Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 244 765 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Jag skulle vara evigt tacksam om någon person kanske kunde ta och hjälpa mig i helgen och försöka hitta vad det är som glappar i bilen.

Hade uppe bilen på liften och jag känner ett glapp och ibland vill bilen dra till vänster. Jag tycker mig inte se om H länkarm är dålig. Har försökt bända lite utan att se något. Jag märkte att växellådan gjorde lite oljud ifrån sig om man snurrade på den. Kanske kan de vara stödlagret till H sida?

Jag misstänker att mina två bussningar till bakvagnen till multilinken är råslut. Ser ut som att de har pressats isär och glidit upp. Kanske detta som är fel?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Jag skulle vara evigt tacksam om någon person kanske kunde ta och hjälpa mig i helgen och försöka hitta vad det är som glappar i bilen.

Hade uppe bilen på liften och jag känner ett glapp och ibland vill bilen dra till vänster. Jag tycker mig inte se om H länkarm är dålig. Har försökt bända lite utan att se något. Jag märkte att växellådan gjorde lite oljud ifrån sig om man snurrade på den. Kanske kan de vara stödlagret till H sida?

Jag misstänker att mina två bussningar till bakvagnen till multilinken är råslut. Ser ut som att de har pressats isär och glidit upp. Kanske detta som är fel?

vad för slags ljud ger lådan ifrån sig? det finns ju 4 bussningar egentligen, 2 som håller ihop bakvagns bitarna ihop och 2 som håller bakvagnen i karossen, vilka menar du?

Kugghjuls läte men tycker inte riktigt det låter som enbart det. Känns som att den rör sig mellan splinsen eller in/ut. Svårt som fan att känna och höra när man ligger där själv och försöker hitta orsaken.

Det är de två mellan bakvagnen och karossen. De två stagen i bakvagnen ser hela och fina ut även om åldern har varit framme.

Senast redigerat av Extrazz (8 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5c8e537ac7715ffb9c1c01ca525e5de9.jpg

Ett av stagen som håller ihop bakvagnen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2a1fce603ac19580dbe9eb5faf5a521c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-db2f57e32b175843c60fd863e14757c4.jpg

Vänster och höger sida av bussningen mellan kaross och bakvagn. Ser slitna ut?
Väldigt blöt bil förövrigt. Kom ett riktigt skyfall före.


När man snurrar drivaxlarna så tycker jag det går tungt. Iofs kanske det är så lådan är uppbyggd att den aldrig riktigt kopplas ifrån 100% med alla drev. Känns som att höger sida rätt trög även om vänster känns trög normalt sett. Jag är helt okunnig på ämnet så.

Senast redigerat av Extrazz (8 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5e5de9.jpg

Ett av stagen som håller ihop bakvagnen.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5a521c.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4757c4.jpg

Vänster och höger sida av bussningen mellan kaross och bakvagn. Ser slitna ut?
Väldigt blöt bil förövrigt. Kom ett riktigt skyfall före.


När man snurrar drivaxlarna så tycker jag det går tungt. Iofs kanske det är så lådan är uppbyggd att den aldrig riktigt kopplas ifrån 100% med alla drev. Känns som att höger sida rätt trög även om vänster känns trög normalt sett. Jag är helt okunnig på ämnet så.

jag har ju sett vackrare bussningar om man säger så wink lådan är rätt så trög att dra runt, den bore vara något trögare på höger sida så stödlagret sitter där.

Ja då är man väl inte fel ute i hur man tänker iaf.  Blir dock ingen renovering av bakvagnen just nu... Bilfan kommer aldrig gå igenom bilsprovningen tongue hehe..

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Tittar på en annan bild och som är mer högupplöst och jag kan inte ser någon skillnad eller fel iaf? Mer än att de är slitna då tongue Både rost och vattnet gör de svårt att se vad som är vad.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5092d35d816ca12b02b9475d87d94f0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-97c176b5bc3ed962e5d655c9bb9c7e0f.jpg

Dekaltrimmat bilen lite.. Hade en liggande som åkte på bilen. Skulle gjort lite mer men det stod en massa skit vid liften så jag vände i porten mer eller mindre... Men men.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Severin skrev:

FjonkeeN93 skrev:
prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Håller med, härligt som fan att folk tar hand om dessa bilar !

Riktigt roligt att höra!

Försöker hinna med lite av varje då man har bilen rullande.
Pengar är som vanligt den stora posten på bilar.. Ska man prata trim och uppgradering så är 850 en dyr bil. Fast enda nackdelen jag ser med 5an är soppa förbrukningen tongue hehe.. Får snart bli sponsrad med gratis soppa i ett år.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Hur långt brukar du ta dig på en tank? smile

Bra fråga.. Har nog inte kört en hel tank lugn körning faktiskt så vet inte. men ligger en bit över litern iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
11 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Fick ett ryck och slängde in bilen på golvet och fram med domkraften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8babcac4d5f45e42bc8107b3a23800b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2e12e8c41071ce29d2f8926fbb24dd65.jpg


Bytte Länkarmen höger fram. Nog helt i onödan men nu sitter det 2 helt nya länkarmar fram. Dock! Svänger jag ratten så har jag ett klonk så det glappar någonstans fortfarande i framvagnen!.. Suck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-86597574e96ee1a09e0df3108af3cdd7.jpg


Tittade även och såg att mig höger motorbussning var tokslut!
Finns det någon värre variant att köpa i poly,delrin,powerflex eller liknande? Eller är det bara original som finns att köpa?



Det vore jätteskoj om man fick lite mer respons!

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
15 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Riktigt roligt med lite kommentarer och feedback!

Så kommer en liten vända iaf.



Hehe. Alltid kul att få svar oavsett om man följer eller bara tittar en en gång eller två.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-18ea1784d731b91d32e3f51936241dca.jpg


Köpt lite nya delar.

Nya stabilisator stag. Monterar de dock efter jag bytt fjädersäte mm.
Nytt Höger motorfäste.  Avbruten montering tongue
Nytt Undre momentstag. Genomfört!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cb6dbf58dd115330a70cb37e0fe73ce3.jpg


Hade uppe bilen på lyften och vred och vände i den gamla bussningen. Tog en domkraft och plånka och lyckades utan större bekymmer avlasta momentstaget så att det bara var att lossa. Hela skiten vred sig från metall till metall på det gamla vilket indikerar tokslut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-95873b1773f60f09d72ed05892a57306.jpg


Skitsak. helt slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-51317e09c05e5055809ebc6cb871e905.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-78c5eb671ecd803a4275387a87c5fff1.jpg


Fjädersätet mm på höger sida är som fnöske. Fick stora bitar i näven såfort man tittade på det.
Bytte du Fjädersäte och topplagring vid montering av 60/40 fjädrar och dämpare? *De var helt friska!*   Att man fan aldrig kan lita på säljare. Inte det med att Läcker bilen olja? *Läcker inget!* läckte inte alls från 3 olika ställen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-10730866fac88ed64a4237171499a015.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0cdce66879e17c14fb53c607d0afc118.jpg

De har på vänster sida har sätt bättre dagar även om de funkar för stunden. Dock byter man ju givetvis i Par.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a2b6fcff508b1ecc43fed4a34d796183.jpg

Resten ser ju rätt så ledsamt mot nya delar.


Tänkte gett mig på Motorfästet men då min motorlyft har fått fötter till en person som fått för sig att drifta med 850 så blir det att lösa på annat sätt eller vänta tills man kan komma åt den och lyfta motor när man byter motorfästet. Det går inte ta underifrån med plånka och domkraft då remskivorna och oljetråget sitter där. Det vågar jag inte lyfta i iaf.

Det kommer nya tag. Än är bilen inte död iaf!

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
15 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Man kan ju börja fundera om denna bil var redo för skroten sedan tidigare ägare haft den tongue men bitarna börjar ju falla på plats, så nån gång måste du ju kunna njuta av bilen efter allt arbete du lagt ner smile

När du fått rull på maskinen, hur mycket hårdare är motorfästet där nere? vibrerar det mycket ? kanske svårt att säga gentemot original då ditt var obefintligt haha men tongue   såg något liknande på skruvat för en billig peng.

Jag har fjäder säten, överemotorfäste och stabilisatorstag liggandes. men de gamla vill inte börja ge med sig så man får byta big_smile

Man har ju insett att man säkerligen kunde ha prutat hårdare. Men Vad gör det. Bevisar bara för mig själv och tidigare ägare vem som ska äga dessa bilar. Domen kommer när den ska besiktigas. Får säkert en drös med tvåor ^^

Klart att man vill njuta av bilen. Det gör man men det retar att man får fixa och trixa. Visst det är kul som fan att skruva när man kan ligga på ett riktigt golv och skruva.

Jag får uttala mig mer om det när fjädersätet är bytt och evt motorfästet. Men det jag kan säga nu är att jag gillar hårdheten som blir. Det rycker endast lite vid tomgångs krypning och när man gasar lite. Växlar man eller släpper av så finns det inte ett enda tecken på ryckhet. Hurvida det merför något roligt ljud vet jag inte. Inget jag märker nu iaf.  Är nog mer det övre som get ett argt bi läte då det drar i den mjuka torpedväggen istället.

Bara byt säger jag. Det riskerar ju att slita på det andra friska onödigt mycket. Plus att det är ju några av de lättare och enklare grejorna att byta så.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
16 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6564d8961227ab5926dfe9baa3a55a8c.jpg

Fick lyfta bra mer än vad jag trodde. Inte så att mitt gamla fäste hade arbetat sig neråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7081742cc46e897e38e6959b8ffbb9c3.jpg

Motorfästet borta och rengjort lite snabbt. Satt lite halvhårt. Ett par ringnycklar på bra läng är att rekommendera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ef16eac7f7799c9fadb2ecfc1b11ef4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3ec1665e356e1b8c73a43fb9ae41aed5.jpg

Inte alls slut. Kunde vicka den från sida till sida utan större bekymmer. Det nya är rätt svårt att ens rubba.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f8914c984a36c02bc98e3656331134ae.jpg

Monterat bland skiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-06b2d28559bdd74aed7303463949d787.jpg

Får inte köra med slip/kapmaskiner eller svets i lokalen. Hittade ingen bågfil så fick stå och jobba med ett blad istället.
Skruvarna ville inte släppa innan de började bli runda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b30879a08fdc8adcae77fe5c61510db3.jpg

Nu vart han av efter 5 minuter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4c9837ce12ef42b1013fce11e769c589.jpg

Ett styck fjäderben ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-50cf1c860023cb815ecf4f73c6fe8a8f.jpg

Glömde givetvis fjäderspännarna. Men vad jag kommer ihåg så är 60 fjädrarna så korta att de inte spänner utanför dämparens gängor. Hade lite flyt och kunde skruva av det för hand. Annars är det rent livsfarligt att lossa bultarna i toppen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eab5ae1dfb3c7417ca48d8a243e1e2ae.jpg

Ny topplagring och fjädersäte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c121307eab4eb4e52d44af59defeec77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-73ef9dd87316c7dbe6f03ddaca0bbefb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0fb6b9cd68f50d147eb0c62702a0f3e4.jpg

Helt slut! Detta händer bara inte på ett par månader. Att folk inte märker eller orkar bry sig när saker börjar bli dåliga?


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1aeba8646a5042b8b2c5901c2ab560e2.jpg

Fick givetvis inte bort det nedre fästet häller. Kunde köra med knacken och hålla emot men det började rundas och rök bildades så gav upp och började handjaga istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6bbaf97eb7a5faafffd136d62ee22d6c.jpg

Nu vart det på plats igen. Hoppas man inte ändrade allt för mycket på hjulvinklarna. Men får la dra in han igen annars. Stabilisatorstaget hittade även på plats efter kortet togs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f8747ba35ed98192a2c9916f1a9a35a8.jpg

Klart även här som när på sista muttern som åkte iväg. hittade den senare och skruvades dit.



Besviken så fixades inte mina problem till fulla ändå. Det hoppar och lever i bilfan fortfarande. Dock bra mycket lugnare och nu är nästan bilen körbar istället. Mitt donk i framvagnen finns fortfarande kvar. Vad fan kan det vara. Finns ju liksom typ bara drivaxeln kvar nu och bussningar till K-hämmaren.


Det får helt klart bli nya tag framöver.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
21 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Bussningarna till K hämmaren och inte stabilisatorstagen syftar du på? De har jag förvisso inte bytt. Visst det kan mycket väl vara en felkälla till att det donkar. Men inte vibrationerna. Omöjligt säger jag. Tror mer på ett lager eller stödlagret evt numera.

Jag ska ju säga att jag är självlärd så det finns säkert folk som tycker man gör fel men bättre det att man lär sig av sina misstag och bättrar på de. Jag fixar ju till alla bonnalösningar som finns på den nu så. Även om det mestadels bara är att skruva och byta ut delar så är ju det steget bra bättre i kärlek till bilen än vad den har fått innan.


Har inte kommit åt liften det senaste. stod fullsmockat med bilar och ett släp på liften så antar att det står det någon vecka nu. Suck.  C-låset jävlades lite för mig idag med men lyckades få bilen upplåst iaf. Vet ju hur man tar sig in i bilarna men fick igång fjärren som tur var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cad4c592e51fc5b1fa668e8850a83c93.jpg

Bjuder dock på en smygbild. Någon som kan gissa vad det är? Billigt var det iaf!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d7ad6a8eb01b1abc85e842dc86d78428.jpg

Vart en tvätt. Inte för att man får bilen nerskitad på jobbet varje dag iofs men lite får man hålla efter det iaf.

Senast redigerat av Extrazz (21 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
21 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Jo man prutar allt för lite hehe.  tvåor är ju jobbiga. aldrig fått de själv men jävlar 600 kr i besiktning för en del är trasig...

jo visst äre så har man rätt verktyg och en bra plats att vara på så, sen så är ju oftast slit delarna inte så dyra. Lacken däremot är ju något man blir deprimerad över vad det kostar att fixa... jo jag ska byta det snart då jag får tummen ur å beställer en  ny katalysator osv.


Gissar på ett fjäderbenstag wink

Hehe.. Den dagen den sorgen ^^
Visst är tvåor jobbiga.
Har haft  7 bilar tidigare och på ingen av dessa har jag fått en enda 2a! Prickfitt! Har nog kört igenom  5-6st andra bilar utan en anmärkning. Sen flyttade jag och besiktningskärringen hittade en länkarm som var glapp. 2 veckor gammal. Tror inte det. Rostfärgad dragkrok. idiot som inte ens sa något utan bara bockade för ombesiktning. Suck. Samma idiot stod på en kompis bil och repade en kofångare i plast och sa att det var rost här.  Den senaste bilen jag hade visste jag om lite små bekymmer. Tex så rasade startmotorn samma dag som besiktningen. De hjälpte mig så glapp ändå när jag stod där och puttade igång den xD Skulle fått anmärkning för svag handbroms  men  de sa att kommer jag förbi innan stängning så skriver vi inget.  De fick lite fika bröd dagen efter ^^

Jag tycker det är roligt med folk som gör sitt jobb men som ser att denna person tar hand om bilarna så då kanske man strunta i att döma för skitfel istället. Visst det är deras jobb och så. Men när man får anmärkningar på påhittat skit då blir man sur.

370kr kostade det nu. Hade gått någon krona billigare om man tog deras rek tid men passar ju aldrig xD

Visst är det så att har man någonstans att skruva så blir det roligare. Verktygen får man ju köpa eller låna så det kostar ju en bra slant bara det.

Lacken och rost är ju det tråkiga. Om nu inte motorn rasar dvs . Hehe. Gjort lite överslags räkning och det är dyrt att hålla ett grönt skåp rullande.


hmm.. Så säger du bara.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Det är imponerande jobb du gör med denna smile

Och ja håller med om besiktningen där , om dom ser att man sköter om bilen osv så kan dom väl släppa skitgrejjer med bara en påpekan att fixa det.
Har haft tur på det viset jag faktiskt att dom sagt muntligt istället om små saker som inte är nån fara igentligen.

Keep up the good work smile

Riktigt roligt och höra. Motiverar en bara mer och mer!

PlumCrazy skrev:
Underbart att se hur mycket jobb och energi du lägger ner! Jag vet hur det är med dessa säljare som säger sitt, men i själva verket är det helt annars. Samma sak hände mig nyligen och det är lätt hänt att man blir less!

Man ska inte ge upp! smile

å jag håller med, det är dyrt att äga R-skåp! big_smile

Energin finns. Mekplatser finns men är begränsade. Tex så stod det  tre bilar och ett släp vid liften när jag skulle dit och skruva. Så man blir lite låst även om det går att meka ute. Dock gillar inte mina grannar det. Pengarna är inte problemet såsett om man sprider ut kostnaderna lite. Men visst fan är det bra dyrt. får ju prioritera och ta de billiga sakerna så att den är rullande.  Skoj att höra att man inte är ensam så att man bara vill lägga ner tongue


Som vissa har gissat så är det ett org fjäderbenstag. Snuskigt billigt på Volvo förövrigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1c9dbe09176a71f0ac026024afb55746.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-95cfa5d915f281368cac4e7bc85c9703.jpg

Blir lite mek idag. Dock tror jag att bilen snart faller till den eviga vila. Allt för mycket oväsen i maskinen och läckage på ställen där det inte ska vara. Så på måndag får vi veta om bilen kommer vara levande om nu den inte tackar för sig innan dess.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Japp. Sett samma stag för 2k så. För ett par år sedan var de i den prisklassen på Volvo. Nu har de sänkt priset lustigt nog. Bara att handla. mitt monteras efter SBP.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:

Dynamic_Bass skrev:

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Japp. Sett samma stag för 2k så. För ett par år sedan var de i den prisklassen på Volvo. Nu har de sänkt priset lustigt nog. Bara att handla. mitt monteras efter SBP.

staget är väl godkänt på SBP väl?

Jodå. Volvo original så klart att det är godkänt. Dock ska jag skruva med bilen så sätter inte dit det förens jag fått min spanska flagga. Orkar inte skruva och av på bara för det. Ska ha ner det andra fjäderbenet snart med dessutom.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
26 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Skulle byte olja inför besiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c1032c32dca19c41ce2aecc5f1982008.jpg
Lyfte på huven och.. ja.
Torkade bort allting. Fyllde på olja och nytt filter. Har inte pressat bort det ännu. Men få ha det under uppsikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7c6d6b041af3ec73c91cf6367b39dd4f.jpg

Någon som klippt och klåpat sig i elstammen igen. Suck. Varför kan inte folk göra saker redigt? Lösningen hade varit att hämta motsvarande kontaktstycken på skroten och gjort sig en liten adapter så hade man sluppit förstöra kabelstammen.
Byte även de tidigare Biltema tutorna till ett par riktiga 850 tutor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a835f7cf3c2aa181a5c2e1d6ccbd9b10.jpg

Upptäckte att jordningen till tutknapparna i ratten var sådär 100% felkälla. Orkade inte rediga i problemet utan drog en ny tillfällig jordkabel och en tillfällig knapp. Helt lagligt enligt SBP. Denna gång utan att klippa sönder elsystemet.  Ska felsöka jordningen till ratten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-64b1736c350c9e21d8f7337c75c70061.jpg
Gick överförväntan faktiskt. Att handbromsen var dålig är ju ett vanligt fel på Volvo överlag. Ändå tyckte jag att jag hade spännt den ordentligt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-917e1b20147d002d33350d782b454b09.jpg

Fick hem ett efterlängtat paket. Dock inte från företaget i fråga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cbbb6a9c9c4c47d5cc641a39644f9fb6.jpg
En ABS box. Jag hoppas verkligen att denna fungerar så att ABS och Track's börjar fungera igen smile

Får ta och spänna till Handbromsen och sen är det bara fortsätta med övriga saker smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
26 maj 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Härligt att den kom fram! smile håller tummarna att den funkar nu men de ska den göra wink

Nice med besiktningen också som sagt smile
Trist med tvåan iofs men du trodde ju det skulle bli mycket mer fel wink

Vart en glad överraskning bland all reklam smile Får ta och skruva bort den gamla och testa.
Ja, Blev nästan förvånad när det bara var handbromsen som de tyckte var lite kass på vänster sida. Tog ingenting xD  Bara att spänna om och justera lite.

Dynamic_Bass skrev:
vart kom all olja ifrån? hade du spillt när du fyllde på?

Oljestickan som lyft sig. Troligen lite högt tryck i systemet. Har haft av insuget ett par veckor tidigare då den lyft på sig lite men inte sprutat något. Kollade oljekanalerna och oljefällan. Tyckte dit en ny insugspackning samtidigt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang