Volvo S40 T4 -01- Styrled, vänster yttre , glapp

Viljestark
23 februari 2014 · 26 Inlägg

Blev underkänd på besiktningen,

- Styrled, vänster yttre , glapp


Så jag undrar om det räcker med att byta styrleden eller behöver/bör jag byta mer delar samtidigt?

Hittade en styrled på Mekonomen för 318kr
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 72a32123sv

Tänkte köpa delen och lämna in bilen hos verkstaden.

nixon89 klabbarpan
23 februari 2014 · 3 041 Inlägg

Räcker att byta den ja. Snabbt och enkelt gjort.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
keykey
23 februari 2014 · 163 Inlägg

Viljestark skrev:
Tänkte köpa delen och lämna in bilen hos verkstaden.

Japp, se till att få en hjulinställning gjord efter bytet bara! Annars kommer bilen att slita däck och kanske bli lite slingrig på vägen.

Volvo-V40-T4
27 mars 2014 · 208 Inlägg

keykey skrev:

Viljestark skrev:
Tänkte köpa delen och lämna in bilen hos verkstaden.

Japp, se till att få en hjulinställning gjord efter bytet bara! Annars kommer bilen att slita däck och kanske bli lite slingrig på vägen.

Inte nödvändigt om du är van skruvare då man bara släpper minsta möjligt på muttern. Sedan bara att dra fast den igen och allt kommer på rätt plats igen.
Givetvis förutsätter det ju att hjulinställningen är ok redan innan bytet.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
rudarmy
27 mars 2014 · 354 Inlägg

Du stöter på problem om du ej köper exakt likadan, så om det är original så funkar ej ex biltemas
De är olika långa

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Volvo-V40-T4
27 mars 2014 · 208 Inlägg

rudarmy skrev:
Du stöter på problem om du ej köper exakt likadan, så om det är original så funkar ej ex biltemas
De är olika långa

Ja men det behöver man väl knappast vara Einstein för att fatta.
Är ju inte så att man köper en bromsslang och tror att den skall passa i strålkastaren. Är man så dum skall man nog åka kollektivt istället.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
rudarmy
27 mars 2014 · 354 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

rudarmy skrev:
Du stöter på problem om du ej köper exakt likadan, så om det är original så funkar ej ex biltemas
De är olika långa

Ja men det behöver man väl knappast vara Einstein för att fatta.
Är ju inte så att man köper en bromsslang och tror att den skall passa i strålkastaren. Är man så dum skall man nog åka kollektivt istället.

Typiskt gorg kommentar... det är ju inte så att du hjälper ts, inte mig heller men eftersom jag bytt några på mina x40is så hade ju mitt inlägg betydelse för ts!
hur många har du bytt?

du kan ju inte gänga in till låsbulten som du så smart tyckte..
om det inte är en exakt lika lång styrled, så han får vackert mäta!
men d va det du menade kanske, lill Einstein..

sen så är det ju skitsamma han ska in med bilen på verkstad å de kommer noogen å bli helt rakt..
så det blir hjulinställning för ts..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
keykey
29 mars 2014 · 163 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

keykey skrev:

Viljestark skrev:
Tänkte köpa delen och lämna in bilen hos verkstaden.

Japp, se till att få en hjulinställning gjord efter bytet bara! Annars kommer bilen att slita däck och kanske bli lite slingrig på vägen.

Inte nödvändigt om du är van skruvare då man bara släpper minsta möjligt på muttern. Sedan bara att dra fast den igen och allt kommer på rätt plats igen.
Givetvis förutsätter det ju att hjulinställningen är ok redan innan bytet.

Har du riggat upp en bil i hjulinställningsapparaten som du "mätt in" noga och trott dig fått rätt bara för att kolla hur nära det blev? Jag har gjort det flera gånger, det är i princip omöjligt att få det exakt lika utan att göra en riktig hjulmätning.

Det behövs dessutom väldigt lite fel för att bilen skall äta däck vid normal körning. Att byta däck varje säsong pga snedslitage är braaa mycket dyrare än att bara göra en korrekt hjulinställning...

volvo-93
29 mars 2014 · 627 Inlägg

Man måste alltid göra en framvagnsinställning man kan inte få det rätt utan att göra en inställning och det kostar inte mycket heller att lämna in bilen, på min Volvo bytte jag spindelleden och då blev det 8 mm fel.

Subaru-STi
29 mars 2014 · 45 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

rudarmy skrev:
Du stöter på problem om du ej köper exakt likadan, så om det är original så funkar ej ex biltemas
De är olika långa

Ja men det behöver man väl knappast vara Einstein för att fatta.
Är ju inte så att man köper en bromsslang och tror att den skall passa i strålkastaren. Är man så dum skall man nog åka kollektivt istället.

Då gissar jag på att du tar dig fram via kollektivtrafiken.. smile

Hjulinställning om du vill få det bra, annars får du vara berädd på att den sliter mer däck.

Även om det är en volvo original som sitter på nu, och du sätter på en volvo original igen så blir det snett.

Byter många många om året, har testat olika varianter och sen kontrollerat hjulvinklarna, det blir alltid fel.

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
keykey
29 mars 2014 · 163 Inlägg

Subaru-STi skrev:
Byter många många om året, har testat olika varianter och sen kontrollerat hjulvinklarna, det blir alltid fel.

Word. Det händer att kunder nekar hjulinställning och ber bara att man "mäter in så gott det går" för att spara pengar. De brukar komma tillbaka efter ett tag, antingen för däckbyte, hjulinställning eller båda delarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang