Bränsle förbrukning/friläge

Evildan
30 mars 2014 ·

Growe skrev:
tycker toyotas bilar är mer än märkliga..

har hållt på lite väktar bilar som är sånt där strunt teknik och den motorn slår igång itid och otid i alla möjliga märkliga lägen.

bästa av allt var upptäckte vi gjorde om man har bilen igång kör parkerar den som vanligt men inte stänger av bilen går iväg och låser inte bilen.. så går det utmärkt att hoppa in i bilen och köra iväg fast nyckeln ligger 50meter därifrån smile)  skit bra grejer.  vi testade att köra bilen ett varv runt området utan nyckel efter att ha gjort så där..

dessutom lär det slita bra på bensin motorn när den med kall motor lägger sig på full varv om man åker iväg och klipper fullt efter några sec smile

Då kan jag ännu en gång förklara detta -märkliga- för dig, denna gång en kortfattad version.

När bilen är i läge -Ready- startar den emellanåt för att kunna hålla kupévärmen konstant eller för att batteriet behöver laddas.

Unik väktarbil, nyckeln har en ungefärlig räckvidd på 8-12meter, sedan stängs bilen av.

Vilken bensinmotor slits inte vid kallstart om du kör iväg med fullt varv, troligtvis tar även din Lupo/Arosa och dina Volvobilar också stryk då?

Evildan
30 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
Så fort jag släpper upp gasen på Priusen dör maskin. Man kan inte höra det men ser på en display att den drar 0.0 l/mil. När gasen trycks ner startar den glatt igen (om nu inte elmotorn räcker för att driva bilen) Så visst sparar stop-and-go mycket bränsle.

Bilfan drar lika mycket på landsväg som i stadstrafik.

EDIT: Evildan hann före...

Du ljuger, så där beter sig inte din Prius, min gör det däremot.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 17 562 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så fort jag släpper upp gasen på Priusen dör maskin. Man kan inte höra det men ser på en display att den drar 0.0 l/mil. När gasen trycks ner startar den glatt igen (om nu inte elmotorn räcker för att driva bilen) Så visst sparar stop-and-go mycket bränsle.

Bilfan drar lika mycket på landsväg som i stadstrafik.

EDIT: Evildan hann före...

Du ljuger, så där beter sig inte din Prius, min gör det däremot.

Din bil är svart. Den är nog därför din bil inte beter sig normalt. Den drar säkert 0.75 L/mil så vem ljuger?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 26 176 Inlägg

MrEricsson skrev:

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

Ingenting är gratis här i världen... Ja din motor drar noll det har du rätt i. Men det betalar du genom att behöva tillföra energi senare. Om du motorbromsar på en platt raksträcka så tappar du ju fart mer fart än jag som har neutralen i, om du inte gör det så hör av dig, då har du nämligen något som kan liknas med en evighetsmaskin...

Men visst i nedförsbacke så kan du hålla en konstant fart med motorbroms, däremot så brukar jag använda den energin i friläge för att öka min fart, för att på så vis kunna vinna tillbaka den energin i uppförsbacke. Dvs där du behöver gasa på har jag redan "gratis energi" att utnyttja.

ursäkta men vem fan slänger ur växeln på en platt raksträcka.
tror du behöver gå en riktig eccodriving kurs ?

Jag känner till en som i nedförslut håller ner kopplingen och helt enkelt vrider om tändningsnyckeln och stänger av motorn..
Det rekommenderas inte, men..så gör i alla fall han ibland.
"Alla bäckar små?"

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
30 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så fort jag släpper upp gasen på Priusen dör maskin. Man kan inte höra det men ser på en display att den drar 0.0 l/mil. När gasen trycks ner startar den glatt igen (om nu inte elmotorn räcker för att driva bilen) Så visst sparar stop-and-go mycket bränsle.

Bilfan drar lika mycket på landsväg som i stadstrafik.

EDIT: Evildan hann före...

Du ljuger, så där beter sig inte din Prius, min gör det däremot.

Din bil är svart. Den är nog därför din bil inte beter sig normalt. Den drar säkert 0.75 L/mil så vem ljuger?

Nej nu jvlr sket min lögnaktige herre i det blå skåpet, ta du ditt grundfärgade ök och mät din egen förbrukning, min Prius drar alltid mindre än din
(som säkert drar över litern och dessutom startar den som den vill när inte motorn skurit pga fullvarv vid kallstart) och min är dessutom snabbare, sportigare och har snyggare inredning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 17 562 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Du ljuger, så där beter sig inte din Prius, min gör det däremot.

Din bil är svart. Den är nog därför din bil inte beter sig normalt. Den drar säkert 0.75 L/mil så vem ljuger?

Nej nu jvlr sket min lögnaktige herre i det blå skåpet, ta du ditt grundfärgade ök och mät din egen förbrukning, min Prius drar alltid mindre än din
(som säkert drar över litern och dessutom startar den som den vill när inte motorn skurit pga fullvarv vid kallstart) och min är dessutom snabbare, sportigare och har snyggare inredning.

Min drar runt 0.4. Motorn startar ungefär varannan dag. Motorvärmare... Köp en ny miniräknare. Din går fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
30 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Din bil är svart. Den är nog därför din bil inte beter sig normalt. Den drar säkert 0.75 L/mil så vem ljuger?

Nej nu jvlr sket min lögnaktige herre i det blå skåpet, ta du ditt grundfärgade ök och mät din egen förbrukning, min Prius drar alltid mindre än din
(som säkert drar över litern och dessutom startar den som den vill när inte motorn skurit pga fullvarv vid kallstart) och min är dessutom snabbare, sportigare och har snyggare inredning.

Min drar runt 0.4. Motorn startar ungefär varannan dag. Motorvärmare... Köp en ny miniräknare. Din går fel.

Vad törstig din är, min drog 0.28 med fyra personer, takbox full med curlingutrustning samt en död hjort på motorhuven sist vi körde till Chile på två dagar med en snittfart om 174km/h och då startade motorn helt opåkallat en gång när vi körde över anderna, förmodligen någon glitch.
Min miniräknare fungerar alldeles utmärkt, tackar som frågar...lögnhals.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2014 · 17 562 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Nej nu jvlr sket min lögnaktige herre i det blå skåpet, ta du ditt grundfärgade ök och mät din egen förbrukning, min Prius drar alltid mindre än din
(som säkert drar över litern och dessutom startar den som den vill när inte motorn skurit pga fullvarv vid kallstart) och min är dessutom snabbare, sportigare och har snyggare inredning.

Min drar runt 0.4. Motorn startar ungefär varannan dag. Motorvärmare... Köp en ny miniräknare. Din går fel.

Vad törstig din är, min drog 0.28 med fyra personer, takbox full med curlingutrustning samt en död hjort på motorhuven sist vi körde till Chile på två dagar med en snittfart om 174km/h och då startade motorn helt opåkallat en gång när vi körde över anderna, förmodligen någon glitch.
Min miniräknare fungerar alldeles utmärkt, tackar som frågar...lögnhals.

Min drar 0.21 snålkörning. Givetvis har jag full last och takräcke. Husvagnen på 10.5 meter kanske drar upp förbrukningen en smula? Snittfart? 176 km/h. Den vägrar gå fortare än så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
30 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Min drar runt 0.4. Motorn startar ungefär varannan dag. Motorvärmare... Köp en ny miniräknare. Din går fel.

Vad törstig din är, min drog 0.28 med fyra personer, takbox full med curlingutrustning samt en död hjort på motorhuven sist vi körde till Chile på två dagar med en snittfart om 174km/h och då startade motorn helt opåkallat en gång när vi körde över anderna, förmodligen någon glitch.
Min miniräknare fungerar alldeles utmärkt, tackar som frågar...lögnhals.

Min drar 0.21 snålkörning. Givetvis har jag full last och takräcke. Husvagnen på 10.5 meter kanske drar upp förbrukningen en smula? Snittfart? 176 km/h. Den vägrar gå fortare än så.

176km/h nu bet du dig i röva. Du ljuger.

-matte En Medlem
30 mars 2014 · 405 Inlägg

Tänkte jag kunde påvisa varför rulla i neutral är bäst så vi slipper spekulationer.

Säg att din motor drar 0.8 l/timme vid tomgång.
Du kommer över ett backkrön och rullar 2km.
Din hastighet är 90 km/h hela tiden. (25 m/s)

Att rulla den sträckan tar 80 sekunder.

Då har din motor förbrukat ca 0.017 liter eller ( 4/225 delar ) av en liter bränsle.

Det ger en förbrukning på ca 0.017 liter/ 2km. Tar vi detta gånger 5 får vi förbrukningen per mil.

Förbrukningen per mil blir då 0.017*5= 0,088 l/mil. Jag tar det igen:  0,088 l/mil

Hade du motorbromsat i denna backe hade du fått gasa i backen eller mycket tidigare än vad mr frihjul fick göra. Hade mr frihjul dessutom stängt av motorn a la prius så hade denne fått en förbrukning av 0 l / mil.

Jag reserverar mig för fel i uträkningarna smile

explosiv
31 mars 2014 · 133 Inlägg

MrEricsson skrev:

explosiv skrev:

MrEricsson skrev:

när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång

har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig  och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.

som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.

ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt

Ingenting är gratis här i världen... Ja din motor drar noll det har du rätt i. Men det betalar du genom att behöva tillföra energi senare. Om du motorbromsar på en platt raksträcka så tappar du ju fart mer fart än jag som har neutralen i, om du inte gör det så hör av dig, då har du nämligen något som kan liknas med en evighetsmaskin...

Men visst i nedförsbacke så kan du hålla en konstant fart med motorbroms, däremot så brukar jag använda den energin i friläge för att öka min fart, för att på så vis kunna vinna tillbaka den energin i uppförsbacke. Dvs där du behöver gasa på har jag redan "gratis energi" att utnyttja.

ursäkta men vem fan slänger ur växeln på en platt raksträcka.
tror du behöver gå en riktig eccodriving kurs ?

exempelvis: Gps säger till mig att jag skall svänga av om 1 km, jag kopplar ur och frirullar tills det är dags att bromsa in för korsningen. Detta resulterar då i en förbrukning på ca 0,25 l/mil ist för 0,7 l/mil. Om jag tillåter 10 km/h tapp av min hastighet dvs.

Shaf
31 mars 2014 · 122 Inlägg

Finns massor med fakta och jämförelser på Ecomodder. Själv har jag lyckats sänka min förbrukning på alla bilar jag kört genom puls&glide. MEN, jag gör det endast när jag inte stör andra bakom/framför.
Sättet som Ecodriving lärs ut i körskolorna känns konstigt, visst att motorbroms sänker förbrukningen till 0, men behöver du inte ens motorbromsa så det bättre att bara glida fram utan växel istället.

Vissa tror på detta, andra inte. Själv tror jag på det och har extramätare i bilen som "göder" min tro smile
Knappast dumt att testa, eller ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang