B230fk 940 motorblock med 531 topp från 740 funkar det?

Marli32
30 mars 2014 · 29 Inlägg

Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Yes, gamla Volvo är som lego. Bara att bygga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Marli32
30 mars 2014 · 29 Inlägg

Tack för så snabbt svar smile uppskattas

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Marli32 skrev:
Tack för så snabbt svar smile uppskattas

Ingen orsak...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Thorseeeen
30 mars 2014 · 278 Inlägg

Marli32 skrev:
Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

simlar
30 mars 2014 · 5 554 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Marli32 skrev:
Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

Går ju att flytta över de natriumkylda-avgasventilerna från FKns 530 till 531an så är det problemet löst wink

Tänk även på att ska motorn ner i en 240 måste fördelaren flyttas till blocket då toppmonterad fördelare ej får plats i 240.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jimmy_W Volvo 200 Entusiast
30 mars 2014 · 51 Inlägg

Detta är en klockren konvertering, jag skulle för enkelhetens skull välja en 88-93 för enkelheten med kabelhärva.

har gjort detta i min 245,a

Volvo V90 (1998)
Henkix
30 mars 2014 · 6 737 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Marli32 skrev:
Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

531 o vx3 satt originalmonterade på vissa 740 med gl/t paket

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Thorseeeen
30 mars 2014 · 278 Inlägg

Henkix skrev:

Thorseeeen skrev:

Marli32 skrev:
Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

531 o vx3 satt originalmonterade på vissa 740 med gl/t paket

Volvo 740 gl/t är endast ett utrustnings paket och har inget med motorn att göra. Volvo har endast monterat 531 och vx3 på 940gl inget annat. Du får gärna överbevisa mig

EDIT: Såg att enligt wikipedia så såldes 740 gl/t -91 med fb motorn men ej på svenska marknaden. My bad!

Senast redigerat av Thorseeeen (30 mars 2014)

Henkix
30 mars 2014 · 6 737 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Henkix skrev:

Thorseeeen skrev:

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

531 o vx3 satt originalmonterade på vissa 740 med gl/t paket

Volvo 740 gl/t är endast ett utrustnings paket och har inget med motorn att göra. Volvo har endast monterat 531 och vx3 på 940gl inget annat. Du får gärna överbevisa mig

EDIT: Såg att enligt wikipedia så såldes 740 med fb motorn men ej på svenska marknaden. My bad!

Kolla reg nr på denna glt då. "motoreffekt kw 100,0 och inte 85 som det brukar vara med 530topp wink
http://www.garaget.org/?car=282725&image=2653642

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Super40
30 mars 2014 · 415 Inlägg

531 med A-kam sitter orginal på b230et också wink

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Marli32
30 mars 2014 · 29 Inlägg

simlar skrev:

Thorseeeen skrev:

Marli32 skrev:
Hej, tänkte införskaffa mig ett B230fk motorblock från en 940 -96 och därefter så har jag planer att sätta på en 531 topp med VX3 kam från en 740 -90 och sätta på en turbo och sedan sätta in allt i en 245 årsmodell vet jag ej men jag hade tänkt mig en skön kombi som sommarbil. Frågan är om dom delarna passar och om det är relativt lätt att sätta ihop själva motor och att turbon kommer fungera som den ska. Tack på förhand vet inte om jag postade tråden på fel plats eftersom jag är relativt ny i forumet.

Ja de funkar, men tänk på att 531 toppen ej har natriumkylda ventiler som turbotoppen har vilket betyder att ventilerna går åt helvete om du trimmar för mycket. Och en sak till, 531 och vx3 satt aldrig på någon 740 original så toppen kommer alltså tidigare ifrån en 940 gl med 130hk motorn som tillverkades 91-92. smile

Går ju att flytta över de natriumkylda-avgasventilerna från FKns 530 till 531an så är det problemet löst wink

Tänk även på att ska motorn ner i en 240 måste fördelaren flyttas till blocket då toppmonterad fördelare ej får plats i 240.

vet någon hur man flyttar över avgasventilerna har ingen aning om vad det är så kan behöva lite råd

simlar
30 mars 2014 · 5 554 Inlägg

Marli32 skrev:

simlar skrev:
Går ju att flytta över de natriumkylda-avgasventilerna från FKns 530 till 531an så är det problemet löst wink

Tänk även på att ska motorn ner i en 240 måste fördelaren flyttas till blocket då toppmonterad fördelare ej får plats i 240.

vet någon hur man flyttar över avgasventilerna har ingen aning om vad det är så kan behöva lite råd

För att flytta över avgasventilerna behöver du först ta loss ventilerna från båda topparna.

För att ut ventilerna måste man först:
Ta loss ventilkåpan
Ta loss kamaxeln
Ta loss toppen från motorn
Lyfta bort lyftarna från de ventilerna som ska ut.
Använda en ventilfjäderbåge för att komprimera ventilfjädern (eller annat ventilfjäderdemonteringsverktyg).
När fjädern är komprimerad tar man bort ventilknastrerna.
Släpp loss ventilfjäderbågen.
Lyft ut ventilfjädern.
Tryck ut ventilen.

Repetera på de ventiler som ska bort och gör sedan detta i omvänd ordning vid montering. Slipa även in ventilerna innan montering så dem håller tätt.
Kan även vara bra idé att byta ventiltätningarna när man ändå har allt loss.

Känner du att du ej har kunskaperna och inte heller känner någon som har kunskaperna till detta så lämna gärna in arbetet till en seriös motorfirma eller läs på tills du känner att du har tillräckliga kunskaper.

Senast redigerat av simlar (30 mars 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Marli32
30 mars 2014 · 29 Inlägg

Tack för svaret det uppskattas

240bns
31 mars 2014 · 1 008 Inlägg

Henkix skrev:

Thorseeeen skrev:

Henkix skrev:
531 o vx3 satt originalmonterade på vissa 740 med gl/t paket

Volvo 740 gl/t är endast ett utrustnings paket och har inget med motorn att göra. Volvo har endast monterat 531 och vx3 på 940gl inget annat. Du får gärna överbevisa mig

EDIT: Såg att enligt wikipedia så såldes 740 med fb motorn men ej på svenska marknaden. My bad!

Kolla reg nr på denna glt då. "motoreffekt kw 100,0 och inte 85 som det brukar vara med 530topp wink
http://www.garaget.org/?car=282725&image=2653642

Bilen i länken har med största säkerhet blivit utrustad med volvos trimsats som fanns att köpa där 531:an ingick.
Kollar man på chassienumret så ska den vara utrustad med B230F och M46 vxllåda.
Under tilläggsinformationen står ju dessutom T31B MOTORN ÄNDRAD

Klicka för att förstora bilden.
http://forumbilder.se/DC86D/trimsats.jpg?width=150

Senast redigerat av 240bns (31 mars 2014)

Marli32
2 april 2014 · 29 Inlägg

Tackar

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 april 2014 · 2 390 Inlägg

Henkix skrev:

Thorseeeen skrev:

Henkix skrev:

531 o vx3 satt originalmonterade på vissa 740 med gl/t paket

Volvo 740 gl/t är endast ett utrustnings paket och har inget med motorn att göra. Volvo har endast monterat 531 och vx3 på 940gl inget annat. Du får gärna överbevisa mig

EDIT: Såg att enligt wikipedia så såldes 740 med fb motorn men ej på svenska marknaden. My bad!

Kolla reg nr på denna glt då. "motoreffekt kw 100,0 och inte 85 som det brukar vara med 530topp wink
http://www.garaget.org/?car=282725&image=2653642

Denna har antagligen Volvos trim setup som gick att köpa till, men då är det vx och 531. Och 136hk  :p

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang