Saab 9-5 Sportcombi 2006 (Plasti dip Camo grön. + coilovers + nya inredning )

Dags att starta nytt projekt med ny bil som planeras att ha länge nu ;) rätt fint utgångs objekt som det finns mycket planer för ny front ska byggas med 9-3 Aero 2008 som grund. lister på dörrar o fram skärm håller på läggas igen. även fått lite mer HK i sig. ska bygga en T5 botten med så man kan ladda på lite mer. målet är 400 hk + denna gång. ska förbättras chassi bromsar kommer börja med 314 mm bromsar från NG9-3. sen ska även insidan få sig en översyn
  • 84 Följare
  • 214 482 Visningar
  • Projektet avslutat 7 mars 2015
JKDesign
5 september 2014 · 4 442 Inlägg

Som du ser på översta bilden så är hylsan för lång!

Även om du kapar av bussningen lite så kommer du bara kunna gänga på max 1 mutter.

Har du bråttom att få ihop dom skulle jag skitit i hylsan och kapat det minsta nödvändiga på den nedre bussningen. Kanske 5mm och sedan testa att pressa ihop det, för så fort muttern fått grepp i en gänga så är det inte svårt att skruva ihop så man även får på låsmuttern.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

när det är stången som är för kort tongue om du jämför den övre delen med SAAB original  så är den mycket kortare.


har du ingen lös dämpare du kan mäta från över kant till där hylsan ligger o vilar ?

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
5 september 2014 · 4 442 Inlägg

Jag vet att den är kortare, därför man måste kapa / ta bort hylsan. Jag mäter om några minuter

Original är 8,5cm yellowspeed är 6cm har ja för mig

Senast redigerat av JKDesign (5 september 2014)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

JKDesign skrev:
Jag vet att den är kortare, därför man måste kapa / ta bort hylsan. Jag mäter om några minuter

kalas.. smile ringt och klagat hos mr tuning.

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

här ser du tommy alla delar
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-374ca42a99be1dcd9827709fcb1c971a.jpg

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
5 september 2014 · 1 702 Inlägg

Jag kontrar med denna bilden då.
Fråga nr 1 Jag ser en hylsa på speedparts bild men på din finns 3??
En utav dina hylsor ska väl vara i det nedre fästet för stötdämparen så bulten passar men varför 1 för mycket?

Fråga nr 2 Gul pil markerar nr 3 är det den koppen som sitter på kolvstången där gul pil visar?
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-535b87e72a0aee988675b27ef73efb42.jpg

Röd pil nr 3 är det i såfall som ska kapas för att konsollen ska komma lägre ner för att kunna få på muttrarna längst upp, men vilken gummibussning kan man kapa utav dessa som finns på bilden??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

har har vi problemet ...

dämparen på coiloversen ca 6 cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg


detta är vad som ska få plats där... mina bussningar är helt nya o ganska hårda
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
5 september 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:
har har vi problemet ...

dämparen på coiloversen ca 6 cm
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg


detta är vad som ska få plats där... mina bussningar är helt nya o ganska hårda
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

Exakt, tänkte länka dom bilderna smile

Eftersom dina bussningar är är nya kanske du man skärna bort några millimeter så du kan skruva ihop dom.

Men hylsan kommer ändå vara för lång eftersom det skilljer 2,5cm mot original.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

JKDesign skrev:

nyllet skrev:
har har vi problemet ...

dämparen på coiloversen ca 6 cm
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg


detta är vad som ska få plats där... mina bussningar är helt nya o ganska hårda
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

Exakt, tänkte länka dom bilderna smile

Eftersom dina bussningar är är nya kanske du man skärna bort några millimeter så du kan skruva ihop dom.

Men hylsan kommer ändå vara för lång eftersom det skilljer 2,5cm mot original.

mm får kapa den med då lite.. tongue

sjukt dåligt att dom inte kan göra samma.. ringt och skällt på han redan tongue

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
5 september 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:

JKDesign skrev:

nyllet skrev:
har har vi problemet ...

dämparen på coiloversen ca 6 cm
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg


detta är vad som ska få plats där... mina bussningar är helt nya o ganska hårda
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

Exakt, tänkte länka dom bilderna smile

Eftersom dina bussningar är är nya kanske du man skärna bort några millimeter så du kan skruva ihop dom.

Men hylsan kommer ändå vara för lång eftersom det skilljer 2,5cm mot original.

mm får kapa den med då lite.. tongue

sjukt dåligt att dom inte kan göra samma.. ringt och skällt på han redan tongue

Det är ju bra, för om ingen anmärker på det kommer dom ju fortfarande tro att dom gör rätt.

Blir kul att se hur låg du kan få din bak utan att börja kapa i grejerna smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

JKDesign skrev:

nyllet skrev:

JKDesign skrev:

Exakt, tänkte länka dom bilderna smile

Eftersom dina bussningar är är nya kanske du man skärna bort några millimeter så du kan skruva ihop dom.

Men hylsan kommer ändå vara för lång eftersom det skilljer 2,5cm mot original.

mm får kapa den med då lite.. tongue

sjukt dåligt att dom inte kan göra samma.. ringt och skällt på han redan tongue

Det är ju bra, för om ingen anmärker på det kommer dom ju fortfarande tro att dom gör rätt.

Blir kul att se hur låg du kan få din bak utan att börja kapa i grejerna smile

fick ju min blåa ganska låg bak smile

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
5 september 2014 · 4 442 Inlägg

Javisst dock lär du inte få den lika låg med dessa om du inte skruvar ihop fjädern eller kapar hylsan. ska eventuellt undersöka det lite i helgen

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
5 september 2014 · 2 564 Inlägg

JKDesign skrev:
Javisst dock lär du inte få den lika låg med dessa om du inte skruvar ihop fjädern eller kapar hylsan. ska eventuellt undersöka det lite i helgen

jag skruva ihop fjädern på dom gamla med wink

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
8 september 2014 · 2 564 Inlägg

då har det varit helt och underbart väder  i Göteborg smile


så i söndags la jag några timmar på bilen..

då blev det montering av coilovers


så mycket av bussningen kapa jag av för få ihop det smile även stål hylsan kapa lite mer
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-9031afe4bb09460a9b05f13cb9f890b4.jpg

monterade och klara för sätta på bil
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-2b1a9a9c1170f5a13f8fe97a2da5b991.jpg

monterade.. man börjar bli van nu.. bytt dessa några gånger nu även på mina andra
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-df46c5d6c08a2486ddab2e4a9e6e39b4.jpg

bara nya saker på dämparen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-028fac46f5030ca7e02d0cbfc2f317b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-1f4663ff4465f96c88b52e761953bfe1.jpg

så här blev det efter jag monterat på dom bak även sänkt fram ca 4 cm . men måste sänka mer fram o bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-bdc826780f8b4f73be5ebc27117d2c1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-a54c324e5d20ce9e96f2dda03df44f80.jpg

gammal bild med sänk fjädrar fram och original bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-564209733e1029830e66685c9f573eaa.jpg

coilovers fram och original bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-c883636ae5d2ac43fe01bdd8685a47e1.jpg

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
8 september 2014 · 1 702 Inlägg

Det er ju bra ut men jag tycker fastsättningen av hela dämparpaketet ser fel ut, om du kollar på den nedersta vänstra bulten av de 4 som konsollen sitter fast med så ska väl konsollens del hela vägen ner innan man drar fast bulten eller.
Jag har sett det på mina också att det sitter så.
För man monterar väl de 4 bultarna först och sen den nere vid navet?

Har ju inte gjort jobbet själv än så därför jag undrar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
8 september 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Det er ju bra ut men jag tycker fastsättningen av hela dämparpaketet ser fel ut, om du kollar på den nedersta vänstra bulten av de 4 som konsollen sitter fast med så ska väl konsollens del hela vägen ner innan man drar fast bulten eller.
Jag har sett det på mina också att det sitter så.
För man monterar väl de 4 bultarna först och sen den nere vid navet?

Har ju inte gjort jobbet själv än så därför jag undrar.

jag monterar alltid dom 4 först.. sen den sista där nere..


dom sitter perfekt dock fattas det en sak på vänster dämpare som gör att det ser konstigt ut.

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
8 september 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Det er ju bra ut men jag tycker fastsättningen av hela dämparpaketet ser fel ut, om du kollar på den nedersta vänstra bulten av de 4 som konsollen sitter fast med så ska väl konsollens del hela vägen ner innan man drar fast bulten eller.
Jag har sett det på mina också att det sitter så.
För man monterar väl de 4 bultarna först och sen den nere vid navet?

Har ju inte gjort jobbet själv än så därför jag undrar.

jag monterar alltid dom 4 först.. sen den sista där nere..


dom sitter perfekt dock fattas det en sak på vänster dämpare som gör att det ser konstigt ut.

Där ser det konstigt ut, som om konsollen inte sitter hela vägen ner. Där finns ju plats??
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-079da48b8d1f52cdf1d0cd7ca7232857.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
8 september 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Det er ju bra ut men jag tycker fastsättningen av hela dämparpaketet ser fel ut, om du kollar på den nedersta vänstra bulten av de 4 som konsollen sitter fast med så ska väl konsollens del hela vägen ner innan man drar fast bulten eller.
Jag har sett det på mina också att det sitter så.
För man monterar väl de 4 bultarna först och sen den nere vid navet?

Har ju inte gjort jobbet själv än så därför jag undrar.

jag monterar alltid dom 4 först.. sen den sista där nere..


dom sitter perfekt dock fattas det en sak på vänster dämpare som gör att det ser konstigt ut.

Där ser det konstigt ut, som om konsollen inte sitter hela vägen ner. Där finns ju plats??
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 232857.jpg

Konsolen är universal för både vänster och höger sida. vid montering skall konsolen tryckas upp så långt det går och sedan dras fast.

Ser såhär ut på min med.

Dock vill men ju ha den lägre bak och det är inte helt enkelt med yellowspeed utan att spänna fjädern.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
8 september 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Det er ju bra ut men jag tycker fastsättningen av hela dämparpaketet ser fel ut, om du kollar på den nedersta vänstra bulten av de 4 som konsollen sitter fast med så ska väl konsollens del hela vägen ner innan man drar fast bulten eller.
Jag har sett det på mina också att det sitter så.
För man monterar väl de 4 bultarna först och sen den nere vid navet?

Har ju inte gjort jobbet själv än så därför jag undrar.

jag monterar alltid dom 4 först.. sen den sista där nere..


dom sitter perfekt dock fattas det en sak på vänster dämpare som gör att det ser konstigt ut.

Där ser det konstigt ut, som om konsollen inte sitter hela vägen ner. Där finns ju plats??
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 232857.jpg

ska även sitta en sak där med. som jag inte hitta... sitter på andra bilden tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
8 september 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

jag monterar alltid dom 4 först.. sen den sista där nere..


dom sitter perfekt dock fattas det en sak på vänster dämpare som gör att det ser konstigt ut.

Där ser det konstigt ut, som om konsollen inte sitter hela vägen ner. Där finns ju plats??
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 232857.jpg

ska även sitta en sak där med. som jag inte hitta... sitter på andra bilden tongue

Då är jag med, kollade den andra bilden och det ser genast mycket bättre ut på den sidan.
Den delen som du saknar, följde den inte med den nya konsollen?
Behövs den, vad gör den????

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang