Handbroms vägrar fungera Volvo 944 turbo -94

borye
29 mars 2014 · 13 Inlägg

Tjena, skulle fixa iordning bilen inför besiktningen men stötte såklart på problem..

Har bytt bromsbackar på båda sidorna bak och även högra delen av vajern bak (den höll på att gå av)
När jag bytt detta var det ingen skillnad på hur handbromsen tog alls..

Jag har försökt spänna vajern innifrån bakom askkoppen i mittkonsolen men även detta utan framsteg.. känns nästan som att det är gängtorsk på den.. sad

(Det tar bättre när man rullar bakåt och drar i handbromsen än när man rullar frammåt)
Vad ska jag göra?

Skulle vara extremt tacksam för snabba svar! big_smile

Volvo S70 T5 "R Design" (1999)
Zwudda Refined
29 mars 2014 · 1 770 Inlägg

borye skrev:
Tjena, skulle fixa iordning bilen inför besiktningen men stötte såklart på problem..

Har bytt bromsbackar på båda sidorna bak och även högra delen av vajern bak (den höll på att gå av)
När jag bytt detta var det ingen skillnad på hur handbromsen tog alls..

Jag har försökt spänna vajern innifrån bakom askkoppen i mittkonsolen men även detta utan framsteg.. känns nästan som att det är gängtorsk på den.. sad

(Det tar bättre när man rullar bakåt och drar i handbromsen än när man rullar frammåt)
Vad ska jag göra?

Skulle vara extremt tacksam för snabba svar! big_smile

Handbromsen på 7/8/900 och SVC70 serien är ett skämt!

Jag har också haft otaliga problem med det. Mitt enda tips är att köpa Volvo original backar. Alla andra eftermarknads backar jag har testat har visat näst intill noll i bromsverkan.

Henkix
29 mars 2014 · 6 737 Inlägg

de kanske behöver slita in sej lite först? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
mange_240
29 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Går expandern lätt på båda sidor? Skivorna okej? Fästet på bakaxeln okej?

Dr_struts
29 mars 2014 · 1 861 Inlägg

Har du handbromsbackar från biltema? ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
volvoqq Lastbilsmekaniker
29 mars 2014 · 5 153 Inlägg

Dr_struts skrev:
Har du handbromsbackar från biltema? ^^

Tänkte samma sak. Biltemas är mindre än volvo orginal så handbromsen funkar inte med biltemabackarna:P

Dr_struts
29 mars 2014 · 1 861 Inlägg

Den missen har jag själv gjort nämligen! tongue Man kan lägga några svetsloppor på backarna så det spacar ut dom lite ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
volvoqq Lastbilsmekaniker
29 mars 2014 · 5 153 Inlägg

Dr_struts skrev:
Den missen har jag själv gjort nämligen! tongue Man kan lägga några svetsloppor på backarna så det spacar ut dom lite ^^

Eller byta ut till justerbart istället för stålbläcket

Dr_struts
29 mars 2014 · 1 861 Inlägg

Fungerar det med! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
borye
29 mars 2014 · 13 Inlägg

Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?.. hmm

fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond.
är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original?
tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel roll

Volvo S70 T5 "R Design" (1999)
mange_240
29 mars 2014 · 1 562 Inlägg

borye skrev:
Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?.. hmm

fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond.
är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original?
tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel roll

Hur känns spaken då?

borye
30 mars 2014 · 13 Inlägg

mange_240 skrev:

borye skrev:
Nej, jag har volvo original backar, kanske är att dom ska slita in sig lite men jag förstår inte varför det skulle kunna bli sån jävla skillnad av det?.. hmm

fästet på bakaxeln där "alla tre" vajrar går ihop ser skapligt ut och är väl rörligt efter min lilla recond.
är det värt att sticka iväg och köpa sånna där "justerbara pinnar" istället för dom "ojusterbara" som sitter original?
tycker att handbromsen borde vara lite mer lättmeckad.. men det vore inte första gången jag hade fel roll

Hur känns spaken då?

man känner att det tar i rätt långt ner men man kan dra den hela vägen upp utan att det låser sig.. hmm

Volvo S70 T5 "R Design" (1999)
Trogdor Konstruktör
30 mars 2014 · 10 Inlägg

Även jag har haft en ganska häftig frustration över detta. Senast fick jag byta trummor och belägg samtidigt som jag gjorde en ny led i rostfritt på bakaxeln.

Känn efter så att alla vejrarna löper lätt. "Smörj"glidytorna (främst beäggen med koppar eller alu pasta och som du var inne på justera och kör in handbromsen. Jag hade tillgång till muttern så att jag kunde justera under färd.

Det gick bra tillslut, men håll dig till grusvägar om du vill låsa hjulen. wink

Volvo Amazon P130 "GT133" (1970)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2014 · 13 757 Inlägg

Trogdor skrev:
Även jag har haft en ganska häftig frustration över detta. Senast fick jag byta trummor och belägg samtidigt som jag gjorde en ny led i rostfritt på bakaxeln.

Känn efter så att alla vejrarna löper lätt. "Smörj"glidytorna (främst beäggen med koppar eller alu pasta och som du var inne på justera och kör in handbromsen. Jag hade tillgång till muttern så att jag kunde justera under färd.

Det gick bra tillslut, men håll dig till grusvägar om du vill låsa hjulen. wink

ähh dom ska låsa på torr asfalt om allt är i bra skick..  hur ska man annars kunna göra snygga pallvändningar på vägen?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dr_struts
30 mars 2014 · 1 861 Inlägg

Hur ser dina skivor ut vid slitytan? och vajern va bytt eller?

Som han ovan så dom Volvo jag haft som handbroms har funkat på så låser man hjulen vart som... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang