Volvo V40 2.0T -01 Fas 2 (22000) - Försvinner olja & vatten + fränt luktande ljusa avgaser.

LStedt
1 mars 2014 · 8 Inlägg

Hej,

Jag har precis införskaffat mig en Volvo V40 2.0T -01 Fas 2 (22000). Upptäcker snart därpå att den vid körning förbrukar både olja och vatten, bara efter de 10 mil från inköpsort hade den förlorat märkbart av båda (ca 30% på stickan). Avgaserna är lite(!) för ljusa (ej blåaktiga) och luktar fränt, speciellt efter att bilen blir varm.

Jag kan inte ser att det finns något vatten i oljan, eller känna spår av avgaser i kylarvattnet. Det finns oljespill kring turbon, enligt säljaren så är det från tidigare turbobyte, och jag har torkat rent så gott jag kan och upptäcker inte något nytt läckage ännu. Finns även lite som verkar droppat direkt höger om motorn (sett ståendes framför bilen mot motorn).

Till historien hör att bilen är nybesiktigad, men att turbon samt oljeevakuering ska ha blivit bytt efter besiktningen.

Jag har nu på tips kollat slangen in i motorn efter intercoolern och hittar där något orange-beigt gegg (se bild). Vad jag förstår det som är turbon vatten och oljekyld, kan det vara så att det blandas och läcker i den? En fundering jag har är även om oljan läcker ut medan vattnet förbränns.

Tankar, tips, funderingar?

/Stedt

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116079/116079-dbbd2cd909a2c487483036931d3cdeb7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116079/116079-829dec2a365a76b1fd70145bab912a93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116079/116079-2c156061f73a45d784b8b33a6b258586.jpg

rudarmy
2 mars 2014 · 354 Inlägg

tror det kan vara sviter från det tidigare turboraset,
se till å byt intercooler el gör ordentligt ren,
även tryckröret från turbon in i intercoolern och den in i spjällhuset
sen återstår det å se om det blir bättre.
jag tror på tidigare turboraset iom olja å vatten fyllt din intercooler

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
zzr94092
2 mars 2014 · 4 412 Inlägg

Han skriver ju att den förbrukar olja/vatten

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars 2014 · 13 806 Inlägg

oljemängden i rören ser rätt normalt ut att den är så kaffe/grädd färgad är pga fukt..inget direkt att fundera över heller.

gör som jag skrev i en annan tråd är att kolla returröret för läcker det där så luktar det bra skumnt och den släpper ut en del olja

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
djukk34
2 mars 2014 · 309 Inlägg

Tappar du så mycket vätska så borde det vara ganska lätt att hitta vart det tar vägen.
Rengör hela motor/turbo och dess område, starta bilen och kolla runt.

Att det är fullt med skit i tryckrör och intercooler är inte konstigt om han kört med och rasat turbon, rengör så gott du kan.

LStedt
2 mars 2014 · 8 Inlägg

Tack samtliga för tips.

Jag har nu efter att rullat mer med bilen märkt att det framförallt är kylarvattnet som förbrukas (kan ej se spår av något sådant läckage eller droppandes efter parkering). Det är även först när bilen fått gå sig varm som den fräna lukten framträder, samtidigt som avgaserna blir mer och vitare.

Har tid bokad för felsökning imorgon, återkommer med information jag får.

Bild underifrån:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116079/116079-cebcecac20af766f4da1ee1dfdf81599.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars 2014 · 13 806 Inlägg

snyggaste returpackningen.. det var inte lite packningsklet..smile   var jhu en del kladd ser jhu ut att vara färskt dessutom..  kolla det röda kladdet rakt ovanför oljepluggen om det är mycket kladdigt där..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rudarmy
2 mars 2014 · 354 Inlägg

zzr94092 skrev:
Han skriver ju att den förbrukar olja/vatten

Jo jag är läskunnig jag med, men om Du är läskunnig så har jag ej svarat på annat än vad jag tror det beror på ang olja o vattenblandningen i den övre slangen!
Han skrev även:

Tankar, tips, funderingar?

Å ditt svar va ju verkligen till hjälp för ts..

Va nu så vuxen att du inte fortsätter detta "polis" beteendet, utan försöker hjälpa ts isf för att kladda ner tråden.

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
LStedt
3 mars 2014 · 8 Inlägg

Nu tillbaka från felsökningen, där bilen fick anmärkning på övertryck i vevhusventilation samt läckage vid turboretur.

Den är nu inlämnad för rengöring av vevhusventilation till en början. Om jag har förstått det hela rätt (rätta mig gärna om jag har fel) så är bilen bara värd reservdelar ifall problemet kvarstår efter detta, då kompressionsringarna annars är otäta. Vad som får mig att känna en klump i magen är att oljefällan ska vara bytt av tidigare ägare nyligen, vilket i min bedömning gör att rengöringen inte kommer vara något värd, och att jag därmed blivit blåst vid köpet av bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2014 · 13 806 Inlägg

LStedt skrev:
Nu tillbaka från felsökningen, där bilen fick anmärkning på övertryck i vevhusventilation samt läckage vid turboretur.

Den är nu inlämnad för rengöring av vevhusventilation till en början. Om jag har förstått det hela rätt (rätta mig gärna om jag har fel) så är bilen bara värd reservdelar ifall problemet kvarstår efter detta, då kompressionsringarna annars är otäta. Vad som får mig att känna en klump i magen är att oljefällan ska vara bytt av tidigare ägare nyligen, vilket i min bedömning gör att rengöringen inte kommer vara något värd, och att jag därmed blivit blåst vid köpet av bilen.

många missar att göra rent ner i hålet ner i blocket... är trångt och jävligt och många tror att oljefällan löser problemet..men gör man inte rent blir burken full och det blir högt vevhustryck

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LStedt
3 mars 2014 · 8 Inlägg

Growe skrev:
många missar att göra rent ner i hålet ner i blocket... är trångt och jävligt och många tror att oljefällan löser problemet..men gör man inte rent blir burken full och det blir högt vevhustryck

Tack, ska prata med verkstaden som utför arbetet och verkligen försäkra mig om att de vet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2014 · 13 806 Inlägg

LStedt skrev:

Growe skrev:
många missar att göra rent ner i hålet ner i blocket... är trångt och jävligt och många tror att oljefällan löser problemet..men gör man inte rent blir burken full och det blir högt vevhustryck

Tack, ska prata med verkstaden som utför arbetet och verkligen försäkra mig om att de vet!

allt hänger på hur kunden ber dom göra det.. om någon säger byt oljefällan och då byter man den..

ber man om att dom ska fixa vevhusventilationen så ska denna göras rent.. ett riktigt skitjobb!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LStedt
3 mars 2014 · 8 Inlägg

Så, då var den här historien slut.

Vevhusvent var rent och oljefällan nybytt, tidigare ägaren har gjort sitt jobb ordentligt. Detta lämnar i mekanikernas ögon bara kolvringarna. Det är med en klump i magen som jag konstaterar att mitt bästa alternativ är att ställa av bilen och byta motor när jag får tid och pengar över.

djukk34
3 mars 2014 · 309 Inlägg

LStedt skrev:
Så, då var den här historien slut.

Vevhusvent var rent och oljefällan nybytt, tidigare ägaren har gjort sitt jobb ordentligt. Detta lämnar i mekanikernas ögon bara kolvringarna. Det är med en klump i magen som jag konstaterar att mitt bästa alternativ är att ställa av bilen och byta motor när jag får tid och pengar över.

Ska du byta motor är det väl bara att köra tills den inte vill mer wink

LStedt
23 mars 2014 · 8 Inlägg

Nu är jag i farten och pillar på min bil igen. Gjorde ett kompressionstest (varför inte) och fick ut lite siffror som jag behöver hjälp att tyda. Har ni någon teori om vad de kan tyda på? Parentesen efter är våttestet med en tesked olja:
Cylinder ett: 9 bar (10,5)
Cylinder två: 9,4 bar (11,4)
Cylinder tre: 11,7 bar (13)
Cylinder fyra: 9,1 bar (10,8)
Lågt tryck i en innebär vad jag förstår det som dåliga kolvringar, men högt i en (/lågt i tre)?

Tacksam för alla teorier/svar.

xXSammy
23 mars 2014 · 6 593 Inlägg

Eftersom vatten inte går att komprimera kan det vara så att topplockspackningen är kass omkring 3an?

Edit: 2.0T har 9 Bar i komp.

Senast redigerat av Malheus (23 mars 2014)

De/Dem
LStedt
23 mars 2014 · 8 Inlägg

Malheus skrev:
Eftersom vatten inte går att komprimera kan det vara så att topplockspackningen är kass omkring 3an?

Edit: 2.0T har 9 Bar i komp.

Det finns inga spår av avgaser i kylarvätskan, eller spår av kylarvätska i oljan, vilket borde indikera att topplockspackningen bör vara hel.

Läser nu i Haynes att turbomotorerna ska ha 11-13 bar i kompressionstryck. Vart får du din information ifrån? Den låter betydligt trevligare.

xXSammy
24 mars 2014 · 6 593 Inlägg

Tänkte eftersom du sa att den drog både kylvätska och olja?

http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … I-20T.html

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang