Bmw e36 -98 Med M60b30 motor El Problem!

GatuPiraten
1 februari 2014 · 28 Inlägg

hey!, någon som vet vad det skulle kuna vara som göra att min DME box (styrbox) inte vill skicka minus till spriadre, bränslepumprelä, eller tändspole? kanske finns något som spärrar allt?

Bil: bmw e36 320 -98
motor: m60b30 från en e34 530 -93 med automat låda!
startmotor är bortkopplad från startrelä som behöver växellådan ochså för att gå igång, kanske är så att växellådan spärrar det andra med ? eller är det någon immubilazer skit.... hoppas någon kan hjälpa mig smile skulle va gött!

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
2 februari 2014 · 866 Inlägg

Vad har du för box nummer ? Startspärren ska den gå igång 1-3 sek innan den slår av.. E34 hade det inte original .
Låter mer som att boxen inte går gång strömlös. Boxen ska ha ström på stift 54 från huvudrelät 87, ans utgång. Du fick länkarna ta det nedre  och sidan 106 så har du matningen separerad.

GatuPiraten
2 februari 2014 · 28 Inlägg

är det nr som står under BOSCH rätt nr ? 0 261 200 404
DME relä funkar och skickar +12v från 87 till stift 54. måste va något annat hmm

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
3 februari 2014 · 866 Inlägg

Hm En dum fråga är boxen jordad ? Stift 6,28,34,55 Ska gå till en gemensam jord punkt. 404 har jag för mig att där inte är spärr i. får du inte rätt på det så kan jag kolla på en kabelstock för att friska upp minnet. har fått ihop några sådana motorer i udda bilar. Men det var ett tag sen ! :-)

GatuPiraten
5 februari 2014 · 28 Inlägg

har minus på Stift 6,28,34,55.  mitt bränsle relä ger 3-5v när jag kör på start motor är det normalt ? ingen täning eller bränsle från pidare hmm

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
5 februari 2014 · 866 Inlägg

Nej 12 v på signal kabeln och mataren ? Men den jordar i stift 1 i DME,n

Senast redigerat av tekniknissen1 (5 februari 2014)

Miniblock
5 februari 2014 · 196 Inlägg

95rsmus1995 skrev:
hey!, någon som vet vad det skulle kuna vara som göra att min DME box (styrbox) inte vill skicka minus till spriadre, bränslepumprelä, eller tändspole? kanske finns något som spärrar allt?

Bil: bmw e36 320 -98
motor: m60b30 från en e34 530 -93 med automat låda!
startmotor är bortkopplad från startrelä som behöver växellådan ochså för att gå igång, kanske är så att växellådan spärrar det andra med ? eller är det någon immubilazer skit.... hoppas någon kan hjälpa mig smile skulle va gött!

Men största sannolikhet har du ingen jord, därför.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
GatuPiraten
10 februari 2014 · 28 Inlägg

har kollat igenom el schema, kom fram till att jag har jord och minus på alla ställen som jag ska ha. kollade om spriadre och tändspolar funkade och det gjorde dom, så ska testa och byta box om jag får tag på någon

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
GatuPiraten
10 februari 2014 · 28 Inlägg

menade jord och plus** XD

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
10 februari 2014 · 866 Inlägg

Okej då har du 12v och jord tändspolarna, 12v till spridarna men bränslepumps relät drar inte ? Det ska dra 1-3 sek när man får ström från tändnings låset. Sedan ska det dra när man får varvtalsindikation från vevaxelgivaren. du kan tvångsköra pumpen igenom att jorda manöver kabeln (den som går till boxen)
Är motorn ordäntligt jordad i chassit ? Blir konstigt med jorden till givarna när man drar på starten. ?
Och jag kolla på det liket som stod i verstan och det är 404 i slutet och då är där inte någon spärr i boxen.

GatuPiraten
10 februari 2014 · 28 Inlägg

japp har 12v och jord på tändspolarna och om jag lägger jord på styr kablen så får jag täning, allså den kabel som kommer från styrdonet. spridare får sina 12v från DME relä och ingen jord från styrdon, testa även där att jorda och dom funkar,

bränslerelät styr med jord från styrdon, får inget när jag slår på täning, men när motor snurrar(startmotor) så klickar den och får 3-5v så bensin kommer fram men inte som det ska antar jag? så då går det på vevaxelgivarens signal antar jag. har testar att matta 12v och då funkar pumpen fint.

motorn var dåligt jordad men då gick även startmotor väldigt dåligt, men har fixat det.

har inte testat och mäta på givarna.  ee japp 0 261 200 404 (tack) skönt att utesluta det. smile

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
11 februari 2014 · 866 Inlägg

Är det stift 87 som du har 3-5 volt eller är det stift 30 om det är 12 v på 30 så är det relät !? Annars så kan det vara sammankopplingen i stammen (gul skarv hylsa) . original ligger den i lådan på E34 höger sida.

GatuPiraten
14 februari 2014 · 28 Inlägg

jag får fram bränsle, relät kan ju va dåligt, men vill fokusera på att få igång täning och spridare

för att spridarna ska öppna behöver dom ha 12v från DME relät och sedan minus signal från styrdon, jag har 12v från dem och testat att matta jord på minus på spridare och dom funkar.

det jag saknar är att dem inte vill skicka någon signal, har nu testat att byta DME, och det funkade inte,
har en funkerande DME och plus på spridare så min fråga är : Vad behöver DME för att den ska skicka signal till spridare och täning ?
*jordad box och så plus såklart, vilka signaler från givare också vidare ....

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
GatuPiraten
14 februari 2014 · 28 Inlägg

jag får fram bränsle, relät kan ju va dåligt, men vill fokusera på att få igång täning och spridare

för att spridarna ska öppna behöver dom ha 12v från DME relät och sedan minus signal från styrdon, jag har 12v från dem och testat att matta jord på minus på spridare och dom funkar.

det jag saknar är att dem inte vill skicka någon signal, har nu testat att byta DME, och det funkade inte,
har en funkerande DME och plus på spridare så min fråga är : Vad behöver DME för att den ska skicka signal till spridare och täning ?
*jordad box och så plus såklart, vilka signaler från givare också vidare ....

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
14 februari 2014 · 866 Inlägg

Vevaxel givaren ! får du inte signal från den så händer där inget.  och den är direkt kopplad DME,n  Ja en sitter vid vattenpumpen neråt mot triggerskivan,

GatuPiraten
14 februari 2014 · 28 Inlägg

tack ska kolla den! vet du hur man mätter den ? är väll en PWN signal

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
tekniknissen1
15 februari 2014 · 866 Inlägg

Har för mig att det är hall givare. Brukar sonika byta och se om det händer något. Jag tar det på diagnos ut taget med BMW scann på motorvarvs signal. Ja brukar få felkoder på det.

GatuPiraten
30 mars 2014 · 28 Inlägg

fick låna en kompis dator och tog felkoder på bilen och fick:
66. Signal, Burglar Alarm system [DWA/EWS].  hade ju boxen som heter 404 och den ska ju inte ha EWS?. DWA verkar vara en Anti stöld skydd, någon som vet hur jag kan lösa detta ? ( får ingen täning eller spridare impulse.)

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 april 2014 · 5 753 Inlägg

Skriv gärna om du löser problemet, har liknande problem på min b40 smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
GatuPiraten
12 maj 2014 · 28 Inlägg

Japp jag löste det, var så att bilen  hade ews. Så kopplade förbi ews systemet, sitter en dosa under handsfaket, som det står ews på. går i typ 20 kablar men man ska skarva ihop dom  två som ät markant störe en dom andra. Sen gick det. Min motor hade inte ews, mrn var tvungen att koppla förbi systemet ändå.

"just Remember, You Can't Climb The Ladder Of Success With Your Hands In Your Pockets"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang