Volvo 740 -86 Turbo projekt samt lyx utrustad utvändigt m.m.

NSS207
23 maj 2014 · 515 Inlägg

Va dåligt folk kommenterar! Ser bra ut, har haft en 740 i samma färg smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
23 maj 2014 · 1 325 Inlägg

NSS207 skrev:
Va dåligt folk kommenterar! Ser bra ut, har haft en 740 i samma färg smile

Ja verkligen.. Men tror det är för samma anledning som tidigare person sa, för små bilder dock bara att klicka på dom så blir dom stora wink tongue

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
23 maj 2014 · 1 325 Inlägg

mange_240 skrev:
Du verkar göra ett bra jobb, misstänker att det är dina småbilder som gör att ingen kommenterar, folk är för lata för att förstora upp dem.

Tack så mkt. Lägger all tid på bilen när jag inte jobbar, snart dags för barn också så nu har man väldigt bråttom "3 veckor kvar".. wink

Ja det är mkt möjligt, dock bara att klicka på dom så blir dom stora tongue


Liten update på samma gång då:
Har precis tillverkat en platta för oljereturen på själva turbon, min slang till tilloppet blev inte klar idag men på måndag är den hemma precis som dom sista små skit sakerna jag har kvar att montera.
Avgasklammer, tändstift, olja, oljefilter osv.

Kommer några updates i helgen men det som jag kan göra sålänge, dock ingen update på hela nästa arbetsvecka då jag ska iväg med jobbet men till nästa fredag ska bilen vara startklar smile


Mvh

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
25 maj 2014 · 1 325 Inlägg

I brist på annat då jag behöver köpa lite grejer för att slutföra motorn så fick det bli lite mys belysning i bilen wink
Monterade i resten av inredningen och gjorde det helt klart smile


Nästa update kommer på fredag då jag ska iväg med jobbet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-7cff79c1838aa4c11d2527d92fad003c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-3ef516f1c8e0882de58a6e1115501fa8_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-53c58464efbf4ca41ff413bea21a1e12_tn.jpg

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
31 maj 2014 · 1 325 Inlägg

Halloj!

Nu är jag  igång igen.
Inhandlat olja, lite slang kopplingar till turbon osv.


Så nu har jag allting för att kunna plocka ihop hela skiten.
Kopplade det sista igår med elen, kollade att allt klickade som relän, pumpar osv. Och allt verkade vara i sin ordning.

Hoppas på provstart ikväll annars blir det imorgon. smile


Håll utkik för en uppstartsfilm kommer wink

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
1 juni 2014 · 1 325 Inlägg

God kväll.

Äntligen är motorn helt klar för provstart.
Tyvärr är batteriet tomt och min starthjälp"laddare" är kass så fick ladda med vanliga laddaren.

Imorgon bär det av mot jobbet igen och kommer hem igen på onsdag kväll så provstarten får vänta tills på torsdag eftermiddag.


Håll ut mina vänner smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-77d6cb1259db7f17b7e70902211720e5_tn.jpg

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
7 juni 2014 · 1 325 Inlägg

Tjo!

Skulle starta igår men vart soppa torrt, ska hämta bensin å så idag.
Utöver de så är fan i mig allt klart!!!!

Hoppas den startar och allt lirar som de ska.


Har gjort en mindre guide ifall ngn skulle få för sig att montera LH2.4 stamm från 240.


LH2.4 från 240 88b montering 740 förgasare:
ALLA STAMMAR ÄR INTE LIKADANA, FÖR ATT BLI HELT SÄKRA SÅ LETA UPP ETT PINOUT SCHEMA OCH PINGA ER FRAM!!

Hänger lite kablar som är klippta, rosa, svart, grön (om ac fanns på tidigare bilen), gul/röd osv.


Såhär kopplade jag:
LH2.4 stammen först sedan vilken den ska kopplas mot:


1.Ström i läge2 och läge 3: blå tunn kabel - ska mot röd kabel i org handsken framme i motorutrymmet "där den gamla lilla stammen satt inkopplad tidigare"

2.Tändningsplus (startmotor samt en styrning till boxarna) blå/gul samt rosa ska kopplas ihop mot - blå/grön i org handsken "se Tips 1 vart org handsken finns"

3. Bränslepumpar gul/röd tjock samt gul/röd tunn - koppla bränslepumparnas plus mot den tjocka och den tunna

4. Hastighets mätar signal blå/svart - grön/vit bakom mätarhuset (kontakten till hastighets mätaren, skarva på en kabel och skarva ihop med den blå/svart på 2.4 stammen)

5. Tempgivare gul kabel - skarvas mot gul/vit i org handsken "se Tips 1 vart org handsken finns"

6. Jord, svart och en kontakt med 4 kablar i (brun/svart) skarva på kablar och lägg mot en bra jordpunkt)

7. Tjock röd x2 - skarvas mot konstant plus (drog en kabel från batteriet)

I motor stammen behöver du skarva detta:

I härvan som går fram till motorn har du två kablar som är klippta (1st blå och 1st vit/röd) dessa ska gå till tändspolen. Hitta dom gamla du hade till förgasar motorn ( samma färg på dessa, du skarvar den blå mot blå och fortsätter sedan med en ny kabel fram till tändspolen. Den röd/vita på lh2.4 stammen skarvar du bara på en ny kabel och går till modulen (den gamla röd/vita ska inte skarvas vidare utan den blir en död kabel).

Oljetryckskabeln (kontakten som sitter under främre delen av grenröret) måste förlängas och original kabeln är svart och går i samma "stam" som generatorn.



Detta behöver du utöver själva stammen:
*Bränslepumpsrelä från 740/940 (Sitter en kontakt på stammen vid kontakterna till boxarna. Kontakten är svart med 6 st "kabelskor" i)
*Bränslepumpar intank och under med filter
*Nya bränsle ledningar "tilloppet till förgasar motorn använde jag som retur"
*Tändförstärkare (från 740/940 insprut)
*En annan motor för LH2.4
*Servo slangar från en insprut bil (servo sitter på fel sida annars wink
*Boxar
*LMM
*Lödkolv
*Mkt kabel (helst i "rätt färger" men inga gamla kablar, köp NYTT i dom färger som finns och märk upp vilka kablar som är till vad istället)
*Krympslang
*Löd tenn
*Hålsåg så ni får in stammen (passagerarsidan)

För att turbo konvertera så krävs ett spridar motstånd, förlänga LMM, gröna spridare (eller bättre spridare, kolla då om motstånd krävs) samt inpassning av avgassystem, turbo boxar m.m.
Vill ni veta mer om turbo konvertering så skicka ett mail så får ni en bild på hur ni ska göra.

En rekommendation är att göra ALLT seriöst, ju noggrannare man är ju mindre problem uppstår.


Lycka till och skulle det vara några frågor så är de bara att fråga på smile
Maila eller försök må mig här på forumet.

Fredrik_lingstrom_89@hotmail.com

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
7 juni 2014 · 1 325 Inlägg

Motorn startad, gick fint som tusan MEN topplockspackningen kass..................
Helt ny packning, toppen var rak och fin men läcker på båda sidorna vid cylinder 2 och 3..

Riva isär igen och byta packning!!!!!!!!!!!!!!!!

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
13 juni 2014 · 1 325 Inlägg

Drog toppen lite till, varmkörde och efterdrog.
Nu är allt tätt smile

Bilen startar och går fint!
I tisdags blev jag och min underbara starka sambo föräldrar till en perfekt liten dotter.


Så nu är man pappa ledig 1 vecka till.


Kommer små updates med tiden, håll ut big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-49aa6755c22ba924e5729be958b7e34e_tn.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang