Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 244 208 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Dynamic_Bass
25 maj 2014 · 926 Inlägg

Trevligt smile vad kostade staget?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
25 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Japp. Sett samma stag för 2k så. För ett par år sedan var de i den prisklassen på Volvo. Nu har de sänkt priset lustigt nog. Bara att handla. mitt monteras efter SBP.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
25 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Håll i dig!

750kr är vad Volvo tar för det ^^

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Japp. Sett samma stag för 2k så. För ett par år sedan var de i den prisklassen på Volvo. Nu har de sänkt priset lustigt nog. Bara att handla. mitt monteras efter SBP.

staget är väl godkänt på SBP väl?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:

Dynamic_Bass skrev:

helvete vad billigt! styling butikerna tar ju 1500 yikes

Japp. Sett samma stag för 2k så. För ett par år sedan var de i den prisklassen på Volvo. Nu har de sänkt priset lustigt nog. Bara att handla. mitt monteras efter SBP.

staget är väl godkänt på SBP väl?

Jodå. Volvo original så klart att det är godkänt. Dock ska jag skruva med bilen så sätter inte dit det förens jag fått min spanska flagga. Orkar inte skruva och av på bara för det. Ska ha ner det andra fjäderbenet snart med dessutom.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Cjonsson
25 maj 2014 · 156 Inlägg

Kommer helt klart följas! Underbart när R-bilar räddas big_smile

Volvo 242 DL "T5" (1976)
Extrazz En 5a är Livet.
26 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Skulle byte olja inför besiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c1032c32dca19c41ce2aecc5f1982008.jpg
Lyfte på huven och.. ja.
Torkade bort allting. Fyllde på olja och nytt filter. Har inte pressat bort det ännu. Men få ha det under uppsikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7c6d6b041af3ec73c91cf6367b39dd4f.jpg

Någon som klippt och klåpat sig i elstammen igen. Suck. Varför kan inte folk göra saker redigt? Lösningen hade varit att hämta motsvarande kontaktstycken på skroten och gjort sig en liten adapter så hade man sluppit förstöra kabelstammen.
Byte även de tidigare Biltema tutorna till ett par riktiga 850 tutor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a835f7cf3c2aa181a5c2e1d6ccbd9b10.jpg

Upptäckte att jordningen till tutknapparna i ratten var sådär 100% felkälla. Orkade inte rediga i problemet utan drog en ny tillfällig jordkabel och en tillfällig knapp. Helt lagligt enligt SBP. Denna gång utan att klippa sönder elsystemet.  Ska felsöka jordningen till ratten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-64b1736c350c9e21d8f7337c75c70061.jpg
Gick överförväntan faktiskt. Att handbromsen var dålig är ju ett vanligt fel på Volvo överlag. Ändå tyckte jag att jag hade spännt den ordentligt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-917e1b20147d002d33350d782b454b09.jpg

Fick hem ett efterlängtat paket. Dock inte från företaget i fråga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cbbb6a9c9c4c47d5cc641a39644f9fb6.jpg
En ABS box. Jag hoppas verkligen att denna fungerar så att ABS och Track's börjar fungera igen smile

Får ta och spänna till Handbromsen och sen är det bara fortsätta med övriga saker smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvobruden84
26 maj 2014 ·

Härligt att den kom fram! smile håller tummarna att den funkar nu men de ska den göra wink

Nice med besiktningen också som sagt smile
Trist med tvåan iofs men du trodde ju det skulle bli mycket mer fel wink

Dynamic_Bass
26 maj 2014 · 926 Inlägg

vart kom all olja ifrån? hade du spillt när du fyllde på?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
26 maj 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Härligt att den kom fram! smile håller tummarna att den funkar nu men de ska den göra wink

Nice med besiktningen också som sagt smile
Trist med tvåan iofs men du trodde ju det skulle bli mycket mer fel wink

Vart en glad överraskning bland all reklam smile Får ta och skruva bort den gamla och testa.
Ja, Blev nästan förvånad när det bara var handbromsen som de tyckte var lite kass på vänster sida. Tog ingenting xD  Bara att spänna om och justera lite.

Dynamic_Bass skrev:
vart kom all olja ifrån? hade du spillt när du fyllde på?

Oljestickan som lyft sig. Troligen lite högt tryck i systemet. Har haft av insuget ett par veckor tidigare då den lyft på sig lite men inte sprutat något. Kollade oljekanalerna och oljefällan. Tyckte dit en ny insugspackning samtidigt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
26 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:

volvobruden84 skrev:
Härligt att den kom fram! smile håller tummarna att den funkar nu men de ska den göra wink

Nice med besiktningen också som sagt smile
Trist med tvåan iofs men du trodde ju det skulle bli mycket mer fel wink

Vart en glad överraskning bland all reklam smile Får ta och skruva bort den gamla och testa.
Ja, Blev nästan förvånad när det bara var handbromsen som de tyckte var lite kass på vänster sida. Tog ingenting xD  Bara att spänna om och justera lite.

Dynamic_Bass skrev:
vart kom all olja ifrån? hade du spillt när du fyllde på?

Oljestickan som lyft sig. Troligen lite högt tryck i systemet. Har haft av insuget ett par veckor tidigare då den lyft på sig lite men inte sprutat något. Kollade oljekanalerna och oljefällan. Tyckte dit en ny insugspackning samtidigt.

de gamla hederliga standardfelet, antingen för du plocka ner tråget och försöka rengöra alla oljekananler osv eller så kan du sätta en slang från oljelocket till en petflaska med ett vevhusfilter på, så slipper du det problemet iaf tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
29 maj 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
Hehe.. Den dagen den sorgen ^^
Visst är tvåor jobbiga.
Har haft  7 bilar tidigare och på ingen av dessa har jag fått en enda 2a! Prickfitt! Har nog kört igenom  5-6st andra bilar utan en anmärkning. Sen flyttade jag och besiktningskärringen hittade en länkarm som var glapp. 2 veckor gammal. Tror inte det. Rostfärgad dragkrok. idiot som inte ens sa något utan bara bockade för ombesiktning. Suck. Samma idiot stod på en kompis bil och repade en kofångare i plast och sa att det var rost här.  Den senaste bilen jag hade visste jag om lite små bekymmer. Tex så rasade startmotorn samma dag som besiktningen. De hjälpte mig så glapp ändå när jag stod där och puttade igång den xD Skulle fått anmärkning för svag handbroms  men  de sa att kommer jag förbi innan stängning så skriver vi inget.  De fick lite fika bröd dagen efter ^^

Jag tycker det är roligt med folk som gör sitt jobb men som ser att denna person tar hand om bilarna så då kanske man strunta i att döma för skitfel istället. Visst det är deras jobb och så. Men när man får anmärkningar på påhittat skit då blir man sur.

370kr kostade det nu. Hade gått någon krona billigare om man tog deras rek tid men passar ju aldrig xD

Visst är det så att har man någonstans att skruva så blir det roligare. Verktygen får man ju köpa eller låna så det kostar ju en bra slant bara det.

Lacken och rost är ju det tråkiga. Om nu inte motorn rasar dvs . Hehe. Gjort lite överslags räkning och det är dyrt att hålla ett grönt skåp rullande.


hmm.. Så säger du bara.

Haha roliga historier. har hänt samma med en kompis, när dom skulle kolla glapp i länkarmen så stod han där å bände allt vad dom kunde, och man såg att det inte var glappt men han gav sig inte. så han stod där å bände flera minuter till och sa att det var glappt... samma när han snurrade fälgarna hans. dyngiga vantar och höll runt fälgkanten så det blev små repor. en kille som kanske borde jobbat någon annanstans tongue

När jag far dit så kommenterar dom oftast bara vilket stort avgas rör jag har å massa skit haha. och om det är något som börjar bli dåligt säger dom bara att jag bör hålla koll på det å byta senare.

jo påhittat skit må ju vara det värsta, kommer väl en dag man får skratta åt någon dålig besiktningsman också .


haha ja inte är det billigt, men tycker inte dom är så mycket dyrare än någon annan bil som är 20 år.

Extrazz En 5a är Livet.
31 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Har inte legat på latsidan direkt. Jag harr jobbat en hel del hemma hos föräldrarna dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-230b62a09d3b755a2032d1fa3bfa4bb7.jpg
Hittade två alu länkarmar på skroten. Lite roligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7c27f7c3f975eb9f2713eb306e9008fa.jpg
Varit och skruvat på ABS boxen. Bara plocka bort insugsröret till turbon och sen lossa kontakt styckerna så sitter boxen med 4 utvändiga torix. E5? Annars funkar det med en 4ans hylsa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-bbdac89d677468117ef3e5736ceba09e.jpg
Gamla boxen såg ju lite risig ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-41af7b2d84aaaf2214974e562f933604.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-37a285d264dd00c050a0091052c3703c.jpg

Kanske därför den har lagt av? Smart att boxen är öppen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-fac25c8cee592a286617afb349a373eb.jpg

Började polera lite på bilen. Blev bättre då man fick bort strävheten i lacken men samtidigt kom ju massa repor och bucklor fram istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-fc5b392425015b0702e1e8008ed4138b.jpg
Får fixa fram lite helhetsbilder sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1d6d14f1893c79535cd6a300d2a91fba.jpg
Tror jag hade tvättat av de lite snabbt en gång innan bilden togs.
Kom ut rätt bra mycket sand och grus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8fee2d1cfd999df560ecaba84c9210b7.jpg
Två ordentliga tvättar senare så var fortfarande vattnet kolsvart. Att det var 10kg grus i varje matta gjorde inte saken bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d915b22a7e859bdfaf79274a232e3a96.jpg
Fint ska de vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-de6a40d46e775b80e3d39fce53318f29.jpg
Går skrubba lite mer på förarsidan förvisso. Ska leta fram en till låshake till mattan med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-da865aa19af964af33a02c7fcc3d650e.jpg
Även bak ska vara snyggt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
1 juni 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0b1ddc7fd544eee42e04dff3ab0b12a6.jpg

Har stört mig länge på att backgivaren har levt sitt egna liv. Väldigt lätt felsökning. Bara vispa runt lite med växelspaken så ser man när backljuset tänds och släcks. i vissa lägen så funkar det och andra inte. backgivaren blir sliten. Ny kostar ca 120kr tror jag det var(köpt en till en M90 låda till 940) Men det går lika bra att hämta en på skroten istället.
Man trycker lätt in kulan så att det bildas kontakt. Känner man då med fingret att det känns som ett ganska stort glapp mellan var den ibland känns att ta så är den slut och bara till att byta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f6d4ee86e01008da4f2a0d235476d607.jpg

Så där sitter den. Bakom luftfiltret. nere på växellådan. Kontaktstycket ligger strax till höger i bild.

Simpel att byta. Bara 2-3 förlängare och en 22ans hylsa. En långhylsa är att föredra men det går med en vanlig om än ej ihopkopplad med förlängaren. (kontaktstiften petar ut genom hylsan) sådärför en långhylsa är smidigare att använda. Ingen demontering av något krävs för att komma åt givaren.

Spände till min handbroms lite men får nog ta en halvkugg till.  Blir inte klok på hur de tänkte när de konstruerade handbromsen egentligen.

Senast redigerat av Extrazz (1 juni 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
1 juni 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0b12a6.jpg

Har stört mig länge på att backgivaren har levt sitt egna liv. Väldigt lätt felsökning. Bara vispa runt lite med växelspaken så ser man när backljuset tänds och släcks. i vissa lägen så funkar det och andra inte. backgivaren blir sliten. Ny kostar ca 120kr tror jag det var(köpt en till en M90 låda till 940) Men det går lika bra att hämta en på skroten istället.
Man trycker lätt in kulan så att det bildas kontakt. Känner man då med fingret att det känns som ett ganska stort glapp mellan var den ibland känns att ta så är den slut och bara till att byta.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 76d607.jpg

Så där sitter den. Bakom luftfiltret. nere på växellådan. Kontaktstycket ligger strax till höger i bild.

Simpel att byta. Bara 2-3 förlängare och en 22ans hylsa. En långhylsa är att föredra men det går med en vanlig om än ej ihopkopplad med förlängaren. (kontaktstiften petar ut genom hylsan) sådärför en långhylsa är smidigare att använda. Ingen demontering av något krävs för att komma åt givaren.

Spände till min handbroms lite men får nog ta en halvkugg till.  Blir inte klok på hur de tänkte när de konstruerade handbromsen egentligen.

det där med handbromsen är ett mysterium tycker jag med, blir inte riktigt klok själv, jag bara skruvade ihop mitt så som jag trodde de skulle sitta och hoppades på de bästa wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
7 juni 2014 · 2 005 Inlägg

Fått vara på handbromsen ytterliggaren en gång. Tog perfekt i 2-3 dar sen slutade den tongue
Efter att ha släppt och justerat så såg jag att Vänster wiren inte gick tillbaka så som den skulle. Efter att ha haft tankar på att klippa skiten och montera nytt så lyckades jag få liv i den smile Hoppas jag iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0298628194dae8ccf8f7f2d54602a53e.jpg


Började med att jag såg att den drog snett och att vänster sidan inte följde med riktigt så att den började dra ännu hårdare på höger innan vänster ens rörde på sig. Efter att ha lossat allting så  ser det mycket bättre ut så att den inte drar ojämnt allt för mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-86d8607ab11bc6036d214f9303500add.jpg


Rost ush. Märkte att den inte gick tillbaka lika fint som den skulle göra. Lokaliserade det till wiren som sagt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5fa0ae0937dfdc0e6519bdd39f38b5a2.jpg

Monterade mitt fjäderbensstag med. Rätt simpelt. Satte dock muttrarna in mot torpeden då jag tyckte det såg snyggare ut än vad beskrivningen säger. Har ju ingen betydelse alls faktiskt. Mer än att lossnar muttern så kan staget hoppa dän. Men det finner jag väldigt osannolikt för då har man inte dragit det med rätt moment.

Märkte faktiskt ganska stor skillnad med staget. Bilen verkar inte längre sicksacka sig fram lika mycket över vägen. karossen känns stummare på något vis och mina små vibrationer märktes på ett annat sätt. Jag åkte till garaget och skiftade om däcken. Dra åt helvete vad det började vibrera . slängde upp däck efter däck i balanseringsmaskinen och kunde se att fälgarna i sig ser raka ut men att ett däck verkar ha slagit sig lite. Knappt märkbart men testade det 100 år gamla reservhjulet och bilen slutade vibrera så nog ligger felet ändå i däcken. Lustigt då jag testat andra däck. Kanske kan varit många småfel som man plockat bort en efter en då man har bytt saker.

Iaf reservdäcket lät så in i helvete. Verkligen inte gjort för att köra något alls på. Lät som en siren från någon krigsfilm.
Ingen som har en extra titanfälg liggande? 215/40/17 .

Senast redigerat av Extrazz (7 juni 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
7 juni 2014 · 558 Inlägg

Fjäderbensstaget gör jävligt stor skillnad på dessa bilar. mycket trevligare efter vägen smile

Har också vibrationer men har upptäckt att det är vägen som är jävligt dålig överallt. kör man där asfalten inte är nött så går det så mjukt och fint. jävligt störande. även där dom ny asfalterar brukar vägen bli sämre än förut.

Handbromsen är bökig, fick dock den att funka på första försöket men bytte ju ut allting därtill då tongue

Extrazz En 5a är Livet.
7 juni 2014 · 2 005 Inlägg

Ja jag tyckte det iaf. Inget herrejättes vad det går utan mer bara fast och bekvämt som de ska vara. Nu har jag ju inget pulver att tala om iofs. Ska vi säga att staget blir duktigt varmt efter att ha varit ute och kört lite med? Inget man lägger handen på iaf.

Ja vägarna är sämre nu förtiden. För att inte tala om hur illa de lappar vägar idag. tror fan att man är ute och åker båt ibland. Jag brukar försöka att köra över lagningar och i spåren. Tycker att det är sim himla spårigt och ojämnt där. Studsa lagom ska det göra wink

Hade varit bättre med ett extra ok bak tongue Tyvärr gillar ju inte SBP sånt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvobruden84
7 juni 2014 ·

Blev kalas med staget smile
Tycker också det blev skillnad med staget monterat faktiskt nu när min fick sitt på plats.

Som sagt vägarna idag är ju rena skämtet på många ställen =/

Skönt att du löste handbromsproblemet smile
Håller tummarna att det inte blir nåmer strul nu! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang