Volvo 740GL "Diodbygge"

Tänkte slänga i LED/dioder lite överallt i min 740. Får se om jag gör lite större projekt än det :) Stay tuned!
  • 34 Följare
  • 37 468 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 april 2014
Jiiimmie
22 februari 2014 · 1 830 Inlägg

willeepillee skrev:

Jiiimmie skrev:
Här har du även några bilder du kan få inspiration av.

http://www.stylingwebben.se/belysning-f … led-slinga

Tack som fan! big_smile

har ju själv haft blått i min 740 ifall du inte kollat smile

willeepillee
25 februari 2014 · 67 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-c6d650931906e682f6f50526ca7bd0dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-d4c22279075a21227d8b39de68274895.jpg
Tryckte in den under dendär lilla "flärpen" som stack ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-82414dc1a54923961315772ec7d1bf3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-f7372937b77894a9cf22f22a9d2678f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-7c718d098d2b34229684f52af1468bf4.jpg
Resultatet öppen huv:
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-59c074429ddbe3798930d57ce4159ed3.jpg
Resultatet stängd huv:
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-c9fcd602e09026e82623455ec132d9a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-abbfb75715d383ff24a30590597972f2.jpg

Hiss eller diss? smile

Får se hur länge jag har kvar det så, just nu är det bara provisoriskt big_smile

Smeuland
25 februari 2014 · 73 Inlägg

Nice! big_smile
Tjuva du ström från pljus eller hur gjorde du? :3
Är slingan köpt eller gjorde du själv? o:

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
willeepillee
25 februari 2014 · 67 Inlägg

Smeuland skrev:
Nice! big_smile
Tjuva du ström från pljus eller hur gjorde du? :3
Är slingan köpt eller gjorde du själv? o:

Yess men jag fick plocka isär själva kontakten till positionsljusen och göra om den lite, sen satte jag kabelskor på kablarna från slingorna och trädde över kontakterna smile
Den är köpt smile

Smeuland
25 februari 2014 · 73 Inlägg

Man kan väl använda strömtjuv? ^-^ gjorde det för o koppla motstånd för mina led lampor lös inte samtidigt

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
snobban
25 februari 2014 · 11 Inlägg

DilluTioN skrev:

Turbo-Fransson skrev:

willeepillee skrev:
Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

willeepillee du borde ju kunna det här haft samma lärare som mig ju wink

Nu blir jag lite ledsen i ögat när jag hör att det är spänningen som förstör lysdioder.
Kan meddela att det är strömmen som är boven, inte spänningen.

Men som vi ser på bilden nedan så är strömmen beroende av spänningen så man kan väll säga att det beror på spänningen till viss del. När strömmen blir för hög skapas värme och själva ledningen inne i dioden smälts av och skapar avbrott.

Volt drop som du snackar om är då spännings fall som uppstår när man ansluter vissa komponenter i en kretsen. Tex har du 3 likadana leds så kommer var led ha 1/3 spännings fall av den totala matnings spänningen.
Och motstånd används till ström begränsning eller som spännings delare. Man sänker inte spänningen man delar den tex en ljusdiod vars motstånd är 50 ohm (för enkelhetens skull) och sedan en resistans med 50 ohm i seriekoppling och en matnings spänning på 12V så kommer vardera komponent ha ett spännings fall på 6V som då är hälften av 12V smile
Bilden är tagen från det här data bladet som är från elfa
Har ni frågor svara jag så gott jag kan på dem.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse … 470_EN.pdf
http://oi62.tinypic.com/2hd0ck8.jpg

Senast redigerat av snobban (25 februari 2014)

willeepillee
25 februari 2014 · 67 Inlägg

snobban skrev:

DilluTioN skrev:

Turbo-Fransson skrev:

willeepillee skrev:
Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

willeepillee du borde ju kunna det här haft samma lärare som mig ju wink

Nu blir jag lite ledsen i ögat när jag hör att det är spänningen som förstör lysdioder.
Kan meddela att det är strömmen som är boven, inte spänningen.

Men som vi ser på bilden nedan så är strömmen beroende av spänningen så man kan väll säga att det beror på spänningen till viss del. När strömmen blir för hög skapas värme och själva ledningen inne i dioden smälts av och skapar avbrott.

Volt drop som du snackar om är då spännings fall som uppstår när man ansluter vissa komponenter i en kretsen. Tex har du 3 likadana leds så kommer var led ha 1/3 spännings fall av den totala matnings spänningen.
Och motstånd används till ström begränsning eller som spännings delare. Man sänker inte spänningen man delar den tex en ljusdiod vars motstånd är 50 ohm (för enkelhetens skull) och sedan en resistans med 50 ohm i seriekoppling och en matnings spänning på 12V så kommer vardera komponent ha ett spännings fall på 6V som då är hälften 12V smile
Bilden är tagen från det här data bladet som är från elfa
Har ni frågor svara jag så gott jag kan på dem.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse … 470_EN.pdf
http://oi62.tinypic.com/2hd0ck8.jpg

Hahah Robin ditt lilla snille wink

snobban
25 februari 2014 · 11 Inlägg

Haha, klart man kan sina grejer smile

snobban
25 februari 2014 · 11 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

DilluTioN skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man! Hade faktiskt inte en aning om att de va så känsliga!

Lite lustigt faktiskt då jag går sista året på gymnasiet och utbildar mig till elektriker.. Och att vi nyligen gått igenom svagström och allt vad det innebär lite mer djupgående även på lysdioder och grejer... Känns stabilt...

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt idag! smile

Uppenbarligen vet du tydligt inte vad en elektriker jobbar med smile
En vanlig elektriker även kallat installatör jobbar med att installera vägguttag, lampor, kanaler och dosor i väggar och liknande utrustning ska som kopplas in med fas/faser, nolla och jord. Kanske kan bli att man får pilla lite på nån central. Men till saken som elektriker kommer du inte jobba med konstruktion av el komponenter endast installera färdiga moduler eller vad man ska kalla det.

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
26 februari 2014 · 1 481 Inlägg

snobban skrev:

Turbo-Fransson skrev:

DilluTioN skrev:

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man! Hade faktiskt inte en aning om att de va så känsliga!

Lite lustigt faktiskt då jag går sista året på gymnasiet och utbildar mig till elektriker.. Och att vi nyligen gått igenom svagström och allt vad det innebär lite mer djupgående även på lysdioder och grejer... Känns stabilt...

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt idag! smile

Uppenbarligen vet du tydligt inte vad en elektriker jobbar med smile
En vanlig elektriker även kallat installatör jobbar med att installera vägguttag, lampor, kanaler och dosor i väggar och liknande utrustning ska som kopplas in med fas/faser, nolla och jord. Kanske kan bli att man får pilla lite på nån central. Men till saken som elektriker kommer du inte jobba med konstruktion av el komponenter endast installera färdiga moduler eller vad man ska kalla det.

Klart jag vet vad "vanliga" elektriker pysslar med, och det är inte sånt här smile Jag är mycket väl medveten om att vi inte arbetar med speciellt mycket svagströmskomponenter osv så det behöver du inte tala om för mig wink

De enda jag reagerade va på att våran lärare inte gått igenom tillräckligt inom området svagstöm med andra ord hmm

Nog om det nu smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
willeepillee
4 mars 2014 · 67 Inlägg

Hade absolut ingenting att göra idag så fick bli att sätta i dioder i facket under stereon smile
Resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-de651c8866ac05c093c7c7deace83b77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-dc69ccf0ea46e7ef14b9760d48394f2a.jpg

Smeuland
4 mars 2014 · 73 Inlägg

Funderat på att göra samma sak där :3
Köpte nyss blå led till regskylten, polisen säger faktiskt inget ^.^

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
willeepillee
4 mars 2014 · 67 Inlägg

Smeuland skrev:
Funderat på att göra samma sak där :3
Köpte nyss blå led till regskylten, polisen säger faktiskt inget ^.^

Låter najs! big_smile Rikta dom mer neråt i så fall för mina lyser typ rakt bakåt smile
Hade en polare som hade så oxå lol

willeepillee
4 mars 2014 · 67 Inlägg

Smeuland skrev:
Funderat på att göra samma sak där :3
Köpte nyss blå led till regskylten, polisen säger faktiskt inget ^.^

Låter najs! big_smile Rikta dom mer neråt i så fall för mina lyser typ rakt bakåt smile
Hade en polare som hade så oxå lol

bbellman Retarded or just Overjoyed
4 mars 2014 · 353 Inlägg

Dioder och LED är riktigt najs! Har precis bytt allamöjliga lampor på min till LED , stor skillnad ser mycket fräschare ut

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Smeuland
4 mars 2014 · 73 Inlägg

Får väl anta att du snodde ström från radion eller? ^.^

Juste, hur sitter din lampa till fläktreglagen? Min lyser inte, hänger just nu en lampa lös om man tar bort allt där och vet inte om det är den och vart den ska o:

Senast redigerat av Smeuland (4 mars 2014)

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
willeepillee
4 mars 2014 · 67 Inlägg

Smeuland skrev:
Får väl anta att du snodde ström från radion eller? ^.^

Juste, hur sitter din lampa till fläktreglagen? Min lyser inte, hänger just nu en lampa lös om man tar bort allt där och vet inte om det är den och vart den ska o:

Det sitter en liten lampa som lyser ner i "myntfacket" tjuvade ström från den wink
Jag vet inte hur du menar, min sitter intryck i detdär hålet den ska sitta i, om ja kommer ihåg så kan ja lägga ut en bild på det imorn smile

Smeuland
5 mars 2014 · 73 Inlägg

Ja snälla gör det. påminner dig i eftermiddag ^.^

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
Jiiimmie
5 mars 2014 · 1 830 Inlägg

Smeuland skrev:
Ja snälla gör det. påminner dig i eftermiddag ^.^

bara ta ström från stereon / en knapp tongue Hade dioder i min som jag tog från stereon, tog från den som ger ström till stereon hela tiden (tror de var gul kabel) tongue

Smeuland
5 mars 2014 · 73 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Smeuland skrev:
Ja snälla gör det. påminner dig i eftermiddag ^.^

bara ta ström från stereon / en knapp tongue Hade dioder i min som jag tog från stereon, tog från den som ger ström till stereon hela tiden (tror de var gul kabel) tongue

Snackade om lampan till fläktreglagen nu ^.^

Mitsubishi Galant "2.0 S" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang