Volvo 164 med d5252t "v850tdi" motor. startar lätt med lågt ställd pump men orkeslös

Frostvargen
9 februari 2014 · 17 Inlägg

Hej.
När jag har dieselpumpen sent ställd så startar den lättare när det är kallt ute. O då räcker det med,0gradigt.
När jag har den inne i ett värmegarage så kan jag ha pumpen ställd tidigare och den startar lätt då. Och de är då den går som bäst när den är tidigt ställd. Varje gång jag ska starta den så måste jag vänta på att glöggningsreläet slår ifrån annars går den ej igång. Ibland kan jag få motorstopp när jag använder potentiometer som är inkopplad. Till pumpen.,har,en på och avknapp till denna så kan stänga dess funktion. Bilen är trögstartad efter att det blivit motorstopp.
Startar direkt man rullar igång den!
Vad är det som spökar för mig? Vill ju ha pumpen ställd så den går bra och att den ska starta lätt! Mvh

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen
BMW e38 750 (1995)
Volvo Amazon "Amarillon" (1965)
Burrrrner Avstängd
9 februari 2014 · 195 Inlägg

Hur har du ställt pumpen? vrida på dreven är bara grovinställning, den måste justeras med dator via OBDn

Frostvargen
9 februari 2014 · 17 Inlägg

Jo jag har bara grovsjusterat med dreven. Har märkt upp så jag ser vad jag sysslar med.
Har en v70 tdi som jag bytt topp på och den har jag grovsjusterat in också o den går grymt bra. Då därför är jag väldigt förvånad varför det är just såhär på denhära. Motorn var jättelättstartad i donatorbilen.
Kan startmotorn sno förmycket ström? Så det är därför den startar direkt på rull??

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen
Volvo Amazon "Amarillon" (1965)
BMW e38 750 (1995)
Frostvargen
11 februari 2014 · 17 Inlägg

Har batteriet i Skuffen.  Biltema strömbrytare mellan all elektronik och batteriet.
Startkablar på batteriet i skuffen så startar den ej. Kopplar man på kablarna direkt på startmotorn så startar den direkt. Verkar vara en för stor effekt-tjuv strömbrytaren så monterarbort den!

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen
BMW e38 750 (1995)
Volvo Amazon "Amarillon" (1965)
Panzar_Audi
11 februari 2014 · 820 Inlägg

Vad har du för kabel-area på kablarna från batteriet?

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang