Volvo 745 VDO Instrumentpanel Fel

Farb
4 februari 2014 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med min instrumentpanel. Vid start lyser symbolen för "Bromskrets ur funktion" samt att "en lampa är trasig". När det lyser så här så fungerar även lampan för handbromsen när man drar åt den.

Efter en stunds körning slocknar Bromskrets och trasig lampa symbolerna , och parkeringsbroms lampan lyser inte längre vid åtdragning.

En stund efter det ovanstående kommer nästa roliga fel, tankmätare samt tempmätare slocknar och tänds fram och tillbaka (Mätarna faller)

Om man stänger av bilen och väntar en stund börjar det hela om från början igen.

Denna fel våg händer till och från, kan ta olika lång tid mellan stegen.

Jag har kollat bromsvätska, och det ser normalt ut i behållaren, det försvinner inte olja efter att man bromsar samt att bromsarna verkar ta bra.

Tips på felsökning uppskattas!

Detta är en VDO panel från 87-88.

jaka54
4 februari 2014 · 5 876 Inlägg

Hej!
Jag skulle demontera instrumentpanelen (vilket är lätt att göra) och kolla eventuella brott på den blå kretskortfolien med lupp, ta bort alla glödlamporna och demontera tankmätaren . -Funkar din tankmätare förresten?

Farb
4 februari 2014 · 4 Inlägg

Hej Jaka54, jag har haft lös den men kan inte se några tydliga brott på folien får dubbelkolla med luppen igen. Tankmätaren fungerade tidigare, plockade upp en "ny" på skroten för någon vecka sedan men har även en "hemma gjord" mätare i huset sen jag misstänkte att original tankmätaren hade gett upp.

Det där med att det tar tid innan den släcker ner lamporna och de andra får fnatt visst låter det som någon kortis i instrumentpanelen?

Men rätta mig om jag har fel, dessa symtomer lutar mot fel i instrumentpanelen med största sannorlikhet?

jaka54
6 februari 2014 · 5 876 Inlägg

Hej!
Börja med att spruta på kontaktspray på samtliga kabelanslutningar på baksidan av instrumenthuset.
När det gäller tankmätaren så är det till 99% fel på de två "stora" elektrolytkondensatorerna. -Byt dem!
De finns på bl.a Elfa i Solna och  kostar under tian.

Kolla också alla andra elanslutningar och jordpunkter. Du har två stora jordanslutningar sittande på höger resp vänster innerflygel. Gör rent där och spruta på kontaktspray.

Senast redigerat av jaka54 (8 februari 2014)

Henkix
6 februari 2014 · 6 737 Inlägg

Prova ett annat mätarhus först, kan vara fel på elsystemet i bilen också.
Skaffa ett yazaki mätarhus, dom håller mycket bättre än vdo wink

Senast redigerat av Henkix (6 februari 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Farb
15 februari 2014 · 4 Inlägg

Följande har gjorts:

1. Rengjort kontakterna med spray
2. Rengjort alla tänkbara jordpunkter så pass bra att man kan se sitt eget ansikte i reflektionen.
3. Gått genom instrumentpanelen utan att hitta synliga fel.

Jag ska försöka montera tillbaka min gamla panel och se vad de var för fel på den.


Jaka54,  syftar du på dessa http://uk.farnell.com/wima/mks0b041000f … dp/1890122 som finns tre stycken av. ?

Henkix, jag känner mig nästan sugen om detta inte går för sig. Men du menar dem senare som finns i 940 serien då eller dem äldre? Dem ser visserligen lite simplare ut än VDOs.

Henkix
15 februari 2014 · 6 737 Inlägg

Farb skrev:
Följande har gjorts:

1. Rengjort kontakterna med spray
2. Rengjort alla tänkbara jordpunkter så pass bra att man kan se sitt eget ansikte i reflektionen.
3. Gått genom instrumentpanelen utan att hitta synliga fel.

Jag ska försöka montera tillbaka min gamla panel och se vad de var för fel på den.


Jaka54,  syftar du på dessa http://uk.farnell.com/wima/mks0b041000f … dp/1890122 som finns tre stycken av. ?

Henkix, jag känner mig nästan sugen om detta inte går för sig. Men du menar dem senare som finns i 940 serien då eller dem äldre? Dem ser visserligen lite simplare ut än VDOs.

yazaki finns i 740 också och ser nästan lika dana ut som vdo bara att yazaki håller en högre kvalité

VDO ser ju ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c196ec385504bf97b12590fd49b93671.jpg

och yazaki
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25346535a63ac10168f77c403b2afcc9.jpg

När ja försökte hitta ett mätarhus med fungerande bensinmätare så hann jag testa med 6 olika vdo mätarhus o ingen av dom funkade bensinmätaren på. Hittade sen ett yazaki på skroten o vipps så funkade den klockrent big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Farb
17 februari 2014 · 4 Inlägg

Har hört mycket olika angående byte mellan vdo och yazaki, vissa menar att det inte går osv. Men visst faller det bara på om de är 3 eller 4 stift på sitt ursprungliga. För jag har ju en VDO med 3 stift till h-mätaren.

Ringde till skroten för att höra om det fanns något yazaki som jag kunde få kolla på men han hävdade att det inte var möjligt att växla VDO och Yazaki. Blir aningen förvirrad.

Btw, Jag har provat med mitt gamla igen hittade felet vart det blev kortslutning som gjorde att lamporna på den högra raden dog efter en stund. Men samma bromslampa lyser på mitt gamla som på mitt "nyare". Nu lutar det väl inte längre mot el fel

Henkix
17 februari 2014 · 6 737 Inlägg

haha det går, jag hade vdo innan nu har jag ett yazaki o det var inga som helst problem med det. dock om man har 4 stifts vdo går det ej med ett yazaki då yazaki bara fans i 740 84-88A med 3 stift. 740 tööbo 89- har dock 4 stift yazaki man kan använda.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fire_With_Fire
10 januari 2015 · 14 Inlägg

Hej!
Jag behöver lägga mig i tråden och ställa en fråga ang. min bil - som hastighetsmätaren inte fungerar på givetvis..!
-Volvo 740 GL 88a
-EJ ABS-system
-VDO-mätarhus som jag förstått av trippmätaren att döma.
-3 poler/kablar in på baksidan av hastighetsmätaren blå/röd, brun, grön/vit.
-Det tunna "plåtlocket på bakaxeln. Ej det tjocka aluminiumlocket alltså

Saken är den att föregående ägare försåg bilen med en bakaxel inkl. aussielocker från bakaxeldelar.se - och sedan dess har inte hastighet/mil/trippmätare fungerat.
Kontaktstiften i givaren på bakaxeln är knäckta så den lär jag ju byta, men frågan som jag har är: vilken krans bör sitta i bakaxeln för att givaren ska visa rätt? Jag har ej öppnat och kollat vad som sitter där än, men vad jag läst mig till så tycker jag att det borde vara kransen med 12 pinnar/kuggar? Låter det rätt eller har jag missat något?

Tacksam för svar big_smile!!

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang