Audi a3 -98 hugger i ratten och skrapar precis när man rullar iväg

Viktororranger
23 mars 2014 · 49 Inlägg

Som tråden lyder så har det kommit upp nått konstigt fel på min audi . De är så att precis när bilen börjar rulla från stillastårnde både framåt och bakåt så skrapar de nånstans från transmissionen eller nått i framvagnen,eller kan de va nån givare eller nått som spökar? och de hugger samtidigt till lite i ratten och ibland känns det även i pedalen, men som sagt så är det bara vid stillastående till rullning sen märks det inget. Tacksam för svar på vad det kan vara då det bara dök upp från ingenstans

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
wofflan- Gear Heads Göteborg
23 mars 2014 · 156 Inlägg

En vild gissning kan det vara ett ok som fastnar fram? Händer det varje gång du startar eller bara när bilen stått en stund?

Viktororranger
23 mars 2014 · 49 Inlägg

Det händer varje gång man åker iväg från stillastående och ibland även samtidigt när man svänger. men man måste stå helt stilla för att de ska märkas  står man inte helt stilla utan bara rullar lite så händer inget men just när man står helt stilla då skrapar det och rycker till lite i ratten, känns även lite i bromspedalen. hmm

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
-matte En Medlem
23 mars 2014 · 405 Inlägg

Kan ha något att göra med abs-systemet. Inget säkert dock. Kan du läsa ut felkoder?

it_mutt Avstängd
23 mars 2014 · 10 388 Inlägg

1.8, 1.8T och 1.9TDI har ju alla EDS som standard, så, har du någon av dessa så har du ju en möjlighet där

- - Edit - -

EDS = elektronisk differentialspärr

Senast redigerat av it_mutt (23 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Viktororranger
23 mars 2014 · 49 Inlägg

ja men de låter ju inte helt orimligt att det är de som spökar. är
det en givare eller nått som styr de antar jag ?

Audi a4 1,8 t quattro "asfaltsslickaren" (2003)
it_mutt Avstängd
23 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Viktororranger skrev:
ja men de låter ju inte helt orimligt att det är de som spökar. är
det en givare eller nått som styr de antar jag ?

Ska inte svära på hur det fungerar. Men, jag skulle väl tro att det använder abs-givarna för att hålla koll så att inget hjul släpper. Gör det det så ska ju bilen bromsa det hjulet. O detta upp till 40km/h vill jag har för mig (quattro är det väl upp till 80km/h eller liknande)

Men, exakt hur det fungerar är inget jag vågar svära på till 100%

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang