Portad eller sluten låda?

robinostrom
31 mars 2014 · 31 Inlägg

Syftar på JL's 10"are finns ju att köpa i både portad och sluten låda.. vilket är att föredra?
Jag är inte ute efter fladdrig och hög bas, jag vill ha de sköna djupet i musiken och även kunna dra på mycket bas utan att de bara börjar låta illa, så vad är att föredra?

octan
31 mars 2014 · 372 Inlägg

Mycket beror på vilken bil den ska sitta i.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
JklJ Sir
31 mars 2014 · 105 Inlägg

Och vad du lyssnar på för sorts musik. Djupgående mörktonad dubstep så passar reflex bättre, kör du mycket blandat eller bas/rock/metal är nog sluten att föredra. Jl audios 10-12" funkar jäkligt bra i Bassworx slutna lådor. Men som sagt bilen har stor betydelse.. och steget för den delen. enligt vad du sagt ska du nog köra sluten låda. bestäm dig först vilken bas du är såld på och ska ha, samt steg....

BMW 318is "Dammframkallaren" (1992)
BMW 320 e36 "Graythunder" (1994)
Mitsubishi Lancer "Bitchyn" (1994)
robinostrom
1 april 2014 · 31 Inlägg

http://nmiab.se/slutsteg/1-kanal/ampire-mb10001.html

http://nmiab.se/bashogtalare/fardiga-ba … 0v3-1.html

dedär är jag såld för.. dock ångest över sluten eller öppen låda?!

Drönirettab
1 april 2014 · 21 761 Inlägg

Sluten låda brukar generellt ge mer kontrollerad och distinkt bas, men du kan ju iofs köra förbi stället du länkar till och fråga butiksägaren vad han tror. smile

Nausea Avstängd
1 april 2014 · 598 Inlägg

Du ska satsa mer på förstärkaren tycker jag. Om de har byggt en portad låda kan den basen vara optimerad för det. Kolla vad JL audios hemsida rekommenderar. Annars är det musiksmaken som avgör. Jag föredrar sluten låda.

Nausea Avstängd
1 april 2014 · 598 Inlägg

Låt mig förklara. Jag klankar inte ner på han eftersomm jag vet att JL audio är bland de bästa tillverkarna på basar. Jl audio steget är klass d, så det kräver lite ström och har hög effektivitet. Kolla därför strömförbrukningen. Om steget du vill ha drar mycket ström (säkring 3x40 A är ganska mycket) tvingas du köpa extra prylar eller riskerar effektförluster när du drar på lite.

robinostrom
1 april 2014 · 31 Inlägg

tack för svar! Så du tycker att ett jl steg är mer att föredra?

Nausea Avstängd
1 april 2014 · 598 Inlägg

robinostrom skrev:
tack för svar! Så du tycker att ett jl steg är mer att föredra?

Dert är väl ett av de steg som rekommenderas, men du ska som sagt kolla hur mycket ström stegen drar och välja det som är effektivast. Om steget drar för mycket ström får du inte ut maxeffet ändå.

Drönirettab
2 april 2014 · 21 761 Inlägg

Bara för att ett visst steg drar minst ström så är det ingen garanti för att det ska låta bra. Inte många tillverkare som anger verkningsgraden hos sina steg, då är det inte lätt att veta om steget är "strömsnålt". Att utifrån stegets avsäkring avgöra om det verkar effektivt är inte riktigt rätt väg att gå, men man kan i vissa fall få ett hum om hur det är. smile

Ampire MB1000.1 är ett klass D.

Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bara för att ett visst steg drar minst ström så är det ingen garanti för att det ska låta bra.

Inte många tillverkare som anger verkningsgraden hos sina steg, då är det inte lätt att veta om steget är "strömsnålt".

Att utifrån stegets avsäkring avgöra om det verkar effektivt är inte riktigt rätt väg att gå, men man kan i vissa fall få ett hum om hur det är. smile

Ampire MB1000.1 är ett klass D.

Det har jag inte sagt heller.

För det första avgörs inte verkningsgraden av strömförbrukningen. Jag har hittat både verkningsgrad (75%) och strömförbrukning (79 A) på Ampire. Så om bilen klarar av att leverera så mycket ström kontinuerligt kan han köpa Ampire-steget. Annars får han som sagt inte ut full effekt ändå.

Inte heller det påståendet stämmer. Avsäkringen skvallrar om hög strömförbrukning, så inte heller den här gpngen är det verkningsgraden som avses.

Det är troligen klass d eftersom verkningsgraden är hög. Ab brukar väl ha ungefär hälften så hög verkningsgrad.

Jag har inte hittat nåt om verkningsgrad och strömförbrukning på JL steget, men det har en säkring på 60 A, alltså borde det dra mindre ström.  JL Audio om steget:

"Exceptional efficiency is also achieved, which allows the amplifier to be physically compact and also draws far less current from a vehicle’s electrical system during high-power operation."

Därför kan man lugnt använda att klass d steg till basen, men inte till framsystem för de låter oftast sämre än AB. Jag ville inte rekommendera nåt steg, jag ville bara poängtera det som är allmänt känt i branschen, men inte för en nybörjare.

Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

Det kanske är uppenbart för vissa, men man kan ju kolla hur mycket ström bilens generator kan leverera. 50 A? !00 A? !50 A?

Senast redigerat av Nausea (2 april 2014)

Drönirettab
2 april 2014 · 21 761 Inlägg

Avsäkring "skvallrar" om hög strömförbrukning, det kan jag hålla med om i många fall (men inte alla). Den höga avsäkringen kan betyda att steget har dålig verkningsgrad eller att det helt enkelt kan ge ut mycket effekt. Om det steg du menar har en säkring på 60 A så kan det ju mycket väl betyda att det även ger ut lägre effekt än Ampire, vilket inte ger en rättvisande jämförelse. smile

Vilket slutsteg från JL är det du menar?

mb_pucken
2 april 2014 · 5 091 Inlägg

Alltså förlåt mig om jag verkar dum nu men vad är problemet om steget förbrukar säg 70A och generatorn ger säg 50A när man har ett batteri installerat i samma system? En sak om man har en.konstant förbrukningen över 50A men risken bör ju inte vara så stor om man inte maxar stegen hela tiden, är ju inte så att stegen drar 70A i viloläge.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

Drönirettab skrev:
Avsäkring "skvallrar" om hög strömförbrukning, det kan jag hålla med om i många fall (men inte alla). Den höga avsäkringen kan betyda att steget har dålig verkningsgrad eller att det helt enkelt kan ge ut mycket effekt. Om det steg du menar har en säkring på 60 A så kan det ju mycket väl betyda att det även ger ut lägre effekt än Ampire, vilket inte ger en rättvisande jämförelse. smile

Vilket slutsteg från JL är det du menar?

Ja, men det beror som jag antydde från början på om det är klass d eller ab. Givetvis måste klass ab ha mer ström om det ska matcha klass d stegets uteffekt. Grundproblemet med för hög strömförbrukning kvarstår ändå.

Det är ett av de steg som rekommenderas till subben han länkade till. http://nmiab.se/bashogtalare/fardiga-ba … 0v3-1.html

Han kan också välja det mindre steget och en låda med en tolva i istället för två., då är problemet med ström och för lite effekt til basarna också löst. Såg nu att det står två tior, men 12W är absolut en tolva. Handlaren verkar inte ha så bra koll, så jag vet inte om han kanske borde rådfråga nån annan...

Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

mb_pucken skrev:
Alltså förlåt mig om jag verkar dum nu men vad är problemet om steget förbrukar säg 70A och generatorn ger säg 50A när man har ett batteri installerat i samma system? En sak om man har en.konstant förbrukningen över 50A men risken bör ju inte vara så stor om man inte maxar stegen hela tiden, är ju inte så att stegen drar 70A i viloläge.

Ampire drar 79 A under realistisk (full) belastning enligt sidan jag hittade uppgifterna på. Men vad är meningen med att köpa ett steg som du inte kan utnyttja fullt ut? Det blir ett problem i mindre bilar med en liten generator. Om så är fallet får han kanske köpa ett exttra batteri och en konding, laddregulator och lite till. Om han tar ett steg som drar mindre ström slipper han allt det. Dessutom behöver en mindre bil inte dubbla tolvor. det räcker med en och ett steg som drar mindre ström. Varför tror du att de seriösa grabbarna bygger såna system? För att det drar ström från bilens system och då står du snart där med en bil som inte startar för att batteriet är dött. Därför måste du ha laddregulator också så bilens batteri laddas först, sen extrabatteriet.

Senast redigerat av Nausea (2 april 2014)

Drönirettab
2 april 2014 · 21 761 Inlägg

Nausea skrev:
Ja, men det beror som jag antydde från början på om det är klass d eller ab. Givetvis måste klass ab ha mer ström om det ska matcha klass d stegets uteffekt. Grundproblemet med för hög strömförbrukning kvarstår ändå.

Det är ett av de steg som rekommenderas till subben han länkade till. http://nmiab.se/bashogtalare/fardiga-ba … 0v3-1.html

Han kan också välja det mindre steget och en låda med en tolva i istället för två., då är problemet med ström och för lite effekt til basarna också löst. Såg nu att det står två tior, men 12W är absolut en tolva. Handlaren verkar inte ha så bra koll, så jag vet inte om han kanske borde rådfråga nån annan...

JL Audio JX500/1D ger 500 WRMS och Ampire MB1000.1 ger 1000 WRMS, båda arbetar i klass D. Eftersom JX500/1D har 60 A säkring och kan ge ut hälften så mycket effekt som MB1000.1 (med 3x40 A säkringar), så ser jag inte att JX500/1D skulle ha bättre verkningsgrad om man utgår ifrån avsäkringen.

Butiksägaren i länken har kanske råkat göra ett simpelt skrivfel, sånt händer. Man kan förstås maila och påpeka detta så att det inte uppstår missförstånd. smile

Angående den "höga" strömförbrukningen på Ampire MB1000.1 så bör ju steget inte dra speciellt mycket mer ström än JX500/1D vid 500 W. Om trådskaparen ställer in gainkontrollen på ett bra sätt så lär det inte bli mer problem med MB1000.1 än med JX500/1D. smile

Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

Sluta snacka skit om verkningsgraden utifrån avsäkringen. Jag har aldrig påstått nåt sånt. Jag skrev att en hög avsäkring tyder på hög strömförbrukning.

Men då återstår fortfarande samma grundproblem. Du kan inte utnyttja stegets fulla kapacitet, så varför köpa ett sånt steg? Satsa på en tolva med det mindre steget så är problemet, om det är ett problem i hans bil, förmodligen löst.

Drönirettab
2 april 2014 · 21 761 Inlägg

Att ha ett slutsteg som är aningen överdimensionerat kan ha sina fördelar, exempelvis att det får väldigt låg distorsion vid samma effekt som ett annat steg har som sin högsta RMS-effekt.

Många av de "seriösa" grabbarna lägger ner ganska mycket tid och pengar i sin jakt på att få bra ljud, frågan är om trådskaparen vill lägga ner en massa tid och pengar på principen "få men bra prylar" när man troligen kan få tillräckligt bra ljud ändå fastän man väljer två basar och ett annat steg än JL Audio. Han får väl ge info om det i så fall. smile

Nausea Avstängd
2 april 2014 · 598 Inlägg

Ett steg som lämnar 500w är mer än tillräckligt för en 12W. Det är ju samma bas som i lådan, beroende på hur man läser, så det handlar inte om få men bra prylar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang