, läs om allt ifrån led-konverteringar till stötfångarbyten! Förvänta er även en del poleringsinlägg med produkttester och före/efter bilder.
Bjuder på lite bilder hur nya slutröret blev. Själv tycker jag att det gjorde väldigt mycket så jag är nöjd! Hoppas många kikar förbi på Bimmers Of Sweden-träffen nu till helgen
Grymt! man tackar, blev en finjustering innan träffen och tyckte jag fick till det riktigt bra faktiskt! kul att du håller med
Däremot kände jag mig riktigt missnöjd med putsen, i "rätt" ljus så såg jag hur taskigt skick huven är! Så nu på söndag ska jag våtslipa den och göra en ordentlig genomgång med polermaskinen. Resten av bilen hade jag fått till iallafall, lite fusk på förarsidan men jag hoppas ingen på träffen la större märke till det
Sist men absolut inte minst, så har jag beställt coilovers!! och jag tror till och med att dom har kommit hem så jag kan hämta ut dom från posten imorgon då blir det en helkväll i garaget
Idag åkte dom bakre coilsen på Riktigt förväntansfull hur slutresultatet blir när allting sätter sig. Men jag tror det blir riktigt bra. Justerskruven sitter på lägsta så nu kan jag bara vänta och se. Blir den "för hög" så tar jag bort den helt. Men jag tror att när den sätter sig så blir det klockrent, jag vill ha det lite lägre fram än bak OCH ha möjligheten att fylla bilen utan alltför mycket skrap. Just nu har jag H&R fjädrar fram och coilsen bak. Ganska precis samma höjd fram som bak numera..
Helt tomt! Älskar BMW mer än något annat bilmärke, att byta fjädrar är bra mycket lättare än det var på min tidigare Audi.
Nu i förmiddags fick jag för mig att gå över min huv ordentligt för en gångs skull! Har stört mig som attan på den då den har varit det enda på bilen som sett riktigt skabbigt ut i min mening, och det är ju ändå den största ytan som man dras till.
Jag gjorde även ett litet experiment med att köra direkt i solen, INGET som rekommenderas om man inte håller koll på värmen som uppstår!! Men just i detta fall var det väldigt nödvändigt då dessa "repor" inte syntes förutom i just direkt solsken
Såhär såg den ut efter avsköljning och lera:
Dessa repor som ni ser nedan är de som stör mig så fruktansvärt mycket, med hjälp från expert så lyckades vi komma på vad som skapar dessa. Mer om det alldeles strax
Och efter rejält grubblande och mycket ihärdighet så lyckades jag få bort dessa! lyckan som uppstår Ett stort tack till Larry på Bilvårdsexperten.se för vägledningen.
Vad är det som "framkallar" detta problem då tänker ni, jo jag använder mig av ett vax som heter Meguiars Ultimate Liquid wax. Vanligtvis brukar jag tycka att deras produkter ger ett ok resultat. Men nu känner jag mig riktigt missnöjd faktiskt! för detta medel är såpass fett att det lägger sig som.. ja.. smörjfett på lacken. Det ger illusionen av supermycket fina repor på en solidsvart bil (säkert fler också) och när man ska försöka sig på att avverka reporna som verkligen finns där och ligger under lagret med smörjfett så kommer man inte åt dom. Utan bara smetar ut detta vax och tar inte bort ett dyft..
Så det är inte bara dyrt detta vax utan det är även dåligt i min mening! Så det skall genast bytas ut!
Men idag fick jag iallafall fram det resultat som jag länge väntat på! så nu blir det ut och cruisa
Hjälpte en bekant med polering av sin Mercedes-Benz, enligt honom så var inte bilen särskilt repig alls utan den behövde vaxas och snyggas till lite.. Jag hade dock något annat att säga om saken. Så för att övertyga honom om att det blir en jävulsk skillnad så satte jag en tejpbit och körde ena sidan. För att sedan jämföra dessa, behöver jag säga vilken sida som är vilken?
Utöver detta så står mitt projekt ganska still, har varit inne på M-paket bak också. Men det tåls att tänka på mer
Soness skrev: Imponerande resultat! Min ser ut som den gjorde innan. Svårt för en amatör att lyckas få till samma resultat?
Tack, själva avverkningen av repor är inte allt för svårt. Ett bra medel+trissa och en fin teknik så löser man det mesta. Det som kan va lite klurigt är att få bort hologram och liknande efter man gått på med en tuff polering men är man ihärdig så
keffouffe skrev: Schysst resultat Körde du ulltrissor? Maskin? Medel?
Japp ulltrissa på roterande på utvalda sektioner där det var värre repor typ huven, annars oscillerande och skum. Mothers Heavy duty använde jag mig av
clre skrev: När man ser dina polerjobb så börjar jag fundera om det går att doktorera i bilpolering? Du borde fan va doktor i polering.
Nu har jag gjort en beställning på en M-bakkjol som jag LÄNGE gått och suktat efter! Ska bli så fett att byta den, känner att det blir pricken över i på kärran Så blir det att beställa hem diffusorn från BMW och lite mer monteringsdetaljer. Måste kika exakt vad det är som behövs
Idag var jag upp på BMW för att hämta ut min nya diffusor samt listen ovanför! Börjar bli grymt sugen på att få dit allting men än så länge fattas själva stötfångaren och guiderna på sidorna förhoppningsvis hinner jag få hem allting till mitten på nästa vecka och klar för montering till helgen
Idag har jag test monterat min stötfångare bak! Grymt kul att äntligen fått hem den och imorgon skall den på lackering så förhoppningsvis hinner jag montera den innan helgen
Svart är original guider till stötfångaren och dom vita är för M-sport, skillnaden är extremt liten men stötfångaren har några clips som skall matcha mot guiderna.
Billling skrev: dubbla utblås hade varit så jävla sexigt på nya röven! men ser riktigt bra ut!
Håller fullständigt med! Blir en funderare på det Däremot skall jag testa och se om jag får ner han ännu mer, tar bort ställskruven bak och vrider ner den 1/2cm av gängor som finns kvar på dämparen fram
Ett irriterande problem som jag haft ett tag har troligtvis löst sig, det eviga gnisslandet från multiremmen vid tomgångskörning:
Jag tog av remmen som är ny sedan en vecka tillbaka och försökte ruckla på varje hjul som gick. Allting var tajt och bra som jag förväntade mig då jag bytt både spännarmen och 2 hjul för 6 månader sedan. Tills jag testade att snurra på hjulet som går till vattenpumpen.. Där var den felande länken och uppsåtsmakaren till detta ljud.
Så ny vattenpump och kylarvätska beställd från schmiedmann, och sedan ett termostat från mekonomen har inhandlats och ska bytas så fort delarna kommer. Fortsättning följer!
willegard skrev: Jävligt kul att hitta en PRECIS likadan som farsan har! Det enda som skiljer dem åt är motorn.. Farsan har 325'a. Ont; Skitsnyggt med dubbla pipor. Det lyfter verkligen!
Mvh!
ALDRIG kul att ha precis likadan bil som någon Men tack ändå haha!
FelixNevhage skrev:
aadm skrev: Nu har jag uppdaterat bilderna på profilen så dyk in och kika, glöm inte att lägga en röst!