V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör
  • 45 Följare
  • 86 181 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2016
FreddieL
18 april 2015 · 278 Inlägg

Beroende på vad och hur du kör... tyvärr är det ju så att man oftast får det man betalar för. Michelin super sport är ju riktigt bra och tillräckligt mjuka för att kunna få ner kraft i backen. Dock är ju risken att ju klibbigare däck, desto snabbare sliter man ner dem. Skulle dock inte rulla på Conti. Slits hårdare än Michelin. Sen finns ju alla dessa asiatiska varianter, både mer kända o okända. Ett Hankook eller Yokohama är väl oftast ok på torr väg och dugligt även vid fukt. Kumho Ecsta kan man ju få bra priser på men slits oxå ganska fort vid lite mer aktiv körning.Finns säker mer åsikter men men 😊

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
flexet
19 april 2015 · 292 Inlägg

rudarmy skrev:
"och få i köhlnerkammar med lite bättre tider så man kan få ut de sista ur 19t:n
Större turbo är inget som kommer ske i denna kärran tror jag men man vet aldrig;)"

ska jag vara helt ärlig så får du inte ut många mer hk på 19t:) det är ruggigt bra siffror du fått!!
kammarna kommer göra att du ej behöver plåga turbon så hårt.
men skulle ej byta ut kammarna, om du inte går upp ett par storlekar på turbo!

Jag kan avslöja att efter att jag köpte 19t:n så har jag kollat mycket på autotechs KKK24/26 hybridturbo
Hade varit roligt o testa smile
Kanske blir en sådan i framtiden. Tack vare att mitt kylsystem är så välbyggt så mår 19t:n förhållandevis bra även med 1,45 bars ladd

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
19 april 2015 · 292 Inlägg

FreddieL skrev:
Beroende på vad och hur du kör... tyvärr är det ju så att man oftast får det man betalar för. Michelin super sport är ju riktigt bra och tillräckligt mjuka för att kunna få ner kraft i backen. Dock är ju risken att ju klibbigare däck, desto snabbare sliter man ner dem. Skulle dock inte rulla på Conti. Slits hårdare än Michelin. Sen finns ju alla dessa asiatiska varianter, både mer kända o okända. Ett Hankook eller Yokohama är väl oftast ok på torr väg och dugligt även vid fukt. Kumho Ecsta kan man ju få bra priser på men slits oxå ganska fort vid lite mer aktiv körning.Finns säker mer åsikter men men 😊

Fram till idag har jag kört på hankook ventus v12 och där var bra grepp när de va nya, nu är de 2 år gamla o har börjat torka lite så behöver något bättre, sitter michelinsulor på min seat och den känns fruktansvärt greppvänlig smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
19 april 2015 · 292 Inlägg

flexet skrev:

FreddieL skrev:
Beroende på vad och hur du kör... tyvärr är det ju så att man oftast får det man betalar för. Michelin super sport är ju riktigt bra och tillräckligt mjuka för att kunna få ner kraft i backen. Dock är ju risken att ju klibbigare däck, desto snabbare sliter man ner dem. Skulle dock inte rulla på Conti. Slits hårdare än Michelin. Sen finns ju alla dessa asiatiska varianter, både mer kända o okända. Ett Hankook eller Yokohama är väl oftast ok på torr väg och dugligt även vid fukt. Kumho Ecsta kan man ju få bra priser på men slits oxå ganska fort vid lite mer aktiv körning.Finns säker mer åsikter men men 😊

Fram till idag har jag kört på hankook ventus v12 och där var bra grepp när de va nya, nu är de 2 år gamla o har börjat torka lite så behöver något bättre, sitter michelinsulor på min seat och den känns fruktansvärt greppvänlig smile

Hur är nokians däck? greppar de bra eller?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
9 september 2015 · 292 Inlägg

Ville bara förmedla att eftersom att jag har skjutit motorn valde jag att sälja bilen i delar, är delarna något intressant kan ni kontakta mig och i övrigt har jag nu införskaffat mig en ny bil (v70r) och startat ett litet projekt på den så ni är välkomna att fortsätta att följa mig smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
9 september 2015 · 208 Inlägg

Jag SKALL pruta som fan när jag kommer ner till dig.  smile

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
flexet
9 september 2015 · 292 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:
Jag SKALL pruta som fan när jag kommer ner till dig.  smile

De blir nog bra wink mycket godis att hämta smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
BlueScreeen
9 september 2015 · 2 030 Inlägg

Då lä det vart det projektet jag började följa igår! smile Så trevligt!!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
10 september 2015 · 292 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Då lä det vart det projektet jag började följa igår! smile Så trevligt!!

Precis, denna tråden ska stängas efter att jag har lagt ut bilder på motorn som inte ville mer

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
26 september 2015 · 208 Inlägg

flexet skrev:

BlueScreeen skrev:
Då lä det vart det projektet jag började följa igår! smile Så trevligt!!

Precis, denna tråden ska stängas efter att jag har lagt ut bilder på motorn som inte ville mer

Tack för grejerna Flexet.
Skall bli roligt att se vad jag kan få ut av mina grejer när allt synkar som bäst.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang