Ett projekt på min e91 LCI, läs om allt ifrån led-konverteringar till stötfångarbyten! Förvänta er även en del poleringsinlägg med produkttester och före/efter bilder.
Idag har jag sysselsatt mig med att bytt vattenpump, termostat, kylarvätska och xenonlampor. Ett ganska stort projekt men känns mycket bra att ha det gjort! Här kommer bilder från dagen:
Först var jag tvungen att ta ned intercoolern för att kunna komma åt avtappningsskruven på kylaren.
Efter mycket pill så fick jag ur den gamla vattenpumpen. Ganska tajt om utrymme men det gick utan att behöva riva allt för mycket.
Den gamla pumpen som hade gjort sitt efter 20500mil!
Och tillslut så var den nya pumpen där tillsammans med ny vätska och INGET gnisslande (äntligen )
går i tankarna att riva ner toningsfilmen på strålkastarna och köra en renovering av plastglaset, så man får bort stenskott och skavanker. Inputs från er? Bra eller anus?
verkar som det blir en renovering men att trycka dit toningen sen igen Ja det låter fint, märks inte alls förutom när man trycker på nej jag har inte testat det, tycker inte att det behövs för då kan man få resonans i kupén och det vill jag inte ha
Idag har jag gått på med polering igen, men denna gång har jag kört över större repor och även försökt mig på att våtslipa vissa Här kommer resultaten:
Till och börja med så hade jag denna goding som jag hade tröttnat på. Har haft den sedan inköp av bilen och har egentligen aldrig trott att jag skulle kunna få bort den.. Men jag började köra på med rubbing från Mothers (Heavy duty rubbing) och märkte att efter ett tag börja det hända något. Men det tog tid!
Jag plockade fram våtslippapper (grit 2000) och började gno lite. Det är första gången jag någonsin gör detta så lagomt nervös var man ändå Så jag började med ett hörn på repan där det var som värst.
Sen var det bara att lägga på maskinen igen, och tillslut så var både slipresterna och repan helt borta! Jag märkte även att det går minst lika bra att BARA polera bort repan utan att lägga på pappret. Men är det lite vanskligare yta så kan det vara bra att slipa. (Kameran kunde inte fokusera på plåten då det inte fanns något som "stack ut", så det fick bli en spegelbild på mirakelmedlet)
Sen fortsatte jag och leta repor att slipa och putsa bort
Men sedan mötte jag min överman (för tillfället ) Denna repa var betydligt tjockare och svårt att veta exakt hur djup den var, men jag testade att gå på med slip här också. Repan minskade betydligt tills jag helt plötsligt kom ner i grundfärgen Aja shit happens, så det jag gjorde var att fylla i den med lackstift + klarlack. Och min plan är att nästa gång slipa ner den så ytan blir finare och sedan lägga en liten lätt puts på den
Kommer ni ihåg videon jag la upp ang. gnisslet?! då jag trodde att vattenpumpen var den felande länken..?
Gnisslet kom tillbaka.. Jag kände mig helt nere efter att lagt ut mycket pengar på material, och så blir den ändå inte tyst! helt ärligt så satt jag och kollade på andra bilar som skulle vara intressant att byta mot. Ni vet när man är så trött att man inte orkar hålla på med kärran längre. Men efter telefondiskussioner med farsan så beslutade jag mig för att bränna upp till BMW här i Falun och fråga om det fanns någon kunnig inom området. Och det gjorde det, han trodde sig ha lösningen på problemet. Det hade han också!! (peppar peppar )
Det visade sig vara vibrationsdämparen längst nere på serpentinbältet som hade gett up! Så nu har jag lagt upp en video på Youtube i hopp om att kunna hjälpa andra med liknande fel. Tänkte bjussa på den här så får ni se skillnaden de olika hjulen i fråga.
Connyconny skrev: Är de en flex du kör med? Tycker mig se en i spegeln på lacken. Funderar på att köpa mig en polermaskin vet inte vad jag ska ha bara.
japp det är en roterande flex jag kör till och från däremot har jag faktiskt sålt den idag för att kunna köpa en ny roterande att köra fullt ut med håll ut så får ni se
yes den är på G ska du ha ett snabbt nybörjartips så avverka med en roterande och städa med en oscillerande för att minimera risken för hologram och liknande! du får ett bättre resultat om du kör roterande rakt igenom men det är definitivt svårare
Connyconny skrev: Jag funderar på Rupes Bigfoot eller Flex 3401 men jag vet inte, kan inte så vill ha tips. Har en dubbel cotech.
skitbra maskiner, iallafall rupes har jag hört gott om! men du kommer kunna avverka repor "bättre eller lättare" med en roterande med ulltrissa! MEN med fel teknik på roterande så kan det vara döden, och på oscillerande så är det inte lika farligt.
Det börjar klia lite i putsfingrarna nu när jag sålt min Flex maskin för att införskaffa en annan maskin Jag kommer börja gå All-In på endast roterande, dels för att få ett bättre slutresultat men även för att få det att gå fortare. Så nu har det införskaffats fin-fina trissor och stödplattor Dubbelull 200mm och stödplatta 150mm från BVE.
Nu väntar jag spänt på maskinen! och tills dess får ni två bilder från en snabbpolering av farsans bil, använde en billig oscillerande maskin. Plockade inga repor men tvättreporna eller "kärleksmärkena" försvann Bra förberedande för roterande + ull sedan.
Jag vet detta börjar bli tråkigt ni har sett det förr ^^ Men jag ska komma med en uppdatering sedan vad jag avvänder för medel etc
Nu har jag äntligen invigt min nya roterande maskin! den funkar klockrent och jag känner mig riktigt nöjd med köpet! så nu ska ni få en snabb inblick i vad jag använder för saker.
Först och främst, maskinen från Pela. Varvtal mellan 700-2500.
Till den använder jag ett gäng olika trissor, den viktigaste av dom alla måste vara den nya ulltrissan på bild! den avverkar grymt bra.
Och kronan på verket, polermedel/waxer som jag använde mig av idag när jag testade maskinen.
Men jag har fler medel som används flitigt! Skulle ni ha några funderingar kring medel eller liknande så lägg en kommentar så ska jag försöka att svara så utförligt som jag kan
Jag gjorde ett test för att se hur mycket (lite) Carnuba cleaner wax avverkar samtidigt som den "förseglar" med vax. 50-50 test där den högra sidan polerades, roterande + medium skumtrissa.
Toppklass! Har man en bil med lite defekter så kan denna rekommenderas som en en-stegs polering. Avverkar väldigt lite men plockar lätt tvättrepor med roterande maskin.
Men jag var ju självklart tvungen att testa nya dubbelullen, och jag hittade en schysst repa att plocka. Tiden jag la på just denna är möjligtvis 4-5min så det var väldigt kort! Hade jag spenderat lite mer tid så hade jag fått bort den helt och hållet (titta noga på resultatbilden så ser ni en väldigt repa som finns kvar, som jag själv inte såg förens jag kom hem och laddade upp bilden på datorn ) Här användes först Mothers HD (Heavy Duty) med ull och sedan städa lite snabbt med Cleaner Wax + skum.
Slutfinishen kan man ju absolut inte klaga på, blir som en spegel dessvärre började det självklart att regna så det är droppar ni ser på huven vid förstoring.
Connyconny skrev: Får man fråga varför du var intresserad av en Pela och inte en Flex eller nåt annat?
Absolut, min tidigare flex hade ett högre varvtal som jag inte kunde handskas med. Iallafall inte för slutfinish. Mothers polermedel är ett lågvarvsmedel och funkar ypperligt med pela!
hyrbil skrev: Lika imponerande som vanligt när du polerar, ren magi att du får bort sådana repor! Har följt tråden i det tysta men nu när jag såg den där repan du fick bort på bakskärmen så blir jag tvungen att fråga. Hänger en del i bilvårdsgruppen också där folk hyllar Mothers HD men jag tycker den är otroligt dyr, framförallt med studentkassa. Däremot ser jag gång på gång att den verkligen funkar. Så jag är lite nyfiken på om du vet något substitut som inte rånar en?
Ja där hyllas HD verkligen! Och det ska verkligen medlet ha för med rätt trissa och teknik så gör den verkligen underverk och tyvärr måste jag säga att jag inte hittat något liknande medel för bättre peng. Och då har jag kört allt från menzerna till meguiars.. Nu med facit i hand så måste jag säga att dom andra produkterna är SK*T jämfört med mothers (åtminstående för mig och mitt tillvägagångssätt)! Men det är som du säger, nackdelen är priset. Men jag hade köpt det alla dagar i veckan framför något annat, då slipper jag slösa pengar på något halvdant
Edit: Mothers rubbing compound finns i mindre flaska och funkar mycket bra!
Dags att bjuda på NÅGONTING i denna tråd åtminstone. Varit länge sedan jag uppdaterat då man känner sig "klar" med själva projektet.. Eller klar blir man ju aldrig, men mer eller mindre. Därför har det stått väldigt still här. Men jag återkommer lite då och då med små projekt
På min födelsedag så fick bilen sig lite extra kärlek i form av nya fälgar+däck. Lyckades byta åt mig ett par äkta M performance 313 19" med superfina däck. Inte alls samma poke på fälgarna i dagsläget men jag är verkligen helt såld på fälgarna och har varit det länge! framöver blir det att spacera ut dom något, men just nu är jag bara riktigt nöjd!
filmentusiast som man är så lägger jag fram det som ett starwars citat "there has been a awakening".. från ett eget förvållat klantigt fel som resulterade i ett motorbyte. Lång story kort, men nu är den tillbaka efter ett motorbyte. Kamkedjeras var domen, nu ska ni inte bli rädda ni som sitter på samma motor utan problemet uppstod som sagt av eget vållande
Men nu har jag ny (beggad) komplett motor inkl. grenrör & turbo. Så det känns som lite plåster på såren, och jag sitter på en jävla massa reservdelar, så kika in på min annons och se om ni hittar det ni söker: http://www.blocket.se/dalarna/N47_BMW_3 … 6.htm?ma=1
Jag har haft en väldig dipp att uppdatera här, dels för att fotoalbumet blev fullt. Och dels för det har varit en jävla massa jobb på senaste. Vid intresse så kan ni få en bildbomb på rivningen och skadan
Men jag har fått en del gjort innan och efter iallafall, som kommer här
Spacers sitter runt om, så nu ligger fälgarna klockrent i mitt tycke!
Toningen på lyktorna rök i vintras och så passade jag på att polera upp strålkastarna:
Idag har jag rivit ner listerna inuti bilen igen för att ta bort folieringen och istället lacka blanksvart. Resultatet ser mycket lovande ut. Ni får en ordentlig bild när alla lister är klar, har bara mittkonsolen kvar
Men en teaser på front-listen med bara baslacken på. Alltså väntandes på klarlack, självklart skall listerna gås över lätt med polermaskin innan de monteras igen, då ska jag nog få det tiptop
Kära följare! Nu var det riktigt länge sedan jag uppdaterade, dels för att det är vinter och intresset för att göra något annat av tiden finns. Men även att jag går inför säljtankar till sommaren och inte vill lägga ut mer pengar än "nödvändigt".
Men med det sagt så tänkte jag publicera detta, jag har folierat om listerna i bilen. Till svart borstat stål
Jag gillar att det liknar original borstat stål men att det är svart istället för aluminium.