Lampvarning trots fungerande lampor - BMW E34

AD_ Biltokig ingenjör
26 februari 2014 · 1 159 Inlägg

Tjenare!
Har lite problem med Check Controllen i min BMW 525i Touring -96 (E34). Den varnar för trasigt halvljus hela tiden.

Jag har kört med xenon i halvljuset på den under en längre tid. Fått felmeddelande om att halvljuset är trasigt, då xenon drar mindre ström än halogen. Men inte orkat brytt mig fram tills nu. Så fixade grejer till det för att få bort meddelandet. Trots det är felmeddelandet kvar. Jag provade att peta dit 55W ballastrar som drar ungefär lika mycket ström som en halogen lampa, dvs. 4,5 ampere. Får fortfarande felmeddelandet.
Till slut provar jag att sätta dit en halogen lampa som ska fungera utan felmeddelande, men får felmeddelande ändock.

Kan även sporadiskt få meddelande om att bromsljuset är trasigt, även om det fungerar. Det har oftast bara hänt när det ar varit riktigt kallt ute (-20 grader).

Några tips på vad det kan vara? Jag har öppnat LCM:en och kollat efter dåliga lödningar, men kan inte se något alarmerande. Jag har försökt googla, men inte fått fram mer än LCM:en eller möjligen kablarna i gångjärnen på bakluckan. Kablarna har jag åtgärdat, så det bör inte vara problem där.

Senast redigerat av AD_ (6 mars 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2014 · 17 483 Inlägg

AD_ skrev:
Tjenare!
Har lite problem med Check Controllen i min BMW 525i Touring -96 (E34). Den varnar för trasigt halvljus hela tiden.

Jag har kört med xenon i halvljuset på den under en längre tid. Fått felmeddelande om att halvljuset är trasigt, då xenon drar mindre ström än halogen. Men inte orkat brytt mig fram tills nu. Så fixade grejer till det för att få bort meddelandet. Trots det är felmeddelandet kvar. Jag provade att peta dit 55W ballastrar som drar ungefär lika mycket ström som en halogen lampa, dvs. 4,5 ampere. Får fortfarande felmeddelandet.
Till slut provar jag att sätta dit en halogen lampa som ska fungera utan felmeddelande, men får felmeddelande ändock.

Kan även sporadiskt få meddelande om att bromsljuset är trasigt, även om det fungerar. Det har oftast bara hänt när det ar varit riktigt kallt ut (-20 grader).

Några tips på vad det kan vara? Jag har öppnat LCM:en och kollat efter dåliga lödningar, men kan inte se något alarmerande. Jag har försökt googla, men inte fått fram mer än LCM:en eller möjligen kablarna i gångjärnen på bakluckan. Kablarna har jag åtgärdat, så det bör inte bara problem där.

Lampor av olika märken eller att du bytt bara en lampa som varit trasig kan ge felbelastning och glödvakten blir irriterad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AD_ Biltokig ingenjör
26 februari 2014 · 1 159 Inlägg

Har bytt på båda sidor, när jag provat de olika alternativen. Men kan se om jag har några andra lampor i gömmorna jag kan prova med.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang